Zelfstandig reizen/rijden of niet?

Best Eric,
Door het forum lezend, kwam ik jou tegen en zag dat je al 5x in Mada. geweest bent. Wij (2 vrouwen 52 + 23 jr) gaan 4 weken in mei 2011.
Wij zijn er nog steeds niet uit of we al dan niet zelf zouden rijden. We zijn nml. bang dat we ons beperkt zullen voelen. We reizen al zo’n 10 jaar en altijd op de bonnefooi.
Heb jij advies, ervaring?
Ook willen we ons deze 1ste keer concertreren om al het moois ten zuiden van Tana. Nog sites waarvan je zegt: deze echt niet overslaan of juist wel?
Bedankt voor je hulp.

Inmiddels 6x Madagascar. Afgelopen woensdag zijn we teruggekeerd van een 4 weken durende reis. Heb zelf mijn route bepaald. Auto met chauffeur gehuurd en hotels laten boeken bij Ramartour. Dat is uitstekend bevallen.
In welke landen hebben jullie op de bonnefooi gereisd? Spreken jullie goed Frans?!
Madagascar kan met het plaatselijke vervoer; taxi brousse. Heb ik nog nooit gedaan. Is goedkoop maar kost meer tijd, geregel, niet confortabel, stopt niet wanneer jij dat wil, meer risico vanwege staat voertuig en rijgedrag om maar wat te noemen. Heb ook gemerkt dat ter plaatse een privé auto met chauffeur regelen verkeerd kan gaan.
We hebben eerst op eigen gelegenheid het park Ankarafantsika in het Noorden bezocht. Dat ging. Daarna zijn we met auto en chauffeur naar Morondava gereden om vervolgens langs de kust af te zakken naar Tulear. Deze chauffeur bleek ook een heel goede gids te zijn. Deze route langs de kust had ik beslist niet zelfstandig willen doen! Zonder deze chauffeur/gids hadden wij het zeker niet gered.
Vanaf Tulear via de RN7 terug naar Tana. Dit is een goed onderhouden en makkelijke weg met een aantal bekende parken. Wij hebben Isalo, Anja en Ranomafana bezocht.
Tot zover, als jullie iets specifieks willen weten mail mij.
groet Eric

Dag dames ,madagascar is een zeer goede keuze :smile:.
Wij hebben ook bijna altijd alle reizen die we gedaan hebben op de bonnefooi gedaan maar wat zijn wij blij dat we in Madagascar alles geregeld hebben (want wij spreken totaal geen frans).
Wij hebben een lokaal reisbureau in de arm genomen RAMARTOUR ( een bureautje van een nederlandse vrouw die getrouwd is met een malagasy man) en dat is ons ontzettend goed bevallen.
Het is ons opgevallen dat alles daar zelf regelen wel mogelijk is maar dat het wel veel tijd kost (wij hebben ook gesproken met diverse backpackers en de meesten hebben hun route wel om moeten gooien want alles gaat daar over het algemeen lekker rustig aan en de meesten zeiden als we dit geweten hadden hadden we ook alles laten regelen dat zegt toch wat).
Zelf rijden in Madagascar kan wel maar ik zou het niet aanraden want de wegen zijn niet zoals hier in europa ( een auto huren is bijna net zo duur als een auto met chauffeur) en als je een chauffeur en zoals wij ook nog een gids hebt die kunnen je wat meer vertellen over bepaalde dingen.
Ik zou zeggen vraag gewoon eens vrijblijvend een prijsopgaaf bij Wendy van Ramartour (zeg haar wat jullie wensen zijn) en wij denken dat ze een hele mooie reis voor jullie kan uitstippelen, als wij weer naar Madagascar zouden gaan deden we het weer via Ramartour en dat zegt ook wel wat denk ik.

Als jullie meer willen weten horen wij het wel Martine en Tabe :dag:.

Wij zijn in juni en juli vorig jaar naar Madagascar geweest. We hebben van te voren wel een route uitgestippeld, maar hebben alleen de essentiele dingen van te voren geboekt (hotel bij aankomst, binnenlandse vlucht, duikcursus). Verder hebben we op de bonnefooi gereisd en dat is goed te doen. In de tijd dat jullie gaan is het in Madagascar rustig wat toeristen betreft. Je zal dus niet snel een hotel treffen dat vol zit.

Wij hebben het grootste deel van onze geplande route gedaan. We hebben het schema omgegooid omdat we ergens langer wilden blijven, niet omdat alles traag ging. Helemaal niet zelfs. Zolang je niet teveel op een dag wil doen, gaat alles prima. Voor het stuk ten zuiden van Tana is 4 weken prima te doen.

Voor wat betreft zelf rijden: ik zou het niet doen. De redenen zijn hierboven al uitgelegd. En of je nou een taxi-brousse neemt of een auto met chauffeur (elk heeft zijn voordeel en nadeel), het is relaxter als je niet zelf hoeft te rijden.

Ieder zijn eigen afweging, maar toch wil ik in dit geval wijzen op de mogelijkheid auto zonder chauffeur te huren. Wij reizen altijd op de bonnefooi, boeken altijd alleen de vlucht en de eerste nacht, en zijn ontzettend blij dat we ook Mada op eigen houtje hebben gedaan. Het is heel goed te doen als je je voorbereid op de wegen die passen bij de keuze van de auto (4x4 of niet). Het is net zo duur als een auto met chauffeur maar je bent vele malen vrijer tijdens je reis. Tenzij je kiest voor het gemak van een chauffeur die je natuurlijk naar alle mooie plaatsen rijdt die je niet zelf hoeft uit te pluizen (en dat vinden wij nou juist zo leuk!)

Als je niet 's nachts gaat rijden en de tijd neemt voor de afstanden (de wegen zijn soms echt slecht) is het heel goed te doen. Wij hebben ons ook geen moment onveilig gevoeld. De mensen zijn vriendelijk, nieuwsgierig en erg behulpzaam. Als je ons reisverslag wilt lezen kan dat op www.gaaan.nl

Groetjes!

Hartelijk dank voor alle adviezen.
Wij hebben deze eerste keer toch maar besloten om met chauffeur te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat het niet bij 1 bezoek blijft.
Dus een 2e keer kennen we het land een klein beetje en kunnen we wel op de bonnefooi gaan.
>>>