Kort geleden is er een nieuwe treinreis geopend tussen Beijing en Lhasa (Tibet).
Misschien weet iemand hier meer over of kan verwijzen naar een site met informatie.
Ik vraag me af of het inderdaad zo hoog ligt dat je er zeker last krijgt van hoogteziekte en vraag me af of ik daar gevoelig voor ben.
Stel je voor : Ik maak de reis van mijn leven en op de tijd dat het uitzicht adembenemend mooi is hang ik met mijn hoofd in een kotszak en ik kom er pas weer uit als het adembenemende weer ver achter me ligt.
Beste Carla,
Klinkt als een geweldige reis. inderdaad even uitzoeken hoe erg de hoogte en luchtdruk is aldaar. Het geied ligt inderdaad errrrg hoog. Te paard lijkt me ook vet (ipv trein?) maar wellicht is het ziekte verschijnsel ook afhankelijk van hoe lang je op de hoogte trekt.
Of jij gevoelig bent voor hoogteziekte weet je niet van tevoren. Echt hoogteziekte door ernstig zuurstofgebrek krijgen de meeste mensen niet. Hoofdpijn en erg snel moe is normaal, als je ongeacclimatiseerd op grote hoogte inspanningen verricht zoals tegen een heuvel oplopen.
Over hoogteziekte in die trein hoef je je volgens mij geen zorgen te maken, want ik heb gelezen dat ze daar in die trein op voorbereid zijn: er is zuurstof aanwezig en het personeel weet wat het moet doen als iemand hoogteziekte krijgt.
Ik vraag me trouwens af hoe duur de treinrit is en hoe makkelijk/moeilijk het is om aan kaartjes te komen. Zijn de prijzen ‘normaal’ of heb je als toerist als je met die trein naar Tibet gaat een duur ‘permit’ voor Tibet nodig?
erg is extra zuurstof, maar hoofdpijn/oorpijn kan voorkomen
sommige mensen kunnen er spontaan bloedneuzen van krijgen.
Hoe lang het spoor nog open blijft is de vraag. omdat het over altijd bevroren grond rijd mag de grond niet opwarmen. men heeft aircos geplaatst om de bodem koud te houden maar dit werkte niet optimaal. de vraag is dus nog hoe lang de trein blijft rijden.
Eigenlijk snap ik het niet zo goed. Zó ontzettend hoog zit je ook weer niet, ik geloof tussen de 5000 en 5500 meter. Best hoog, en de zuurstofdruk is een stuk lager, maar als je niet actief bent, en gewoon in een trein zit, dan kunnen de problemen niet zo enorm erg zijn. Pas als je gaat lopen of je gaat inspannen, kun je er echt last van krijgen. Ben ooit ook over een hoge pas gereden, en toen merkte ik dat iedereen wat slaperig werd, maar hoofdpijn…nee.
Je krijgt gegarandeerd met de symptonen van hoogteziekte te maken als je te snel te veel stijgt. Sommige symptomen kan je tijdelijk aan, andere nopen je om terug te dalen. Dat is de enige remedie (alhoewel sommigen medicatie nemen, ben ik er persoonlijk geen voorstander van aangezien de symptomen een waarschuwing zijn die je niet dient te onderdrukken).
Ik weet niet hoe het traject van die trein verloopt (heb er vaag iets van gezien op TV), maar je kan checken of het mogelijk is een tussenstop te maken om te acclimatiseren.
Hoe het zit om zonder fysieke inspanning op hoogte te gaan, daar heb ik weinig ervaring mee. Maar ik herinner me dat in het programma “Peking Express” iemand naar onder gedragen moest worden nadat ze met een helicopter op zo’n 4000m was geland.
Op de vraag of je er gevoelig voor bent: dat hangt af van persoon tot persoon, en van het ene tot het andere moment (de ene keer ga je vlot naar 6000, de andere keer moet je stoppen op 4000). Conditie of voorbereiding hebben hier in niets mee te maken.
Ik ben van plan om per trein naar Nepal te gaan en om idd deze route per trein vanaf Beijing te nemen. Ik heb een offerte van deze organisatie, en hier staat meer info over prijs en tijden endergelijken:
Hallo Carla!
Nou,ik ben er vorig jaar geweest,en vind het de heerlijkste stad die ik tot op heden heb mogen ervaren!
De duizeligheid,waar je het over hebt,die valt reuze mee,mits je genoeg DRINKT! en…wij,18pers.hebben er gëén van allen last van gehad.
Wij zijn niet met de trein geweest,dus daar kan ik je niets van vertellen.
Ga toch maar,want het valt allemaal reuze mee,en ik wens je een hële fijne vakantie toe! vr.groetjes Ria
In september gaan wij naar China, we komen aan in Beijing en moeten 25 dagen later het vliegtuig terug nemen vanaf HK. Daartussen zijn we nu een beetje aan het plannen en de bedoeling is om na een paar dagen Beijing ook de trein naar Lhasa te nemen. Wat ik heb begrepen is dat je die reis minimaal 10 dagen van tevoren moet boeken… terwijl wij eigenlijk gehoopt hadden om in beijing te boeken, dat is namelijk veeeeeel goedkopen dan hier in NL al te reserveren.
Weet iemand of dit waar is?
ja dat klopt
de tickets zijn maximaal 10 dagen van te voren te boeken, eerder kan niet, maar waarschijnlijk zijn ze dan meteen weg voor de 10e dag…
er is echt een run op die tickets
welke prijs heb je gehoord dan voor te kopen in Beijing?
ik betaal nl € 180 pp, flink bedrag, maar goed, wij hebben maar 4 dagen in Beijing en de kans dat dat lukt, acht ik vrij klein voor ons…
Ik ga tevens met een vriendin in september richting China. Wij vliegen op Beijing en willen daarna ook de trein richting Lhasa nemen. Ik heb veel reizen voorbij zien schieten, maar niet een gerichte website waar je tickets kan boeken. Hebben jullie tips?
http://www.shanghaiholiday.net/new/2006/6/6-1/247.html
ff gauw gekeken en beijing-lhasa softsleeper is omgerekend € 142 als je via daar boekt. ik heb al geboekt, dus niet verder gekeken, maar allicht dat jullie er wat aan hebben, ook voor de andere trajecten
weet niet of het wat is, maar die kwam ik tijdens het surfen tegen!
owh sorry, zit ik een link in te voegen die niet werk…
maar je hebt het gevonden he??
denk wel dat het moeilijk wordt, tenzij je 10 dagen voor vertrek met hulp een dag in de rij wil staan om dus kaartjes te kopen voor 10 dagen later, wij hebben die luxe qua tijd niet, dus hebben we het vanuit hier geregeld…
Ik heb de treinreis eind vorig jaar gedaan en is zeker aan te raden.
Ik lees dat een aantal mensen deze reis in een keer van Beijing naar Lhasa willen maken. Ik zou echter aanraden om onderweg bij diverse plaatsen te stoppen aangezien je langs verschillende mooie plekken komt en de treinreis anders erg lang zou zijn.
Het kan op deze manier ook goedkoper zijn, want de treinkaartjes voor de express naar Lhasa zijn de helft duurder dan normale treinkaartjes. Pas vanaf Golmud naar Lhasa (het nieuwe gedeelte) kan je alleen met de nieuwe trein reizen.
De nieuwe trein is de modernste trein die je zal tegenkomen in China. Bij elk bed en overal in de gangen is zuurstoftoevoer te vinden voor als mensen last krijgen van hoogteziekte. Ik moet zeggen dat dit erg veel herrie kan maken aangezien het aan het hoofdeinde van je bed zit.
Hou er rekening mee dat tijdens de gehele reis een propaganda bandje wordt afgespeeld in zowel Engels als Chinees over hoe goed de treintraject wel niet is. Ik hoop dat veel mensen begrijpen dat er wel veel ophef is geweesd over het aanleggen van de rails en het niet zo rosekleurig is als ze beweren.
Ik heb zelf de rit gedaan door 's avonds in Xining op de trein te stappen. Pas 's ochtends was de trein voorbij Golmud in Tibet, waardoor ik de gehele dag uitzicht had uit de trein en 's avonds aankwam in Lhasa.
Het is dus aan te raden hier ook rekening mee te houden, want het zou zonde zijn als je het grootste deel van Tibet in het donker zou afleggen, waardoor je heel wat mist.
Mijn kaartje kostte trouwens 500 yuan (50 euro) vanuit Xining naar Lhasa
voor een hardsleeper bovenste bed (goedkoopste wat je voor een bed kan krijgen).
:tssk:
ik wou echt dat ik dit allemaal eerder had geweten… zucht
heb het nu dus al geregeld en geboekt via NL, en zo te horen had het dus echt vreselijk veel meer goedkoper gekunt
overal hoor je toch dat ze de hardsleepers niet aan toeristen verkopen, maar blijkbaar is dat dus echt NO PROBLEM…
klinkt goed yosh! denk dat veel mensen blij zijn dit te horen… allicht voor een volgende keer voor mij :tssk:
Ik zou niet zeggen dat het NO problem is om een hardsleeper te krijgen. Ik heb mijn kaartje via iemand op het station gekocht en had geen permit. In Beijing zullen ze hier waarschijnlijk streng op controleren, maar in een stad zoals Golmud of Xining is het makkelijker en is iedereen voor een prikkie omkoopbaar ;).