Zelf autorijden?

We willen in juni 3/4 weken gaan rondreizen en vragen ons af of het mogelijk is om een auto te huren en zelf te gaan rijden? Is dit alleen mogelijk in bepaalde gedeeltes of helemaal niet? Kan hier op internet erg weinig informatie over vinden. Autohuur wordt namelijk wel aangeboden door de verhuurmaatschappijen. :confused:

hallo Carine-isan,

Je kan een auto huren vanuit Antananarivo en zelfstandig door het land rijden. Sommige wegen zijn beter begaanbaar dan andere. Dat verandert snel, want de regering is druk bezig met de infrastructuur, dus veel wegen worden met de dag beter.
Je kan er dus voor kiezen om bv een ouderwets renaultje 4 te huren of een 4x4. Hangt ervan af waar je naartoe wilt. Veel toeristen kiezen er echter voor om rond te reizen met een chauffeur (niet veel duurder). Je hebt alle tijd om te genieten van het landschap en je hoeft je niet druk te maken over het zoeken van de weg.

groetjes,
Wendy

ps. Als je meer toegespitste informatie wilt kan je me ook een privemailtje sturen.

Ik zat door het forum te browsen en vond dit berichtje en wilde daar nog even wat aan toevoegen:

Ik heb geen ervaring m.b.t. Madagaskar, maar in de meeste niet-westerse landen is het niet zo verstandig om zelf te rijden, vanwege de volgende redenen:

  • de wegen zijn een stuk minder dan hier
  • de verkeersregels en het verkeersgedrag is vaak ook anders
  • in sommige landen kun je niet eens de borden lezen
  • als er iets gebeurd heb je vaak een probleem. Per slot van rekening ben jij blank en westerling, dus zul je wel rijk zijn. Daarbij komen evt ook nog taal problemen.

En (zoals Wendy ook al zegt)

  • een chauffeur is niet veel duurder (lonen liggen een stuk lager dan bij ons)
  • je kunt optimaal van de omgeving genieten
  • je hoeft de weg niet te zoeken
  • je steunt de lokale werkgelegenheid nog een beetje
  • die chauffeur/gids weet vast plekjes of leuke restaurants waar je zelf nooit gekomen zou zijn
  • je hebt iemand bij die je evt kan helpen bij problemen/vragen (ik heb b.v. aan een chauffeur wel eens gevraagd wat een redelijk bedrag was voor een gids).
  • geen aansprakelijkheid bij autoschade of zo.
  • en (b.v. bij diner) heb je altijd een bob bij je.

Frans.

HI FransM,

ik ben het helemaal met je eens.
Als je zelf rijdt en bv een Lonely Planet en Bradt guide in je zak hebt, kom je alleen op de plekken die zij aanbevelen en dat vind ik zelf persoonlijk nogal jammer. Er is niets mis met die gidsen, maar ze moeten keuzes maken mbt wat te publiceren.
Een chauffeur kan je ook veel uitleggen over de cultuur en gebruiken. Een eigen reisgids + luxe!

Wendy

Na onze reis nog even een aanvulling.

De wegen zijn niet altijd even goed. N2 en N7 gaat prima en de doorgaande wegen in Tana zijn ook goed te doen. Maar kleinere wegen zijn vaak zandwegen, of, soms nog erger, asfaltwegen die al lang niet meer onderhouden zijn en waar zoveel gaten in zitten dat het handiger is om er langs te rijden dan er over.
Snelwegen zijn er niet. Ik denk dat de hoeveelheid 4 baans weg beperkt is tot max 15 km. De doorgaande wegen zijn tweebaans en kronkelig.
De drukte is, naar nederlandse begrippen, laag. Wel hebben sommige truckers en taxi-brousseā€™s de neiging om binnenbochtjes te nemen.

Verder zijn er ook een aantal lokale ā€œgebruikenā€ die handig zijn om te kennen als je zelf gaat rijden. Degene die ik (als niet zelf rijder) opgepikt heb:

  • bij een wegversmalling (b.v. brug): wie het eerst met zijn lichten knippert lijkt voorrang te hebben
  • bij een onoverzichtelijke situatie: toeteren
  • als er een auto voor je zit en die geeft richting aan naar rechts, dan betekent dat of dat ie rechtsaf gaat, of dat je hem kunt passeren (wat in ononverzichtelijke situaties wel handig is).
    Informeer ook lokaal naar dit soort gewoontes

Over het algemeen gaat het vanwege de kronkelige wegen vrij langzaam. 60-80 km, dan houdt het vaak toch wel op.

En persoonlijk vond ik het erg relaxed dat ik niet hoefde te rijden.
Vanwege de bochtige wegen en mogelijk slecht onderhoud moet je als chauffeur goed opletten, en opletten en rondkijken gaat meestal niet al te goed samen.

Frans

toevoeging achteraf: er is overigens ook (vrijwel) nergens straatverlichting.