Klappen na de landing, not done...?

Ik vind dat iedereen gewoon zelf moet weten of ie klapt of niet (-ik doe incidenteel mee, afhankelijk van hoe moe/wakker ik ben). Wil je het doen, gewoon doen. Niet, dan niet. Maar het is verder niet iets om je druk over te maken. Ik vind het vaak juist wel leuk, brengt wat leven in de brouwerij. En bovendien heeft de piloot wel een boel levens in zijn handen (wiens baan ook totaal niet te vergelijken is met die van een buschauffeur of conducteur). Wat iemand anders al schreef: een goede artiest mag ook beloond worden met een applaus. Overigens is het meer voor je eigen idee. Denken we dat de piloot het applaus zou horen tijdens de landing?

Naast dit algemene onderwerp, is het denk ik ook afhankelijk van het ‘type mens’. Ik vloog dan vaak op Rome, en het waren altijd de Italianen die heel luidruchtig waren en klapten. Wij stugge Nederlanders bleven dan vaak stil (dat kan) en sommigen ergerden zich eraan (da’s dan weer vreemd). De extraverte Italianen zorgden altijd op deze manier (en vele andere) voor een levendige boel. (Ik merk trouwens dat iedereen verschillende ervaringen heeft met wie er klapt. Dat kan altijd natuurlijk)

Misschien zou het ook wel een discussie waard zijn of ‘je ergeren aan applaus Not Done is’. :wink: Ik zou zeggen; zolang deze klappende mensen niemand lastig vallen, hoeven we niet perse de ‘ervaren reiziger’ uit te hangen, en de lol bederven van mensen die een vlucht anders beleven dan wij.

En ik zou zeggen: kijk gewoon naar de lol van de mensen, en niet naar hoe zoiets je zou kunnen irriteren. :slight_smile:

Rob
[EMAIL=“orangetours@hotmail.it”]orangetours@hotmail.it

Klappen na de landing? De piloot doet toch gewoon z’n werk, niet meer en niet minder. Maar na een slechte landing mag ie wel op een fluitconcert rekenen…

…nou, als je een beetje fair nadenkt, dan mag een goede prestatie best beloond worden (middels een applaus), als een slechte prestatie ook wordt afgezeken. En tuurlijk doet iemand zijn werk. Betekent dan dat ervoor klappen niet mag? (in het algemeen wat betreft werkende mensen)
…Het landen van een Boeing is ook niet echt vergelijkbaar met het parkeren van een touringcar (wat betreft complexiteit, maar ook verantwoordelijkheid).

Rob
[EMAIL=“orangetours@hotmail.it”]

Het klonk wellicht wat botter dan bedoeld, als bij het uitstappen de crew bij de uitgang staat kunnen ze van mij op een welgemeend bedankt/thank you/xie xie/kansa’hamnida rekenen. Net zoals ik iemand anders die mij ergens mee helpt ook bedank. Maar applaus blijf ik tamelijk belachelijk vinden.

Zeker note done, met het er helemaal mee eens, dan zouden we eerder voor de bus chauffeur moeten klappen, is een stuk moeilijker en gevaarlijker werk !!
Maar ik denk dat de meeste vooral opgelucht zijn, en idd weinig vliegen.
Ik weet niet of het komt. omdat ik regelmatig vlieg maar ik erger me er dood aan!

.

Ik klap niet, bedank weld e crew die bij de uigang staat.
1 x heb ik er wel aan mee gedaan, dat was toen we problemen hadden met t vliegtuig iets met t neuswiel . vlucht van bangkok naar amsterdam , niet dus .uit veiligheidsoverwegingen geland in zurich. kan je zeggen dat we t allemaal zowat in de broek deden, en toen werd er door de mensen geklapt omdat de piloot ons veilig aan de grond kreeg ondanks de technische problemen. Moet zeggen dat ik t niet erg vind als anderen t wel doen.

Haha grappig dat iedereen zo enorm tegen klappen is. waar maken we ons druk over?!
Zeg dat zo’n jaar of 10 geleden het nog heel normaal was om te klappen, wat ik, maar ook anderen, altijd mee maakte en dan ook hoppa, bijna het hele vliegtuig hoor!
Maar inderdaad…ik moet toegeven, de laatste paar jaar wordt er nauwelijs meer geklapt.
Onzintip na een te lange reis en je hebt behoefte aan flauwe humor: zet zelf de klapserenade zo vroeg mogelijk in en kijk hoeveel mensen je mee krijgt!

Misschien moeten we voortaan ook gewoon voor buschauffeurs, taxichauffeurs en eigenlijk alle andere mensen die hun vak goed uitoefenen gaan klappen?! Ik zou het persoonlijk wel een leuke blijk van waardering vinden.
(en nee, ik klap ook niet in het vliegtuig, hoewel ik laatst na een heftige vlucht mezelf er ook op betrapte)

Evaf: groot gelijk. Ergeren heeft heel weinig zin. Bekijk het van de zonnige kant, en zo’n idee van als eerste beginnen is wel grappig.
Ikzelf klap niet, maar laat de mensen lekker klappen als ze dat willen. De vlucht duurt er niets langer door. Beter dan dat ze gaan schelden op de bemanning, toch?

Al heel veel gevlogen. Met zowel lijndiesten als chartervluchten. Op lijndiensten nog nooit iemand horen klappen, met chartervluchten wel. Ook ik vind het NOT DONE!!! Volgens mij klappen alleen mensen die bijna nooit vliegen en het als iets risicovols zien ofzo :S En dat soort mensen vliegen meestal met charetvluchten :wink: Hoewel ik vlieganst heb besef ik wel dat het de veiligste manier van reizen is. Dus ook ik zal nooit klappen.

Nou nou. Klappen is toch geen schelden ofzo. Als mensen met een lijnvlucht niet klappen, en mensen met een chartervlucht wel (vertel: waarom zou er verschil zitten in die twee soorten vluchten?), dan zegt dat volgens mij meer iets over het verschil in enthousiasme. Bijvoorbeeld: ik landde een keer met een vliegtuig van Dusseldorf naar Catania (geen idee of het lijndienst was of enkele reis charter), en er reisde een hele grote groep italiaanse meiden mee. Die waren absoluut niet bang, maar die italianen zijn gewoon lekker los, doen waar ze zin in hebben, zijn heerlijk luidruchtig, en storen zich niet aan andermans ergernissen. Bij aankomst was het net een voetbalstadion. En het was grappig. Ikzelf klap nooit, maar vind het (vooral in zo’n geval) toch altijd wel weer een positief begin. Het geeft een goede sfeer aan! Niet allemaal van die stijverikken in een vliegtuig die er vooral op letten wat wel kan of wat NOT DONE is…

Naja, zoals al eerder aangegeven, er wordt voor ons verrichte werk toch ook niet geklapt?
Ik ben prive verpleegkundige en er is nog nooit voor me geklapt wanneer ik bv weer eens een catheter juist had geplaatst.
Mijn mening :wink:

Precies, Manouvdv. Bovendien begrijp ik niet waarvoor er wordt geklapt: de fijne vlucht, de landing, wat dan? Van een stewardess weet ik bovendien dat er vanaf de landing tot aan het volledig stilstaan van een vliegtuig ook nog genoeg fout kan gaan, dus het is ook nog eens erg voorbarig.

Haha, mensen, relax! Uiteraard heeft ieder z’n eigen mening, en mag iedereen doen wat ie wil. Dus: erger je, of gebruik oordoppen/MP3-speler, of leer erom te lachen, of het te negeren.
Mijn idee is dat als je je gaat ergeren, je vooral jezelf ermee hebt. Maar nogmaals, je bent baas over jezelf op dat terrein.

Jostravels: haha, ja, zie het gewoon als een leuke vorm van waarderen. Maakt de wereld weer een stukje vrolijker in plaats van er op te gaan mopperen… :wink:

Carrierevrouw: goed stuk geschreven over die dames met een Egyptische vriend/man (ander forum). Ik heb er nog (positief!) op gereageerd!

Groeten van iemand die het heeft leren accepteren en er nu om kan lachen,

Rob

Oei, pas op, Manou. Dit zou in de oren van vele mensen kunnen klinken als “ik krijg geen waardering voor mijn eigen werk, hoewel ik dat wel graag zou willen. Daarom moeten anderen, bijvoorbeeld het vliegtuigpersoneel, ook maar geen waardering krijgen…”. Sommige mensen zouden het dus eventueel als ‘jaloezie’ kunnen bestempelen…

We vliegen zo’n acht keer per jaar maar ik klap nog altijd heel erg hard
met mijn dochter van drie wanneer we landen. Maakt me niks uit wat
anderen hiervan vinden, done of not done. Zij vindt het leuk en ik heb
een ontladings moment. Hoewel ik best veel vlieg heb ik al sinds ik voor het eerst in een vliegtuig stapte last van vliegangst. Een beetje klappen zorgt voor ontlading en ik ben gemeend weer ontzettend blij dat ik aan de grond sta…
Gelukkig heb ik sinds drie jaar een dochter, dus kan ik ongegeneerd
keihard klappen hahaha! :lol:

Heerlijk dat klappen na de landing. Hoe erger de charter, hoe meer er geklapt wordt. De crew heeft er een hekel aan; alsof we niet erop vertrouwden dat we veilig neerkwamen.

Ik merk dat het klappen iets ouderwets is, ik merk het dan ook steeds minder dat het gebeurd. Vooral op volle vakantievluchten met alleen maar incidentele vliegers wil het nog wel eens voorkomen.

Doorgaans doe ik er niet aan mee, zeg uiteraard wel bedankt en tot ziens bij het uitstappen (tenzij ik echt waardeloos ben behandeld tijdens de vlucht, zoals bij AirTransat). In sommige situaties klap ik toch mee, maar dan gaat het meestal om uitzonderlijke gebeurtenissen. Meest recente voorbeeld daarvan is het landen in dichte mist+turbulentie en zo zacht neerkomen dat het nauwelijks voelbaar was. Dat vind ik toch wel een prestatie!

Een prestatie van het ILS (Instrument landing System) dan toch. Hoe minder de piloot doet, hoe beter de landing.