Ik ga de laatste week van september en de eerste week van oktober naar Thailand. Wat zijn de beste plaatsen om heen te gaan in deze periode ivm het regenseizoen.
Wij willen de laatste paar dagen namenlijk aan het strand liggen. Ik dacht zelf aan koh tao of koh chang.
De beste reistijd is natuurlijk een relatief begrip. Want wat de één ziet als een exotisch regenbuitje, is voor de ander de ultieme domper op zijn reis. Toch zullen de meeste mensen het er over eens zijn dat extreme weersomstandigheden het ware vakantiegevoel in de weg staan.
Koh Chang heeft een tropisch savanneklimaat. Dit klimaat bestaat uit twee seizoenen. Een regenseizoen en droog seizoen. De regenperiode loopt ongeveer van mei tot en met oktober. In deze periode kan er erg veel regen vallen, maar men moet zich hier niet door laten afschrikken. De meeste regen valt hier in de avond of in de nacht en zorgt er juist voor dat de nachten dragelijk zijn. In de drogere periode ligt de temperatuur iets lager. Dit is over het algemeen ook de populairste tijd om Koh Chang te bezoeken. In deze regio dient men, vooral in de zomer rekening te houden met orkanen en cyclonen.
Het is ook een onmogelijke vraag om te beantwoorden, zelfs de Thaise Piet Paulusma kan het je niet vertellen.
Algemeenheden zijn:
1.De moesson is eerder afgelopen in de regio Ko Chang, en is daar wat milder. 2.De moesson is rond Phuket-Krabi pas eind november afgelopen, en de regio Ko Samui-Ko Tao zit ertussen in.
Let erop dat dit algemeenheden zijn, die misschien net nu je dit jaar gaat,
niet gelden.
Wat ik altijd aanraad:
Maak een vervoersplan om naar Ko Chang te komen, en hetzelfde voor Ko Tao. Weet alvast op beide eilanden waar je je eerste nacht doorbrengt,
twee opties per eiland uitkiezen.
Je bekijkt de weersvooruitzichten op het moment dat je naar de strandbestemming wilt, en beslist dan welk eiland het wordt.
De weersvooruitzichten bekijk je op internet, of je koopt voor 20B
een Bangkok Post of The Nation.
Met zomer, bedoel je de Europese zomer neem ik aan
Dat van die orkanen en cyclonen dien je toch sterk te relativeren. In de zes jaar dat ik hier nu ben (ook tijdens het regenseizoen) heb ik reeds menige storm meegemaakt, maar nooit een cycloon, hooguit een uitloper ervan.
De cyclonen die hier in de buurt komen zijn meestal aan land gegaan in Vietnam of Cambodia en gaan steeds over het noord oosten van Thailand. Wij krijgen hierdoor “enkel” meer neerslag en hevige windstoten.
Koh Chang is best te doen op het einde van september. Je dient enkel geluk te hebben met het weer. Het is hier dan in ieder geval rustiger dan op Koh Tao.
Als je landt in Bangkok (of een dag of twee voordien) mag je steeds contact op nemen en ik kan je een lokaal weerbericht geven
Dan kan je een lastminute beslissing nemen waarnaar je afreist!
Ps. Komen orkanen niet enkel in het Caraibisch gebied voor?
ha!
Ik heb net ongeveer dezelfde vraag gesteld op het forum en ik heb ondertussen veel geleerd Ko samet schijnt het droogste eiland te zijn… maar of je daar naartoe wilt… Ko chang is wel heeeeeel leuk hoor!!!
Heb wel eens gelezen dat de nawee-en van cyclonen bij China en Taiwan voor stormen kunnen zorgen in Thailand, maar heb eigenlijk nooit gehoord van orkanen/cyclonen in Thailand ?! Van welke website heb je deze info Georges ?
Een bekende website in Nederland had dit vemeld dus het zal wel kloppen denk ik(de naam van deze website schiet me niet te binnen)maar ik zal bij gelegenheid is opzoeken!
Nu zit ik achter mijn computer,met half open ogen,de tol van het vele nachtwerkenlol2lol2
Thanks! voor jullie reacties. Ik denk dat het Koh Chang wordt. Wat is de beste manier om van Chiang Mai daar te komen. Eerst vliegen op Bangkok en daarna naar hat. Of rijd er ook een trein vanaf bangkok?
Ik ben toen met het vliegtuig van chiang mail naar bangkok gegaan en dan meteen met een aansluiting door naar trat! Duur, maar wel snel. Je kunt er ook voor kiezen vanaf bangkok met een minibusje te gaan. Moet je gewoon ff naar zo’n reisbureautje gaan. Dat is niet zo duur en vrij comfi. De rit duurde ook niet zo heel lang. paar uurtjes. 4 ofzo dacht ik? De overtocht met de boot is dan ook meteen geregeld, maar dat is op het vliegveld ook heeeel makkelijk.
Ik zo sowieso het weerbericht in de gaten houden… Moest blijken dat het op Koh Chang regent dat 't giet, kan je nog altijd op het laatste moment afwijken… Zo gaan wij het doen althans. Koh Chang of richting Koh pang Yan/Tao, afhankelijk van het weer.
Wij gaan in dezelfde periode, als ik eraan denk, laat ik hier iets weten ivm weer. Veel plezier!:dag:
Wij zijn met een mini van naar Koh Chang gegaan vanaf ons hotel in Bangkok. Maar deze zullen vast ook rijden vanaf het vliegveld. (kom je aan op Suvarnabhumi?) Weet niet hoe laat je aan komt, maar om 7.30 vertrekt er een rechtstreekse bus naar Koh Chang vanaf Suvarnabhumi.
Andere bussen gaan er volgens mij niet vanaf het vliegveld. Dan zul je eerst naar Bangkok zelf moeten en daar bijv bij Ekamai de bus pakken.
En als je niet op de centen hoeft te letten dan is vliegen idd ideaal.
Oja, er rijd geen trein richting Koh Chang/Trat.
Hmmm…lees nu even terug maar je weet nog helemaal niet hoe je vanaf Chiang Mai richting Bangkok gaat. Na ja, laat dit maar staan. Wie weet heeft een ander er nog wat aan.
Hoe wij het dit jaar doen, gaan vanaf Chiang Mai vliegen naar BKK, vanuit daar gaan we met de bus naar Pattaya waar we een paar dagen verblijven. Vanuit Pattaya gaan we door naar Koh Chang. Terug proberen we die airport bus te pakken. Deze gaat rechtstreeks namelijk en stopt minimaal. Indien vol of weet ik t wat, dan pakken we op de pier of in Trat de bus richting Bangkok Ekamai.
Mee eens. Smaken verschillen idd. Ik vind Samet ook relaxter dan Chang, hangt altijd een erg prettig sfeertje…blijft een van mijn favoriete Thaise strandbestemmingen…
Een paar dagen voor ik afreis (zal rond de 20ste zijn denk ik) Zet ik de vraag hier nog es op t forum, en dan luister ik naar jou en Baco voor het beste weer. (al kan het waarschijnlijk wel snel veranderen).
persoonlijk vind ik koh Chang dan weer net iets leuker omdat het van alles eigenlijk net iets meer te bieden heeft mede omdat het groter is en omdat de onderwater wereld er mooier is (voor mij alleen snorkelen) en de omgeving (eilanden) is ook mooier en het is “maar” een kleine 2 uur verder dan Samet