Hallo,ik en mijn vriendin willen in de zomer van 2010 naar madagascar trekken,om daar voor het eerst een zelfstandige reis te gaan maken. Wat ik zeker al wil vermelden is dat we geen resort/chique hotel achtige zwembad reis willen maken,maar echt het land leren kennen en de cultuur opsnuiven.
We zijn dus helemaal geen ervaren reizigers en kunnen best wel wat opwegzet hulp gebruiken Dus dachten we dat dit de ideale plaats zou zijn.
Nu Wendyt,zag ik in een oude post van je dat jij dat regelt?Nou is men vraag,kunnen we eens contact met elkaar opnemen om dingen te bespreken?
Hoi, ik ben reeds 2x naar Mada geweest, eerste keer samen met mijn broer rondgetrokken, tweede keer op mn eentje. net zoals jullie was ik telkens vertrokken met het vage idee van: we zien wel waar ik geraak. eerste maal Isola bezocht, en veel meegemaakt. tweede keer de avenue de baobab, en de treinreis van Manakara naar fianarantsoa. rondtrekken met de plaatselijke taxibrousse, en hotelletjes met in het beste geval stromend water.
Ik heb een tiental boeken liggen hier, meeste in het Engels, enkele in Frans en Duits.
maar de enige die je zeker nodig hebt is de Lonely Planet, en een big smile.
als je vragen hebt, shoot
[EMAIL=“wim-ke@hotmail.com”]wim-ke@hotmail.com werkt altijd
groeten, en een fantastische reis toegewenst
Wim
In Madagascar is van alles mogelijk. Van simpel tot chique of een beetje ban beide. Je kan er voor kiezen om met een reisboek in je zak, zelfstandig rond te reizen met de eerder vermelde taxi brousse (openbaar vervoer minivan busjes) en bij aankomst een hotelletje opzoeken.
Je kan er ook voor kiezen om individueel, maar wel georganiseerd rond te reizen. Je reist dan veel comfortabler met een auto + chauffeur die je (al dan niet volgens een reisplan) naar de plekken brengt die je graag wilt zien. Dat is natuurlijk wel iets duurder, maar vele male comfortabeler, geen vertraging, veiliger en je stopt waar je maar wilt.
Sommige mensen zijn echte Lonely Planet - ik zie wel- reizigers en zullen altijd zeggen dat dat de echte manier van reizen is. Ik heb vroeger ook altijd zo gereisd en vond het prima, maar ben blij dat ik me nu de luxe kan veroorloven om een auto te huren en me niet hoef op te proppen met de lokale bevolking van een land.
wij hebben in september zelfstandig in Madagascar rondgereisd. Wij zijn gestart in Tana, de 3 dagen in een pirogue (kano) de rivier afgedaald, Tsingy NP bezocht, 3 dagen relaxen aan het strand in Ifaty en vervolgens met een auto terug naar Tana. Een super ervaring! kijk ook eens op www.madagascar-tour-guide.com Andry heeft zijn eigen reisbureau en doet er werkelijk alles aan om de wensen van zijn klanten te laten vervullen. Hij begreep exact wat wij wilde en deed daarvoor suggesties. Nog nooit zo’n goede gids/organisatie meegemaakt! als je nog meer info wilt, dan hoor ik het wel.
Ja hoor het is prima zelf te doen. Wij hebben afgelopen september/oktober met zijn tweetjes een rondreis gemaakt met een auto en de lonely planet zonder vooraf iets vastgelegd/geboekt te hebben (ja alleen de auto dan! :)) Je kunt bijna blind op de lonely planet afgaan qua slaapplaatsen behalve de route tussen Tuléar en Morondava, die staat er niet in. Het is een fenomenaal land. De mensen zijn erg vriendelijk en de natuurlijk onbeschrijflijk mooi. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld ook al was het onrustig in de hoofdstad vanwege de politieke crisissituatie (ik lees trouwens net dat de president en de burgemeester de macht gaan delen).
de mensen in Madagascar vroegen ons steeds welke reisgids wij bij ons hadden. De hillary bradt guide. Ze vertelde ons dat de Lonely planet niet actueel was. het was exact dezelfde versie als voorgaande editie. Daar waren de gidsen in de parken niet blij mee.
Ik ben benieuwd waarom! Wij hebben een week samengereisd met een stel dat de Bradt mee had en we zijn onderweg in beide boeken dingen tegengekomen die niet (meer) kloppen. Of was het het verhaal over het drankgebruik van de gidsen?
Wij kregen te horen dat de Lonely planet de beschrijvingen van flora en fauna niet aanpaste aan de actuele situatie. Maar ook dat de accomodaties niet bijgewerkt waren. En wellicht dat de Lonely Planet en de Bradt guide elkaar goed aanvullen. Ik heb begrepen dat de nieuwe versie van de Bradt guide uitkomt wanneer er meer bekendheid is over de politieke situatie.
Ben geen promoter van de Bradt guide, bekijk per reis welke gids het meest aanspreekt. Dit keer was dat de bradt guide
Wij zijn vrijdag teruggekomen na een 4 weekse reis uit het mooie Madagascar en zijn er natuurlijk nog helemaal vol van. Onze reis hebben we laten verzorgen door Rija tours. Was echt top! Van tevoren gemaild en gezegd wat we wilden. De binnenlandse vluchten heeft hij ook voor ons geregeld. De eerste week hebben we met Rija zelf doorgebracht (Tana, Antsirabe, Miandrivazo, riviertrip, Tsingy, Morondava). Vanuit Toliary tot Soanierana Ivonga met Mamy, een van zijn chauffeurs gereisd wat een heel relaxte manier van reizen was. Beide mannen voelen zich heel verantwoordelijk en zijn heel vriendelijk, behulpzaam en betrouwbaar. Echt aan te bevelen! Zijn website www.rijatours.mg Mocht iemand nog vragen hebben dan horen we het wel.
Wij hebben veel soorten lemuren gezien, de meeste met jonkies. Prachtig.
Wat we ook ideaal vonden is dat je in de parken een gids voor je eigen hebt dus niet met groepen. Al met al een prachtige indrukwekkende reis waar we met veel plezier naar terug zullen kijken.
Wij, ik en mijn vriend, zijn vorig jaar 2008 naar Madagascar geweest en onze reis werd verzorgd door Ramartour (www.ramartour.com). Wij vonden het fijn om met Wendy, die ook dit forum beheert, in zee te gaan. Een Nederlands contact in Madagascar gaf ons het vertrouwen dat we een mooie goedverzorgde reis tegenmoet gingen. We hebben een bezoek mogen brengen aan de familie van haar man die op het platteland bij Manakara wonen. Dat was wel een hoogtepunt van de reis, omdat daar geen toeristen komen (Op ons na dan, haha!) voelden we ons echt “off the beaten track”.
Op het eind terug in Tana nodigde Wendy ons uit om bij hen thuis te komen eten en de zelfgebakken appeltaart als toetje was heerlijk en gaf ons een Hollandse vleugje in Madagascar. Onze hele reis was prima verzorgd en de gids sprak goed Engels, wat voor ons wel belangrijk was, omdat we haast geen Frans spreken. Er staan wat foto’s bij mijn profiel.
Ik ben in oktober/november een maand in Madagascar geweest, heb niets van tevoren geregeld, alleen gereisd en heb een wereldtijd gehad. Madagascar is voor mij het land waar altijd alles wel weer goed komt.
Ik denk overigens wel dat als je met de taxi brousse rondreist, je het land op een hele andere manier ziet dan wanneer je met een chauffeur rondreist. Gewoon omdat je tussen de locals inzit, lekker boeiend dat je met 5 man op een bankje zit en dat je dubbel gevouwen zit omdat je je benen niet kwijt kunt. Dat is voor mij de charme van het reizen.
Qua reisgidsen: ik had zelf de (engelse) Lonely Planet en de Bradt bij me. Heb ook nog de Routard (frans) en de franse Lonely Planet ingekeken en ben met een aantal mensen tot de conclusie gekomen dat alle reisgidsen voor Madgascar slecht zijn. Leuk detail over de Lonely Planets: de Franse is geschreven door een andere auteur dan de Engelse en de Franse is ook veel dikker dan de Engelse (die ook nog eens over de Comoren gaat).
Ik had zelf de voorkeur voor de Bradt. Gewoon omdat de liefde voor het land er vanaf druipt, het ding is geschreven door een wel heel erg ervaren Madagascar reizigster, omdat er heel veel tips van reizigers in staan èn omdat ze allerlei liefdadigheids projecten noemen waar je ook van harte welkom bent om een kijkje te komen nemen. De Nederlandse stichting Madalief (die een kindertehuis runt in Ambositra en sinds kort ook een guesthouse hebben in de buurt Antsirabe) staat er ook in genoemd en als je de kans hebt; zeker langs gaan. Gewoon omdat je er zo blij van wordt wat ze daar allemaal doen.
Denk dat het allerbelangrijkste is dat je niet te veel moet willen en niet te veel moet plannen in Madagascar. Owja, en als je met de taxi brousse gaat reizen: vroeg vertrekken!
Na een hele tijd nagedacht te hebben of we zeker deze ‘grote’ reis gingen maken hebben we besloten om het voor 100% zeker te doen.
We zijn dus begonnen met uitzoeken wat we allemaal willen doen gedurende de 3 weken dat we daar zijn.Blijkt dat er daar héél wat te doen valt.
Via worldticketcenter.nl zouden we opstijgen op 10/07 en op 31/07 terug landen in brussel.Dan zouden we ongeveer 18 dagen daar effectief zijn,eigenlijk 20 maar de dag van de aankomst en de dag van het vertrek zijn in principe maar ‘halve’ dagen.
Wat we zeker zouden willen doen in Madagascar :
-Nosy be ( hier zouden we een paar dagen willen verblijven,gewoon een stukje strandvakantie houden met wat snorkelen en dergelijke)
Nationaal park ranomafana
Nationaal park Isalo ( hier heb ik gelezen over de ‘Piscine Naturelle’ wat me op zich wel aanspreekt)
Algemeen zouden we graag een aantal dagen opvullen ivm reptielen daar we er zéér geintresseerd in zijn.
-…
Kortom samengevat de fauna en de flora van het land uitgebreid verkennen.
Iemand tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken?
Budget ongeveer 2500 a 3000 euro per persoon inclusief vlucht. Dus een 1000 a 1500 euro om daar te spenderen.
Ook wij (mijn dochter en ik) zijn de hele tijd aan het nadenken over een ‘grote’ reis naar Madagascar.
Ik heb contact met Wendy van Ramartour. Zij kan jou zeker een leuk voorstel maken. Althans…wij hebben een leuk voorstel gekregen van haar!!
Ik zie dat je een ticket wilt boeken via Worldticketcenter. Wij boeken waarschijnlijk via Cheaptickets of Air Madagascar. Vertrek vanuit Parijs rechtstreeks naar Madagascar. Ik weet niet waar jullie wonen in Nederland, maar ik kan vanuit Aken naar Parijs voor 100 euri’s met de TGV retour! Ik kan niet goedkoper in Parijs komen en ook weer terug!!
Ik lees dat je je erg verheugd op pisine naturel in het Isalo park, hopelijk wordt het geen teleurstelling voor je. Isalo NP was echt prachtig, wij hebben er een wandeling van ongeveer 18 km gemaakt. De pisine naturel was mooi, maar ook erg druk. Wij hebben er even ons voetjes in het water gehangen en zijn toen doorgelopen naar de blue en black pool. Daar waren wij alleen en hebben even lekker kunnen zwemmen. AL was het water in de black pool erg koud.
Tussen Isalo NP en Ranomafana ligt nog een National Park. Anja NP, klein opgezet maar zeker de moeite waard! Het is ook fijn om de mensen die hier werken mee te laten profiteren van het toerisme. Zij ontvangen tussen de 5 en 20 toeristen per dag vertelde ze ons.
Ik zie dat je Tsingy NP niet op je ‘lijstje’ hebt staan. Wij vonden ook dit zeker de moeite waard.
In alle NP’s is het verstandig om eerst even met je gids te praten voor je hem boekt. zo hoor je of je met elkaar kunt spreken. Stel hem een aantal vragen. Zo weet je dat hij ook antwoord kan geven en niet zijn verhaaltje afsteekt.
Wij willen in sept. naar Madagascar en wij reizen ook altijd zelf. Hebben jullie een auto met of zonder chauffeur gehuurd? Wij zouden graag zonder willen. Waar hebben jullie de auto gehuurd als ik vragen mag en welke auto en wat hebben jullie hiervoor ongeveer betaald?
Wij wilden ook graag een auto zonder chauffeur. De meeste Malagasy willen wel hun auto verhuren maar dan met zichzelf als chauffeur erbij! Wij hebben afgelopen oktober een auto (zonder chauffeur) gehuurd bij Coen Oldenhof, een Nederlander die al een jaar of negen in Madagaskar woont. Kijk eens op: http://www.madagascar-tv.nl/
Bedankt voor de tip! We gaan zeker contact opnemen met Coen Oldenhof. Hoe hebben jullie het verder bereisd? Van te voren een hoop geboekt of een reisplan gemaakt en verder ter plaatste alles geregeld? Wij twijfelen nog of we de hotels willen vastleggen of niet. Ik lees ook in de meeste georganiseerde tours dat ze gemiddeld 2 binnenlandse vluchten maken is dit echt nodig of is alles ook goed te doen met een auto? We hebben 4 weken en willen 3 a 3 1/2 week rondreizen en een halve tot 1 week aan de kust zitten om te relaxen en te duiken. Alle tips zijn welkom echte informatie over Madagascar over reisafstanden ed is helaas lastig te vinden en aan echte ervaringen heb je toch het meeste.
Tuurlijk heb je naast een auto ook een gids die je van alles over het land kan vertellen als je voor een auto met chauffeur kiest. Maar wij reizen nou eenmaal het liefst met zijn tweetjes. Veel mensen kiezen ook voor een binnenlandse vlucht, want de route Tuléar-Morondava is onmogelijk te doen zonder 4x4. Kijk anders even naar ons Madagaskar-verslag op onze site. Om een beetje een beeld te krijgen.
GekOpReizen, mijn reply was met name gericht op cinroo.
Over het verkeer in Madagascar heb ik geen oordeel. (wij gaan in april)
Ik heb wel veel ervaring met India en ook wat met China en Taiwan, en in geen van de drie landen zou ik als westerling zelf gaan rijden.
Het verkeersgedrag, de wegen etc zijn daar heel anders als in europa/n america/australie.
En als er iets gebeurd dan wijzen alle vingers al snel naar de buitenlander (al of niet terecht), want die zal wel geld hebben.
Als je weet waar je aan begint: mijn zegen heb je. Maar heb je geen ervaring met het verkeer in wat ik dan maar even 'derde-wereld landen" noem, dan zou ik zeggen niet doen.
Nog een laatste tip voor als je toch besluit om zelf te rijden.
Rij buiten de steden alleen overdag. Er is zelden straatverlichting en ossekarren etc hebben ook geen achterlicht aan hun staart hangen. Verder zie je dan ook de kuilen etc niet, en ik herinner me van India ook nog vrachtwagens die in volle vaart over zo’n weg stormen.
Voor ons was de keuze gemakkelijk. Een chauffeur kost niet veel extra en heeft veel voordelen (en wat betreft de kosten: op de totale reissom zijn de extra kosten peanuts; en hoe vaak denk je zo’n reis te maken)
Mijn mening. Doe ermee wat je goeddunkt & have fun