Koh Samui

Wij vertrekken eind mei richting Koh Samui voor 2 weken en als ik nu kijk naar de weersverwachtigen dan zie je álle dagen staan ‘bewolkt en kans op zware buien’ met kans op regen van 60%. Geen leuke vooruitzicht dus omdat wij juist gaan om lekker op het strand te relaxen…
Is er iemand die daar op dit moment aanwezig is en kan vertellen of de voorspellingen zoals ze die hier aangeven kloppen met de voorspellingen daar?

Hoi,

Ik heb op Koh Samui ook een keer een week in de regen gezeten en dat is geen feest. Kennelijk is die streek minder zonvast als de rest van Thailand.

Verder vond ik het een druk en schreeuwerig eiland, alleen het vliegveld was mooi. Maar goed dat is mijn mening.

Ik ben ook een aantal keren op Koh Samet geweest veel kleiner en rustiger en heerlijke stranden. Pattaya heeft ook mooie stranden maar dat is ook weer zo’n drukke stad. Of Cha-Am ook erg mooi en maar 2 uurtjes vanaf Bangkok.

Dus als je meer zon wil zou ik niet naar Koh Samui gaan. Verder is het ook voordeliger om dichter in de buurt van Bangkok naar het strand te gaan. Scheelt je weer een vliegreis of een lange trein,taxi rit.

Het is wel erg onrustig nu trouwens in Thailand dus let goed op waar je naar toe gaat.

Gr. Nico,

Of reis nog iets verder, Koh Chang! Prachtig eiland! Iets meer te doen dan op Samet maar zeker niet zo druk als op Samui.

Maar dat was je vraag niet, geen idee. T weer is niet te voorspellen namelijk. 2 weken is ook niet zo nauwkeurig.

Ik weet niet waar je hebt gezocht? Maar ik dit vind dit wel een prettige site.

Zoals je kan zien, tussen de 30 en 50% kans op neerslag. Maar dat kan ook inhouden dat je rond een vaste tijd (meestal zo) een flinke bui op je dak krijgt. Zeiknat en dat voor een paar minuten;) Althans dat is mijn ervaring, zo’n iedere dag rond 16.30 zorgden we dat we niet ergens open en bloot liepen (of een plu bij ons hadden;)) kon zowat de klok erop gelijk zetten. En zo snel als het begint, zo snel eindigt het ook weer.
Maar het kan ook zoals boven geschreven, de hele week…Nou daar word je zeker niet vrolijk van! Probeer dus een beetje uit te vinden waar nu het natte seizoen is. Wat het gunstigst is ondanks het regenseizoen. Heb je je accomodatie al geboekt? En evt vluchten?

Kleine aanvulling: het is momenteel onrustig in een aantal gedeelten van Bangkok, niet in heel Thailand !!! Buiten Bangkok zal je niks merken van welke onrust dan ook (m.u.v. een aantal provincies in het diepe zuiden, maar daar is andere onrust dan in Bangkok).

Mooie tekst onderaan je bericht.

Gr, Nico,

Koh Samui is een prachtig eiland…
daar doe je het veel te kort mee door te zeggen dat het een schreeuwerig eiland is…
Chaweng is uiteraard druk en savonds nogal wat luidruchtige mensen…
Maar ga naar een ander strand op het eiland en het is heerlijk rustig…
Maenam beach bijv…
Als je van rust houdt kun je dus prima naar samui hoor…
Hetzelfde wat phuket met patong beach heeft…
Qua weer weet je dat vanaf mei regen kunt verwachten…
Ik zelf heb dat niet als een groot probleem gezien…warm is het toch wel

Jeroen

beetje simpel geredeneerd je bent er 1 week geweest en het regende en dan is het gelijk minder zon vast dan de rest van thailand.
wanneer ben je geweest?

als je in de regentijd gaat ja dan heb je kans op regen ja heel vreemd misschien.

1 like

in de regentijd dat nu begonnen is is er altijd kans op regen, maar het gebeurt niet vaak dat het de hele dag regent vaak 1 a 2 buien per dag, wel heftige buien.

op het moment regent het juist weinig en is het zelfs heet maar het weer is ook in thailand onvoorspelbaar

En, ik denk trouwens dat iedereen het met me eens is. Liever een bui in Thailand dan die snert regen hier!

Bedoel je de mijne, of bedoel je die van Dave?

Hoi Baco 101
Nou bedankt voor deze reactie maar simpel ben ik niet hoor! Ik heb alleen aan willen geven dat als je op een eiland zit en je hebt regen dat je weinig kanten op kunt. En heb daarom een aantal alternatieven gegeven. Ik was er niet in het regenseizoen maar zal gewoon pech hebben gehad. Ik vond het wel een druk eiland maar dat is mijn mening. Natuurlijk kan je ook op een rustig plekje gaan zitten. Verder heb ik gezegd dat het wellicht minder zonvast is.

Gr. Nico

Hoi Esther,

Die van jou “dat wat moeite kost blijkt achteraf juist de moeite waard”

Kom je zelf vaak in Thailand?

Gr,

Nico,

heb ook niet beweert dat je simpel bent wel de opmerking vh weer.
ik ben ook geen fan samui maar gelukkig vind niet iedereen hetzelfde leuk anders zou het wel erg druk worden op 1 plek.

Hoi Baco,

Okay thanks.

Gr. Nico,

Het is een “boeddhistisch” gezegde. Vond/vind m zelf ook heel mooi. Want vaak klopt het ook nog. Maar dat is met veel gezegdes zo.

Ik ben zelf pas 1x in Thailand geweest, maar ben nu al helemaal mesjokke van het land! In Oktober ga ik weer. Ben “helaas” ook besmet met het virus;)

En jij?

Nog even over de regen, het is toch echt zo dat er op de ene plek meer regent valt dan op de andere? Of iig, de kans is groter.

Hoi Esther,

Ik ben inmiddels 5x in Thailand geweest en ga hopelijk in juni juli voor een half jaar daar naar toe. Mijn vriendin overigens een Nederlandse woont daar al 7 jaar en de bedoeling is dat ik mij ook daar ga vestigen maar zal nog niet zo makkelijk zijn om daar een baan te vinden. Ik mag nu gelukkig van mijn huidige werkgever een half jaar naar Thailand en mag daar 50% op afstand werken zodat ik in ieder geval in die tijd ook nog inkomsten heb. Naar welke plek ga jij in oktober of ga je rondreizen en voor hoe lang? Ik zit dan als het goed is ook in Thailand. Ik woon in Sattahip een heerlijk rustig plaatsje zo’n, 15 kilometer boven Pattaya. En maar 1,5 uur vanaf het vliegveld dus ideaal. Het leven is daar zo heerlijk ook hard werken hoor maar als je thuis bent heb je meteen een vakantiegevoel.

Verder ben ik gek op mooie teksten vandaar ook mijn reactie en wat je zegt er zit altijd een hoog waarheidsgehalte in.

Over die regen ja volgens mij is het net als in Nederland dat er op de ene plek net wat meer regen valt als op de andere plek. Maar iemand gaf al aan “warm is het altijd” en dat klopt dus ook al regent het je kunt toch heerlijk op een terras zitten (onder de plu dan).

Nou als je meer wil weten moet je het maar zeggen hoor.

Gr. Nico,

Oehhhh ben je jaloers hoor! Had je stukje ook al op het andere topic gelezen! Ik hoop dat je droom uitkomt!

We gaan dit jaar 3 weken, helaas langer gaat niet. We hebben kinderen en deze blijven in NL. Ze zijn nog jong en willen ze nu nog niet meenemen. We willen nog even onbezorgd op vakantie gaan;) Over 2 jaar ofzo willen we ze meenemen. Ze zijn dan 4 en 6. De oudste zou nu al wel mee kunnen, maar één kind wel en één kind niet das ook niet echt een goed idee. Ze gaan elkaar dan teveel missen.

Vorig jaar zijn we in Bangkok geweest en op Koh Chang. Dit jaar gaan we via Bangkok naar Kanchanaburi dan terug naar Pattaya (wil het gewoon eens meemaken!) dan naar Samet en dan nog even zwaaien op Koh Chang. Zou ook wel naar het Noorden willen, maar 3 weken is gewoon te kort. Dan word het een gevlieg in die vakantie en dat willen we niet. Komt wel, onze laatste reis zal het namelijk niet zijn!

Hoi Esther,

Als jullie straks in Pattaya zijn en ik ben dan in Thailand lijkt het me leuk om een keer wat te drinken met elkaar. Wij zitten vlakbij Pattaya dus… En Koh Samet is echt geweldig hoor ben er al 4x geweest omdat het zo dichtbij is. Even een paar dagen naar het eiland echt geweldig je kunt op 2 manieren naar het eiland met de slowboat of met de speedboat. De slowboat is heel goedkoop maar vaart beperkt en komt vaak niet precies aan bij het resort waar je geboekt hebt. De speedboat (is wel een belevenis trouwens) kost je tussen de 1000 en 1500 baht dus zeker niet meer betalen hoor. Mijn vriendin is Tourleader in Thailand dus die weet echt heel veel van alles dus als je vragen of dingen hebt stel ze gerust hoor. En Kanchanaburi is trouwens ook erg gaaf hoor (river kwai) je kunt daar zo’n treinreis maken erg lang maar zeker de moeite waard.

Gr. Nico,

Leuk een drankje! Neem aan dat je daar ook internet hebt? En anders bestaat er ook nog zoiets als een telefoon;) Heb rond die tijd toch een Thaise sim. (heb je hier nog tips over?) Dus dat drankje dat doen we zeker! Dat afspreken moet lukken!

Lijkt me kicken zo’n boot, maar wel duur vind ik. En die slow boat, dat maakt toch verder niet uit als die “verkeerd” aankomt? D’r zijn toch wel weer andere manieren om je over het eiland te verplaatsen? Hoe vaak gaan die boten aangezien je verteld dat ze maar beperkt gaan. Heb me verder nog niet zo verdiept in het reizen zelf namelijk. Heb alleen maar gekeken of de mogelijkheden er zijn. Dus van BKK naar Kanchanaburi, van Kanchanaburi (via BKK) naar Pattaya, dan door naar Samet en dan vanaf Samet naar Koh Chang. Uiteraard niet rechtstreeks maar via Rayong. Oh maar dan kun je mij ook wel vertellen wat de handigste manier is om vanuit Pattaya naar Rayong te gaan, jij weet dat vast.

Handig dat je vriendin tourleader is, zal t in gedachten houden.