From .... to Lhasa?

Ik ben in oktober 2008 in Tibet geweest. Dit was net na de periode dat Tibet was gesloten vanwege de opstanden die daar zijn geweest dat jaar (naar aanleiding van de olympische spelen). We waren verplicht om een tour te boeken. Uiteindelijk zaten we in een groep van 4 mensen. Wij zijn met de trein van Chengdu (China) naar lhasa gereden. Dit was een erg aparte, leuke en mooie ervaring. Wij hadden met z’n drieen 1 bed en 2 zitplaatsen, om wat geld te besparen. Dit is overigens niet echt aan te raden. Je zit wel tussen de chinezen en tibetanen, maar de stoelen lopen in een hoek van 90 graden en zijn niet echt relaxed.
De trip bracht ons verder van Lhasa naar de grens met Nepal(geen problemen gehad bij de grens). We hebben verschillende toppen gehad en een perfect uitzicht gehad op de mount everest. Ons hoogste punt was uiteindelijk 5200 meter. Ik heb zelf best veel last van hoofdpijn gehad. Wij waren daar maar 5 dagen en zijn vrij snel naar grote hoogte gereist. Ik had naar mijn mening minder last gehad als ik wat langer in Lhasa was gebleven om te aclimatiseren. Ik merkte meteen aan mijn lichaam (met name mijn hoofd) dat we lager zaten.
Ook ik heb getwijfeld om diamox te vragen aan de huisarts, maar ben idd ingelicht dat het de verschijnselen van hoogteziekte onderdrukt en het dus gevaarlijker is om het te slikken. Wij hebben de thee ook gedronken en moet zeggen dat de smaak me erg is meegevallen. In peru hebben wij coca bladeren gehad voor de hoogte en daar geen last gehad van de hoogte, maar daar lag het hoogste punt op 4200 meter (aanzienlijk lager). Wat het plassen betreft. Gewoon veel drinken,want op die vlaktes is altijd wel een hoopje steen te vinden waar je achter kan gaan zitten. Of desnoods achter de auto. Je moet je grenzen gewoon verleggen op zo’n moment en kiezen voor wat belangrijk is voor je lichaam en dat is veel water drinken.
Tibet is wel echt een aanrader. Het is een super mooi land en de mensen zijn echt geweldig!

Hey Laura,

Je kunt je treintickets prima ter plekke boeken. Let wel op dat je dit 2 dagen van tevoren doet. Wij hadden namelijk het probleem dat de trein vol zat toen we van beijing naar Xían wilde. Uiteindelijk hebben we een nachtbus moeten nemen, wat overigens ook prima te doen is.

Groetjes,
Marieke

Ik ben nog nooit met de nachtbus in China gegaan, vraag me af of dat een beetje te doen is op die wegen daar.

De trein in China is echt goed te doen, afgelopen zomer hebben wij de trip gemaakt van Beijing naar Xi’an, van Xi’an naar Shanghai en vise versa. Wel is het een hele ervaring om met de trein te reizen, toch iets anders dan we hier in Nederland gewend zijn … zeker de drukte op de stations. Gelukkig hadden wij wel softseat-tickets waardoor we ook in de speciale wachtruimte konden plaatsnemen. Aanrader is om de nachttrein te nemen, zodat je de meeste tijd weg slaapt. Zorg er idd wel voor dat je tijdig tickets haalt.

Dit jaar waren we eerst van plan om met de trein naar Lhasa te gaan, maar uiteindelijk hebben we toch maar voor het vliegtuig gekozen, mede vanwege de tijdswinst die we daarmee maken.
**
**

Ik had wel Diamox bij me, maar heb het uiteindelijk niet gebruikt. Heb niet al te veel last van de hoogte gehad, alleen slapen was lastig … zeker op meer dan 5000 meter hoogte.

Gaaf topic! Voor de ervaren mensen: hoeveel waren jullie ongeveer kwijt voor de trip van Chengdu naar Lhasa?

Ik ben toen met de trein van chengdu naar lhasa geweest en we waren volgens mij rond de 100 euro kwijt.
In lhasa zijn we toen opgevangen door onze tourguide. Je weet dat je in tibet niet alleen mag reizen, he!

1 like

Je permit voor Tibet is ook meteen geregeld als je je ticket boekt in Xi’an of Chengdu?
Wij willen beginnen met 2 dagen Beijing, dan (per trein?) naar Xi’an, dan (per trein) naar Chengdu om vervolgens (zeker per trein!) naar Lhasa te gaan.
Een paar dagen Tibet, kun je daar je excursie boeken of wordt je geacht deze al geboekt te hebben voor je in Tibet aankomt?
En als je ter plaatse boekt, is het dan goedkoper? Vanuit hier zie ik alleen maar belachelijk hoge tarieven…

Na Lhasa willen wij afzakken naar het zuiden, Bhutan, Myanmar,Thailand, Vietnam.
Wat is het handigst/goedkoopst/mooist om vanuit Lhasa verder te reizen?

Als iemand van de lezers hierover info heeft, graag.

Bedankt alvast!

Voor Tibet moet je je reis geheel van te voren regelen. En voor iedere dag in Tibet heb je een gids nodig. En voor buiten de hoofdstad Lhasa ook privé-vervoer met chauffeur. Dat kun je via een Nederlandse reisorganisatie regelen maar ook via reisagenten in Lhasa. Als je je reis geregeld hebt, dan kan een reisagent in Lhasa je permit voor je regelen. Dit kan pas zo’n 15 dagen voordat je naar Tibet vertrekt, aangevraagd worden in Lhasa. Niet eerder. Het is dus niet zo, dat als je je treinticket boekt, dat je dan ook meteen je permit voor Tibet geregeld hebt!!! Excursies moet je van te voren regelen omdat je reis geheel geregeld moet zijn voordat je een permit kunt krijgen. Dus even een excursie ter plaatse in Tibet boeken kan niet. Als je je trip via een reisagent in Tibet boekt, dan zal dat vast goedkoper zijn dan als je het via een Nederlandse reisorganisatie boekt. Vraag dan bij verschillende agenten in Lhasa een prijsopgave aan, want er kan best een behoorlijk verschil tussen zitten. Bedenk echter, dat Tibet gewoon duur is. Succes er mee!