Hulp nodig voor zelfstandige reis!

Zoveel mensen, zoveel wensen!

In Madagascar, zoals in elk ander land zijn veel mogelijkheden om rond te reizen. met de Lonely planet in je zak en dan taxi-brousse (openbaar vervoer minivans) is voor sommige de ultieme manier van het land “ontdekken”.
Ik ben blij dat ik in Madagascar een auto heb en dus niet meer in die busjes moet reizen.

Ik vind dat vakantie ook een beetje luxe moet bieden. Een auto huren zonder chauufeur is vaak net zo duur, niet eens duurder, omdat diegene die de auto verhuurd, zonder chauffeur zijn risico moet indekken. Een verhuurder loopt aanzienlijk meer risico door zijn auto mee te geven aan mensen die niet gewend zijn aan de Malagasy wegen, die inderdaad vol zitten met kuilen, zebukarren op de weg en politiestops.

Er zijn mensen die toch het liefst zelf rijden, omdat ze dat een gevoel van vrijheid geeft. Lekker stoppen waar je wilt en je eigen gang gaan.

Hoe je ook reist, Madagascar is een mooi land, TOCH!

Wendy
Wendy

De mijne ook! :slight_smile:

Maar inderdaad, rijden in het donker is er levensgevaarlijk. Altijd nog voor de schemering inviel stopten we voor de nacht.

Groetjes

Jazeker! Een schitterend land! En we hebben ons geen moment onveilig gevoeld (we gingen 's avonds dan ook niet de straat op). Maar soms denk ik dat veel mensen het onterecht te gevaarlijk vinden. Als je je netjes een beetje aanpast als gast in dit mooie land en geen rare dingen uithaalt, valt het reuze mee. Ik vond de Malagasy van nature ontzettend vriendelijk, nieuwsgierig en behulpzaam. Het was een indrukwekkende reis!

Bedankt voor alle reacties en tips! We willen inderdaad zelf rijden omdat we dan echt lekker samen zijn. De kosten zijn gelijk dus daar ligt het niet aan, maar we willen lekker de vrijheid hebben. Gelukkig hebben we wel een beetje ervaring met het rijden in Afrika, maar het blijft inderdaad opletten en in het donker rijden moet je zeker zien te vermijden.
De hele lastige stukken die echt 4x4 only zijn willen we vliegen. We hebben Coen aangeschreven en die gaat ons adviseren met een reis. We hebben er ontzettend veel zin en mochten er nog dingen zijn die we echt moeten doen omdat die speciaal zijn en niet zo bekend dan hoor ik het graag!

Groetjes Cindy

.

Alle reislustigen een geweldig 2014 toegewenst!

Wie kan mij adviezen, ideeën en tips geven voor een vakantie in MADAGASCAR? Planning okt./nov. 2014 ± 4 weken.
Alvast bedankt.
Grtz. Tonn :idea:

Hoi Ton,

Als je een beetje omschrijft wat voor vakantie je graag zou willen, dan help ik je graag op weg. Naast schitterende natuur is het ook fascinerend om te zien en te proeven hoe Malagasy mensen leven. Wil je zelfstandig reizen met het OV, met een huurauto+chauffeur (Dat doen de meeste), meerdere dagen hiken/kamperen in national parks, duiken, luieren op het strand, kitesurfen. Wat is je reisbudget voor 4 weken zonder de international vlucht of is dat een beetje flexibel?

Groetjes, Wendy

Hallo Wendy,

Natuurlijk gaan we voor de natuurlijke schoonheid van Madagascar. (Alle dieren, vooral ook vogels, en planten/bloemen) Daarnaast spreekt een riviertocht van enkele dagen ons wel aan. Ook markante culturele bezienswaardigheden en iets van het leven van de plaatselijke bevolking is zeker interessant. We kunnen op onze leeftijd (60+) nog goed uit de voeten maar kamperen evenals hiken mag beperkt blijven tot telkens 1 à 2 dagen. Duiken en kitesurfen niet, dagje met wat snorkelen is wel leuk.
Verder zijn we altijd wel in voor lekker eten (o.a. vis), ook van wat het land ons specifiek te bieden heeft.
Wat betreft de overnachtingsaccommodaties: een goed bed en douche is belangrijk, maar overdreven luxe is beslist niet nodig.
Een huurauto met chauffeur/gids is wat we voor ogen hebben. (Liefst Engels of Nederlandstalig; “beetje” Frans kan) Een binnenlandse vlucht mag, maar als het niet nodig is dan liever alles met de auto (trein en/of bus) Ons budget is flexibel, afhankelijk van het aanbod.
Bij korter dan 30 dagen is er dachten wij geen visum nodig, klopt dat?
Graag willen we ook iets meer weten over welke vliegtuigmaatschappijen er naast KLM/Air France van Europa naar Madagascar (Antananarivo) vliegen.

Als je zelf nog iets weet wat we zeker niet moeten missen mag dat uiteraard ook door jou worden geopperd!
Alvast bedankt voor de moeite,
groeten,
Tonn en Wil Vergouwen

Hi Tonn en Wil,

• October/November is een prachtige tijd voor bloemen/planten vogels, omdat het dan lente is.

• Je hebt bij een verblijf korter dan 30 dagen geen visum nodig. je laat je retour ticket zien bij de douane en je krijgt een visa voor 30 dagen gratis.

• je kan ook vliegen met Kenya airlines of met Airmauritus (via Mauritius) of AirMadagascar. Ik vlieg zelf altijd met AirFrance/KLM, omdat dat toch elke keer het goedkoopste uitkomt voor mij en goed aansluit op elkaar.

• Als je veel wil zien zijn 1-3 binnenlandse vlluchten wel handig. De hoofdwegen lopen weg van de stad en dan is het over dezelfde weg terug of een vluegtuig pakken. Daarnaast gaat het reizen over de weg langzaam. De meeste wegen zijn slingerend en je haalt een gemiddelde snelheid van 60 km/h.

• Madagascar is rustig en er waren in 2013 minder dan 300.000 toeristen gedurende het hele jaar en ze verspreiden over een groot eiland. Dat betekent dat het toerisme in de kinderschoenen staat en ook een unieke prachtige bestemming is. Dat het minder ontwikkeld is maakt de infra stuctuur ook simpel, de reisafstanden lang en de vluchten duur.

• De riviertocht was mijn eerste trip in Madagacsar in 2005 en het is nog hetzelfde als toen. Je glijdt in een rustig tempo 2,5 dagen over de Tsiribihina rivier en geniet van de rust, stilte, natuur, prachtige sterrenhemels terwijl de bootsmannen en de gids je avondmaal klaarmaken en je tent opzetten. Daarna over een off piste road naar de Tsingy de Bemaraha park en de grote Baobab Avenue. Dit park en de bababs zijn de machtigste, indrukwekkenstee natuur verschijnselen van Madagascar. Na wellicht een dagje rust in Morondava, vliegen naar Tulear/Ifaty en een paar stranddagen waar je eventueel kan snorkelen. Dan over de N7 weg terug met bezoeken aan Isalo park (mooi voor 2 dagen met kamperen in het park, maar je kan ook in het hotel slapen en toch 2 dagen bezoeken) , Ranomafana NP en via het boeren hoogland met -waar-je-maar-kijkt-rijstvelden met glooiende heuvels en dalen terug naar de hoofdstad. Het landschap via de N7 is zo divers dat het net lijkt of je elke 2/3 uur je in een ander land bent.
    Weer terug in de hoofdstad kan je de weg vervolgen rchting het oosten met Andasibe park, boottocht over de Pangalanes rivier en verblijf bij Palmarium reservaat, door naarTtamatave en de laatste dagen op het eilandje Saint Marie. Je kan ook naar het Noorden en afsluiten op het tropische eiland Nosy Be. Dan heb je 1 extra binnenlandse vluchten nodig die nogal een aanslag maken op je reisbudget. Als je de reis afsluit naar het oosten heb je twee vluchten nodig. Eentje van Morondava naar Tulear en eentje van Saint Marie terug naar Antananarivo.

Ik vind het persoonlijk ook heel mooi net boven Tamatave en heb daar met kerst een heerlijke tijd gehad. Je zou niet helemaal naar Saint Marie eiland hoeven reizen als je wilt genieten van 1-2 dagen aan het strand met een goed boek en de ruizende golven aan je oren. In October zijn de walvissen (waarvoor veel mensen naar Saint Marie gaan) al weer vertrokken. Je kan daarna in 1 lange ruk terug naar de hoofdstad rijden voor de vlucht naar huis.

Alls nationale parken in Madagascar betreed je te voet en je bespreekt vooraf met de gids hoe lang je wil lopen. Als je in een park kampeert dan gaan er dragers mee die tenten en eten meenemen. Soms zie je de dragers niet, omdat ze via een andere route naar de kampeerplek gaan.

reisopties:

• een reisbureau boekt voor jullie de vluchten en regelt een auto/chauffeur. Je betaalt onderweg zelf alle kosten voor bezine, verblijf, eten, parken.
  • een reisbureau regelt alles, een total pakket met vluchten, auto, benzine, chauffeur, parkbezoeken, hotels

Groetjes, Wendy