Kusadasi 2010

Hoi allemaal,

Dit jaar ga ik voor het eerst naar Kusadasi. Zijn er mensen die hierover wat leuks te vertellen hebben? Tips en dergelijke zijn ook van harte welkom.

x
Alina.

Hoi Alina,

Ik ben ondertussen al een keer of 10 in Kusadasi geweest. Dus ik weet er wel wat over te vertellen :slight_smile: Hoe oud ben je precies? Ga je 's avonds ook stappen?

groetjes

Mijn zus en ik gaan wel stappen. Het ligt er eigenlijk ook aan of er leuke uitgaansmogelijkheden zijn. We gaan trouwens samen met onze ouders naar het Ephesia Hotel. Weet jij of ze daar een kiezel- of zandstrand hebben? Zijn er bepaalde dingen daar die ik **moet **zien/uitproberen/etc.?

:slight_smile:
groetjes

(P.S. Ik ben 18 jaar)

Ephesia ben ik 3j geleden ook geweest. Maar ga je naar Ephesia of Epeshia Beach Club. Bij Ephesia is een privé zandstrandje. Is echt een superrrr hotel! Tenminste 3j geleden toch.
Verder heb je verschillende stranden in Kusadasi. Je hebt Ladies Beach dat is het meest bekende, maar eigenlijk ook het vuilste en volste strand. Je kan eigenlijk beter naar Long Beach gaan, dat is echt een mooi zuiver en rustig strand. Het ligt iets verder dan Ladies Beach maar is makkelijk bereikbaar met de dolmus (busje) voor heel weinig geld.
Kusadasi heeft een heel gezellig stadscentrum met heel veel kleine straatjes met hele leuke winkeltjes. Om uit te gaan is de meest bekende plek Bar street. Dit is een straat(je) in het centrum waar allemaal pubs en bars naast elkaar liggen. De meeste zijn Ierse bars met Turkse uitbaters wel, maar er komen wel massa’s Ierse en Engelse toeristen.
Je moet er wel een beetje op je hoede zijn voor de Turkse loverboys. Al zal ik maar niet te veel goede raad geven want ik heb er zelf 3 jaar geleden mijn vriendje leren kennen en intussen zijn we al bijna 1 jaar verloofd.
Moest je nog iets willen weten, vraag maar hoor, als ik je een antwoord kan geven, met veel plezier!

groetjes!

Birgül: :unibrow:

Bedankt voor alle info Birgül! Wat leuk dat je er een echte liefde aan hebt overgehouden. Ik ga naar het Ephesia Hotel (geen Beach Club). Kan ik dan ook gebruik maken van het zwembad van Beach Club en wat is de afstand tussen die twee? **Oh, en zijn er nog mensen met leuke Turkse zinnetjes om te leren?

**Liefs,
Alina.

@Alina: De precieze afstand tussen Ephesia en Ephesia Beach Club weet ik niet. Maar het ligt niet echt dicht bij elkaar dacht ik en het zijn ook 2 aparte hotels. Dus je kan niet gebruik gaan maken van hun zwembad.
Maar als je echt leuke zwembaden wilt dan moet je naar Adaland gaan. Dat is een waterpretpark in Kusadasi. Ben er zelf ook 1 keertje geweest en is echt heel erg leuk. Buiten het aquapark is er ook een dolfijnenshow. Die moet je wel extra betalen en zelf heb ik die nog niet gezien dus ik weet niet of het de moeite is. Ik ken wel andere mensen die er geweest zijn en er zelfs met dolfijnen hebben gezwommen. Het kostte wel 80 euro voor maar een kwartiertje maar zij vonden het echt de moeite waard.

@Cynthia: haha mss ook enkele reistips voor jou voor binnen hoe lang is het ondertussen nog… 16 weken?

xAlina,leuk dat je naar Kusadasi gaat,een gezellig plaatsje,ben er zelf zo’n 12 keer geweest.Je kan ook naar de "turkse’barstreet gaan is ook heel gezellig en zeker regata bar niet vergeten tegenoven de moskee in het centrum,leuk om de avond te beginnen.Veel plezier alvast

Teşekkürler Turkije lover.****

Een heel leuke uitstap is ook de boottrip. Deze vertrekken in Güzelcamli, om 10h 's morgens. Dan vaar je langs het Milli Park, kom je vlakbij Samos. Deze boten maken 3x stop voor te zwemmen, en ook 's middags voor eten. Is ongeveer 30lira.
Als je graag wilt stappen, is het Milli-park ook heel tof. Je neemt de dolmus tot Güzelcamli, soms rijdt ze door en anders stap je daar over. In Milli-park heb je 4 stranden, het eerste is volledig zand de andere 3 zijn kiezel.
Güzelcamli is echt nog een authentiek dorpje, niet te vergelijken met Kus.
's Maandags is er een grote markt. Om de 30min. vertrekt er een dolmus naar toe, daar waar alle dolmussen bijeenkomen in Kus. Zeker doen, en alvast een goeie vakantie gewenst.

Hey Feride,

Afgelopen jaar waren we in Side. Onze touroperator bood een Manavgat-boottrip aan voor een bepaald bedrag (ben vergeten welk bedrag) terwijl we op het strand van een andere man dezelfde reis voor de helft van het bedrag konden krijgen. Uiteindelijk zijn we via onze touroperator gegaan, omdat we de man op het strand niet vertrouwden. Nu vraag ik me toch wel af of we niet beter via het kleine bedrijfje op het strand konden gaan. Enig idee?

Groetjes,
Alina.

Persoonlijk ken ik de situatie daar niet. Maar je moet wel bedenken, langs de touroperator moet iedereen zijn percent hebben, en de touroperator moet er ook nog op winnen. Vandaar dikwijls het verschil. In Güz. zijn het echt toerististische boten, voorzien voor 80man of meer, en varen uit soms al vanaf 20 personen. De ticketten zijn enkel aan het haventje te koop, bij de mannen van de boot zelf. Maar inderdaad, meestal zijn de boottrippen veel te duur. Soms als je in het hotel boekt, betaal je het dubbel, en zeggen ze dat drank erbij inbegrepen is. Hier is bij het eten ook de niet-alcoholische drank inbegrepen.

Birgul: 17 weken :wink: En ach… heb niet echt veel tips nodig… Heb mijn eigen gids mee he :smiley: En ik zit trouwens wel in Ephesia Beach :wub:

Alina: ik zou je excursie gewoon boeken in het centrum bij zo’n turks reisburo… Vaak stukken voordeliger :smiley:

@Cynthia: jaa is waar! een betere gids bestaat er niet. Ooh jij zit in beach club

@Alina: ja zou ik ook zo boeken, is echt wel betrouwbaar en idd veel stukken goedkoper

@Voorafgaande reacties: Bedankt dames. Ik heb veel aan jullie :).
@Cynthia: Lucky you ^^ iyi eğlenceler.****

Hallo Alina,
Het hotel Ephesia,ligt op een zandstrand van Long beach en langs het strand kan je naar de Ephesia beach club,als je binnen mag via de uitbater die op de hoek van het hotel de watersporten doet.Als je langs de weg naar dit hotel loopt dan lijkt het ver.Je kan niet gaan zwemmen in het Ephesia beach club hotel. De 2 hotels hebben verschillende gekleurde bandjes om binnen te komen.
Hotel Ephesia ligt dus wel op Long beach en U heeft zeker een dolmus nodig om naar het centrum van Kusadasi te gaan. Kusadasi ligt zo op een 8 km van het volle centrum.
Het hotel heeft zijn eigen animatieteam.
Om de stappen s’avonds is er weinig in de omgeving, alleen is er een belgisch-nederlands restaurant bij Alli en Els en die geven regelmatig animatie avonden .Dit restaurant ligt schuin over de ingang van het hotel Ephesia.Anders zal je een dolmus moeten nemen en naar het centrum trekken, maar denk eraan die rijden maar tot 11.30 u s’avonds.En met een taxi terug keren na 24 uur s’avonds is ook duur. Ze rekenen dubbele prijs na 24 u.
Maar ik wens jullie een prettige vakantie in Kusadasi,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Bedankt voor al deze informatie Franka. Heel erg handig!

Liefs,
Alina.

Hoi

Ik ga in juni voor de 3e maal naar Kusadasi, en voor de 2maal naar Ephesia Beach Holiday Club… Ik ben gewoon helemaal verliefd op Kusadasi! Je zult zien, het is er erg gezellig, veel te doen, en gewoon genieten!

De dolmussen rijden echter tot middernacht van en naar het centrum, en erna moet je inderdaad een taxi nemen. Nu, wat je kunt doen, je kunt altijd aan een lokaal iemand vragen of ze willen onderhandelen over de prijs met de taxi chauffeur… Ik heb er vrienden en die doen dat altijd voor mij… want soms gebeurd het dat taxichauffeurs misbruik maken en echt vééél te veel aanrekenen. Nu, het bedrag moet zowel voor jou als voor de chauffeur redelijk blijven, dus overdrijf niet bij het afdingen!
Vind je niemand die wil onderhandelen, bepaal dan zelf een prijs voor je instapt. Vaak is het ook zo dat verschillende taxichauffeurs naar je roepen en je willen vervoeren, gebruik dit, en roep gewoon een bedrag luidop en de 1e die akkoord is neem je… (2 jaar geleden betaalde ik 15-20lira van de barstreet tot ephesia beach holiday –> gewone Ephesia ligt iets verder en ik denk dat de prijzen nog hoger zullen liggen, dus ik heb geen zicht op hoe het zal zijn in juni als ik terug ga)…

Wat leuk is om te doen is :

  • Het duiveneilandje bezoeken. Het is wel erg klein, maar je hebt een prachtig zicht op de stad en op de zee… Zeker de moeite waard.
  • flaneren langs de boulevard en vele winkeltjes…
  • Marktjes bezoeken: als ik me niet vergis zijn er markten op dins, woens en dond… (data best vragen in je hotel) 1 van die markten is voornamelijk kleren, spulletjes, schoenen, riemen, handtassen, … zeker eens de moeite waard. Je vindt deze markt dichtbij het eindhalte van de dolmus.

En zoals de anderen al zeiden, de barstreet zeker uitproberen. Je hebt er keuze uit allerlei verschillende bars, irish bars, gewone, … . Je kunt er dansen, gewoon wat kletsen met vrienden of lekkere cocktails drinken. Maar idd het is wel dé straat de bekend staat voor de vele loverboys. Maar ik denk dat geldig is voor elke barstreet in Turkije haha!

In ieder geval véél plezier gewenst in Kusadasi, en als je nog vragen hebt, aarzel niet ze te vragen.

Super! Bedankt Roosje! Jij ook veel plezier toegewenst :D.

Roosje: hoe is Ephesia Beach?? Ik ga daar in juni met mijn lief heen… en ben wel benieuwd wat jij ervan vond!!!