Klamboe & kleding

iceman, wel thuis he

Tenzij je eindeloos de tijd hebt zou ik je aanraden je programma te reduceren. Jouw programma is er een voor rally-rijders: veel asfalt zien en weinig meemaken. Zo wil je in die periode ook nog eens naar Panama. Bocas del Torro is een mooie plek, Bouqette is wel aardig, maar moet je daarvoor zo’n omweg maken? In Costa Rica heb ik plekken gezien die veel mooier zijn.
Veel reizigers denken dat ze in twee of drie weken tijd werkelijk heel Costa Rica hebben moeten gezien, als zou Costa Rica een pretpark zijn met allemaal atracties waarvoor je nu eenmaal voor betaald hebt. De roetsbaan en de racebaan en de wildwaterbaan, en dat alles in drie weken. En dus gaan ze als een gek door Costa Rica en soms ook nog door Panama rondracen om vooral alles gezien te hebben. Kom nou, je bent met vakantie, en niet op je werk! Doe het lekker rustig aan en ga naar 3 of 4 plekken toe, blijf daar enige dagen en verken er de omgeving. Je zult verstelt staan van wat je dan allemaal te zien krijgt, wat anderen nooit zien.
Neem bijvoorbeeld de omgeving waar ik zelf woon, daar is zoveel te doen, maar dat weten een heleboel mensen niet en rijden snel door naar een andere highlight, die je volgens de Lonely Planet beslist niet mag missen en waar je dus met honderden anderen door het natuurpark loopt en waar de de aapjes al geleerd hebben spullen uit je tas te jatten. Manuel Antonio is daar een voorbeeld van, La Fortuna en Monte Verde idem dito. Wel eens gehoord van San Gerardo de Dota, een onwijs mooi gebied met nevelwouden waar de quetzal leeft en de bomen vol zitten met allemaal orchideen en andere plantjes. Wel heel rustig zonder hordes toeristen. Of Hacienda BarĂș, vlak bij Dominical, waar je 's morgens om half zes alleen op stap gaat met een gids en dan een tocht maakt door de lowlands en de highlands van het natuurpark en waar je dieren echt in het wild ziet? Of de Rio Savegre, zo helder blauw heb je een rivier nog nooit gezien, of Corcovado/Drake Bay, een uitgestrekt gebied van ongerepte natuur. Om dat gebied te bezoeken moet je echter wel afspraken maken, anders kun je er niet terecht. Daar leeft de jaguar en de tapir en de poema.

Kamperen in het oerwoud en simpel slapen en eten in een tent.
Of ga liever voor de hamburgers van Mac Donalds? dan moet je inderdaad in Manuel Antonio, La Fortuna, JacĂł en dat soort plaatsen zijn.

Kortom, er is zoveel meer in Costa Rica te zien. Ga eens praten met de eigenaar van het hotel, of de kelner in het cafeetje op de hoek, stap een makelaarskantoor binnen en vraag hun eens om de mooiste plekjes. Makelaars moeten wel weten waar de mooiste plekjes zijn, anders hebben ze hun klanten niets te vertellen.
Veel plezier en geniet van een relaxte vakantie!
Otto

www.elmonofeliz.com
www.hollandhotelscr.com

Als je m’n blogs wilt hebben, stuur dan even een pm met je emailadres. Ik zal ze hier ook nog wel posten, maar ik weet niet precies wanneer. Dan ff heel kort over de voornaamste dingen die ik heb gedaan:

Arenal:
we zijn naar La Fortuna geweest. Dat is een klein dorpje, met veel souvenirwinkels. Erg toeristisch. Wij hebben een hike naar de vulkaan gemaakt (een heuvel die aan de vulkaan grenst). Ook paardrijden was erg leuk (maar dat had ik dan ook nog nooit gedaan).

Monteverde:
Wij hadden hier erg slecht weer. Veel regen en wind. Kleding was bij ons niet droog te krijgen, omdat we geen airco in het hotel hadden (Trapp Family Lodge, maar ik vermoed dat hier amper hotels liggen met airco?).
We hebben door het dorpje gelopen. Later hebben we via Selvatura de loopbruggen, kolibrituin en vlindertuin bezocht.
De kolibrituin was een klein pleintje (echt klein), met een paar palen met nectar, waar kolibri’s vechtten om voedsel. De vlindertuin was wel ok, maar door het slechte weer waren er veel minder vlinders te zien. Voor de loopbruggen gold hetzelfde. Door het slechte weer waren er geen dieren te zien. We zagen veel regen, maar wel een mooi woud.

Manuel Antonio:
Hier hebben we het NP bezocht met een gids. Veel dieren gezien, echt veel. We hadden goed weer. Manuel Antonio is ook echt een dorp wat heel erg toeristisch is. Veel souvenirkramen, stranden en terrassen.
We zijn per catamaran de pacifische oceaan opgegaan. We zagen walvissen en zijn later nog gaan snorkelen in een baai. Leuke tocht!

San Jose:
Was voornamelijk om door te reizen naar Bocas. We zijn even de stad in geweest. Gezellige stad, grote stad. Niet veel bijzonders gedaan hier, alleen wat cultuur geproefd.

Bocas del Toro:
Ik ben eigenlijk iets minder te spreken over Bocas. Bocas is opzich wel mooi, maar ik vond de sfeer er minder leuk. Red Frog Beach was ok, maar daar ga je voornamelijk heen als je van strand houdt. Snorkelen bij de Coral Key was erg mooi! Heel helder water! We hebben gefietst over Isla Colon, dat was wel erg leuk. Zo zie je nog wat van het eiland. Voor 2 dollar per uur hadden we een fiets gehuurd in Bocas.

Boquete:
We hadden hier erg goed weer. We zijn zelf naar de voet van de vulkaan gehiked via een bergpad. Daar zagen we veel moois: uitzichtpunten, aantal mooie vogels. Aardige lokale mensen.
We hebben hier de Canopy Tour gedaan. Mooie tocht, vriendelijk personeel! Ook hier hebben we mountainbikes gehuurd en we zijn gefietst naar Canyon Rio Caldera. Vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over een dal.

Panama Stad:
Ik vond Panama Stad zelf niet zo heel interessant. Ik vond het gewoon een normale stad. Het panamakanaal vond ik ook niet zo heel interessant (doet erg denken aan het sluizensysteem, maar dan wat groter). We hebben een paar keer goed gegeten en zijn ook door de stad gereden. Het was ok als afsluiter van onze reis.

Verder hebben wij regelmatig nog een taxi gepakt om onze ergens uit te laten zetten. Vooral in Panama moet je opletten met de prijzen die taxichauffeurs vragen. Ze vragen vaak 10 dollar voor ritten die voor de helft van de prijs kunnen.

Overigens moet ik me ook aansluiten bij wat Monofelix vertelde. Wij hadden zelf ook maar 16 dagen vrij en hadden dus ook een korte reis voor een land waar zo ontzettend veel te zien is. En wij hebben ook zo ontzettend veel niet gezien. Het ging allemaal net wat te snel. Dan zaten we 2 dagen in een stadje en gingen we weer door. We hebben ook fantastische dingen gezien gedurende ritten van de ene plaats naar de andere (onze gidsen stopten regelmatig gedurende deze ritten).

De meeste mensen die ik sprak gedurende mijn bezoek aan Costa Rica hadden geen toekans gezien (dat gold ook voor veel andere bezienswaardigheden en dieren). Wij zagen ze op weg naar Arenal van Monteverde. En ik denk dat dit ook heel goed aansluit bij Monofelix z’n verhaal: als je zo snel door reist is de kans kleiner om bepaalde dingen te zien. Wij hadden mazzel met een gids die gedurende de 4 uur durende rit voortdurend ging proberen dieren te spotten.

Ik weet nog een aantal goede restaurants en kan ook mijn hotels aanbevelen. Pm me maar als je meer info wilt.

Ondanks dat ik het gevoel had dat alles heel snel ging was het een geweldige vakantie. Prachtige dingen gedaan en gezien. Maaaar, ik ben wel van plan om nog eens terug te gaan. 1) omdat ik nog veel niet heb gezien en 2) om die mooie dingen weer te zien waar ik verliefd op ben geworden

grtz Iceman

PS laatste puntje: wij hebben geen credit card. Onze pinpas was van ING, en daarmee konden wij in Costa Rica ALLEEN maar pinnen bij de Banco National. Let ook op dat je daar alleen in colones kan pinnen.
In Panama hebben we slechts 1 maal hoeven te pinnen (dat was ook bij de Banco National, en dat werkte daar goed).

Ik kan natuurlijk alleen oordelen over begin - half januari. Toen heeft het er veel geregend. Mijn vest was ook vrij dik, maar ik heb hem goed kunnen gebruiken in Monteverde. Als Monofeliz in CR woont kan hij je misschien vertellen hoe het er zit qua regendagen of hoe het er nu is?

Ik ben van 11 - 28 januari in Costa Rica geweest ( en nu nog steeds aan het acclimatiseren in het koude Nederland
). Ik had wél een klamboe meegenomen, maar dus ook nergens gebruikt, overal airco of van gehad en geen mug gezien/gehoord op mijn kamers. Ik heb zelf weinig last gehad van muggen-steken, smeerde mij steeds 2x per dag in met Deet/Off, maar dat zegt niet alles. Er waren een aantal groepsgenoten die ondanks fanatiek insmeren toch lek geprikt werden. Het is dus volgens mij erg persoons-afhankelijk, mij vonden ze gewoon niet lekker genoeg!

Qua kleding, ik had twee afritsbroeken en een spijkerbroek bij me, hemdjes, een paar t-shirts met lange mouwen, een sweatervest en dat voldeed prima. Toen wij aankwamen op 11 januari trok er net een koufrontje over San JosĂ© en La Fortuna, het was zo’n 18 graden daar. Toen kwamen die spijkerbroek en vest nog goed van pas. In het nevelwoud was het ook koel en vochtig, maar daar krijg je snel warm zat door het zweten onder je poncho! Na de eerste twee koele dagen alleen maar warmte gehad, dus steeds in korte broeken en hemdjes gelopen. Daar heb je dan ook wel veel van nodig, want door de vochtigheid transpireer je flink en hebt dus vaak behoefte aan een douche en schone kleren!
Ik heb trouwens in een aantal hotels wel wat gewassen zelf: met een stuk touw een lijntje gespannen en de airco doet de rest!

Het was een fantastische reis, ik zou zo weer teruggaan als het kon!!
Groetjes, Anneke

Vanaf januari tot aan april is het droge tijd. Momenteel is het hier ( zuid-west Costa Rica) gortdroog en verlangen we naar een buitje tegen het stof. De regentijd begint medio april en duurt tot ongeveer mdeio december. Maar gedurende de regentijd heb je weer periodes met meer of minder regenbuien. Oktober en november zijn de natste maanden. Regentijd betekent overigens niet dat het de hele dag alsmaar regent en dat het bewolkt en winderig is. Nee hoor: 's morgens prachtig weer en in de loop van de middag gaat het regenen. Meestal is het 's avonds weer droog en zie je de sterren aan de hemel staan. De regen koelt alles lekker af en daardoor slaap je ook beter. De regentijd is zeker een prima tijd om Costa Rica te verkennen.
En regent het aan de caribische kant dan kan het heel goed zijn dat aan de pacific zijde het stralend weer is, en omgekeert. Costa Rica kent niet voor niets 7 micro-klimaten.