Reisgenoten (2 m/v) gezocht Tibet (Lhasa-Nepal overland via EBC augustus 2010

Hallo wij zijn Sandra en Sjraar, beide 26 jaar en gaan op reis naar Azië vanaf 19 juli. Wij zijn van plan om Tibet te gaan bezoeken en vanuit Tibet door te reizen naar Nepal via Everest Base Camp. We hebben ondertussen bij een aantal tour operators offertes opgevraagd. We willen vanuit Chengdu met de trein naar Lhasa reizen obv Softsleeper. In Lhasa zullen we dan 4 dagen verblijven en vervolgens de klassieke route over de friendship highway naar de grens met Nepal.

Hieronder zie je het mogelijke programma, hiervoor zitten dus nog twee trein dagen.

[CENTER]D1

** Arrive in Lhasa by flight**
The guide will be at Lhasa airport and take   you to the hotel.
     Lhasa

(3600m)

D2

**Sightseeing in Lhasa**

Visit Barkhor Square, Jokhang temple Lhasa

D3

**Sightseeing in Lhasa**

VisitPotala Palace, Norbulingka Lhasa

D4

**Sightseeing in Lhasa    **

Visit Drepung or Sera monastery
Lhasa

D5

**Lhasa**** - Yamdrok Lake - Gyanstse - Shigatse 350 km**

We will drive along part of the Friendship Highway from Lhasa to Shigatse. This is a beautiful drive, and you will see one of the most picturesque and most holy lakes in Tibet, Yamdrok Tso, from the 4794m Kambala pass. From here, we drive back to Chushul, then along the Friendship Highway to Shigatse.

Shigatse

(3900m)

D6

**Shigatse-Sakya Monastery   Rongphu Monastery (E.B.C) 394    km **

Visit Tashilunpo Monastery in the morning and drive to Sakya Monastery and then drive to Rongphu Monastery which is located just two hours (by foot) from Everest Base Camp. The hike through the valleys and alongside the world’s tallest mountain is a breathtaking and memorable hike. Or you can drive alongside hikers and arrive at Base Camp in about 15 minutes.

Rongphu   Monastery

(5000m)

D7

**Rongphu   Monastery (E.B.C)**** – **160 km **– ****Old ****Ting****ri – **185 km**Zhangmu****Total: 345 km**

After breakfast, we will leave for Zhangmu. It is not very far, but it will take a long time as we will have to drive through the mountain roads. You will see magnificentlandscapes on this day.
Note: Because of poor road conditions, trafficrestrictions or other unforeseencircumstances, wemay not be able to arrive in Zhangmu on this day.Old Tingri - Zhangmu 180 km

Zhangmu   (2300m)

D8

**Zhangmu - Nepal Border**

The guide will take you to the border to Nepal and the tour ends here.

[/CENTER]

Ik heb een globale berekening gemaakt, want bij de basistourprijs is een aantal dingen niet inbegrepen, zoals accommodatie, entree, eten etc. De tour zal inclusief treinreis ongeveer 550-600 euro gaan kosten pp op basis van vier persoons bezetting.

De exacte datum zal ergens halverwege augustus zijn.

Hoi Hoi!

Laat het nu net zijn dat ik ook dezelfde reis wil gaan maken, maar dan de andere kant op! Maar goed, overal valt over te praten… Misschien draai ik het wel om? Mijn ervaring is trouwens dat je het beter gewoon daar kunt boeken en niet van tevoren! Dat heb ik vorig jaar wel geleerd toen ik in China zat… Maar wat jullie eigenlijk doel met deze oproep is wordt me niet helemaal duidelijk? Ik naam aan dat jullie op zoek zijn naar 2 andere personen?

Groetjes

Het doel is inderdaad om nog twee mensen te vinden die met ons de tour willen delen, om zo de kosten lager te houden.

Wanneer ben je van plan om te reizen naar Tibet?

Het is voor ons gemakkelijker om het van te voren geregeld te hebben, dan hoeven we niet onverhoopt lang te verblijven in Chengdu. Dit ook in verband met visumaanvragen voor andere landen die we willen bezoeken tijdens onze reis.

Ik heb eens zitten kijken (ik heb namelijk nog niks geboekt) en ik ben van plan om 6 Juli naar Hong Kong te vliegen. Van hieruit wil ik de trein naar Chengdu nemen (en even een tussenstop maken) om vervolgens door te reizen per trein naar Lhasa. Hier wil ik nog even kunnen acclimatiseren aan de hoogte, om vervolgens (na wat bezichtingen) door te reizen naar Kathmandu. Ik zelf was ook van plan om van tevoren de visa’s allemaal te regelen, dat heb ik de vorige keer ook gedaan. Weten jullie trouwens hoe het werkt met het Tibet visa? Is dat nog altijd nodig? Ik lees soms wel en soms ook weer niet. En kun je die gewoon regelen bij de Chinese ambassade?

Wanneer je je visum voor China in NL aanvraagt, kun je beter niet melden dat je naar Tibet gaat. Een permit voor Tibet is echter wel nodig, en is bv in Chengdu te regelen.

Zelf vlieg ik eind juli naar Nepal om van daaruit naar Tibet te gaan.

Mooie dingen heb je al gedaan! Je zei dat je naar Nepal vliegt, ga je dan ook al via land van daaruit naar Tibet? Wil je twee keer de oversteek maken? Maar een visa voor China zelf krijgen is niet zo heel moeilijk (is mijn ervaring) dus dat moet wel goed komen!

Wanneer precies willen jullie eigenlijk van Lhasa naar Nepal gaan?

Wij willen rond 12 augustus vertrekken vanuit Chengdu naar Lhasa. Vanaf daar begint de 8daagse tour naar Nepal.

Ok, I see… Dat zouden voor mij meer dan 4 weken China worden, dat is me om eerlijk te zijn een beetje lang! Ik wilde dit keer niet zo lang daar verblijven, dus dan denk ik dat ik al eerder ga kijken voor een eventuele overtocht!

Ik vlieg 22 juli naar Kathmandu. Daar wil ik een permit voor Tibet regelen en tevens mijn visum voor China, en wil ik een tour naar Tibet zoeken. Wss overland naar Llhasa, en dan terug vliegen naar Kathmandu. De precieze planning van de reis zal afhangen van de situatie ter plekke, bv wanneer bepaalde tours gaan (naar het schijnt op dinsdag en zaterdag), hoe lang het duurt om papieren rond te krijgen, aanbod en kosten (ik wil wss minstens 8 dgn naar Tibet), en of de grens op dat moment open is. Ik hoop rond 1 augustus de grens over te gaan. Ik reis samen met een vriend, maar uiteraard willen wij andere mensen om mee te reizen om de kosten te drukken. Maar het zal beslist geen probleem zijn deze ter plekke te vinden :wink: Mochten er hier mensen zijn met dezelfde plannen dan hoor ik het wel.