Advies en tips : van Chengdu maar Lhasa

Beste China-kenners,

De route die we hebben uitgekozen en die we (ik, mijn broer en een vriendin) in September willen gaan afleggen is van Beijing naar Hong Kong.

In vier weken tijd (28 dagen), willen we de hoogtepunten als volgt bezichtigen.

Dag 1 Amsterdam - Beijing
Dag 2-4 Beijing (Chinese muur / verboden stad)
Dag 5 Beijing - Xi’an : High speed train
Dag 6-7 Xi’an
Dag 8 Xi’an - Chengdu : (High) speed train
Dag 8-10 Chengdu (wilde panda tour boeken? Iig naar het fokprogramma)
Dag 10 Chengdu - Lhasa?? (Per trein of vliegtuig?)
Dag 11-16 Lhasa/ Tibet (must sees/ do’s?/ genoeg tijd 6 dagen?)
Dag 17 Lhasa - Chengdu (vliegtuig)
Dag 18 Chengdu - Guilin : soft sleeper
Dag 19-20 Guilin
Dag 21 Guilin - Hong Kong (vliegtuig)
Dag 22-25 Hong Kong
Dag 26 Hong Kong - Amsterdam
*2 dagen speling = 28 dagen

Waarover ik jullie mening en advies erg op prijs zou stellen zijn de vraagtekens zoals hierboven omschreven en:

  • Is de route niet te lang voor 28 dagen (voldoende rust?)
  • Moeten we nog leuke en belangrijke steden en uitstapjes maken op de route die boven niet beschreven of genoemd zijn
  • Optie Lhasa laten vallen en voor een andere route gaan? Hoe is het op dit moment in Lhasa om (vrij) rond te reizen? Waar kan je het beste je visum voor Tibet regelen (Nederland/ China/ Chengdu)? Package deals in Chengdu boeken? Duur? Beter met het vliegtuig heen = sneller, of met de trein om te acclimatiseren tegen hoogte ziekte.
  • san-ya is een mooie badplaats in het zuiden. is het de moeite waard ok hier de reis mee af te sluiten? (Retourtje Hong Kong).

Thanks,

Jeannette

Hoi Jeannette,

Dat ziet er uit als een mooie reis! De westkant van China vond ik zelf erg mooi (heb veel van dezelfde plaatsen gezien). Ik zal je vragen proberen te beantwoorden.

  1. Je route ziet er goed uit. Je hebt speling in je reis opgenomen, dat is altijd goed! Je zou eventueel nog een dagje langer in Beijing kunnen blijven. Er is zoveel te zien en te doen. Daarbij zul je ook wat moeten acclimatiseren gok ik :wink:

  2. Uitstapjes op de route die je niet beschreven hebt. Wanneer je in Chengdu bent zal ik ook zeker naar Leshan gaan om daar de Boeddha te bezichtigen. (zie mijn blog; Chengdu: de stad van de reuzenpanda - GoYvon)

  3. Hoe het precies in Tibet is weet ik niet. Ik weet wel dat je er niet vrij kunt rondreizen en met behulp van een gids moet. Wanneer je in Chengdu een tour wilt boeken zal het een paar dagen duren voordat alles rond is. Vraag jezelf af of je daar de tijd voor hebt. Anders kun je het wellicht vantevoren boeken (als dat mogelijk is). Het laatste wat ik weet is dat je er per groep heen moet. Laat bij het aanvragen van je Chinese visum ook niet weten dat je naar Tibet wilt; je zult dan geen visum voor China krijgen.

  4. Je schrijft ‘retourtje Hong Kong’ bij je vraag over San-Ya. Wanneer je China verlaat en naar Hong Kong gaat kom je China niet meer in. Tenzij je een multiple entry visum of een nieuw visum aanvraagt. Wanneer je de grens oversteekt naar Hong Kong verloopt je Chinese visum en krijg je een visum voor Hong Kong.
    Je kunt wel vanaf het vaste land naar San-Ya en dan naar Hong Kong vliegen mocht je dit willen. Ik heb het eiland nooit bezocht, of het de moeite waard is om daar heen te gaan weet ik niet. Ik weet wel dat HK ook een aantal stranden heeft.

Hopelijk heeft mijn bericht je wat verder geholpen.

Hallo Jeannette,
Zoals ook GoYvon al aangaf, vrij reizen mag in Lhasa (Tibet) niet. Je moet een van te voren georganiseerde reis daarheen hebben. Dat hoeft niet persé met een groep te zijn, want het lijkt er op dat je op dit moment ook weer zelf zo’n reis kunt regelen. Ook voor kleine groepjes en (waarschijnlijk) soloreizigers naar Tibet worden vanaf 1 april 2013 weer permits afgegeven. Je hebt voor iedere dag in Tibet een gids nodig. Zonder deze gids kunt je de grote kloosters en het Potala Paleis in Lhasa niet bezoeken. De gids hoeft echter niet constant bij je te zijn. Je kunt zelf vrij in Lhasa rondlopen. Voor buiten Lhasa heb je privé vervoer met chauffeur nodig, want je mag buiten Lhasa niet met het openbaar vervoer reizen als buitenlandse toerist. Dus je moet je trip naar Lhasa van te voren helemaal regelen. En als je dat gedaan hebt, dan kan de reisagent in Lhasa de aanvraag van de permit verzorgen. Die kun je namelijk niet zelf aanvragen. Dat kan alleen door een reisagent in Lhasa gebeuren. En inderdaad, als je het Chinese visum aanvraagt, dan moet je niet vermelden dat je naar Tibet gaat. Want dan wordt het visum (zeer waarschijnlijk) geweigerd. Ik hoop hiermee je vraag voor wat betreft Lhasa / Tibet beantwoord te hebben.

Hi Yvon, tnx voor je tips. Very useful. I saw the tallest Buddha on your blog, we might visit it if we have enough time. We will sure have if the Tibet permit will be arranged at Chengdu. The small Panda movie is too cute!! How is it at the University? Any travel plans shortly?

Hallo Tibetlover,

Jij ook bedankt voor de info. Heb al vanuit hier zitten kijken om een Lhasa tour te boeken, maar het is wel erg duur hier en heb het idee dat het een stuk goedkoper is als we het lokaal in Chengdu regelen. Ik zou het echt heel graag willen zien en ervaren! Je schrijft dat er vanaf 1 April 2013 weer permits worden afgegeven. Weer je ook hoe lang die permits daarvoor niet zijn verstrekt? Kan je me als Tibetlover adviseren hoeveel dagen je minimaal nodig hebt in Lhasa en eromheen om een goeie indruk te krijgen van al het moois? Als we met de trein gaan hebben we maar max 6 dagen in en om Lhasa heen. Geef jezelf de voorkeur aan per trein of per vliegtuig naar Lhasa af te reizen?

groetjes
Jean

Een trip naar Tibet ís gewoon duur, het maakt niet uit waar je het boekt. Je betaalt gewoon voor de gids en de chauffeur, en voor al het papierwerk wat er bij komt kijken.

Ik ben zelf 3 dagen in Lhasa geweest. In die tijd kon ik een redelijk beeld krijgen van de stad. Daarna ben ik richting Nepal gereisd. Je komt langs verschillende meren, passen en kloosters. Zie m’n website. In 6 dagen zou je ook een klein rondje kunnen doen?

Als je niet een kleine 100 dollar per persoon per dag uit wilt geven aan Tibet raad ik je aan naar Yunnan te gaan. Je ziet dan ook kloosters en passen, de gelovigen leven in meer vrijheid en je ziet vaker gebedsvlaggetjes, je zit niet vast aan een gids. Litang en Zhongdian zijn erg mooi.

Hallo Jeannette,

In februari en maart zijn er geen permits afgegeven voor Tibet. Is niets bijzonders want dat is al jaren zo. Is een “gevoelige periode” en dan willen ze daar geen buitenlandse toeristen hebben. Vanaf mei 2012 t/m januari 2013 zaten er grote beperkingen aan de afgifte van permits. Je moest in principe een groep van minimaal 5 personen van dezelfde nationaliteit zijn, wilde je een permit krijgen. En zelfs dan nog kregen de reisagenten slechts voor 20 tot 40 procent van hun groepen een permit. Ik heb zelf het geluk gehad in die periode toch 2 keer naar Tibet te kunnen reizen. In september 2012 met 2 reisgenoten en in januari 2013 alleen. Vanaf 1 april 2013 is Tibet dus weer open voor buitenlandse toeristen en dat zonder de beperkingen uit 2012. Dat lees ik momenteel overal op het internet. Hou er wel rekening mee, dat als er in Tibet “iets” gebeurd, ze zo weer allerlei beperkingen kunnen invoeren / dan wel kunnen stoppen met de afgifte van permits.

Je hebt te weinig tijd in Chengdu om daar pas je reis en permit voor Tibet te kunnen regelen. Reken er op dat het regelen van de permit zo’n 10 dagen kost. Dat zijn de 10 dagen voordat je naar Tibet reist. De permit kan dus pas op het laatst geregeld worden! Maar jullie zijn geen 10 dagen in Chengdu. Je hoeft je Tibet trip echter niet met een Nederlandse organisatie te regelen. Dat kan ook vooraf in Nederland via de mail etc. ook met een reisagent in Chengdu of Lhasa. Zoals ik al aangaf moet de permit door een reisagent in Lhasa geregeld worden. Ook een reisagent in Chengdu maakt hiervoor gebruik van een agent in Lhasa. Vlieg je naar Lhasa, dan sturen ze de originele permit met expres post naar je hotel in Chengdu. Ga je met de trein naar Lhasa, dan is het voldoende als je een kopie van de permit bij je hebt (die kunnen ze je als pdf mailen en die moet je dan uitprinten). Kijk voor namen van deze reisagenten bijvoorbeeld in de Lonely Planet over Tibet. Ook goede tips over Tibet in het algemeen en reisagenten vind je op de volgende websites / fora:

http://www.thelandofsnows.com/

De trein of het vliegtuig? Ik prefereer zelf het vliegtuig. Het brengt je in 1 uur en 50 minuten naar Lhasa. Ben zelf nooit met de trein gegaan. Vind ik te veel tijd kosten. Ik gebruik die extra dag liever om dingen in Tibet te gaan doen. E.e.a. hangt echter af van je eigen voorkeur. Denk wel goed om de hoogte de eerste dagen in Tibet! Rustig aan, veel water drinken (geen alcohol) en ik adviseer je het medicijn diamox vanuit Nederland mee te nemen. Als je milde verschijnselen van hoogteziekte krijgt (hoofdpijn, lusteloosheid, geen eetlust) dan help diamox goed.

Om een permit te kunnen krijgen, moet je je volledige reisprogramma in Tibet van dag tot dag geregeld hebben. Dat wordt in Lhasa overgelegd bij de permit aanvraag. Ik heb hieronder een aantal voorbeelden van reisprogramma’s voor je gemaakt. Denk er om: Tibet is duur! Het goedkoopst is het om in Lhasa te blijven, want buiten Lhasa heb je privé-vervoer met chauffeur nodig en dat maakt het een stuk duurder. Aan de andere kant is het jammer om niets buiten Lhasa te bekijken. Ik ben uitgegaan van met het vliegtuig naar Lhasa en 7 dagen Tibet.

  1. Ochtendvlucht naar Lhasa, zelf rondwandelen in oude centrum Lhasa

  2. Lhasa / bezoek kloosters Drepung ('s ochtends) en Sera ('s middags, om 15.00 uur debatterende de monniken)

  3. Lhasa / bezoek Potala Paleis en Jokhang Tempel

  4. Via het Yamdrok Tso meer (prachtige rit) naar Gyantse (overnachting)

  5. Gyantse (bezoek Pelkor Chöde klooster en Kumbum) naar Shigatse

  6. Shigatse (bezoek Tashilhunpo klooster) en terug naar Lhasa

  7. Vlucht naar Chengdu

  8. Ochtendvlucht naar Tibet, naar de stad Tsedang (overnachting), bezoek aan de Yambulakhang (oudste gebouw Tibet) en de Thendruk Tempel.

  9. Naar Samye, het oudste klooster Tibet (overnachting aldaar)

  10. Naar Lhasa (prachtige rit), zelf rondwandelen in oude centrum Lhasa.

  11. Lhasa / bezoeken kloosters Drepung ('s ochtends) en Sera ('s middags, om 15.00 uur debatterende de monniken)

  12. Lhasa / bezoek Potala Paleis en Jokhang Tempel

  13. Lhasa / dagtrip naar klooster Ganden + lopen kora rond Ganden, s’middags terug in Lhasa vrije tijd

  14. Vlucht naar Chengdu

Met deze reisprogramma’s, zie je zoveel als het kan in de korte tijd die je in Tibet hebt en krijg je zeker een goede indruk.

Overigens bieden locale reisagenten ook korte georganiseerde groepsreizen in Tibet aan. Dat is natuurlijk een goedkopere manier om te reizen, dan dat je een privé toer hebt.

Veel succes en plezier verder met het voorbereiden van je reis.

Top alle tips en advies die ik van je ontving Tibetlover! Heb inmiddls contact met een lokale Tibetetaanse Touringagency waar ik wel mee uit ga komen denk ik. Tickets van en naar Lhasa zijn pittig, hier moet ik nog mee ad slag om de goedkoopste opties te vinden. Ik zal wachten met het boeken vd ticket nadat ik mijn China visum heb ontvangen. Just in case…

hele mooie planning btw, dit zijn zeker plekken die we gaan aandoen. Vooralsnog is de planning om op dag 1 te reizen, dan een dag rust, 7 dagen touren en op dag 8 Lhasa te verlaten.

We hebben er heel veel zin oin! Dit wordt een overgetelijke en bijzondere ervaring. Qua temperatuur hebben we gezien dat dit gemiddeld rond de 15 graden is in September. Hoe is dat snavhts? Wij zijn van plan om in Hostels te verblijven en ben benieuwd hoe we ons moeten kleden.

Ps: Diamox gaan we zeker meenemen!

In september is het over het algemeen heel lekker weer. Ook 's nachts niet erg koud. Maar dat hangt wel af van de vraag waar en vooral hoe hoog je zit. In Lhasa e.o. gewoon goede temperaturen. Eerste helft van september kan er nog wel wat regen vallen en heb je mooie wolkenluchten. Tegen midden september eindigt de regentijd en krijg je echt blauwe luchten. Wat kleding betreft, gewoon laagjes. Je moet makkelijk wat aan of uit kunnen trekken, afhankelijk van de temperatuur. In Lhasa kun je overdag vaak gewoon in t-shirt of iets met lange mouwen lopen. De zon is er erg warm en fel omdat je zo hoog zit. Zonnebrand dus meenemen. Ben trouwens zelf ook weer van plan in september a.s. naar Tibet te reizen.

Wij zitten id 2e helft v Sept in Tibet. Laagjes is DE oplossing:). Zonnebrand P20 van Riemann. Ga je ook vanaf Chengdu naar Lhasa per vliehtuig? Als je goedkope tickets vind, hou ik me aanbevolen!

Ja, ik ben ook weer van plan van Chengdu naar Lhasa te vliegen. Volgens mij zijn er geen goedkope tickets te krijgen. En zijn de tickets altijd dezelfde prijs. Met welke maatschappij je ook naar Lhasa vliegt (en dat zijn er diverse). Ik laat mijn tickets altijd boeken door mijn contact in Lhasa.

Die indruk had ik ook gekregen, overal bijna zelfde (hoge) prijs, helaas. Mag ik vragen hoeveel je voor een retourtje betaald via je contact in Lhasa? Ga je een ander stukje van China combineren?

Volgens mij het ik toen (januari 2013) voor een retourtje 3300 yuan betaald. Ik ga mijn trip niet met China combineren maar ga alleen naar Tibet. Moet echter nog mijn reisprogramma in Tibet bedenken / plannen. Is voor mij de 7e keer dat ik naar Tibet ga en heb dus al veel gezien.

Nog ivm reizen in Tibet: ik ben er in april 2012 geweest met mijn ouders. Dat was net voor de verstrenging van de regels, dus we hadden wat geluk. Alleen rondlopen in Lhasa kan, maar pas toch op. Niet alleen voor jezelf, maar onze gids had flink naar zijn voeten gekregen dat wij zonder hem in de buurt van de Jokhang tempel en het Potala paleis hebben zitten rondlopen (niet eens de intentie getoond om binnen te gaan). Wij dachten dat eerste dagje acclimatisatie namelijk toch wat rond te lopen. Zelf zijn we niet in contact gekomen met de politie of andere ordehandhavers, maar onze gids heeft van zijn baas nadrukkelijke instructies gekregen om ons korter op te volgen. Voor de rest was onze gids wel een toffe peer en zo, zelfs vrij open over de hele politieke kwestie.

Wij zijn met de trein gereisd, maar tenzij je reisbureau eerstehands contacten heeft met het ticketoffice van de treinen raad ik het je af, op zich is hardsleeper niet zo erg maar in combinatie met het zuurstoftekort (je passeert boven de 5000 meter boven zeespiegel!) kan het nogal oncomfortabel zijn. Het zicht zelf is natuurlijk wél geweldig. De vriendelijke agent van Tiara Tours kon helaas geen softsleeper tickets vastkrijgen, we zijn daar dan natuurlijk wel correct voor terugbetaald.

Even reagerend op het bericht van Erycius. Ik ben de afgelopen 2,5 jaar vijf keer in Tibet geweest en echt nooit problemen gehad met zelf rondlopen in het oude centrum van Lhasa en bij de Potala. Dat kan echt prima. Misschien was Erycius vorig jaar in Lhasa kort nadat 2 Tibetanen zich zlef in brand hadden gestoken bij de Jokhang? Dat zou e.e.a. wellicht verklaren.

[quote="“Tibetlover, post:15, topic:124767"”]

Misschien was Erycius vorig jaar in Lhasa kort nadat 2 Tibetanen zich zlef in brand hadden gestoken bij de Jokhang? Dat zou e.e.a. wellicht verklaren.

[/quote]

Ja, dat klopt, het was slechts enkele dagen na de februari/maart 2012 lockdown van Tibet. We hebben zelfs pas laat - toen we al in China waren - te horen gekregen dat we effectief konden gaan. Als plan B had ik een trip naar het zuiden (Guilin en zo) voorbereid, gelukkig was dat niet nodig.
Vandaar waarschijnlijk de nervositeit van onze gids.

Lichtjes gerelateerd vertelde hij trouwens ook verhalen van collega’s die minder voorzichtig waren en nu in de gevangenis hun leven slijten. Als je als toerist iets misdoet (rondlopen met een “Free Tibet” shirt, of foto’s van Richard Gere of de Dalai Lama uitdelen) is het de gids die voor je daden boet, vandaar dus ook de nervositeit.

Ik hou ontzettend van China, maar in Tibet bekoelt mijn liefde toch wat.

Klopt. Je moet in Tibet als toerist geen “gekke dingen” doen, want het is je gids en je reisagent, die er voor moeten boeten. Dat moet je goed beseffen als je die kant op gaat.

Ik was afgelopen week bij een bijeenkomst georganiseerd door Tibetaanse vluchtelingen. Zij vertelden me dat er ook vorige week zeer zelfverbrandingen zijn geweest. Het totaal aantal doden stond toen (30-3) op 112.

Het aantal zelfverbrandingen staat nu op 114. Daarvan waren er 8 in de Tibet zelf (de Tibetaanse Autonome Regio). De laatste volgens mij in mei / juni vorig jaar. De andere 106 zelfverbrandingen vonden plaats in de Tibetaanse gebieden in Chinese provincies. Diverse zelfverbrandingen vonden in maart jl. plaats.

Toen we op het plein voor de Jokhang tempel rondliepen, viel het mijn vader op dat er zoveel brandblusapparaten stonden. Pas enkele uren later viel mijn lugubere frank toen ik besefte dat dat niet was voor brandende huizen of kraampjes, maar voor brandende monikken… :s