Mensen!! stel dat je en kind krijgt met en turk, en je gaat in turkije wonen, dan verlies je je nederlandse indentiteit./
maar stel dat het na een paar jaar niet meer werkt…kan je dan evengoed weer terug komen naar nl?? en wat als je samen een kind hebt,moet dat kind in turkije blijven of kan je dat kind meenemen naar nl??
als het kind in turkije geboren wordt en de vader geeft het kind aan aan de autoriteiten, krijgt het kind automatisch de turkse nationaliteit…gaat het dan uit of besluiten jullie apart verder te gaan, krijgt de vader (en zijn familie) automatisch alle rechten op het kind en sta jij daar maar…
als het een jongetje is, zit je ook nog eens met de verplichte dienstplicht in turkije…
ik zou zeker overwegen om in NL te bevallen en het kind de Nederlandse nationaliteit mee te geven, als de vader naar NL kan komen en geregistreerd staat als vader, val je onder de NL wetgeving qua voogdij en dergelijken (en erfrecht)
zelf, zou ik zeker de NL nationalitiet behouden, al heb je wel een turkse verblijfvergunning nodig om lange tijd te mogen blijven…
zeker een situatie dus om goed over na te denken en niet zomaar blindelings in te storten onder het mom: we zijn verliefd…
Wanneer je bevalt in Turkije kan je kind ook de nederlandse nationaliteit hebben, door een nederlands paspoort aan te vragen bij het consulaat in Turkije. Het is dus niet zo dat je kind dan automatisch alleen de Turkse nationaliteit heeft, je man/vriend moet wel (eenmalig) toestemming geven voor het paspoort van het kind , (maar zover ik weet is dit ook zo wanneer je in Nederland zou bevallen). Jij verliest niet de nederlandse nationaliteit zoals hier boven al staat geschreven. Je kan een verblijfsvergunning aanvragen voor Turkije. Dit heeft dus geen directe gevolgen voor terugkeer naar nederland, wanneer het kind een Nederlands paspoort heeft kan het kind dus ook gewoon mee reizen naar NL.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
En zoals hierboven al is beschreven zou ik ook het advies geven om goed na te denken voor je bepaalde stappen neemt, maar goed ik ga er toch wel van uit dat je zoiets niet overhaast doet.
een kind krijgt altijd de nationaliteit van de moeder. is de vader in dit geval turks dan krijgt hij of zij ook de turkse nationaliteit. voordeel het kind hoeft geen verblijfsvergunning te kopen en kan gewoon mee naar nederland. Als je ooit gaat trouwen kun je na 3 jaar ook de turkse nationaliteit krijgen. en je bljift ook nederlands. Maar je hebt best kans dat dit gaat veranderen in het nwe kabinet.
En eventuele dienstplicht voor een zoon kun je ook afkopen voor 5ooo euro . maar dat kan alleen als hij de nederlandse nationaliteit ook heeft en in nederland opgroeit.
mijn kind is in turkije geboren , en ben daar naar het nederlandse consulaat geweest en daar hebben we alles geregeld dat hij een nederlandse nationaliteit heeft gekregen en daarna hebben we hem hier in nederland in geschreven. hij is nu dus gewoon nederlander.
Wanneer je niet getrouwd bent krijgt je kind de nationaliteit van de moeder, ongeacht waar het is geboren.
En als je wel getrouwd bent kan het beide nationaliteiten krijgen.
Maar goed dat was al verteld …