Ik vraag me af, valt het jullie nou ook zo op dat bij charter of vakantievluchten na de landing vaak geklapt wordt? Ik vind dat echt zo sneu altijd, je geeft toch ook geen applaus aan een taxi- of buschauffeur als je op je bestemming bent aangekomen.
Het is eigenlijk heel simpel waarom er mensen gaan klappen. De mensen kunnen hun spanning kwijt.
De gemiddelde Nederlander in een charter vliegtuig vliegt waarschijnlijk 1 keer per jaar en is weer blij als ie aan de grond staat. Voor de meeste mensen is het vliegen toch nog steeds een hele belevenis.
Ik klap dan meestal, om de reden die jij hier geeft, ik vlieg niet vaak en voor mij is het een opluchting als ik weer aan de grond ben. Overigens is het voor sommige misschien na een aantal keer gevlogen te hebben inmiddels normaal om MEE te klappen. Ik denk dat het mss begonnen is als applaus omdat men het toch als een hele prestatie ziet.
Klappen na de landing is idd not done. Ook al ben ik altijd weer blij als ik geland ben, ik zal nooit klappen.
Het is gewoon hun werk om je van A naar B te brengen en je betaalt daar ook voor.
Ik klap inderdaad mee, maar meer als ik op de vakantiebestemming ben aangekomen, dan bij het landen op vaderlandse grond moet ik bekennen.
T heeft ook een beetje met opluchting en respect te maken.
En nee ik krijg géén applaus als ik savonds klaar ben met werken, maar anderzijds vinden we een goed en dubbel en dikbetaald artiest ook een applaus waard …
ach t hoort erbij, al hangt het ook wel wat van de vlucht en de bediening af of ik meedoe of niet…
UIt Belgie
CCD
Ik klap ABSOLUUT NIET, voornamelijk vanwege de reden die je zelf al geeft “je klapt ook niet voor een taxi- of buschauffeur of treinconducteur?”. Sterker nog in het verkeer komen er veel meer mensen om, alleen bij een vliegtuig is het groter nieuws, daar het gelijk vele inzittende betreft, dus het zogenaamde opluchtingsgevoel is groter bij een correcte landing.
Meestal vind ik het wel amusant dat mensen gaan klappen. Voornamelijk daar ik het idee heb dat ze, áls ze dan persé willen klappen, op een compleet verkeerd ogenblik klappen. Men klapt namelijk altijd zodra het vliegtuig wielen op de grond heeft. Blijkbaar heeft men niet eens in de gaten dat het taxi’en naar de gate veel ongeluk-gevoeliger is, daar het vliegtuig dan veel meer kans heeft om stabiliteit te verliezen. Balans kwijt, 1 vleugel over de grond, ernstige brand en tada: giga ongeluk. Maar nee, het ‘uit de lucht zijn’ geeft de opluchting…
Persoonlijk vind ik het altijd jammer om weer uit de lucht te zijn, de lucht geeft zo’n heerlijk vrijheidsgevoel! Dat wij gewoon in zo’n machine door de lucht kunnen is toch geweldig?! Gewoon van genieten dus!
Niet dat ik nu zo vaak in een vliegtuig zit. 1 a 2 keer per jaar. Maar ik klap niet wanneer een vliegtuig aan de grond wordt gezet. Ik heb zelfs nog niet meegemaakt dat mensen überhaupt klapten.
Hoewel. 1x wel trouwens. Vliegtuig kwam aan in Rome. fink veel turbulentie en het regende flink. Na landing begonnen er een aantal mensen te klappen. Maar zelf doe ik er niet aan mee. Blijf lekker rustig zitten en tuur ut het raampje naar buiten.
Ik maak dat wel regelmatig mee en vind het altijd wel amusant om te zien. Zelf klap ik niet mee maar bedank soms wel de crew. ik vlieg vaak op dezelfde route en kom ook regelmatig dezelfde crew tegen. Even de duim omhoog als alles naar wens was wordt erg gewaardeerd. Soms mag er best wel eens een complimentje gegeven worden ook al betaal je voor hun diensten.
Ben ik volledig mee akkoord, een vliegtuig besturen is toch helemaal iets anders als een bus, auto, … besturen. Ik heb al redelijk veel gevlogen en vindt het toch nog altijd een knappe prestatie als de piloot je correct afzet. Ik klap niet (soms eigenlijk) omdat ik het ook al gewoon ben, maar heb veel respect voor de mensen, die wel altijd klappen.
Ik vlieg zelf elke week wel 1 keer… ben namelijk stewardess… en elke vlucht zitten er wel mensen te klappen. Snap best wel dat ze blij zijn dat ze weer geland zijn, maar voor mij is het niet veel anders dan autorijden of in de bus zitten… en het is nog veiliger ook !
Dus wat mij betreft mogen ze het wel laten hoor… haha
Ik vind dat inderdaad ook echt sneu! inderdaad zijn het volgens mij mensen die niet zo vaak vliegen.
Is het jullie ook opgevallen trouwens dat het volgens mij ook alleen maar Nederlanders zijn die dit doen…
Asiaten doen het ook vaak, maar die klappen ook in de bus… (charter, niet op de lijndienst van connexxion)
Zelf klap ik in princiepe niet, ik wil wel eens meeklappen als het een turbulente vlucht is geweest (je weet wel, zo’n vlucht waar tijdens de landing nog even een windvlaag gecorrigeerd moet worden e.d.). Maar meestal laat ik het bij dat soort vluchten ook bij de opmerking “mooie landing” met een vette knipoog en een goede lach op het gezicht.
Ook ik kom trouwens regelmatig bekende crew tegen. Vooral bij transavia (alhoewel hun slots op Schiphol/Rotterdam/Eindhoven niet de beste zijn)
Ik klap absoluut niet! Typische vluchten (charters naar bepaalde typische bestemmingen) waar geklapt wordt, deze vluchten neem ik al niet, laat staan dat ik klap.
Klappen na de landing geeft mij soms een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Snap dat het een reactie van sommigen kan zijn op vliegangst of wat dan ook. Vind wel dat het de afgelopen jaren wat minder is geworden. Maak gemiddeld 8 retourvluchten per jaar, meestal per charter. Vorig jaar maar 1 x applaus gehoord van een kleine groep reizigers. 't Was gelukkig niet bepaald een staande ovatie, dat moest er nog bijkomen zeg! Zou ook wat problematisch worden zolang je nog verplicht in de riemen zit…
In de seventies klapte je, maar dat was op een decembervlucht van Luxemburg naar de Bahama’s. Flink windje tegen, tussenlanding in noord-amerika gemaakt om bij te tanken, daarna de oostkust afgezakt, om na de lange omweg op Nassau aan te komen. Als je wat vaker vliegt neemt de animo om te klappen af. Als je een turbulente vlucht achter de rug hebt, laat je dan gerust gaan.
Als het mensen oplucht te klappen voor een vlucht vind ik dat prima, maar ik klap zelf NOOIT en zal ook NOOIT meeklappen. Ik stoor me er wel aan, want die piloten doen een studie van jaren om een vliegtuig te leren besturen enzovoort… dan doen ze hun werk en dan moet je daarvoor klappen?? Ik vind het zelf een beetje knullig staan en ik vind het een degradatie voor de crew! Zelf zal ik niet meeklappen omdat ik het behoorlijk gênant vind en omdat ik, zoals anderen ook al aangeven, ook niet applaudisseer voor de bakker of de postbode.
Je kunt het ook op een andere manier bekijken…: Je applaudiseert toch ook voor de acrobatische act in het circus of voor het cabaret in het theater? Waarom…? Uit bewondering, omdat iets knap is, toch? Waarom dan niet voor een piloot, is dat dan niet knap? Moet je die niet bewonderen?
Volgens mij heb ik de eerste 2 keer dat ik vloog geklapt…ik dacht dat dit hoorde. Wist ik veel. Ik vind het nu genant om te klappen. Tuurlijk is het prettig als je weer netjes en zonder veel gestuiter geland bent, maar het is zijn of haar werk.
Ik krijg ook nooit applaus voor mijn werk hoewel ik dit misschien wel zou verdienen.
Klappen na een landing doe ik niet, maar de crew bedanken dat wel. Het is meer van dank voor een plezierige vlucht.
Ik moet wel zeggen dat het bedanken ook afhankelijk is van of ik een goede service heb gehad. Soms is de crew niet echt om over naar huis te schrijven en dan denk ik ook laat maar zitten. Het komt voor, maar over het algemeen is het altijd goed. Ik vlieg graag en dat is een leuke crew toch mooi meegenomen.
Ik heb mensen wel horen klappen, maar daar keek ik toch elke keer weer van op. Het hoort niet echt, maar mensen doen het voor ontlading. Denk ik.
ik vind dat echt zo NOT DONE!! vreselijk! ik zit dan echt met mijn tenen gekromd!
je gaat toch ook niet klappen als de buschauffeur op tijd stopt voor een rood stoplicht? of voor de dokter als hij je verzwikte enkel heeft ingetaped? of voor het kassameisje bij de appie als ze de boodschappen scant?