Madagascar als groepsreis

Hallo Dees63,
Ik wil nog wel extra benadrukken dat je altijd waar dan ook op je spullen moet passen. Zoals gezegd, wij zijn bestolen en dat is balen (en dom van ons om alles te laten liggen in de kamer), maar ik heb me nooit gevoeld op Madagascar. De lokale reisorganisatie laat hotel Bellevue in Ifaty in elk geval af en toe links liggen.
Ik ben nu bijna een maand terug in Nederland en mis Madagascar nog steeds. Zit stiekem te kijken naar reizen voor volgend jaar, maar ben nog niet overtuigd als ik naar andere landen kijk. Misschien is het Noorden van Madagascar ook wel mooi (zo te lezen in de lonley planet wel!) en lijkt me Morondova ook gaaf. Helaas gaat hier geen (Nederlandse) groepsreis naar toe en zal het alleen wel erg duur worden. Maar het zit in m’n hoofd, dus wie weet…

[quote
Eigenlijk aten we altijd samen met de groep aan 1 tafel. Weinig ā€˜eigen’ tijd dus. Vind ik niet erg, maar wil je heel veel eigen dingen doen, dan moet je er rekening mee houden dat dat iets moeilijker gaat. Hotels waren schoon (op 1 hotel na in Manakara), soms inderdaad geen warm water (al heb ik veel geluk gehad, alleen laatste dag echt koud). Groeten[/quote]

Hoi,

Leuk om te horen dat de groepsreis van Shoestring goed is bevallen, met wat uitzonderingen na. Ik ben samen met mijn vriend van plan deze reis te gaan maken ergens in september. Ben dus erg benieuwd!
Jij geeft aan dat er weinig eigen tijd is in de groepsreis van Shoestring, maar ik zie in het programma dat er ongeveer 5 dagen zijn om je dag zelf in te plannen. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ik ook alleen met mijn vriend wat kan ondernemen, dus zou graag van je willen horen of dit wel mogelijk is? Alvast bedankt voor je reactie!

Gr. Mirjam

Het zelf iets doen is lastig, er is vaak niet zoveel keus. Wij hebben sowieso op een dag na iedere dag met de hele groep gegeten, vaak is er ook gewoon geen ander restaurant.
Verder heb je een middag vrij in Ranomafana, een dag in Ifaty, een middag en dag in Mananjary en een dag in Andasibe. Je kan natuurlijk er altijd voor kiezen om een onderdeel van het programma niet mee te doen en dan heb je meer tijd, maar ja, dat is ook wel heel erg zonde!

Hallo,

Inderdaad is het een vrij vol programma, maar je kunt ook zelf excursies maken. Zo ben ik met een kamergenoot zelf gaan wandelen in de buurt van Ambositra (zelf een gids geregeld, kom je in het dorp vanzelf tegen) en daar een wandeling van 31/2 uur gemaakt. Merendeel van de groep ging naar Antoetra, maar dat vond ik een te lange wandeling en ik moet zeggen, totaal geen spijt gehad. We kwamen bij de mensen thuis, goede info gehad van de gids en heerlijk langs rijstvelden e.d. gelopen. Zie lonley planet voor maison de guide en handige tips.

In de natuurparken Ranomafana en Isalo werden de excursies met de groep geregeld, maar in Andasibe werd er voor een iemand apart een gids geregeld op dag 2, omdat zij vooral vogels wilde spotten. Je kunt dat volgens mij ook heel gemakkelijk zelf regelen. Ik ben op dag 2 naar een ander deel van Andasibe gegaan (primary forest) en daar gingen er maar weinig van onze groep naar toe. Ik kan het je aanraden!

In Ifaty heb je wel je eigen vrije tijd. Ik heb een stuk gelopen naar de vissers en een stuk over het strand. Naar het spiny forest was dan wel weer een georganiseerde excursie. Was vooral relax dag en heel veel in de omgeving nu ook weer niet. Het eten 's avonds was wel met de groep. Op de vrije dagen werd de lunch zelf geregeld. Weet je wat het ā€˜probleem’ is…zoveel keus heb je niet in Madagascar qua restaurants en sommige hotels lagen erg afgelegen of laat aankomen (er wordt veel met de bus gereisd, dus onderschat de afstanden niet) dan is het handig om met de groep te zitten.

Madagascar kan ik je zeker aanraden. Dit jaar ga ik voor het eerst naar Azie, maar ben serieus aan het kijken of ik volgend jaar zelf naar Madagascar kan gaan. Ik heb nog contact met de gids en hij wil best helpen. Ik hoop voor je dat je Patrick hebt, want dat was echt een top gids!

Groet
Annegien

Bedankt voor jullie reactie, we gaan er even goed over nadenken. Alhoewel de prijs en duur combinatie erg goedkoop is vergeleken andere organisaties, dus verwacht wel dat het deze reis gaat worden.