From .... to Lhasa?

Goedemiddag!

Heeft er iemand misschien tips/ervaringen met het volgende:

Ik zou graag weer terug willen naar Tibet om een bekende op te zoeken, die ik tijdens mijn reis afgelopen voorjaar heb leren kennen. Toen ben ik vanuit Kathmandu naar Lhasa gevlogen.
Nu wil ik graag:

  • of met de hemeltrein vanuit Chengdu naar Lhasa;
  • of met de trein/vliegopties van Beijing naar Lhasa.

Wat ik graag zou willen weten: ervaringen (qua tijdsbestek, goed te doen alleen (ook als vrouw?), mooie dingen om te zien en mogelijkheid om her èn der uit te stappen om dingen te bezichten).

Of mocht je tips voor de invulling hebben, dan graag (must sees in China, die goed in combi te doen zijn).
Ik verwacht tussen de 3 en 4 weken de tijd te nemen voor deze reis. En wil daarvan graag tussen de 7 en 10 dagen naar Tibet voor het bezoek.

En last but not least:
Is het goed te doen om een ticket te boeken (naar Beijing of Chengdu dus) en dan verder alles daar te regelen (hoe zit het bijvoorbeeld met beschikbaarheid treinkaartjes?).

Een boel vragen, maar ik ben met alle info geholpen! Op naar weer een prachtige en hele indrukwekkende ervaring!

Thanks:wereld:

Naar mijn weten is het volgens mij nog steeds niet mogelijk om overland tibet binnen te gaan.
De enige optie is in te vliegen. Zorg ervoor dat je een permit hebt voor tibet omdat je al een keer bent geweest weet je dat misschien nog en het is ook nog steeds niet mogelijk om alleen te reizen. Je moet altijd een tour boeken, want anders kan je opgepakt worden. Deze tours (waar het grootste gedeelte van het geld naar de overheid gaat) zijn erg duur. Voor een week waren wij rond de 1000 dollar kwijt. Het is dus niet mogelijk om zelf rond te gaan reizen in tibet zelfs in de hoofdstad moet je ten alle tijde een gids bij je hebben.

Wij hebben het vliegtuig gepakt vanaf chengdu. In chengdu zitten heel veel reisbureautjes waar je je reis naar tibet kan regelen. Wij hebben echter gekozen voor een nepalese organisatie. Die zorgde ervoor dat we gewoon een tibetaanse gids kregen en dus geen chinese. Die je het echte tibet laat zien. Het was een hele goede reisorganisatie. Hij organiseert veel voor nederlanders. Kijk maar even op http://www.naturetrail.com.np/

Voor china kan ik je genoeg tips geven. Twee jaar geleden konden wij alleen grote steden bezoeken in verband met visa restricties dus ben ik afgelopen zomer nog een keer naar china geweest, naar het zuidwesten adembenemend mooi. Maar de vraag is, had je al een route in gedachte?

Hoi!

Dank voor je reactie. Volgens mij is er de mogelijkheid om met de trein vanuit Chengdu naar Lhasa te gaan, maar anders kan ik van daar af altijd nog invliegen inderdaad.
Bedank voor de tip van je gids, ga ik even bekijken. Er zit ook nog een Nederlander met een reisbureau in Lhasa heb ik ontdekt. Hoofddoel is Lhasa om een bezoekje te brengen aan een bekende, dus een echte tour hoef ik in eerste instantie niet te boeken. Enkel een gids om de kloosters te mogen bezoeken.

Wat betreft China, ben nog een beetje in dubio. Heb eigenlijk 2 routes in gedachten:

  1. Beijing, Pingyao, Shanghai, Xi’an en Chengdu
  2. Beijing, Pingyao, Xi’an, Lijiang, Dali en Chengdu

Weet niet of Shanghai een echte must see is? Houd op zich wel van de natuur en culturele dingetjes (traditionele leven) etc.

Maar het staat allemaal nog redelijk open, behalve dat mijn beginpunt Beijing is en mijn eindpunt (voor China) Chengdu.

Is route 2 een beetje doable qua afstanden? En mis ik nu echt nog plekken waarvan je zegt: daar moet je echt naartoe?
Voor verdere tips van genoemde plaatsen om te doen (of in de regio daarvan) houd ik me ook aanbevolen.

Alvast bedankt!

Route 2 is wel een hele mooie route!

Zelf ben ik niet naar Pingyao geweest, maar heb ik tussen Xi’an en Beijing de nachttrein genomen. Daar kun je tijd mee sparen.

Echter, om van Chengdu naar het zuiden te reizen ben je wel een aantal dagen kwijt. Van Chengdu zou je dan per nachtrein naar Kumning kunnen. Dan kun je daarvandaan per bus naar Dali en Liang. Het mooiste zou zijn als je via de backdoor terug naar Chengdu kan, bv door per bus naar Zhongdian te gaan, en dan via Litang verder. Dit is een lange weg, maar het landschap is zo mooi! Je ziet dan een stukje Tibet buiten Tibet, veel gebedsvlaggen en kloosters, een aanrader.

Zie ook mijn reisverslag op http://www.ikreis.net/main.php?cid=343

http://www.ikreis.net//images/china4.jpg

Ik ben afgelopen zomer naar china geweest en heb globaal jou route gedaan (optie 2). Ik ben echter gestart in chengdu en de provincies sichuan en yunnan gedaan en als eindbestemming kunming. Was echt super mooi!
Dus zeker een aanrader, maar ik heb over die 2 provincies een maand gedaan. Het kan sneller maar dan mis je ook een hoop. Dali en Lijang vond ik erg veel op elkaar lijken. Beide old towns met heel veel toeristen en veel souvenir shopjes.
In sichuan inderdaad de tibetan lifestyle en je kan gewoon vrij rondreizen.

Shanghai vond ik niet echt heel erg boeiend. Best wel modern. Als je houdt van shoppen en moderne architectuur dan is shanghai leuk. Ik vond het niet echt een heel boeiende stad, maar leuk voor een paar dagen. Als je naar het zuidwesten gaat, moet je echt naar tagong een heel leuk klein dorpje. Fantastisch! en Litang. wat meer toeristischer maar heel mooi!

Het is wel mogelijk om overland vanuit China naar Tibet te reizen, er zit alleen alleen een behoorlijk kostenplaatje aan. Je kunt vanuit Chengdu overland in zo’n 10-14 dagen naar Lhasa. Je moet hiervoor informeren bij een lokale tour operator zoals Snowlion tours. Als je budget en reisplan het toelaat lijkt het me een geweldige ervaring.
Zelf heb ik afgelopen zomer een twaalf daagse tour door Tibet gedaan geregeld door Sim’s Cozy Guesthouse in Chengdu. We hadden ook een Tibetaanse gids die zijn mening over de Chinezen niet onder stoelen of banken stak.

De route vanuit Beijing die ik zou adviseren is, Beijing, Pingyao, Xian, Chengdu. Vanuit daar kun je dan de trein pakken naar Lhasa of eerst nog een rondje Yunnan (Kunming, Dali, Lijiang). Ook dat is tijd afhankelijk. Je kunt misschien beter vliegen van Chengdu naar Kunming (trein doet er ook nog ruim 18 uur over) en van Lijiang naar Chengdu. Dali en Lijiang zijn mooi maar erg toeristisch, vooral veel Chinese toeristen en daarom zijn de restaurantjes er niet heel goedkoop, je moet een beetje van de hoofdstraten af gaan en zoeken naar de kleinere zaakjes.

De treinreis naar Lhasa is fantastisch, de eerste dag is niet zo interessant, maar zodra je op het Tibetaanse plateau komt begint het. Het landschap is zo uitgestrekt en leeg. ( Bekijk mijn verslagen http://sjraarsandra.ontheroad.to/show/tibet-deel-1-lhasa-en-nagchu http://sjraarsandra.ontheroad.to/show/tibet-deel-2-naar-het-dak-van-de-wereld )

Je kunt vanuit Lhasa weer terugvliegen naar Chengdu of met de trein terug naar Chengdu.

Hoihoi!

Dank voor jullie reacties: veel bruikbare informatie tussen, ben er erg blij mee! Ben onder een andere naam verder, want had wat gedoe met m’n email account waardoor ik ook hier niet meer bij kon.

Het ziet er nu naar uit dat ik in juli naar Beijin vlieg en dan met jullie informatie een reis ga samenstellen. Shanghai ga ik inderdaad passeren. Voor Tibet ziet het er ook positief uit, ben een soort van privé tour kunnen boeken bij een reisbureau in Tibet. Dat wil zeggen dat ik niet echt een rondreis ga maken, maar zelf aangeef naar welke steden ik wil: in samenspraak met de Tibetaanse die ik ga bezoeken.

Het vraagt even wat organisatie, maar dan heb je ook wat!

Laat nog even weten wat het exact gaat.

Is dit alles overigens goed te doen met trein verkeer (in China)? En moet ik het ticket al voor de gehele trip vooraf boeken: of is het van plaats naar plaats? En zit ik dan niet met uitverkochte zaken o.i.d.?

Ik denk uiteindelijk ook terug te vliegen van Chengdu naar Beijing en van daaruit weer naar Amsterdam. Scheelt toch ook weer de nodige tijd!

Groetjes,
Laura / Zhangpoh

Treintickets gewoon onderweg boeken. Goed te doen en dan kan je er ook voor kiezen om af te wijken van je route. Dat vindt ik juist leuk aan het backpacken want in de ene stad of het ene gebied vindt je leuker dan de ander.

Zorg wel dat je het op tijd boekt. Niet een uur voordat de trein vertrekt. Als het lukt een paar dagen van tevoren. Je kan ook altijd aan je hostel vragen of ze je treinticket willen halen. Dit kost wel iets extra maar soms heb je geen tijd en dan is het erg handig.

Veel plezier in china!:chin:

Thanks voor de tip!
Ga ik me wel mee redden en was ook precies mijn insteek: is toch fijner als je het zelf allemaal kunt organiseren.

Denk dat het zoiets gaat worden:

  • Beijing;
  • PingYao??;
  • Xi’an;
  • Yangahuo;
  • Chengdu (combi met Sichuan etc);
  • Lhasa en dan weer terug via Chengdu naar Beijing en Amsterdam.

Wat denk je: leuke route? Do able? Nog suggesties for things to do in genoemde plaatsen?

Thanks,
Laura

Wij gaan in Juni een rondreis maken in Tibet :wereld:

Eerst gaan wij op familiebezoek in Beijing & Guiyang, en vervolgens vliegen wij vanaf Chongqing naar Lhasa >>> … ben heel erg benieuwd naar dit bijzondere land, wat zeker een geweldige en avontuurlijke ervaring zal gaan worden.

Wij hebben de reis geboekt via een reisbureau in China, waar alles (lees: permits ed) voor ons zal worden geregeld. Wij gaan met een ‘groep’ van 2 personen met een gids & chauffeur.

Ik hoop dat we niet al te veel last van hoogteziekte en wagenziekte krijgen (sommige dagen zitten we nml nogal een aantal uurtjes in de auto volgens het reisprogramma) Ik vraag me af hoe het zit met hoogteziekte, is het daar echt heel anders dan bv in andere bergketens ? Ik heb begrepen dat je in ieder geval tijd moet nemen om te acclimatiseren, en vooral veel water en thee met jakboter te drinken … dat laatste schijnt trouwens niet echt erg lekker te zijn :smiley:

Maar goed, zullen het wel zien … heb er in ieder geval veel zin in :slight_smile:

In Tibet zit je een stuk hoger dan in de meeste Europese bergen, en dat voel je zeker! Doordat je hoger zit, is de luchtdruk lager, en ook de zuurstofdruk. Het lijkt dus voor je lichaam alsof er minder zuurstof in de lucht zit. Ik was daardoor zeer snel buiten adem!

Veel plezier in Tibet. Ik heb persoonlijk niet heel erg veel last van de hoogte gehad. Je merkt wel als je in Lhasa bent dat als je een trap oploopt je bovenaan de trap flink aan t hijgen bent. Gewoon rustig aan doen is het beste advies en inderdaad veel drinken. Yakboterthee moet je gewoon proberen. Ik had erger verwacht na verhalen van andere reizigers.

Bedankt voor de reakties. Gaat vast wel goed komen allemaal. :chin:

Leuk forum dit, leuke tips hier en daar …

Ach, die boterthee :wink: Die moet je gewoon proberen!
Na verhalen dacht ik ook dat het veel viezer was. Ik zou het zelf niet bestellen, maar kon 3 kopjes verdragen (niet achter elkaar).

Wij hebben de hele trip Diamox geslikt. Zo goed als gegarandeerd dat je geen last krijgt. Ik wilde het risico niet lopen om door hoogteziekte de reis aan te moeten passen, niet naar Base Camp te kunnen of wat dan ook.
Wel veel plassen daardoor, waardoor ik weinig heb gedronken (sja, zoveel kale vlaktes, dan is het aals vrouw toch wat lastiger plassen :wink: ).
Het schijnt je te weerhouden van het wennen aan de hoogte, maar wij hebben het alle dagen geslikt, dus dat ving het op.
Maar buiten adem blijf je sowieso.

Dit is absoluut niet waar! Diamox onderdrukt de symptomen, en daardoor merk je niet dat je last hebt van de hoogte. (Het maakt je bloeddruk hoger.) In dat opzicht is Diamox juist gevaarlijk.

Als je een rok aandoet kun je plassen zonder dat iemand wat ziet, weinig drinken is gewoon niet verstandig.

Ik wist van de onderdrukking, maar mij is verteld dat je beter uit voorzorg kan slikken, dan wanneer je last hebt. Het zorgt voor vocht afdrijving en tegen oedeem (wat juist gevaarlijk is).
Is ook gewoon voorgeschreven aan mijn reisgenoot die een hoge bloeddruk heeft.

Ik ben normaal geen voorstander van medicatie.
Wij hebben nergens last van gehad en ik wist dat weinig water drinken niet verstandig is op die hoogtes, maar meer drinken en ook meer plassen had ik geen zin in :slight_smile: Mijn lichaam had het vocht wat ie nodig had.
Ikzelf had liever dit dan hoe ik sommige toeristen heb gezien of dat ze lager moesten door symptomen.

Ik ben het helemaal met Jenny eens. Water drinken is gewoon essentieel en gevaarlijk als je niet genoeg drinkt. Ik snap dat het soms ongemakkelijk is om in de middle of nowhere ergens te gaan plassen, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen. Vooral op zulke grote hoogte.

de vuistregel is dat je voor elke 1000 meter een liter EXTRA moet drinken! bij everest basecamp betekent dat dus 7 liter per dag. en ja, dat is veel, maar ik had continu dorst en kreeg het makkelijk weg. uiteraard moest ik vaak plassen, nou en?

Diamox kan je toch alleen op recept van de huisarts krijgen ?

Ik ben wel van plan om Diamox mee te nemen, maar alleen voor het geval dat …

Ja, inderdaad diamox krijg je op advies van je huisarts en is niet zomaar bij de drogist te verkrijgen. De een gebruikt het wel en de ander niet maar als je het gebruikt gewoon altijd genoeg water drinken.