Dank je wel voor de update! We nemen zeker geld mee, voor het geval dat. Gr. Wil.
Ik kwam hier 13 jaar geleden voor het eerst, Mombasa noord, ik had Kenia ook gelijk in mijn bloed en onder mijn vel, ‘‘vriendelijke mensen’’ lekker warm, veel veel mooie mensen, vrouwen en mannen! Prachtig om naar te kijken ! En als je alleenstaande bent: “” zou je een van die prachtige mensen je geliefde kunnen maken ?! Over de safari’s kan ik weinig slechts zeggen, prachtig. Als er iemand reclame heeft gemaakt in Nederland om Kenia te bezoeken ben ik het wel, toen , de eerste jaren toen ik nog niet hier woonde. Maar hier wonen is iets heel anders. Ik ben hier bijna 4 jaar, en lieve mensen, wat heb ik spijt dat ik hier ooit naar toe ben gegaan! Ik bedoel niet specifiek Kenia maar alle arme landen zijn hetzelfde. De ( rijke ) blanke komt diep in de problemen. Liefde hier heeft niets te maken met de liefde die wij kennen, het is een illusie om te denken dat hier iemand van je houd, het is gewoon geld, en niets anders. Dit land is een arm land, ieder jaar sterven hier honderden mensen als het er geen duizenden zijn, aan dorst of honger of ze verdrinken tijdens de big rains, ligt er aan waar je woont, Heel jonge mensen 18 - 24 , gaan hier gewoon plotseling dood, en niemand weet de oorzaak, je gaat gewoon snel de grond in., er zijn hier nog van allerlei ziekten waar wij al 50 jaar van af zijn. Zeer belangrijk,te weten als u hier wil gaan wonen, ze geloven hier nog steeds in geesten, bos/zee geesten enz. Ook in voodoo en Wichcraft doctors word nog steeds sterk in geloofd, en regelmatig bezocht . Ze bedreigen elkaar met Voodoo vervloekingen en ze geloven echt dat het werkt. Als mensen honger hebben, en geen werk, worden mensen boos, kan u zich voostellen om naar bed te gaan met honger, en soms voor meer dan een dag? Kokosnoten eten en krabbetjes( grootste misschien 5 gram) uitgraven op het strand!, ok je word in ieder geval niet dik. Dan zien ze een blanke( mzungu) hier rondlopen, het geld voor zijn ticket om naar hier te komen is voor velen, die een baan hebben, een jaar inkomen. De blanken die hier met hun echtgenotes komen, zijn redelijk veilig, ze proberen wel , mannen zowel vrouwen je huwelijk te laten stranden als ze de kans hebben, dus blijf uw vertrouwde ‘’besje’’ trouw! maar o wee, als u een alleenstaande man of vrouw bent, dan bent u een doel/slachtoffer om u met vriendelijkheid en hulp en daarna zielige verhalen of een val( foto’s of beweren dat het meisje minderjarig is of dat u haar wilde aanranden oid,) uw zakken wat lichter of geheel leeg te maken, dat heb je als toerist helemaal niet in de gaten want je bent in vakantie stemming en ze zijn blij met 100 shillings, een bord pilao ( rijst) kost hier in Afrikaanse ‘‘restaurantjes’’ 80 bob( shilling) Dus u bent blij wat te kunnen doen voor die zielige jongen of meisje. Nu even voor de wat ouderen die zo gek zijn van dit land in Afrika: Als je hier als Nederlander woont en afhankelijk bent van uw AOW omdat u 65 bent/word of ouder, word je AOW gekort naar 50% van het min. Inkomen. Kijk maar na op de site van SVB. Dus je moet het hier doen met +/-€ 700, en dat is bijna onmogelijk, al is het Kenia, de huur van een fatsoenlijk huis en elektriciteit is heel hoog, , alles word hier met de dag duurder, en als je die vriendelijke mensen hier verteld dat je niet meer die rijke toerist bent maar dat je pensioen gekort is, komen ze niet meer bij van het lachen, ze geloven echt dat je liegt en hun niets wil geven, dus die “’vriendelijke’’ mensen hier gaan je dan haten en proberen je in een val te lokken met hulp van de Pltie, ( u begrijpt me wel, dit uit veiligheid redenen zo geschreven) Kijk om u heen, hier zie je duizenden jonge vrouwen lopen met een kindje op hun rug en een bos takken op hun hoofd en geen man die voor hen zorgt, geen aangifte oid, want de vader heeft toch geen geld of baan, niets te halen ,jij, als blanke man moet er eens een zwanger maken( of de schuld er van krijgen !! ), voordat je het beseft zit ja al in Chimo la Tewa, de gevangenis hier, maar als je geld hebt, ben je zo weer buiten, ook als je bv iemand doodrijd, en schuld hebt, met geld zie je de gevangenis niet eens. Begrijp, dat als iemand je kind doodrijd, en die schuldige heeft geld, ben je gewoon je kind kwijt en volgende week zie je hem in de disco of gewoon in zijn auto, dronken, net als op de dag dat u uw kind ontnam. Of gedrogeerd, alles wat je in Nederland kan kopen, drugs, hebben ze hier ook! Google maar eens, dit land is een van de meest corrupte landen van de wereld, echt alleen vakantie, niet wonen,niet verliefd worden, je raakt alles kwijt, niet in een week natuurlijk, maar het licht er aan hoeveel er te halen is, ze nemen de tijd. Dan nog even over de ziekten, ik heb hier in die 4 jaar meer antibiotica moeten slikken dan in mijn hele leven hiervoor, tyfus/polio/cholera enz. , zijn hier nog steeds aanwezig. De artsen zijn meestal helemaal geen artsen, ze geven je de verkeerde medicijnen zodat je terug komt, de apotheken? Je kan hier alles kopen zonder recept, zelfde sisteem als bij een ‘’arts’’ maar als blanke betaal je wel 4x zoveel, net als bij de dokter,ziekenhuis,slager,taxi’s, matatu bodaboda ,( busjes en motor taxi’s) enz. daarom alleen in supers kopen, vastgestelde prijzen maar ver reizen. Vervoer? Als je de pech hebt Nederlander te zijn, en moet hier dus overleven met 50 % van het min. inkomen, ( heb je je hele leven aan betaald trouwens!) kan je geen taxi nemen, je moet achterop een motor( 150cc motortjes, meestal met ondegelijke zonder remmen of verlichting) of matatu ( als onze RWD er een zou zien, dachten ze te dromen, een nachtmerrie dan toch! met een drug( mirra) kauwende driver, deze busjes mogen 14 passagiers vervoeren maar ze proppen er altijd 19 of 20 in, die geheel geen respect heeft voor mensenlevens, niet voor zijn passagiers of mede weggebruikers, iedere dag kan je de dood op de weg vinden. Doch, als u geluk heeft gehad in uw leven, en een tonnetje of 4,5 heeft en een leuk huis hebt gekocht, kan je het hier wel een paar jaar volhouden, voordat je er achter bent gekomen dat je man, of je vrouw verliefd is geworden op een lokale, en je moet je handel verdelen, en dat is het begin van het einde, al heb je een bult( sorry) of drie benen, de mooiste ‘’plaatjes’’ zijn hier voor de blanke beschikbaar, maar als je wat gaat mankeren of je geld raakt op, zit je hier ook gewoon achter de Keniaanse geraniums. Ik behoef geen replays op deze waarschuwing, want die zullen allemaal negatief zijn, en u zal denken: als jij het daar niet naar je zin hebt, waarom ga je niet terug?
Antwoord: ik probeer iedere maand wat opzij te leggen voor een vliegticket, maar van dit aalmoesje van de Nederlandse regering kan je geen ticket overhouden, de medicijnen en dokters bezoeken nekken mij iedere maand. Lieve medelanders, alleen vakantie, niet wonen, niet verliefd worden , het is een illusie , het is hen alleen om uw geld te doen. Ze hebben dat nodig om zelf te overleven en hun familie te laten overleven, ik verwijt ze niets, als ik van hier was deed ik waarschijnlijk hetzelfde. als u mij niet geloofd, er zal een dag komen dat u zich mijn verhaal zal herinneren, Gelukkig Nieuwjaar!
even een na bericht (je), natuurlijk zijn niet alle mensen in arme landen slecht en uit op zo veel mogelijk geld, ook in ons land heb je geldjagers, en free loaders, maar de verschrikkelijke armoede die wij niet kennen is hier zeer groot, dus dat maakt je ‘‘anders’’‘zal ik maar zeggen, het verschil tussen arm en rijk is niet te begrijpen, ook hier zijn goede mensen, alleen het is erg moeilijk om een betrouwbare vriend/vriendin te vinden voor een blanke, ook in Holland heb je alleen vrienden als je rondjes geeft in de kroeg of als je geld uitleent, , maar hier en in alle 3e wereldlanden is het extra moeilijk door de armoede. De regering hier, is ook corrupt, maar niet allen, net als bij ons, de politiek is overal hetzelfde, zakken vullen, veel beloven bij de verkiezingen en verder niets, er veranderd niets. Politie hier, ook veel corruptie, maar niet alle agenten zijn dat, ik ben verschillende malen door de toerist politie hier in bescherming genomen tegen opgezette vallen door vrouwen zowel mannen. Ik zou graag willen dat er bijgehouden werd, hoeveel blanken , uit de hele wereld, hier naar toe komen met hun hart vol liefde en een dikke bankrekening, en met een gebroken hart en bankroet , huilend, ( voor onze Belgische vrienden: wenend) dit land , of Afrika/verre oosten , zuid/midden Amerika , met de staart tussen de benen moeten verlaten, veel eindigen in ‘‘uitstappen’’ want je wil niet een in Nederlands ‘’ verzorgingshuis’’ schoongespoten worden. Ook hier in Kenia word veel zelfgemoord, en als het mislukt, ga je voor jaren de bak in. ( Gevangenissen? Een grote kamer, voor bv 10 man, maar er zitten er 30 of meer in, in de hoek een emmer, en allen op de betonnen vloer slapen, zonder matras of hoofdkussen, constant bekrachtigingen en zeer veel HIV ! ) Ben je toevallig homo of lesbisch, hetzelfde. Als hier iemand,een lokale, een kip of geit steelt, en de buurtbewoners komen er achter, word de dader doodgeslagen en ter plaatse verbrand, ( ik heb er foto’s van!) of je gaat voor jaren die bak in, gisteren op de site van de STANDARD, een Z. Afrikaanse krant: man word veroordeeld tot 15 jaar cel voor het stelen van een mobieltje, Als een Afrikaan(se) jouw besteelt van je huis en bankrekening, mijn beste lezer, dan doet de buurt niets, want de blank is toch rijk, die kan het wel missen. Het was maar een voorbeeldje van wat u te wachten staat van deze ‘‘vriendelijke’’ mensen, ik houd mijn hart vast voor maart, de uitslag van de verkiezingen, vergeef me als ik uw droom heb verpest of u in twijfel heb gebracht, maar dit is de waarheid, alleen de zon schijnt hier, niet het leven.
vriend, als je verloofde dus in Schien op Geul woonde lag je hart daar waarschijnlijk begrijp ik. Heeft dus niets met Kenia te maken, sorry. gelukkig nieuwjaar daar
Vriend, als jouw verloofde dus in Schien op Geul woonde, lag je hart daar begrijp ik, heeft niets met Kenia te maken, gelukkig nieuwjaar daar!
@petermtwapa … wat een eerlijk verhaal, jou ervaringen staan ook zeker niet op zichzelf.
Westerlingen neigen te verwachten dat arme mensen in derde wereldlanden over het algemeen meer integer zijn, maar ook mijn ervaring is dat dit juist niet zo is, mensen moeten (over)leven en gaan vaak over lijken.
Zeer informatief ook voor mensen die zomaar hals over kop naar Kenia willen verhuizen en/of in zaken gaan hier!
Inderdaad liggen veel verleidingen hier op de loer, echte liefde is hier niet vanzelfsprekend; liefde is moeilijk (maar niet onmogelijk) te vinden.
Even logisch nadenken: het overgrote merendeel van de mooie jonge mensen hebben geen oudere (vaak ook nog voor langere tijd afwezige) blanke parner uit echte liefde.
Ga op zaterdagmiddag eens bij de toeristenpolitieburo langs en geef je ogen en oren de kost, het is ieder weekeinde raak met gemengde stellen die ruzzie hebben en dit niet thuis menen op te kunnen lossen.
Ik ben nooit met politie in aanraking geweest, ben nog nooit voor grote sommen geld opgelicht, slechts een maal een inbraak gehad thuis in 5 jaar (slecht hangslot). De mensen om me heen hebben zich in de loop van de jaren zeer betrouwbaar bewezen.
Dat heeft mij nooit veel geld, maar wel heel veel tijd en inlevingsvermogen gekost.
Beste Petermtwapa Sorry maar ook ik heb maar een aow vmet het zelfde bedrag als waar jij over praat en een medelander van ons in Naivasja heeft nog minder. Maar we zijn hier heel gelukkig en zetten nering naar de tering ook wat betrft zieknehuis en medicijen.
Maar wanneer je zo graag terug wilt waarom boek je dan geen vlucht enkele reis met condor of welke maatschappij ook voor 500 Euro vlieg je naar Nederland of Belgie. Wanneer je dat doe in de week dat je je geld heb ontvangen dan ben je dus weer terug in je land van Honing en melk. Kan je daar je zielige verhaal vertellen en wat medelijden opwekken maar ik zowel als mijn vriend willen absoluut niet terug ook al hebben we het soms moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.
Ik ben getrouw met een Kenyaanse en we hebben soms wat woorden dat is het cultuur verschil maar we gaan samen gewoon door ook al moeten we soms dagen ugali eten met een beetje spinazie of skuma wat in onze tuingroeid en melkpoeder inpl van melk.
Kenya is gewoon een goed land om in te leven al is er geen z.g. sociaal vangnet van regerings wege er is een groot vangnet van warmte voor de mede mens of je nu muzungo ben of indier, somalier er is altijd iemand die je een helpende hand toe steekt.
petermtwapa
neem een voorschotje op bij ambasade
als je terug bent kun je het van je volledige pensioen terug betalen
of moeten we voor je een kleine inzameling starten?
het voordeel als je terug naar holland komt de woningen zijn door de crisis iets goedkoper geworden
maar heb maar geen ilusie hier zijn er ook die iets van je willen
dus aanpassen maar waar je ook gaat of staat
€600??? Ik zou willen dat ik €600 per maand verdiende!!! Mijn (Keniaanse) man en ik komen rond van zijn salaris,sinds december gestegen van 5000kes per maand (oproepkracht)naar 10.000+een wisselend bedrag voor servicecharge (ca5000kes) omdat hij een 3-maandencontract heeft gekregen (juist ja, 3 maanden, dus aflopend op 28febr. net voor de verkiezingen… slim). Ja, dit is soms zwaar (vooral die eerste avond zonder maaltijd naar bed tijdens het laagseizoen), nee er valt niets meer bij mij te halen (is er ook nooit echt geweest), maar toch krijg ik nog elke dag te horen dat hij van me houdt. Ik weet dat er veel liefdesverhalen gebaseerd zijn op geld, maar ik denk dat je daar ook echt zelf met je gezonde verstand over moet kunnen oordelen.
Ik ben tijdens mijn eerste bezoek hier verliefd geworden op dit land, voornamelijk door de rust en tevredenheid die de mensen uitstralen. Men heeft niets, maar heeft er altijd wel weer vertrouwen in dat God hen wel zal helpen, dat het wel weer goedkomt. Daarnaast is het hier gewoon nog heel normaal te helpen als iemand in nood zit. Een collega van mijn man had zijn voet verbrand en kon daarna dus een tijdje niet werken. Elke paar dagen gaf een andere collega dan wat geld aan hem (van het weinige geld ze dus al verdienen) om met zijn gezin te kunnen overleven. (want geen werk betekende voor hem als oproepkracht geen inkomen). Omgekeerd zou dit dan ook weer gelden voor jou en de anderen. Men zorgt voor elkaar. De gemeenschap is heel hecht, men kent elkaar in tegenstelling tot Nederland.
Ik ben het ermee eens dat het moeilijk is echte vrienden te vinden hier in Kenia. In eerste instantie kijkt men toch naar je huid. Maar het is mij toch gelukt in een paar jaar tijd 2 vriendinnen te vinden die het daar niet omgaat. 1 daarvan zit al sinds maart zonder baan, maar vraagt mij zelden om iets. Zij vertelt mij ‘s avonds aan de telefoon als het al donker is en ik dus niets meer kan doen, dat ze een zware dag heeft gehad, omdat ze sinds gisterenochtend niets gegeten heeft. Ipv dat ze dus overdag naar mij toekomt zodat we mijn eten kunnen delen! (mocht iemand in Ukunda nog een housekeeping oid zoeken, zij is zeer betrouwbaar! Ze kan ook heerlijk masseren!) Met haar kan ik huilen van ellende, maar ook lachen.
Ook met het uitzoeken van je vrienden ben je er zelf bij. Echte vrienden krijg je niet door drankjes in de kroeg uit te delen. Ook niet in Nederland.
Ik ben een Nederlandse die een Keniaans leven leidt. Misschien niet zoals de allerarmste Kenianen, maar zeker niet met een salaris van €600per maand. Maar ik geniet (bijna) elke dag!
En Petermtwapa, maandag 28-1 vlieg je voor €149,99 met www.jetairfly.be terug naar Brussel… Vanaf daar ben je zo in Nederland!
Murugi, bedankt voor je warme reactie, erg bedankt voor je inzameling aanbod, maar dat hoeft niet, ik wilde alleen in mijn commentaar duidelijk maken aan al die mensen, die net zoals ik 13 jaar geleden denken dat het hier allemaal zo fijn en liefdevol is, en de roze bril op hebben natuurlijk, dat het hier net even anders ligt , uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar dat is zeer zeer zeldzaam, en ik ben het helemaal eens met je laatste zin, gegroet!
petermtwapa
Ik denk dat je erg gefrustreerd ben door de omstandigheden maar ik heb ongeveer 10 jaar geleden de zelfde verhalen gehoord maar dan vanuit Oost Europa. Maar even een rekensom voor diegenen die dat willen.
Nairobi huur
3 bedroom house in Buru Buru ( jericho) 25.000 Ksh
Electra/ water 8.000 Ksh
Medical 8.000 Ksh
Food ( market en Uchimi) 15.000 Ksh
School fees ( kleinkinderen) 5.000 Ksh
Matatu etc. 1.000 Ksh
Total 62.000 Ksh
Dit is voor mijn vrouw, mijn persoontje, mijn dochter en 3 kleinkinderen + diversen mensen rond ons die gen inkomen hebben en bij ons aanschuiven om mee te eten of blijven slapen ( wie Kenya kent weet wat dat betekend ) Vooral als je een Christelijke family ben. Maar ik heb ook fantastische mensen rond me die als het nodig is van alles doen om je te helpen zonder enige tegenprestatie te verwachten.
Mijn ervaring in Nl is totaal verschilllend met hier want daar ben ik door mijn vrienden en familie kaalgeplukt en wel op een wijze waarvan ze hier in Kenya wat kunnen leren.
Ik heb net wat berichten ontvangen vanuit NL en het blijkt dat het leven daar geen pretje is wanneer je van een AOW ( 100% ) rond moet komen dan ben je aangewezen op de sociale diens en de voedselbank.
Dus ik denk beter hier met de family dan in NL alleen met mijn vrouw hier is de warmte om je heen nog goed voelbaar als je begrijp wat ik bedoel.
Even een nieuwe rekensom deze maand 700x114= 78.000 Ksh dus wanneer je zolas ik begrijp alleen ben dan heb je wel wat te verteren speciaal als je leeft als een normale Kenyaan. Ik ben wel happy met deze som want nu kan ik mijn schoonmoeder en de weeskinderen die daar leven ook wat toe sturen.
Keeska, je begrijpt er niets van, dit was geen zielig verhaal om medelijden op te wekken voor mijzelf, ,wat ik opgeschreven heb is al eerder met duizenden mensen gebeurd al vele jaren, over de hele derde en ook 2e en 1e wereld, alleen door die vermaledijde liefde, je gaf me goede raad de eerste 3 regels, dan kwamen de beledigingen, jammer! Ik wil alleen maar helpen die roze brillen even af laten zetten door al die verliefde mensen die ( op een enkele uitzondering na ) gewoon belazert worden, iedere dag weer. Als je verliefd bent , ik bedoel echt verliefd, niet gewoon geil ( sorry) op iemand, dan wil je alleen zien wat je wil zien, daar zijn al miljoenen boeken,toneelstukken en films over geschreven, en vele zelfmoorden uit voort gekomen, wel eens gehoord van Romeo en Juliët? verliefdheid is een chemische reactie tussen bepaalde personen, die je zelf niet in de hand hebt, en je kan gewoon niet meer logisch denken, alles lijkt roze, punt uit. En dat precies is nu bij jou gaande, en omdat je weigert te geloven, door je verliefdheid, en jij er niet wil over nadenken dat jouw Afrikaanse liefje jou nooit zal bedriegen, bestelen of verlaten (als je geld op is als hij of zij haar plot en huis ‘’binnen’’heeft) , want dat wil je niet, en denk je dat het ook nooit zal gebeuren, nee, jij staat daar boven want zij/hij houd ECHT van jou, en jij gebruikt je verstand. en omdat ik mensen die in zo’n toestand zijn zoals jij, helemaal verliefd, wil waarschuwen , en jij in je hart bang bent dat ik wel eens gelijk zou kunnen hebben, beledig je mij, bedankt,
PS, er is een ‘’verzorgings huis’’ geopend hoor ik, in Mtwapa speciaal voor alleen gelaten en tot het bot toe uitgeklede mzungu’’s , dat is niet voor niets, misschien kom ik jou daar eens tegen, dat word lachen!
Het beste!
Beste Mariette, ik ben het bijna helemaal met je eens, maar de vrouwen worden altijd overal IETSJE anders/beter behandeld dan mannen, bedankt voor de vliegticket tip , het ga je goed!
petermtwapa sorry maar ik helaas geen kleine jongen en heb al het nodige in mijn leven mee gemaakt maar met zo een verhaal als jij maakt kan ik alleen maar medelijden met je hebben omdat je nog steeds zoekende ben. Maar wanneer je in NL je huis en alles wat je verloren heb aan een z.g schoon familie na een huwelijk van meer dan 35 jaar heb ik mijn eerste vrouw daar verloren en toen ik na een paar jaar van alleen zijn mijn vrouw ontmoette kwamen er in eens problemen speciaal toen wij trouwden. Maar ik heb dat alles achter mij gelaten en ben hier gelukkig en wel zonder roze bril want het leven kan hard zijn maar ook heel mooi.
A
Weer Keeska? nu ben je tenminste eerlijk en houd je het beleefd en vertel je de waarheid, ben het helemaal met je eens over de prijzen, maar in de liefde hebben sommige mensen hebben nu eenmaal meer geluk dan de anderen, tis maar net wie je tegenkomt, een partner kan je maken of breken, liefde en vriendschap heeft trouwens niets met religie te maken, Daar heb ik mijn eigen ervaringen mee, als ik daarover met je ga praten, zijn we wel een weekje aan het typen! ik had trouwens dezelfde ervaringen in Nederland, geluk! En ja, ik ben overspannen, al vele jaren.
Met alle respect, om gelukkig te worden, waar dan ook ter wereld, zou ik eerst aan mezelf werken voordat ik eraan zou denken om een relatie aan te gaan. De uitdaging om in overspannen toestand aan een relatie te beginnen in een “vreemd” land, met iemand met een andere cultuur, levensfase en economische omstandigheden is rationeel gezien gewoon onmogelijk.
Iemand had je dat moeten vertellen, voordat je aan het avontuur begon.
Je verhaal zegt zeker iets waardevols over de omstandigheden waarin blanken hier terecht kunnen komen, maar nog meer over jezelf vrees ik.
Gek hé, je wil mensen alleen waarschuwen en vertellen wat hier MEESTAL werkelijk aan de hand is, wat je om je heen ziet gebeuren, dat de wereld hier niet zo zonnig is dan het lijkt, maar langzaam maar zeker worden de bordjes omgedraaid,en je word aangevallen, ja , het was ook een lang schrijven, ik neem het u niet kwalijk, je kan niet alles onthouden, en u bent waarschijnlijk ook geen psychiater , die overspannenheid heeft niets met Kenia te maken, ik kwam hier 13 jaar geleden , voor de eerste x zeer gelukkig en ontspannen naar toe, maar kwam de verkeerde tegen,kwam ik na 3 jaar achter, ja , kon of kan u ook overkomen nietwaar? ik hoef niet aan mijzelf te werken. Ik heb zoiets meegemaakt als Keeska , alleen niet met schoonfamilie, maar met mijn huis wat ik verkocht aan een ‘’goede vriend’’ in begin 2009, die had niet genoeg eigen geld om de hypotheek rond te krijgen, en hij was zo gek van mijn huis! dat benodigde geld heb ik hem geleend, rentevrij, in 1 jaar terug te betalen, bij notaris opgemaakt, ik procedeer al 4 jaar om mijn geld terug te krijgen, twee keer heb ik de zaak gewonnen, het licht nu bij de Hoge Raad , dat is mijn frustratie, en nu ga ik er mee kappen, want jullie vervelen je natuurlijk, of de power is weer eens off, en proberen mijnlevens verhaal uit mij te trekken, om wat te doen te hebben,en daar heb ik nu net geen behoefte aan , heb spijt dat ik hier aan begonnen ben,ik deed het met de beste bedoelingen en om mijn medelanders te behoeden voor eventueel toekomstig kwaad.
Je schrijft: Iemand had je dat moeten vertellen, voordat je aan het avontuur begon !!!
Ja, Dat was nu precies wat ik wel deed, mensen waarschuwen, wat niemand mij heeft gedaan, en nu is het weer niet goed!?
Beste mensen, zoeken jullie het maar uit, zoals ik ook heb moeten doen, door schade en schande wijs worden, helaas ben je dan bankroet.Het is erg jammer dat ik hier zoveel tijd ingestoken heb. Ik wens u allen het beste toe!
Het vervelende aan dit verhaal is dat jezelf continu mensen aan het aanvallen bent en zelf steeds de “bordjes aan het omdraaien” bent. Steeds vertel je een nieuw stukje verhaal dat je nog niet vertelt had en dan schrijf je dat wij je levensverhaal uit je proberen te trekken om wat te doen te hebben. Daar heb je nu net geen behoefte aan schrijf je. Niemand vraagt erom,dat doe je steeds zelf. Niemand vroeg om je levensverhaal, dat vertelde je zelf. Je vertelde zelf dat je overspannen was. Je zet jezelf continu in de slachtofferrol, heel vervelend om te lezen. Het is goed dat mensen hier ook de minder mooie kanten vertellen (in jouw geval klinkt het alsof er niets moois/leuks meer is aan Kenia) van wat er kan gebeuren maar het is hier geen “psychiatriepraktijk”. Maar ja dit zal ook allemaal wel weer omgedraaid worden…
Ik ben het volkomen met Handigje en Kenya eens en vermoed dat jij 13 jaar geleden het avontuur opzocht en via de andere arme landen waar je zo overschrijft in Kenya terecht ben gekomen sorry maar het lijkt me dat je een beetje in een eigen val getrapt ben wat betrft de realtie hier. Er zal wel een bepaalde leeftijdsverschil zijn en dat met de cultuur geeft de problemen als je net als ik een vrouw heb van de zelfde leeftijd dan werkt het wel een beetje beter. En wat betrft Nederland mijn situatie is niet zo verschillend als die van jou alleen het is geen vriend maar de familie. Ik ben gestopt met procederen en laat ze nu gelukkig zijn met wat daar is Ik ben het hier net als vele anderen die met een Kenyaanse partner getrouwd zijn. Ik heb hier een vrouw Kinderen en klein kinderen wat ik in Nederland niet had. Dus geluk zit ook een beetje in je zelf.