Ik sta op het punt voor altijd naar Turkije te gaan.
Mijn verloofde woont in Turkije, maar voordat ik daarheen ga zit ik toch nog wel met een paar vragen. Toen mijn verloofde naar Nederland kwam voor een maand waren daar zoveel papieren voor nodig en een hele hoop gedoe.
Nu vraag ik mij af als ik dus dalijk in Turkije ga trouwen inschallah, en kinderen ga krijgen inschallah, krijgen mij kinderen dan een Turkse nationaliteit of krijgen ze alletwee als ik ze ook aangeef in Nederland?
En stel dat ik een keer een weekje met mijn kinderen naar mijn moeder toe wil gaan in Nederland moet ik dan ook die hele visum proceduren aanvragen voor mijn kinderen???
Als je als Nederlandse vrouw in Turkije een kindje krijgt dan krijgt je kindje automatisch OOK de nederlandse nationaliteit, wel moet je voor een reisdocument (paspoort) na de geboorte naar Ankara of Istanbul om dit te regelen samen. Hun nemen contact op met Den Haag.
Als je getrouwd bent is het zo dat je automatisch gezamelijk gezag heb dit wil dus zeggen dat je man ook voor deze reisdocumenten moet tekenen. Het kindje krijgt dus een gedeelde nationaliteit. Met dit paspoort kan het kindje dus gewoon met jou mee reizen en hoef je niet steeds visum aan te vragen voor Ned en ook geen visum te betalen om in Turkije te verblijven.
Maar Semra, moet ik dan ook nog wat doen in Nerderland?
En weet jij toevallig ook hoe het zit met trouwen?
Ik heb gehoord als je gaat trouwen en niet aangeeft van te voren dat je je meisjesnaam wilt behouden dat je die dan kwijt bent…
Klopt dat??
Ik ben zelf niet getrouwd dus daar kan ik je geen goed antwoord op geven misschien 1 van de andere meiden??
Ik ben wel zwanger op het moment en woon op dit moment in Turkije vandaar dat ik wel het antwoord wist hoe het zit met hier een kindje krijgen en bevallen en plichten en rechten
Dat is wel fijn je hebt er zelf ervaring mee…Thnx voor die info,
Waar in Turkije woon je dan? Ben je Nederlandse zelf?
Heb jij werk daar in Turkije of niet?
hoi kimzzy, ik kan je vraag wel beantwoorden. qua meisjesnaam. Ik ben vorig jaar met een turkse man getrouwd.
Als je in Turkije trouwt dan verlies je in turkije je meisjesnaam, dat is daar de wet. daar valt weining aan te doen. Heel normaal dus.
Maar in nederland kun je bij de gemeente een verklaring tekenen dat je je meisjesnaam blijft houden, je kan er bvb voor kiezen om bij instanties te staan vermeld als: jouw meisjesnaam zijn naam, of bvb zijn naam jou meisjesnaam. In Nederland verlies je je meisjesnaam niet, ookal trouw je in Turkije.
@Kimmzy wel handig om nog extra te weten, wil je in de toekomst met je kind(eren) naar NL zonder je man, zal je man wel een briefje moeten tekenen bij de notaris, dat hij toestemming geeft dat jij de kinderen meeneemt naar het buitenland.
De rest is volgens mij al netjes beantwoord
Semra, wat voor werk doet je man?
Als mijn kleine komt wil ik ook niet gaan werken,
maar is het wel te overleven als alleen je man werkt,
Ik weet namelijk dat het salaris in TR niet zo hoog ligt.
@Kimmzy ook ik werk niet in TR, vanwege het moeilijk krijgen van een werkvisum.
Mijn man verdient loon uit het toerisme, dus dat is niet al te hoog. Op zich komen we rond, maar dat is wel dankzij zijn tipgeld, zijn loon gaat op aan de vaste lasten (denk aan hypotheek of huur, electriciteit, water, internet, telefoon).
Laten we zeggen, bij ons is aan het einde van het loon vaak nog een week over. Maar mijn man werkt ook de hele winter door. Werkt je vriend alleen in het seizoen, dan zal het vooral in de winter erg zwaar worden, maar ook de overige maanden, omdat je zoveel mogelijk moet sparen om in de winter weer erdoorheen te komen.
Weet natuurlijk niet hoe jullie situatie is, en watvoor werk je vriend heeft Maar om zo een klein voorbeeld te geven.
@Kimmzy wat leuk trouwens Ik woon inderdaad in Manavgat. Woon hier pas 1,5 jaar, dus zou sowieso nog niet in aanspraak komen voor een Turks paspoort (dat is pas als je 3 jaar getrouwd bent) Maar betaal wel elk jaar voor een verblijfsvergunning.
Bedankt voor je reacties,
Mijn veloofde zit ook in de toerisme, hij werkt gelukkig ook in de winter maar het salaris is idd niet veel.
Ik probeer werk te vinden maar het is idd erg moeilijk,
zelf werk ik nu fulltime op een reisbureau en probeer al veel te sparen, en probeer einde van het jaar naar TR te gaan voor altijd.
Maar het zal gewoon moeilijk zijn ik probeer nog een half jaartje in TR te werken als reisleider bv via een nl reisorganisatie, maar ik wacht nog op antwoord.
Het zal wel moeilijk zijn in begin, Pfff… Maar hem naar Nl halen gaat ook niet ik kom gwn niet aan die eis dat je 1411 euro nette moet verdienen
Dus ik heb geen andere keus
@Kimmzy vervelend… Bij mij was dat ook een van de redenen waarom we voor TR hebben gekozen en niet voor NL, toen was de inkomenseis nog veel hoger…
Mijn sollicitaties bij reisleiding zijn elke keer afgewezen helaas, omdat ze eigenlijk nooit kunnen garanderen dat je terecht komt waar je wilt… Vaak maar 20% kans, of zelfs minder, dat je bvb in Side en omgeving kan werken… Maar probeer het zeker, want niet geschoten is altijd mis natuurlijk!
MissMay Als je kindje een Ned paspoort heeft waarom zou je dan naar de notaris moeten voor een extra briefje van je partner??? Ik ben hier niet bekend mee wel dat hij ook moet tekeken om het Ned paspoort te verkrijgen…
Turkse vriendin van me hier, met NLs paspoort, heeft een zoontje, ook met dubbel paspoort, en die komt niet zomaar het land uit zonder dat briefje…
Ik zou dat ook niet kunnen in de toekomst. Misschien dat als de vader ook een NLs paspoort heeft, dat het anders ligt, dat kan wel. Iets om even uit te zoeken
@kimzzy > ik ben aan t wachten op het visum van mijn man, dan komt hij naar nederland.
Enne die inkomenseis is brutto. Als je elke maand in t vakje SV loon dit bedrag minimaal hebt staan kun je een visum aanvragen. Ik werk ook op een reisbureau en kan mijn man ook hierheen halen en de salarise liggen overal wel een beetje hetzelfde in de reiswereld, mischien n tip voor je.