Tips Voor Madagascar

hallo,
Binnenkort gaan we Madagascar verkennen en dit op individuele basis. is er iemand die hiermee ervaringen heeft en praktische informatie en tips kan geven?
bedankt

http://www.belg-in-madagascar.tk/

Hallo Boababje,
Is het jullie gelukt om zonder groep of gids Madagascar te doen? Nu in 2007 willen wij hetzelfde doen. Zouden graag info willen uitwisselen.
groet,
Jos.
jostollenaar@hotmail.com

Hoi,

Madagascar is zeer goed zelf te bereizen. Ga wel ruim na het regenseizoen, anders zijn de wegen in grote delen van het land nog niet of nauwelijks begaanbaar (bijv. Tsingy en het noorden van Madagascar).

Mocht je beperkt in je tijd zitten dan kun je ook een lokale gids en/of chauffeur regelen. Dit bespaart veel tijd en je komt toch in contact met de lokale bevolking. Op onze bruiloftsite staan enkele foto’s en een link naar de lokale gids die wij gebruikt hebben (we hadden slechts 3 weken …).

www.melinda-erwin.bruiloftsite.nl

groetjes
Erwin

Salama tompoko!
Salama Madagaskarliefhebbers! Manahoana? (Hoe gaat het?)

In de twee jaar voorafgaand aan mijn werk in het onderwijs op Madagaskar heb ik mij de Malagassische taal eigengemaakt. Het heeft even geduurd, maar ik ben inmiddels weer gesetteld in Nederland(Amsterdam). Ik woon en werk weer hier, ben hier een eigen bedrijf begonnen, maar zou ook heel graag iets doen met mijn kennis van deze prachtige poëtische taal.

Er zijn behalve priesters, nonnen en antropologen, maar heel weinig mensen die serieus werk gemaakt hebben van het leren van het Malagasy.
Als je van plan bent om langere tijd te reizen door Madagaskar of er wilt gaan werken, biedt het spreken van Malagasy vele voordelen. In tegenstelling tot wat over het algemeen wordt aangenomen spreken er nog heel veel mensen onvoldoende Frans, laat staan Engels. Er zijn namelijke heel veel mensen die niet of nauwelijks naar school zijn geweest.

Ook in penibele situaties kan het een enorme uitkomst zijn als je wat Malagasy tot je beschikking hebt. Als gewone Vazaha (West-Europeaan oftewel blanke westerling… in het Malagassisch) merk je algauw dat er aan deze zogenaamde eretitel tal van nare vooroordelen kleven. De verbitterdheid om het onrecht, om nog steeds, na zoveel jaren van kolonisatie en inmiddels al weer bijna vijftig jaar zelfstandigheid, in zoveel armoede te moeten leven klinkt er altijd in door.

Met het spreken van Malagasy krijg je al snel de status van Vahiny. (buitenlandse gast/pelgrim) Je ontvangt zo veel meer respect dan de Vazaha en al tijdens mijn verblijf kon ik door het vergelijken van mijn reiservaringen met die van andere ‘voorbijgangers’, zeggen dat de taal mij geholpen heeft om bij bijzonder veel authentieke Malagassisch aangelegenheden aanwezig te mogen zijn.

Zo ben ik deelgenoot gemaakt van verschillende religieuze rituelen en heb ik een seance met de Dadarabe (de voorouders)kunnen meemaken. Ook heb ik in één van de kleine dorpjes een grootse ontvangst gekregen van een zeer oud echtpaar, precies zoals ik dat had gelezen in één van de oude antropologische verslaggevingen uit het K.I.T.: een welkomstlied met zeker meer dan tien coupletten!

Het Malagasy is niet zo’n moeilijke taal als wel wordt beweerd. Vooral als je al meerdere vreemde talen hebt geleerd en goed gemotiveerd bent, is het mogelijk om in korte tijd veel taalkennis op te doen en Malagasy te kunnen gaan spreken en schrijven. Daarbij heb ik de passie om het je te kunnen leren en - niet onbelangrijk - de juiste boeken!

Als je interesse hebt in ‘Malagasy voor beginners’, neem dan contact met mij op. Je kunt mij emailen of telefonisch bereiken op 06- 1362 1755.

Veel reisplezier! - en Mirary soa ho anareo! (alle goeds!)

Arianne Bakker
AMPO-EDUCATIE

Hoi Jos,

Ik woon en werk in de Antananarivo (de hoofdstad van Madagascar). Wij, mijn man en ik, verzorgen rondreizen op maat met een plaatselijke gids/chauffeur. ik raad niet aan om door het land te reizen met openbaar vervoer (taxibrousse). het is zeer onbetrouwbaar en er wordt vooral door de nacht gereden. Door een auto met chauffeur/gids in te huren kom je sneller op de plekken waar je wilt zijn. Natuurlijk is het wat duurder dan het openbaar vervoer, maar zeker de moeite waard. Wij verzorgen alles. Van eeen simpele tranfer van het vliegveld naar een hotel, tot volledige rondreizen met binnenlandse vluchten en trekkings op de rivier of te voet. Logeren bij de plaatselijke bevolking is een ervaring die vorige gasten als onvergetelijk ervaarde, je kan ook een ouderwetse Renault 4 huren en zelf door het land reizen. Neem contact op met ons, vertel ons je wensen en wij zullen ons best doen om Madagasacr tot een onvergetelijke ervaring te maken. [EMAIL=“wendytil1973@hotmail.com”]wendytil1973@hotmail.com
groetjes,
wendy

Wendy,
Ik begrijp goed dat je je bedrijfje wilt promoten, maar zorg er dan wel voor dat je de feiten niet verdraait. Want Madagascar is goed met de taxi-brousse te bereizen en op de meeste routes kun je overdag reizen.

Wendy, ik geef Manfred groot gelijk in zijn reactie op jouw post. Ik heb als vrouw, altijd en alleen, gebruik gemaakt van het openbaar vervoer in Madagascar. Ik heb zeer genoten van het contact met mijn medereisgenoten en reisde vooral overdag.

Arianne

Ik deel dezelfde mening als Manfred en Arianne. Heb zelf veel met taxi etcetera gedaan en niet met t-brousse, maar vind de re van Wendy ook lichtelijk krom. Laat je belangen niet voor de waarheid gaan, want anders is het niet meer dan een valse manier van reclame…

Beste allemaal,

Sorry als juliie mijn bericht als reclame hebben opgevat. Natuurlijk kan je in Madagascar reizen met de taxibrousse. Wellicht zijn mijn persoonlijke ervaringen anders dan die van jullie. Vorige week ben ik zelf afgereisd naar Morondava vanuit Tana met de taxibrousse. dat duurt 16 uur volgens de chauffeur, maar we deden er 21 uur over. We vertrokken niet om 2 uur smiddags, maar om 4 uur en kwamen de volgende dag in de middag aan.
Wellicht hebben jullie kortere afstanden per dag gereisd.
Als je wat meer geld hebt, raad ik echt aan om binnenlandse vluchten te nemen en/of een chauffeur met auto te huren. Als je met zijn vieren bent is een auto huren niet veel duurder dan de taxibrousse en vele malen comfortabeler.

Verder wens ik iedereen die naar Madagascarkomt een mooie reis toe. Dit is een bijzonder land met schitterende natuur en aardige mensen. Laten we het in ieder geval dar over eens zijn.

groetjes,
Wendy

Hallo iedereen,

Ik Kim 26 jaar, zou graag met drie andere vrienden, naar Madagascar trekken begin juli 2009, we zouden een 3 A 4 weken willen blijven. We zouden zelf alles willen organiseren omdat het met een reisagentschap duur is.

Daarom de vraag wie heeft er goeie tips voor ons hoe we eraan beginnen ?

Wij hadden ook gedacht om een auto te huren met chauffeur, waar kan je dit het beste regelen ? Kan je alles met de auto doen ?

Laat maar iets weten,

Groetjes

Kim

Hoi Kim,

De prijzen van de lokale tour operators vallen reuze mee. Maak een hele globale indeling van wat je echt wilt zien/doen en some nice to do’s: welke nationale parken, wil je 1 week op het strand liggen, etc. Plan vooral niet te veel, maar neem de tijd. Het reizen is ook onderdeel van het avontuur/cultuur. De voor en nadelen van de Taxi met chauffeur en de taxi brousse zijn hierboven al beschreven. Ik ben zelf voorstander van de taxi brousse, maar voor mijn vrouw was reizen destijds geheel nieuw en hebben we toch voor een taxi met chauffeur gekozen.
Indien je niets regelt staan er op Tana airport meer dan genoeg mensen voor je klaar die maar al te graag willen rondrijden door Madagascar. Je kunt ook eens bij wendy informeren (zie hierboven), Wij hebben zelf goede ervaringen met Rija Tours www.melinda-erwin.bruiloftsite.nl .

Succes met de voorbereiding.
Erwin