Tibet reizen?

Goedemorgen!

Ik stel waarschijnlijk een vraag die al duizend keer beantwoord is, maar omdat de regels zo streng zijn is elke vraag heel specifiek. Ik kon zo snel in de vorige topics geen antwoord vinden dus ik hoop dat er mensen zijn die mijn vragen hier willen beantwoorden.

Ik en een vriendin willen in het najaar 2014 (maar we zijn flexibel als jullie adviseren in een andere periode te gaan) een rondreis door China maken en ik wil heel graag Tibet aandoen. Ik zie bij veel reisorganisaties dat ze geen individuele reizen meer aanbieden ivm de regels, we moeten met een groep van minimaal 4 personen het land in.

• Is het mogelijk om in een groep via een organisatie Tibet in te reizen en vervolgens je eigen pad te kiezen?
  • Kent iemand een goede reisorganisatie, vooral goedkoop met wie we in een groep naar Tibet kunnen reizen ? Iemand goede ervaringen? ( we willen zelf in China reizen en dan vanaf een punt aansluiten bij een groep om Tibet in te reizen)
  • Vanaf waar in China kun je het beste naar Tibet reizen? Ik dacht zelf aan Chengdu?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ?
  • Omdat we al een hele rondreis China maken en ik maar 2,5 tot 3 weken heb moet ik me in Tibet beperken tot 1 of 2 steden. Wat zijn echt de must-sees in Tibet? Ik dacht aan Lhasa en Kathmandu maar ik sta open voor andere tips, en eventueel kan ik een uitzondering maken als iemand echt met een bijzonder verhaal komt?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!:chin:

• Momenteel geldt er geen groepsgrootte voor het verkrijgen van de Tibet permit. Je kunt nu zelfs als solo reiziger een permit krijgen. Individuele re7zen zijn momenteel dus mogelijk. Hoe de regels in het najaar van 2014 zijn, is nu niet te zeggen. De regels wijzigen zeer regelmatig. Dit moet je goed in de gaten houden.
  • Het is niet mogelijk met een groep naar Tibet te reizen en vervolgens je eigen weg te gaan. Je moet met de groep blijven reizen tot dat je Tibet weer verlaat. Maar een groep kan ook uit 2 personenbestaan bijvoorbeeld jij en je vriendin.
  • Voor goede reisorganisaties zou je in de lonely planet kunnen kijken of op de engelstalige fora van lonely planet en trip advisor.
  • Vanuit Chengdu kun je makkelijk met het vliegtuig naar Lhasa vliegen. Ook kun je vanuit Chengdu met de trein, maar met de trein zou je sneller vanuit Xining naar Lhasa kunnen reizen naar Lhasa.
  • Kathmandu ligt in Nepal en niet in Tibet! Als je weinig tijd in Tibet hebt zou je een rondje Lhasa - Gyantse - Shigatse - Lhasa kunnen maken.
  • Hou er er rekening mee dat Tibet duur is! Dit o.a. omdat je voor elke dag een gids en voor elke dag buiten Lhasa eigen privé vervoer met chauffeur moet hebben. Hoe groter de groep is waarmee je reist, hoe goedkoper de reis wordt, want dan kun je deze kosten delen.
    Succes met het plannen van jullie reis.
1 like

Dankjewel voor je tips!

Ik was iets te snel met typen, we willen inderdaad ook Nepal aandoen.
Als we een keuze zouden moeten maken tussen Tibet (Lhasa) en Nepal (Kathmandu) wat is dan indrukwekkender?

Lhasa is indrukwekkender.

Maar om naar Tibet te gaan ben je (gemiddeld) 100 dollar per dag kwijt (vanwege de gids enzo), terwijl je in Nepal met 25 dolar rond kan komen. Voordeel van Kathmandu is ook dat je er vrij rond kan lopen.

Mocht je Tibetaanse cultuur willen zien, dan is Budhanath in Kathmandu een aanrader.

1 like

Lhasa en Tibet kun je niet vergelijken met Kathmandu en Nepal. Het zijn totaal verschillende landen. Tibet is Boeddhistisch en Nepal Hindoeistisch, zij het met Boeddhistische invloeden o.a. door de Tibetaanse vluchtelingen die daar wonen. Je kunt dan ook niet zeggen dat het een indrukwekkender is dan het ander. Het is maar net wat je meer aanspreekt. Mij persoonlijk spreekt Tibet meer aan en ik ben momenteel dan ook al weer voor de 7e keer in Tibet aan het rondreizen, een 25 daagse soloreis. Maar zoals gezegd is Nepal veel goedkoper en hoef je je reis niet geheel van te voren te regelen en heb je geen permit nodig maar alleen een visum, dat je eenvoudig kunt krijgen. Ik adviseer je je eens goed over beide landen in te lezen en bijv. via internet informatie op te zoeken. En aan de hand daarvan en je beschikbare budget een keuze te maken. Succes.