Wij hebben een mooi ticket gevonden van Amsterdam naar Johannesburg en daarna door naar Antanarivo. We komen op 7 juni in de middag aan en vliegen op 26juni weer naar huis. En nu begint het invullen van de dagen er tussen in. We hebben er heel erg zin in, maar weten niet waar we moeten beginnen. Ik hoop dat iemand ons op weg kan helpen. We houden er van om vrijheid te hebben tijdens de reis en willen daarom geen voorgeplande individuele reis hebben via een reisorganisatie. We zitten er aan te denken om een auto te huren en zelf rond te trekken. Is dit volgens jullie goed te doen? Of is het verstandiger om een auto met chauffeur zo nu en dan te huren? Zie je op die manier meer van het land dan wanneer we individueel rondreizen?
Welke route zouden jullie ons aanraden? Wij houden van natuur, aparte dingen, cultuur en ik hou ook wel van het strand En wat voor budget raden jullie ons aan? Hoeveel geld zouden we moeten reserveren per dag?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die ons kunnen helpen aan ideeen voor onze reis.
ik kan je niet overal tips op geven omdat ik via koning aap een rondreis gemaakt heb.
eigenlijk jammer dat je zo kort gaat want Madagascar is zo groot en veelzijdig.
En ik weet dus niet wat met een auto haalbaar is in die dagen, wel rd ik je aan een 4 wheeldrive te nemen, omdat sommige stukken vrij onbegaanbaar zijn en je anders dus gauw vast komt te zitten.
Dus ik denk dat het onmogelijk is in korte tijd om naar de tsingy te gaan.
Maar eigenlijk moet je wel proberen de baobablaan te gaan kijken want dat is het simbool van Madagascar en ik las i september daar in de krant dat het dreigde te verdwijnen.Verder zou ik Andasibe niet overslaan want daar zie je de indri die een heel speciaal geluid maakt.
Een mooie afsluiter is Ifaty aan de kust of Ill st Marie. Helaas denk ik dat je net te vroeg bent voor de walvissen die dan langs de kust zwemmen in Ifaty en ook Ill st. Marie.
In de buurt vn de oostkunst is een gebied waar vroeger door de franse een kanaal is gegraven , canal des pangales ,dit is ook zo’n mooi gebied.
Isalo is een ontzettend mooi park waar je veel bruine lemuren en ringstaartlemuren kunt zien.
En evt richting Ranomafana is een regenwoud waar je de gouden bamboe lemuur kunt spotten deze is er in '86 ontdekt.
Ik zou zeggen zoek op het internet naar verschillende pagina’s waar je zoveel mogelijk kunt lezen over madagascar, en stel je reis samen.
Je zou nog raad kunnen vragen op het startpagina forum (prikbord) van madagascar.
En een handig boek is de Bradt, deze is echter wel engelstalig.
Je hebt dik twee weken de tijd en genoeg tijd om verschillende dingen te zien. Het seizoen voor de walvissen bij St. Marie is juli-september, dus je bent te vroeg om dat te kunnen zien, maar ondanks dat blijft St. Marie de moeite waard. Een mogelijk idee is om de Tsingy en baobabs te bekijken in het Westen, dan terugvliegen naar Tana en reizen naar het oosten met een bezoek aan Andasibe (IndriIndri) en Pangalanes kanaal. Vervolgens teug naar Tana en naar huis.
Het Noorden wordt ook steeds populairder met baobabbomen, tropisch regenwoud, kleine tsingy en prachtig strand en duiken op Nosy Be.
Hoe je te vervoeren hangt van je budget en wensen af. Alles is mogelijk met openbaar vervoer, gaat langzamer en is absoluut niet georienteerd op toeristen, maar goedkoop. Sommige mensen vinden dat het ultieme avontuur en vakantiegevoel en ontmoeting met de cultuur. Veel mensen kiezen voor een auto+chauffeur met eventueel een gids. Zeer comfortabel, betaalbaar en stopt waar je wilt, geen zorgen over waar, hoelaat en vertragingen. Een 4x4 of gewone auto hangt van je reisplan af. In juni is het droog in Madagascar en veel wegen begaanbaar met gewone auto (niet de tsingy in het westen).
Dan kan je ook nog zelf rondrijden, maar een chauffeur erbij kost niet veel extra. Het is dan wel noodzakelijk dat je enige kennis van de Franse taal hebt om de weg te vinden en te kunnen communiceren met de lokale bevolking.
Afgelopen zomer in Madagascar geweest (4 weken) en over het algemeen met het openbaar vervoer rondgereisd, ook een keer privevervoer geregeld, een keer gelift, en een keer een vlucht van Tulear naar Diego Suarez, anders zouden we niet alles kunnen doen wat we wilden doen. Kwamen ook mensen tegen die een Renaultje 4 hadden gehuurd, was ze erg goed bevallen, alleen hadden toen net pech.
Ifaty was echt heel relaxed, maar toch mijn voorkeur zou uitgaan naar Ile Sainte Marie, daar was het helemaal fantastisch.
Mooiste NP vond ik Isalo en SR Ankarana met de Tsingy’s was ook echt heel indrukwekkend. Deze liggen wel heel erg ver uit elkaar. Ik zou zeggen kies een gedeelte uit van Madagascar, maar probeer niet alles te doen in 2 weken, anders mis je een hoop, juist net de kleine dingen die je vakantie zo speciaal maken, door het gehaast om van A naar B te komen. Of als het financieel kan, dan pak een paar binnenlandse vluchten. Voor 4 weken was ik zo’n 1150 euro kwijt voor mijn verblijf daar, dit is incl. alles wat je kunt bedenken, minus het ticket van NLD naar Madagascar.