Hallo,
naar lang zoeken hebben wij een bestemming voor onze vakantie: Java/Bali/Lombok zoiets.
Ben wezen zoeken naar kosten voor binnenlandse vluchten maar kon geen actuele prijzen vinden. Iemand anders wel?
alvast bedankt.
Hallo,
naar lang zoeken hebben wij een bestemming voor onze vakantie: Java/Bali/Lombok zoiets.
Ben wezen zoeken naar kosten voor binnenlandse vluchten maar kon geen actuele prijzen vinden. Iemand anders wel?
alvast bedankt.
Lion Air, Batavia Air, Mandala Air, Garuda etc. etc. :vak01:
heel, heel vroeger was daarvoor een vaste prijs. dat is-net als hier, al lang niet meer. hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. De al genoemde airlines zijn min of meer easy per www met cred.card te boeken-net als hier EZ, Ryan etc. dus probeer gewoon wat trajekten uit.
De national carrier GARUDA is meest net wat duurder-maar je zal zien dat het naar NL maatstaven al zo cheap-cheap is, dat die paar€ niet veel uitmaken.
Dit is moeilijk te volgen.
Mijn posting over mijn ervaringen is bedoeld voor iedereen die er voordeel kan halen.
Konkreet , de meeste toeristen (backpackers of niet) gaan meestal vertrekken na het ontbijt.
In Indonesia kan men vaak vanaf ongeveer 5 uur al ontbijten ,maar de meeste toeristen zijn nog niet wakker.
Als ik een vliegtuig neemt betekent dat ik ongeveer vanaf 10.00 t/m 12.00 moet kunnen vliegen.
Vandaar zijn de ticketprijzen rond die tijd de gewone prijzen zijn .Dan kom ik aan in de middag in Jakarta .(Voorbeeld vertrek uit Medan).
Ben 2 of 3 keren met de vliegtuig gegaan vanaf DPS naar SBY.
Dan probeer ik te vertrekken in de ochtend zodat ik omstreeks 12.00 in Surabaya kan landen.
Dit om te laten zien dat er verschillende soorten prijzen zijn .
Dit hangt helemaal van je bestemming en de maatschappij af.
Wanneer je met AirAsia van Jakarta naar Den Pasar vliegt, dan is het inderdaad het geval dat je goedkoper uit bent naarmate je eerder boekt. De vluchten van Merpatie, Bouraq en Transnusa die ik de laatste jaren had, hadden echter een fix-price en waren niet ineens duurder op het moment dat ik pas vrij laat boekte. (Dit waren o.a. vluchten naar Sulawesi, Sumba, Flores, en Timor)
dan hangt het denk ik ook van de route af. Ik heb de laatste keer enkele keren op Bali nagevraagd voor flights naar diverse steden op java-en dat was deels zeker prijs/datum/bookingclass afhankelijk-dan zeiden ze- bvb D-class is cheap-maar dan+dan al vol-dan enkele nog duurdere tickets.
Ehhhhh, ik schreef BESTEMMING en maatschappij. Dat is toch je route???
Uiteraard hangt het er ook vanaf bij wie je boekt. Sommige bureaus doen meer moeite om goedkope tickets voor je te vinden dan andere bureaus, en ik heb echt nog NOOIT meer hoeven te betalen dan het goedkoopste gepubliceerde tarief, zelfs niet bij boekingen die ik 1-2 dagen voor vertrek deed. (Airasia is uiteraard de uitzondering die de regel doet bevestigen, bij hen moet je WEL op tijd boeken.)
Het is zelf mogelijk om redelijke korting te krijgen als je in een relatief grote reisburo te boeken.
Reden :
In Medan heb ik 3 reisburo benaderd , een kleine vestiging bij het hotel , kreeg ik 3 prijzen , afhankelijk van de vertrektijd.Beperkte airlines.
Bij de 2de iets meer airlines .
Bij de 3de (relatief grote reisburo) hebben ze meer stoelen , meer airlines , en meer prijzen.
De hoogte van de prijzen zijn ook verschillen.
Dezelfde verhaal kan men ook vinden in de grote steden op Java.
Dat had ik nooit geweten totdat mijn reisgenoot die vaker vliegt op Java dezelfde "formule"toepast tijdens onze Sumatrareis.
Als je geen strakke schema hebt kan je zelf met last minute ticket vertrekken .De prijzen kunnen sterk afwijken .
Voorwaarde is dat je een eigen Hape (handphone) hebt zodat je "ten alle tijde"bereikbaar kan zijn voor de reisburo.
Zeg Surya Atmadja wat ken jij zeuren je lijkt wel een klein kind met je verwarverhalen. Sumbar heeft het antwoord al gegeven in reactie 2, maar jij moet het allemaal weer beter weten. Volgens mij vraagt Lieuwter om actuele prijzen, niet naar kortingen, promo’s of hoe laat je vertrekt, na je ontbijt voor je ontbijt en of je 10 verschillende reisbureautjes afloopt (is volgens mij ook de eerste keer dat jij dat doet, want normaal gesproken laat je alles regelen door je hotel, zelfs zoiets eenvoudigs als buskaartjes). De actuele prijzen zoals Sumbar schrijft kun je inderdaad vinden op de site van de vliegmaatschappij van je keuze.
Bijvoorbeeld:
Jakarta - Denpasar op 23 februari met Lion Air
Jakarta – Denpasar op 23 februari met Garuda
Elke promo, korting en stand-by prijs die je dan (eventueel) op deze prijzen kunt krijgen is dan mooi meegenomen.
Ik boek niet bij grote reisbureaus, ik boek liever bij vrienden. Misschien betaal ik soms een paar cent teveel, maar daar krijg ik op andere momenten weer een hoop gratis service voor. De ene hand wast de ander, zeker in Indonesie :was:
Tuurlijk , als je veel geeft , ontvangt je ook veel terug.
Dat is universeel.
Normaal gesproken laat ik het doen of kreeg ik adviezen van mijn vrienden , familie of broer die door “heel” Indonesia (grote steden) moet vliegen i.v.m dienstreizen .
Als “toerist” zijnde ga ik niet proberen om zelf uit te vogelen en zeuren over een paar euro verschil .
In Medan heb je een grote lange straat ( ik dacht Jalan Jendral Katamso ) , daar heb je X aantal kleine en grote reisburo’ s.
In Jakarta hebt je in de buurt van Dept. Store Sarinah , Ibis Hotel , Sari Pan Pacific , Hotel indonesia ook een paar redelijk grote reisburo’ s.
Te keus en te keur .
Dat geldt ook in andere grote Indonesische steden , meestal staan verschillende reisburo’ s vaak in de buurt van grote hotels .
Als men niet bekend is met de plaatselijke situatie kan men Indonesische de Yellowpage raadplegen.
Of de plaatselijke krant kopen , zie Kompas krant , Jakarta Post etc.
Meneer Butoijo (Maryono) heeft gelijk dat Lieuwter de actuele prijs vraag , dat heeft Meneer Buto Ijo laten zien met voorbeelden door 2 site’ s te downloaden .
Men kan zien dat er verschillende prijzen zijn (zoals in Europa) , de kunst is om de juiste prijs die bij je eigen budget past ,en met vertrektijden die voor je het beter zijn en dat je met een goede airlines ( betrouwbaar - met nwe toestellen) kan vliegen.
Mijn tip is hoe je dat kan doen ,en waar .
Een site met vaste prijzen / vertrekdata kan men altijd vinden door te googlen .
En wij weten allemaal dat de promoplaatsen zijn alleen beschikbaar in kleine aantallen.
Die gaat als eerste weg. Uitverkocht .
De grote reisburo hebben vaak een eigen grotere ingekochte voorraad, een kleinere niet .
Meestal betaald een buitenstaander die de tip en trucs niet kent altijd de gewone prijs.
Tip : ik weet niet hoe het nu is , vorig jaar had ik geboekt met Lion Air (Medan-Jkt) , vloog ik met de nieuwste toestel.
Van Jkt naar Ygy v.v hadden we ook met LION geboekt , bleek dat we met WING Air moeten vliegen, met oude toestel.
Dus goed opletten.
Hopelijk ziet Liewter door de bomen het bos nog :chin: na al dat vreselijk langdradig gezeur van ene SAWA (SA Weet Alles). Het verschil tussen een promo en een reguliere plaats is ongeveer Rp 100.000 (€7,-) en daar ga je je schoenzolen toch niet voor verslijten om tig reisbureau’s af te sjouwen in een stad als Medan waar temperaturen overdag oplopen tot 35 graden en hoger.:dag:
Jammer van die op persoon gerichte posting.
Mijn posting is niet alleen gericht op Lieuwter ,maar ook gericht aan lezers die mijn tip kunnen gebruiken.
Kunnen ze of willen ze niet gebruiken vind ik ook best.
Even goede vrienden.
1.goedkoper kunnen reizen.
2.veiliger (is relatief) , de keuze van airline
3.voor het gemak mbt vertrektijden en eventuele concentratie van reisburo’s .
Het verschil van promotie prijs en gewone prijs is ook afhankelijk van de keuze van airline .
Dat kan oplopen tot 15-20 euro verschillen (hangt ook v.d koers af).
Ik heb van Jkt-Pdg met Garuda gevlogen, met promo prijs (economie) , en toch is het nog duurder dan een andere bekende airline.Medan Jakarta met Lion Air .
Het mooie in Indonesia is omdat ze daar verschillende airlines hebben die op 1 dag verschillende vluchten uitvoeren , met vaak verschillende prijzen.
Diepe zucht en speciaal voor SA nogmaals de vraag van :
Het gaat niet om hoe goedkoop of met welke promo’s of niet. Overigens weer genoeg SA-gezeur om een simpele vraag waarop een simpel antwoord was gegeven…:vak02:
rden.
Kennelijk heeft Meneer Serikambelo aka Boomaap (?) andere ervaring .
Dat zou kunnen.
Ik vertelde alleen wat de reisburomedewerkers mij hadden verteld.
Een kleine filiaal bij een 4* hotel kon mij 1 dag van tevoren bepaalde vluchten aanbieden , tegen verschillende prijzen , afhankelijk van de vertrektijden. Ik reisde met een vriend die vaker gevlogen heeft en redelijk prijsbewust.
Met het zelf regelen van vliegreizen heb ik weinig ervaring , neem vaak de makkelijkste manier (laten adviseren/doen) .
Maar in Sumatra , relatief op een vreemde bodem moet ik “zelf” regelen. Op Java ga ik vaak met de auto, trein en enkele keren met vliegtuig voor langere vluchten naar Yogya-Surabaya of Den Pasar.
Gelukkig is mijn Indonesische reisgenoot uit Amsterdam een meer ervaren reizigers en zeer prijsbewust.
We zijn daarna naar de grote lange Jalan Katamso(?) gegaan waar je verschillende reisburo’s kan vinden , omdat de vertrektijden opgegeven door de "hotel"reisburo niet is wat we willen.
Zijn bij 2 relatief grote reisburo gegaan om te vergelijken , en had toen ontdekt dat die 2 reisburo ook verschillende aanbiedingen met verschillende prijzen hadden. Alleen had de ene meer dan de andere.
De afstand(en) tussen die reisburo’s zijn een paar honderd meter van elkaar , en omdat we een huurauto met chauffeur hebben hoeven we ook niet te lopen onder hete ochtendzon.
Het is logisch dat verschillende reisburo’ s niet dezelfde “inkoop” beleid en of niet dezelfde netwerk hebben .Ze hebben vaak hun eigen “huisairlines” waar ze geregeld zaken doen , dezelfe zoals in Nederland .In ieder geval zijn er verschillende reizen met verschillende vertrektijden en prijzen.Dat heeft mij bijna 200.000 bespaard , en wij kunnen op de gekozen tijd vertrekken , omstreeks 12.00 .
Niet te vroeg en niet te laat voor de vlucht naar Jakarta.
Wat het “voorraad” betreft , dat heb ikzelf gehoord ,** kita punya jatah**(wij hebben in voorraad = of “optie” ? ) .
Ik heb vroeger ooit in een Indonesische reisburo in Amsterdam gewerkt , en ik dacht dat men ook “voorraad” hadden , en bepaalde speciale regelingen met airlines.
Dat er verschillende prijzen zijn werd ook door een medelid geconstateerd , gewone prijzen , promoprijzen , standbyprijzen (of last minute?).
Dat er verschillende voorwaarden is ook bij iedereen bekend .
Ik heb de ticket 1 dag van te voren gekocht .
Omdat ik een schijterd ben wilde ik de terugreis Medan -Jakarta gelijk bestellen met de Garuda van Jkt-Padang (10 dagen eerder) .
Werd door mijn vriend afgeraden , omdat hij meer weet over de tips en trucs van het vliegen in Indonesia.
In Indonesia heb je veel afzeggingen (hoe ze dat doen weet ik niet) , en veel airlines .
De ticket die we kregen was een “standby” ticket geweest, iemand had gecancelled .
Binnen 1,5 uur werden we gebeld , dat er 2 plaatsen vrij komen te staan op de tijd die we willen . Moet gelijk betaald worden , en onze oorspronkelijke plaatsen voor laat in de middag kom dan te vervallen.