September Thailand

Hoi Allemaal,

Mijn vriend en ik gaan in september naar Thailand en nu ben ik mij aan het verdiepen in de verschillende eilanden die er zijn.
Zijn er hier mensen die in september in Thailand geweest zijn en tips hebben voor eilandjes?
Op de meeste eilanden worden nog al wat regen dagen weer gegeven… In hoeverre is dit ook daadwerkelijk zo?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Maaike

Hee Maaike,

Je moet er wat geluk mee hebben.
Vaak blijft het beperkt tot een uurtje regen per dag, maar het kan ook spoken zoals het alleen in de tropen kan.

Dus de meeste mensen zeggen: Gewoon gaan, en je ziet het wel.

Thailand heeft veel eilanden, dus: wat zoek je ? Natuur, tempels, uitgaan, restaurants, toerisme, olifantenrit, enz. enz.
Vertel het en we helpen je.

Hans.

Bedankt voor de snelle reactie!
Wij houden beide erg van de natuur! Het hoeft niet al te toeristische te zijn, maar als er leuke restaurantjes zijn waar we kunnen eten zijn wij al snel blij. De full moon party’s hoeven van ons niet meer.

Groetjes Maaike

Hee Maaike,

Ko Chang is dan wellicht een optie. Daar kun je zowel de jungle in, als snorkelen bij andere eilanden op een uur van Ko Chang.
Ko Chang is wel toeristisch, maar niet TE toeristisch, zoals bijv. Phuket.
Let erop dat bij slechte weersomstandigheden boten soms niet varen. Dit geldt niet voor de ferry van Ko Chang naar het vasteland.

Hans.

Ik lees verschillende keren, dat door beperkte afstanden van de verschillende eilanden als ergens regent dat het op een ander eiland ook regent, mogelijk minder hard.
Maar als ik jou suggestie van ko chang zie, lijkt mij dit wel op een afstand van circa 800km hemelsbreed vanaf Phuket, hier lijkt mij een behoorlijk verschil(zonnig of regen) in te kunnen zitten?

Ik vermoed dat deze vraag ook voor de topicstarter relevant is? Wij zitten met dezelfde vraagstelling voor september.

Als de voorkeur een niet al te klein en al te toeristisch eiland is (minder toeristisch dan bijvoorbeeld Phuket en/of Samui), dan is naast de reeds genoemde optie Koh Chang (in de Golf van Thailand, niet ver ban Cambodja gelegen), het in de Andaman Zee gelegen Koh Lanta (Yai) in de provincie Krabi een mogelijk alternatief.

Ik zat zelf te kijken naar koh samui en koh tao… Volgens de klimaat tabellen heb ik daar minder regen dagen dan op koh chang!

Maar of dat ook echt zo is?
Misschien maar gewoon gaan…

Hey Maaike,

Weersvoorspellingen zijn hooguit een week bruikbaar. Wat je nog zou kunnen overwegen,
is gewoon ter plekke verzinnen wat je gaat doen aan de hand van diezelfde weersvoorspellingen.
Plan A= Ko Chang , Plan B=Ko Tao, Plan C = Ko Lanta.
Ko Samui is wellicht te toeristisch voor je, niet echt een aanrader.

Op die manier weet je iig dat je een paar dagen het best mogelijke weer hebt.
Het is september, laagseizoen, dus overal is plaats zat.

Hans.

Nee, is niet zo.

Als het hier (Phuket) regent, regent het daar (golfeilanden) ook, alleen in 1 van de 2 plekken zal het minder hard regenen.

De statstieken kloppen wel, maar geven een compleet verkeerde indruk.

Wij zijn in 2011 in Thailand op de volgende eilanden geweest:

  • Koh Samui –> Vonden we zelf de minste, erg veel toeristen, mooie stranden vind je ook op de veel rustigere eilanden.
  • Koh Phangan –> Vooral bottle beach was erg mooi. Via de weg is het bijna onmogelijk om er te komen, dus geen gemotoriseerd verkeer, slechts 4 hotels.
  • Koh phi phi –> Ontzettend toeristisch eiland, maar dat vonden wij nadat we een aantal dagen in the middle of nowhere hadden gezeten juist erg leuk. Mooie stranden, veel verschillende restaurantjes en 's avonds leuke muziek aan het strand.
  • Railey beach –> Schiereiland, geweldig mooi, alleen per boot bereikbaar, vind ik persoonlijk een aanrader.

Verder hoorden wij later dat koh tao erg mooi was, hier zijn we helaas niet geweest.

Wij waren er eind augustus, het regende heel af en toe, vooral 's nachts.

Koh Larn bij Pattaya is leuk voor een één- of tweedaagse trip, maar Pattaya is supertoeristisch en waarschijnlijk niet wat jullie zoeken. Ik kom er graag maar reis alleen (en ben man). Voor een jong(?) stel is het meestal een minder geslaagde ervaring.:unibrow:

Je zou eens kunnen kijken of Koh Lipe wat voor je is. Koh Phangan is buiten de FMP ook geliefd als rustige bestemming. Blijf wel weg van Hat Rin.

En tot slot: het regent inderdaad vaak op de eilanden, maar het meestal om korte en hevige buien. Houdt het op te regenen, dan is het zo weer droog. De straten dan; de stranden weet ik niet…