Hoi, Ik heb heel veel zin om Tibet te bezoeken en daar een paar weken te verblijven en rondtrekken (mt Kailash, everest, diverse kloosters, mooie dorpen en steden etc). heeft iemand tips hoe dit te regelen en via wie?
Ik heb niet veel tijd aldaar dus wil mijn tijd graag zo optimaal mogelijk besteden. Ook lijkt het me heel gaaf om een paar dagen in een klooster te verblijven.
Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar info en geweldige tips. Ik had gekeken op sites (zoals shoestring en koning aap, die laatste biedt een reis naar kailash en staat me wel aan). Maar tegelijkertijd zal dit mijn allereerste groepsreis zijn…wou dit nooit, maar goed alleen wandelend door Tibet, mag dan niet, en lijkt me gezien de leegte ook geen aanrader.).
Tibet is een fantastisch land maar zoals je weet bezet door de chinezen. Om tibet in te kunnen moet je een tibet permit hebben en mag je niet zelfstandig reizen. Je moet een tour boeken, daar is helaas niks aan te doen en zijn vaak erg duur. Wij betaalde voor 5 dagen tibet al iets van 1000 dollar. Je mag zelfs in de hoofdstad Lhasa niet alleen rondlopen.
Ik zou niet zo snel met een organisatie als koning aap gaan. Ik zou het terplekke regelen. Een stuk goedkoper.
Wij hebben erg goede ervaringen met http://allnepal.com/
een erge goed tour operator. Doet erg veel voor nederlandse toeristen en heeft ons een fantastische tour door tibet gegeven met tibetaanse gids.
Een tibetaanse gids moet je hebben, niet een chinese.
In Lhasa mag je wel rondlopen zonder gids, maar niet daarbuiten (info: zomer 2010). Zie hier ook mijn reisverslag van Lhasa: IkReis - Doen in Tibet: zo mooi is Lhasa!.
Zelf heb ik goede ervaringen met dit bureau uit Nepal: http://www.asianheritagetreks.com/. Zij hebben reizen met een redelijk grote groep (bv een overlandtour van Lhasa naar Kathmandu), maar ze hebben ook individuele tours op maat. Tibet op maat is niet goedkoop, nergens, maar ik vond mijn trip het geld waard!
Op dit moment ben ik in Kathmandu en heb vanuit hier een reis geregeld.
Het is 800 dollar voor 8 dagen en 7 nachten. Het is erg duur, maar op deze manier misschien wel het beste en kan je ook een deel van Nepal zien.
Succes met beslissen!
Weet niet of je vraag nog van toepassing is? Maar je moet inderdaad een tour geboekt hebben voordat je überhaupt een permit voor Tibet kunt krijgen.
Lhasa is inderdaad toegankelijk zonder gids, met uitzondering van de kloosters: daar en buiten Lhasa heb je altijd een gids + auto met bestuurder nodig.
Zelf heb ik hele prettige ervaringen met Shigatse Travel, daar werkt ook een Nederlander die in Tibet woont.
Werken met Tibetaanse gidsen, die je veel extra’s kunnen vertellen over het land en de cultuur.
Het is zeker niet goedkoop: maar ZOOOO de moeite waard. Heel bijzonder!