Land van tegenstrijdigheden

Ik ga binnenkort weer voor 6 maanden naar Kenia. Sinds kort schrijf ik artikelen op internet, over het algemeen gaan ze over Kenia. Uiteenlopende onderwerpen. Door mij dan te verdiepen in deze onderwerpen, kom ik van alles tegen. Ik vind Kenia echt een land van tegenstrijdigheden.

Ik vind het heerlijk dat ik weer mag, dat ik geluk en geld heb om te reizen en samen met mijn vriend een leven in Kenia op te bouwen.
Aan de ene kant wil ik nog veel zien van Kenia, en aan de andere kant wil ik kinderen helpen om een goede school opleiding te krijgen. Dan moet je keuzes maken, wil ik een aantal dagen in een national park doorbrengen of geef ik mij geld liever uit aan eten, opleiding etc voor de kinderen.

Hoe gaan jullie hiermee om?

oh, ik snap zo goed wat je bedoelt. Je voelt je schuldig als je (veel) geld uitgeeft voor jezelf. Zelf had ik het heel erg toen we terug kwamen uit Kenia en besloten hadden om de kindjes van Mtwapa te gaan helpen. Dan sta je in de supermarkt en wil je een tijdschrift kopen en als je dan ziet wat die kost, reken je meteen om in aantal maaltijden in Kenia. Erg lastig. Dat heb ik nog steeds vaak hoor maar mijn man heeft wel zoiets van: we leven hier en je mag jezelf af en toe best wat kado doen, we werken er ook keihard voor maar ik heb er echt moeite mee.
Zelf steunen we 2 kindjes en zien echt vooruitgang. Het blijft lastig…

www.faharifoundation.com

Mensen zijn verschillend, hebben verschillende behoeftes, maken verschillende keuzes en afwegingen.

Zet je behoeftes eens op een rijtje:
Behoefte om te reizen
Behoefte om een leven op te bouwen
Behoefte om kinderen met een goede opleiding te helpen

Zonder ooit naar Kenia te reizen, zou je wellicht nooit met die je vriend, zijn familie en die kinderen die je wilt helpen in contact zijn gekomen. Spijt zal je daar vast niet van hebben.

Zonder Kenia, heb je ook keuzes moeten maken. Geld om op ieder moment, altijd in al je wensen te voldoen is schaars.

Je hebt behoefte om te ontdekken en te reizen, nu ook om een leven op te bouwen, allemaal met jou eigen tijd en geld, waarvan alleen jij het recht hebt om te bepalen hoe je dat geld en je tijd gebruikt.

Het helpen van kinderen met een goede opleiding is, behalve compassie en welwillendheid, ook JOU behoefte. Verwar dat niet met een verplichting die je zou hebben. Zonder jou waren er immers ook al kinderen geweest die hulp nodig hebben.

Vooral als je langer en/of vaker in Kenia verblijft, heb je waarschijnlijk al gemerkt, is er in een relatief kleine omgeving al heel veel te ontdekken over de cultuur van je nieuwe familie en de natuur.

Als je langer en vaker in Kenia verblijft is het is ook niet nodig om veel kosten te maken en om in een week tijd van noord naar zuid te reizen om alles te ontdekken, sterker nog, je zal juist heel veel interesante informatie en details missen die je later nodig zal hebben om je leven op te bouwen.

Keuzes, keuzes en nog meer keuzes.

Ik zou in ieder geval geen van je eigen behoeftes negeren, alles op zijn tijd, het is jou eigen geld, jou tijd en jou welwillendheid om kinderen te helpen.
Niemand is er bvb mee geholpen dat je er achteraf achter komt dat je te weinig tijd hebt genomen voor de opbouw van je relatie, vanwege verschillen in taal, cutuur, achtergrond, geloof etc.

Ooit kwam je waarschijnlijk uit reislust naar Kenia, zou je totaal geen reislust meer hebben, als je jezelf alleen maar richt op je familie en het helpen van kinderen?
Schaad het je behoefte aan reislust als je ook een aantal kinderen zou helpen met een goede opleiding, terwijl je alle tijd nog hebt?

Kenia is een land van tegenstrijdigheden. Draai dat eens om…
De meeste mensen op de wereld zijn arm, slechts 2% van de hele wereldbevolking is in staat om regelmatig vliegreizen te maken, wie zou dat niet willen?
98% van de wereldbevolking zou daar vooral van genieten als ze de kans kregen.

2 likes

Wow Kenya, mooi verwoord. Dank je wel.

Ik heb er in elk geval nog geen minuut spijt van gehad dat ik Kenia heb leren kennen en dat iedere dag blijf doen door mensen die zoveel ervaring hebben in Kenia. Het voelt ook niet als verplichting om te helpen en ik weet dat je zelf ook rechthebt op dingen maar ik kan dat dubbele gevoel wel heel goed begrijpen. Je denkt toch nog meer na over je uitgaven…

mijn reislust is alleen maar groter geworden hi hi…>>>

Dank je wel, voor de mooie woorden.

Ik heb er inderdaad geen moment spijt gehad, en er is nog genoeg te ontdekken over het land en de cultuur. Ik laat het over mij heen komen en denk er niet te veel overna. Ik kan toch niet de hele wereld helpen, en zoals mensen overal vooroordelen hebben,hebben ze dat in Kenia ook. Zodra de familie een blank familielid heeft, dan denkt de hele buurt dat deze familie ook rijk is. Dat is dan wel weer een nadeel voor hen, zij moeten ook keihard werken voor hun centjes, van mij krijgen ze het niet kado.

Maar in je hoofd ben je er toch altijd meebezig, als ik hier in een restaurant koffie ga drinken voor Eur 2.60, dan denk ik toch wel wat kan ik hier mee in Kenia doen. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk te genieten van het leven. Keuzes inderdaad, elke dag moet je ze weer maken, ik volg zoveel mogelijk mijn gevoel.

Mijn boedha kalender voor vandaag geeft aan: Wees oprecht zoals een kind oprecht is. Laat je zien zoals je bent!

:kus:Akkoord met Kenya *(al kloppen de percentages echt niet helemaal ik hoor niet bij de 2% maar reis/vlieg wel veel :slight_smile: *)

Het zou een verplichting moeten kunnen zijn voor alle zeurpieten hier in het westen om eens in Kenya (of een ander ontwikkelingsland) te wonen voor een maand, zodat men beseft hoe rijk we hier zijn en wat we allemaal kunnen/mogen en uitgeven !

mede doordat je iedereen weer wilt zien, wil opvolgen wat er gebeurt etc. het wordt alleen maar erger, hoe vaker je gaat…

1 like

het zou inderdaad weleens goed zijn. Dan beseft men waarschijnlijk wel meer hoe goed we het hebben. Ondanks de recessie…hebben de meeste mensen in Nederland en Belgie nog iedere dag te eten en kunnen ze naast hun vaste lasten ook nog leuke dingen doen.

Ben het eens een keer helemaal met je eens hi hi. lol2