Lonely Planet Tibet aanschaffen in Chengdu of Lhasa??

Dag forumbezoekers,

Een prangende vraag: mijn vriendin en ik zitten momenteel in Xi’an en hebben heel China al doorgereisd, maar kunnen in geen enkele boekhandel de lonely planet van Tibet vinden (wellicht een boycot…:mad:). Nu vroegen we ons af of de tibet gids wel in Chengdu te krijgen is omdat daar zoveel permits gerelgeld worden of anders in Lhasa zelf?

Who knows???

Groet Hester

vergeet het maar… de LP van Tibet is verboden in China (die van China zelf officieel ook) en zal dus niet echt makkelijk te krijgen zijn. misschien onder de toonbank?

zelf heb ik mijn LP van Tibet in Kathmandu achtergelaten, en vervolgens een aantal interessante hoofdstukken gedownload van de site van LP en deze op mijn laptop gezet. encripted, zodat hij niet makkelijk te traceren en te vinden is (soms kijkt men nl naar de inhoud van laptops…).

je zit momenteel al in China, dus ik acht de kans klein dat je in staat bent de LP te downloaden, die site zal ook wel geblokkeerd zijn. misschien kan iemand in NL hem voor je bestellen en de files naar jou sturen? als je een computer met een remote proxy tot je beschikking hebt kom je zelf overigens ook een eind.

succes!

1 like

Bedankt voor je reactie.

Was er al bang voor ja dat de LP niet gedoogd wordt…In Lhasa zelf wel te krijgen?? Dan zou ik dat nog kunnen proberen. Hoop dat ik anders ergens een tweedehansje tref of idd het dowloaden (de site is niet geblokkeerd ;))

Gr Hester :chin:

Misschien ligt er ergens in een guesthouse een verdwaalde LP?

Ik zit nu in Lhasa, en wat me opvalt (en stoort) is dat alles en iedereen overal gecontrolleerd wordt. In het oude centrum staan op bijna iedere straathoek posten met Chinese soldaten, en ze marcheren (naja, hobbelen) ook in kleine groepen door de straten. Zie je het al voor je dat je daar zit met je LP?

Je hotel heeft een kaartje van de stad, daar heb je de LP niet echt voor nodig. Je voortbewegen zonder gids gaat ook niet, dus voor bustijden e.d. heb je ook geen LP nodig. En eten kan overal :slight_smile:

Gewoon de hoofdstukken die je nodig hebt downloaden dus!

Misschien ligt er ergens in een guesthouse een verdwaalde LP?

Ik zit nu in Lhasa, en wat me opvalt (en stoort) is dat alles en iedereen overal gecontrolleerd wordt. In het oude centrum staan op bijna iedere straathoek posten met Chinese soldaten, en ze marcheren (naja, hobbelen) ook in kleine groepen door de straten. Zie je het al voor je dat je daar zit met je LP?

Je hotel heeft een kaartje van de stad, daar heb je de LP niet echt voor nodig. Je voortbewegen zonder gids gaat ook niet, dus voor bustijden e.d. heb je ook geen LP nodig. En eten kan overal :slight_smile:

Gewoon de hoofdstukken die je nodig hebt downloaden dus!

Ok, je bent nu dus in Lhasa. Relax! Hoe ben je er gekomen? Ik zit hier met een vriendin en we willen super super graag naar TIbet, maar het wordt bijna onmogelijk gemaakt door de Chinezen om te gaan op de manier zoals jij die het prettigst vind :disgust:. Een tour vergezellen om Tibet in te komen is ok, maar dat er dan helemaal voor je besloten wordt waar je wel en niet heen gaat (of mag gaan…) is ons te bizar. Daarbij zeggen ze ook nog eens (als je dus een onwijs dure tour boekt van Lhasa naar de Nepalese border) dat ze je niet helemaal bij de grens kunnen brengen en dat je dus nog een uur of 3 met je backpack en dagrugzak op mag stappen naar de grens. Ben jij via een tour Tibet binnengekomen? en volg jij dan het programma of ga je je eigen gang?

Als je dus nog tips hebt: welkom :slight_smile:

Bye,
Hester

Helemaal je eigen gang gaan is hier echt onmogelijk!

Ik ben vanuit Nepal naar Lhasa gevlogen. Hier ben ik nu 4 dagen. Morgen vertrek ik richting Everest Base Camp en uiteindelijk overland naar Nepal. In totaal zal ik 12 dagen in Tibet zijn.

Ik doe dit via een tour, maar wel via een programma wat ik ZELF heb samengesteld. M’n vriend en ik hebben samen een Tibetaanse gids, en we hebben dus heel veel vrijheid. Maar… op deze manier reizen kost meer dan wanneer je in een groep met 10-20 reist. Ik heb programma’s gezien waar je voor een 400 euro ofzo met een groep in een paar dagen van Lhasa naar Kathmandu reist - er zijn dus ook wel ‘budget’ tours. Echter, ik moet er niet aan denken dat je ineens met zo’n grote groep binnenkomt in een klooster! Ik heb de afgelopen dagen groepen Japanners en Chinezen gezien die zo reizen, en daar gaat m’n nekhaar van overeind staan. Geen respect voor de monniken, en ook niet voor de lokale pelgrims. Alles en iedereen moet wijken zodat zij vooraan kunnen staan om het (nogal luide en hinderlijke) verhaal van hun gids te horen. :mad:

Ik heb momenteel nog geen seconde spijt gehad van mijn besluit om prive te gaan!!!

Voor de duidelijkheid: mijn 12-daagse tour kost 1350 euro incl visum en permit, hotels, ontbijt, entrance fees, gids, chauffeur, en vlucht van Nepal naar Tibet. En ja, dat is heel veel geld… Heb echter niks goedkopers gevonden voor een vergelijkbare trip.

Wat de grens betreft:

De Tibetaanse grensplaats Zhangmu ligt inderdaad een aantal km van de Friendship bridge af, wat de echte grens is tussen Tibet en Nepal. Onze 4WD had echter een ontheffing om gewoon door te rijden tot aan het grenskantoor. Vanwege de drukte (veel verkeer en handelaren op een te smalle weg) hebben we dat kantoor niet gehaald, en hebben we de laatste 10 minuten gelopen. Bagage kon je laten dragen, geen probleem.

Volgens de LP is er ook een shuttle service die je voor 10 yuan naar de grens kan brengen.

De controle aan de Tibetaanse (Chinese dus) kant van de grens was redelijk streng. Jij moet door een infrarood scan, je bagage wordt gescand en vervolgens kun je ook nog eens het grootste deel van je bagage uitpakken. (Zowel daypack als backpack!) Men is met name geinteresseerd in boeken en tijdschriften.

Na dat alles loop je de brug over, zorgt voor een stempel/visum aan de Nepalese kant van de grens en de rit naar KTM kan beginnen. Er rijden volop bussen, mocht er geen vervoer in je tour zitten.

Ik ben afgelopen november de grens Nepal/Tibet lopend gepasseerd. Is nog geen 10 minuten lopen over de friendshipbridge. Dat lopen is een hele ervaring opzicht, alsof je het ijzerengordijn passeert…
@ Jenny: Een tour met een groep kan verschrikkelijk zijn, maar ook heel leuk. Wij zaten in een groep met hele normale, respectvolle, mensen. Is hartstikke leuk om daar 12 dagen nauw op te trekken met mensen van 15 verschillende nationaliteiten!
Tibet is echt een aanrader! Doen!
Mijn tour was 600 euro incl alles, maar ging wel van Kathmandu over land naar Lhasa en met het vliegtuig terug.
Als ze bij de grens een LP vinden, ben je hem kwijt… en ook alle overige voorwerpen met bv een afbeelding van de Dalai Lama (lees: stel evt fotos van je laptop en mobiele telefoon veilig en wis ze daarna)

Betekent dit dat je je helemaal niet kunt voortbewegen in Tibet zonder gids? Omdat het absoluut niet mag of omdat het onhandig is? Waar heb jij jouw privegids geregeld? In Tibet zelf?

je kan in het ‘toeristengebied’ rond de jokhang en potala palace rondlopen zonder gids. Bezoeken aan kloosters e.d. zijn zonder gids verboden. Rondreizen zonder groep mag ook niet. Volgens mij kom je tibet zonder groep ook niet in omdat je dan geen visum krijgt (let wel een groep kan 2 personen zijn :slight_smile: )
Ik heb mijn gids in Kathmandu geregeld www.asianheritage.com
bijzonder goede ervaringen mee.
suc6

ik zie dat ik je een verkeerd www geef. Het is www.asianheritagetreks.com
srry

Bedankt voor je antwoord! Ik zou dan samen met mijn man als ‘groep’ wel kunnen reizen? Is het ook mogelijk om in Lhasa zelf een gids te regelen? Moet dit een officiele gids zijn of kunnen we ook bijvoorbeeld ter plekke een student ofzo vragen om ons rond te leiden?

Je kan inderdaad in bepaalde gebieden in Lhasa rondreizen zonder gids, maar niet in andere delen van Tibet. Dit is zo bepaald door de Chinese bezetters.

Als je naar Tibet wilt, heb je een speciaal permit nodig. Op dit permit staan de namen van de mensen in je groep (wat inderdaad gewoon een reiziger en diens partner kan zijn), en volgens mij staat zelfs de naam van de gids erop. Ook staan de data van aankomst en vertrek op je permit. Zonder permit kom je China/Tibet niet in, dus je moet vantevoren al boeken. Gelukkig kun je ook een lokale gids boeken als je nog niet in Tibet bent. Ook ik heb dit geregeld via Asian Heritage Treks (ze hebben een kantoor in Kathmandu) waar ik weer tevreden over ben. Gewoon een student nemen kan dus niet, maar er zijn wel veel gidsen die toerisme of Engels studeren.

Ik ben tijdens mijn overlandtocht van Kathmandu naar Nepal verschillende keren gecontrolleerd op mijn permit en mijn gids. Ze zijn echt streng!

Bij deze mijn reisverslag: IkReis - Reizen naar Tibet en Nepal: route, tips en ervaringen

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik ben een stuk wijzer! Is er een manier om al in ned een permit te regelen?

nope, ook je volledige reisroute moet op je permit staan. Afwijken daarvan is weer strafbaar…
en volgens mij ook gegevens van he nepalese visum ed als je daarvandaan komt.
lastig he :stuck_out_tongue:

het reglen van een permit is in Nepal trouwens binnen 3 dgn gebeurd. Kan ook via asianheritage

jee, nou, heel omslachtig allemaal. We gaan vanuit China, omdat ik na die tijd aan afspraak in Beijing heb en ik dacht dat ik het zo mooi kon combineren met een vakantie :wink: In Nepal ben ik ook een keer een tijd geweest, maar China is nog redelijk nieuw voor ons. Maar voor de permit zal dat niet veel uitmaken toch?

dat weet ik niet. Maar bureautjes die een gids regelen, regelen vaak ook de permit. Dus met een beetje rondvragen en oriënteren moet dat wel te regelen zijn.
suc6

top!

Ik vraag me dan wel af hoe al die reisorganisaties in ned die reizen aanbieden naar tibet dit allemaal regelen. Of ze moeten hele goede contacten hebben in china/nepal of er gaat regelmatig van alles mis…