Ik ga van 7-22 januari naar Costa Rica & Panama en ik heb er al echt heel veel zin in :zon02:. Ik heb inmiddels al veel info gelezen over deze 2 landen. Over 2 onderwerpen hoor ik echter hele wisselende verhalen.
Allereerst de klamboe: de een zegt “niet nodig en in veel hotelkamers is deze niet eens op te hangen”, de ander zegt “meenemen, of je wordt lek geprikt”.
Ten tweede over kleding: ik heb mensen gesproken die lange mouwen aanraden (bv een dunne blouse) omwille van de muggen. Anderen zeggen: “gwn korte mouwen, korte broeken”.
Wat zijn jullie aanbevelingen met deze twee dingen? Ik ben nog nooit in de tropen geweest, dus heb werkelijk waar geen idee wat ik hierover moet aannemen.
Ik ben een aantal keer in de tropen van Azie geweest (Thailand, vietnam, Maleisie, Indonesie, Cambodja), en twee keer met een klamboe gesjouwd die ik nooit gebruikte. Of ik zat in een hotel met airco of ventilator (dan heb je geen muggen, of ze kunnen door de luchtcirculatie niet op je landen om te prikken), en als ik op een trekking of zo buiten sliep dan ingepakt in lakenzak en alles wat buiten de lakenzak komt insmeren met deet. Ging prima. En inderdaad, vaak kun je je klamboe toch niet ophangen. Ik weet dat deet niet het fijnste spul is (qua chemische zooi), maar het werkt wel goed! Dus ik zou niet met een klamboe gaan sjouwen, zonde!
Ik ben in verschillende periodes in CR geweest, maar ik heb nog nooit een klamboe gebruikt of meegenomen.
Ook ik smeer mij in met Deet en slik vitamine B (je schijnt dan voor muggen te stinken).
En als het s’avonds warm is draag ik gewoon een hempje en driekwart broeken. Ik wordt hier of daar wel eens gestoken, maar ik ben nog nooit lek gestoken.
En op sommige plaatsen is het zo koud dan wil je wel een lange broek en trui aantrekken. Heb je het deet niet eens nodig.
Zoals al door anderen is gezegd, is een klamboe niet echt nodig, tenzij je heel erg gevoelig bent voor muggen. Sommige mensen trekken op de een of andere manier heel veel muggen aan en zijn ook gevoelig voor muggesteken. Vaak zijn dat mensen met een hele blanke en gevoelige huid, mensen die ook gauw verbranden. Die zie je dan met grote rode plekken op hun benen lopen.
Daar is wat aan te doen als nog in Nederland bent door vitamine D ( en geen B) te gaan gebruiken. Dat zit bijvoorbeeld in bier en gisttabletten.
“Deet” is hier in elke supermarkt of farmacia te krijgen in allerlei sterktes en merken in spuitbussen of als spray. Neem een tubetje anti-jeuk mee (afterbite).
Kleding moet vooral luchtig zijn en niet van kunststoffen, het is hier vaak warm en vochtig. Katoenen kleding is het beste. Grote berg-wandelschoenen zorgen voor wel erg warme voeten. Neem goede, maar niet al te lompe (wandel-)schoenen mee, slippertjes en/of sandalen.
Kijk uit met water uit de kraan. Gebruik liever flessenwater. In restaurants moet je vragen of bij de bereiding van vruchtensappen flessenwater wordt gebruikt. De mensen hier hebben geen problemen met het water, maar jij bent met vakantie, bent dat water niet gewend en wilt graag gezond blijven.
Veel plezier in Costa Rica
Voordat ik op vakantie ging had ik op internet de tip gelezen om vitamine B te slikken tegen de muggen (o.a. in biergisttabletten). Ondanks dat het niet wetenschappelijk onderbouwd is ben ik deze vakantie heel weinig gestoken gelukkig. Heb eerder wel eens flinke bulten gehad. Ik had geen klamboe bij me.
Wat het weer betreft: ik heb het zowel heel koud als heel warm gehad. Toen ik op de vulkaan Irazu stond bleek het nog geen 10 graden te zijn en regende het. Ik was blij dat ik een trui en een regenjas bij me had. Ook in Monteverde zat ik in een hotel hoog in de bergen en was het behoorlijk fris.
Ik heb zo’n beetje alle weersomstandigheden gehad in Costa Rica (gelukkig geen sneeuw…) en had gelukkig voldoende kleding bij me voor alle weersomstandigheden.
@ Vooron: je zou ook vast een kijkje op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl kunnen nemen. Wij zijn ook op eigen gelegenheid door CR gereisd. Op onze site staan ons reisverslag, veel foto’s en een grote lijst met tips op alf. volg.
Ik zit nu in Panama, Costa Rica heb ik al achter de rug. Vrijdag kom ik in de ochtend weer aan in Amsterdam. Vreselijk!
Het was echt een geweldige vakantie. OVer het algemeen was het weer goed. Vooral in Costa Rica zijn de mensen heel erg aardig. Als ik terug ben zal ik mijn blogs (van hyves) ook ff posten op dit forum, evenals wat informatie zoals ik die heb opgedaan gedurende deze reis.
I.i.g. zijn wij in de volgende plaatsen geweest (dus daarover kan ik wat vertellen):
San Jose - Arenal - Monteverde - Manuel Antonio
Bocas del Toro - Boquete - Panama City
Hehe spannend!!! Ik wist al meer dan een half jaar van tevoren dat ik deze reis wilde doen en kon ook echt niet wachten! Morgen vlieg ik terug en vrijdag ben ik weer in NL. Dan horen jullie meer!
Ik reis via Traveltrend. En zij werken weer met Swiss Travel (Costa Rica) en met Panama Trails (Panama). Dat zijn dan de lokale agenten. Vooral Swiss Travel was perfect geregeld. Panama Trails stond ons bij de verkeerde luchthaven op te wachten met shuttle en vouchers
Maar deze reis is goed zelf te doen hoor. Je moet alleen vooral in Panama goed opletten dat je niet wordt opgelicht. Maar jij gaat alleen naar Costa Rica, dus daar heb je geen last van! Costa Rica is vooral genieten! Welke plaatsen ga je bezoeken???
Haha oja en om mijn eigen vraag (de reden dat ik dit topic startte) dan ook zelf maar even te beantwoorden:
Klamboe is 100% niet nodig in de hotels waarin ik heb gezeten.
Qua kleding, korte mouwen en korte broeken! Ga je het regen-nevelwoud in zijn afhankelijk van de stad lange broeken aan te raden (ik had 2 afritsbroeken en een dunne cargobroek mee).
In Monteverde hebben wij alleen maar regen en kou gehad, dus ik was toch wel blij met die lange broeken. Ik had ook een fleecevest van de anwb mee (licht en kon redelijk tegen water), en daar was ik dan ook erg blij mee.
!! Tip: neem een goede regenponcho mee (ik had zon wegwerpding, dat werkte dus voor geen meter Gewoon eentje van wat steviger plastic. Wij gingen in de droge periode, maar hebben toch nog wel een beetje regen gehad.
In de avonden zijn, wederom afhankelijk van de stad, lange broeken en bijv een blouse met lange mouwen soms prettig. Dit ivm muggen. Ik heb het laten afhangen van de temperatuur.
In het begin heb ik wel met deet gespoten, maar daar ben ik snel mee gestopt. Ik ben wel een aantal keer geprikt, maar dat hoort erbij bij Costa Rica denk ik. Airco aan in je kamer houden ze ook niet van. Ik ben alleen buiten geprikt, op de kamers niet 1 mug gezien
Ik twijfel nog of ik mijn regenjas zou meenemen, dat is eentje van de northface met gore-tex in. Sommigen zeggen van niet omdat dat gewoon te warm zal zijn (omdat het meestal warm blijft als het regent), en dat ik beter gewoon een poncho meeneem. Maar als ik dan nu hoor dat je het toch ook wel koud hebt gehad, weet ik het niet meer…
wij doen panama ook hoor: san jose, Quepos, manuel antonio NP, monteverdeNP, rincon de la vieja, la fortuna ( arenal), tortuguero, puerto viejo de sarapuqui (raften), cahuita, bocas del toro, boquete, dominical en dan naar huis . ik heb nog al gehord van mensen die in monteverde kou hadden, het kan er soms maar 18°zijn
myriam