Ik heb 2 jaar in het fantastische Madagascar gewoond. Mijn vrouw werkte er in de ontwikkelingssamenwerking, ik (34) heb daar erg veel gereisd, gewerkt in het toerisme, gehandelden hulp aan anderen geboden.
Ik bied reizigers en andere geinteresseerden (ook gratis) mijn diensten aan.
Ik geef jullie graag informatie over reizen, handel, muziek, of andere zaken, gratis of tegen (afhankelijk van wat er geregeld moet worden of er van me gevraagd ) Ik kan voor jullie (reisgroepen, expedities, individuen of zakenreizen) een fantastische reis organiseren. Iets wat erg verstandig is als u in 3 of 4 weken veel van Madagascar wilt zien of net even anders wilt.
Ik ben dus geen reisbureau, maar een Madagascar kenner en knoop de losse eindjes handig aan elkaar.
Stuur me aub een mail (liever niet via dit forum, daar kijk ik niet zo vaak op) met uw wensen en ik reageer hierop.
In afwachting van jullie emails,
Met vriendelijke groet,
Jochem van Boxtel
Let op, nogmaals, liever niet reageren via dit forum maar via email;
Note van de redactie: dit forum is bedoeld voor interactie tussen leden op het forum. Als iedereen maar moet gaan mailen dan houden we geen forum meer over. Uw e-mail adres is derhalve verwijderd. Uiteraard waarderen we het als u uw kennis wilt delen op dit Madagascar forum.
Is het een duur land?
Kun je het beste vliegen vanuit kenia of tanzania? Wat kost een retour?
Kun je in een week tijd een goede indruk krijgen van het eiland?
in een week kun je wellicht een indruk krijgen, maar dan moet je je echt op een klein stukje beperken. Reizen gaat in Madagascar nou eenmaal niet zo heel snel
Welk deel zou je het liefst willen zien?
De post van Jochem is m.i. een verkapte commerciele uiting, want waarom wil hij zijn tips niet op dit forum delen:confused:
Uhm, ik vond Ranomafana, Perinet en de tsingys erg mooi, maar die liggen ontzettend ver uit mekaar… Ik vond het zuiden wat Afrikaanser en het noorden wat Aziatischer, maar meestal is het een mix van meer culturen. Als je ook wat vertier zou willen hebben, dan kan ik je Nosy Be wel weer aanraden. Je kunt bv vanuit de Tsingys(Ankarana NP) via Ankify naar Nosy Be binnen een dag, maar dan moet je wel een 4wd o.i.d. hebben. Wij zijn vanuit Diego Suarez naar Ankarana gegaan met een gids en deze heeft ons enkele dagen later afgezet in Ankify.
Ik heb overigens zelden zo’n goedkoop land meegemaakt, maar dat is wel al acht jaar geleden en ik weet niet hoe het prijsniveau tegenwoordig is.
Gevlogen zijn wij vanuit Parijs met AirMad op Tana.
Wat zeker is, je kunt het nergens ter wereld echt mee vergelijken, echt uniek :nod:
Het is zeker een uniek land! Ik wil nog steeds mijn reisverhaal maken, maar op de eoa manier nog niet van gekomen :redface:. Het komt echt.
In een week tijd is het idd moeilijk om een indruk van het hele land te krijgen, maar wel goed om een gedeelte te bezoeken. Mede ook omdat het openbaar vervoer niet zo heel snel is, dus als je een 4WD met gids hebt, dan kom je snel een stuk verder. Dat zou ik dan wel aanraden.
Ik vind het moeilijk om 1 hoogtepunt te noemen, vond het allemaal erg mooi en indrukwekkend. In het noorden zou ik zeggen de Tsingys in Ankarana, midden Madagascar de Indri Indri en in het zuiden heeft Isalo NP het meeste indruk op me gemaakt.
In welke periode wil je gaan? Want dat is ook wel belangrijk om te kijken welk gebied dan het beste bereikbaar is.
Het is er nog steeds goedkoop, ik sliep gemiddeld voor 5-7 euro per nacht, eten was een paar euro per maaltijd. Binnenlandse vluchten zijn te doen, maar niet goedkoop te noemen. OV is heel goedkoop, maar ze hebben wel Vazaha prijzen… en ja, daar tuin je toch in. En omdat het dan toch nog steeds goedkoop is, heb je zoiets van ‘ach ja, prima toch’. Als je georganiseerd gaat (gids, chauffeur/kok en 4WD) kun je flink afdingen, het leuke is dat je dan ook nog de grootste lol hebt, want ze vinden het echt niet erg, het is een spel.
Ik woon in Antananarivo en geef graag informatie over Madagascar. Ik woon hier nu 3 jaar en ben getrouwd met een Malagasy.
Bovenstaande informatie is vast al erg behulpzaam. Ik wil graag toevoegen dat een week in Madagascar erg kort is. een reis van 3-4 weken is aan te raden, omdat je dan meerdere gedeeltes van het land kan bezoeken. Elk gedeelte heeft een unieke cultuur en natuur.
Veel toeristen reizen met een gehuurde 4x4 met chauffeur. Dat is vele malen comfortabeler en sneller dan het openbaar vervoer. Het leven is hier namelijk “moramora”, dat betekent langzaam-langzaam.
Je kan je auto+chauffeur van te voren regelen of als je in het land bent. Veel toeristen regelen het graag van te voren, zodat je wordt opgehaald van het vliegveld. Je wordt dan niet lastig gevallen door mensen die je graag dingen willen verkopen of willen “helpen”.
Ik kan je helpen met de organisatie als je wilt. Ik ken mensen die autos+chaufeurs verhuren.
De prijzen die hierboven vermeld staan kloppen. Voor €4,- heb je een hoofdmaaltijd in een goed restaurant. Een malagasy maaltijd heb je al voor €0,50.
een simpele, schone hotelkamer voor 2 personen €12-15.
auto+chauffeur €80 per dag, zonder benzine.
entree park: €12
lokale gids: €4 per uur
benzine: €1,30 per liter
binnenlandse vlucht: € 160,-
Ik vind de parken aan de dure kant in vergelijking met het eten en slapen, maar dat is toch waar de toeristen voor komen.
De prijzen in madagascar stijgen elk jaar. dan is er ook nog de wisselkoers. 3 jaar geleden kreeg ik 2600 ariary voor een euro, nu 2300 Ariary.
Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Als laatste: Madagascar is een uniek land.
Ik verblijf ook in Mada, doch vraag ik mijn sterkste af waar je die prijzen vandaan haalt?
Qua reizen idd ov is niet de sterkste kant van mada enkel als veel tijd hebt. Als je je eigen vervoer regelt en een gids kan het makkelijk van 30-50 eurie p/d. Evt zelfs met een prive taxi!
Een week lijkt mij idd ook te kort. Doch zijn de binnelandse vluchten flink qua prijs gestegen de afgelopen jaren en zie niet hoe je voor een 160 euries naar end tana kan reizen.
lokele gids 4,- per dag dat is incl. fooi!
benzine 1,10 euro per liter
entree park 5-25 euro
Hoofdmaaltijd restaurant; 2,5 - 15 euro afhankelijk van de kwaliteit
een simpele, schone hotelkamer voor 2 personen € 6- 50 euro p/n
Ik weet niet waar jij geld wisseld/opneemt maar wellicht is het verstandig om toch eens van bank oid te wisselen, ik krijg nml voor 1 euro tussen de 2540 - 2850 ariary, afhankelijk van de koers p/d.
Het is een mooi land wat tot het afrikaanse continet behoort, doch is het totaal geen afrikaans land wat mij betreft, aan de kust heb je wel iets meer de indruk in afrika te zijn maar dan nog! Hier in mada zijn ze veel actiever dan in de meeste afrikaanse landen, geweldig doch meer aziatisch.
Kenia en Tanzania hebben minder reistijd en meer wildlife, qua flora kan het natuurlijk niet op tegen mada maar als dat alles is…
Zijn er ook mogelijkheden tot stage plaatsen?? ken je bedrijven??
ik, HBO toerisme + events student. Ben nu 2de jaars, en zoek een stage plaats voor minimaal 10 weken vanaf begin juni.
Het liefs betaald, en kost en inwoning…zodat ik ook wat van het land kan zien…
Een betaalde stageplaats met kost en inwoning. Dat zou ik ook wel willen! Ik kan je zo in eerste instantie niet helpen. Je zal toch op zijn minst je eigen vliegticket moeten betalen.
Waar ben je precies naar op zoek? Moet de stageplek aan bepaalde eisen voldoen? Wil je bv bij een touragency werken. Hoe is je Franse taal?
Ik ken wel touroperators in Antananarivo (hoofdstad). Ik kan wellicht wat voor je regelen daar, maar of ze je gaan betalen?
Ik ken studenten die hier zijn gekomen om blueventures te helpen en stage te lopen / afstuderen. ze hebben een uitgebreide site, gewoon even googlen.
Als je meer wilt weten, stuur dan even een privemail, want het forum is meer bedoeld voor reizigers.
ik ben opeens helemaal weg van Madagaskar! Heb er al verschillende dingen over opgezocht en ik leer met de minuut bij.
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk zou zijn om een auto te huren daar en dan rond te reizen. Dit heb ik namelijk in Zuid-Afrika gedaan. Ben ik zo goedkoper uit of kan ik beter een auto met chauffeur kiezen?
Ik wil graag een maand of 2 werken in Madagaskar. Ik zit op dit moment in mijn laatste jaar op de Pabo. Hoe kan ik dit allemaal geregeld krijgen? Is er een kans dat ik betaald werk zou kunnen vinden? Of een gratis onderkomen in ruil voor mijn diensten?
Daarnaast had ik nog een vraag: hoe zou ik het goedkoopst naar Madagaskar vliegen? Dat gaat me sowieso wel 1000 euro kosten, of niet?
wij willen ook graag met zn tweeen gaan rondreizen in Madagascar maar vragen ons af of een georganiseerde groepsrondreis veel duurder is dan dat individueel gaat? Welke lokale organisaties zijn er waar je een individuele rondreis kan boeken waarbij de transfers en hotels zijn geregeld? En wat zijn dan ongeveer de kosten? We zijn op zoek naar een rondreis waar niet luxe accommodaties belangrijk zijn maar de ligging in de natuur.
We zijn van plan maximaal 3 weken te gaan.
Voor een volledig georganiseerde individuele reis vanaf 2 personen ben je ongeveer net zoveel kwijt als voor een groepsreis. Het hangt er gewoon vanaf waar je voorkeur naar uit gaat.
Er zijn lokale bureau’s (zoals de onze, Ramartour) als wel Nederlandse reisbureau’s die dat voor je kunnen regelen op maat.
Je kan bv ook alleen een auto + chauffeur regelen en een globale route bepalen.
Er zijn ook mensen die met het OV reizen, maar dat is erg avontuurlijk in kleine krappe minivans.