Als ik al 5 jaar lang mijn Ikamet heb, krijg ik dan na die 5 jaar ook zomaar een werkvergunning om te werken?
Dat ligt een beetje anders
ben je getrouwd met een Turk?
ja : dan kun je na 3 jaar al je Turkse nationaliteit aanvragen náást je Nederlands nationaliteit. Hierbij komt ook een turkse taaltest kijken.
Krijg je die nationaliteit ernaast, dan heb je ook geen werkvergunning meer nodig (want je bent dan “turk”)
nee: dan kun je na 5 jaar je Turkse nationaliteit aanvragen, maar let op! Na 10 jaar vervalt je NLse nationaliteit, best risicovol dus (denk aan: voor jezelf een visum moeten aanvragen via Ankara/Istanbul om naar NL te gaan). Ook in dat geval geldt Turkse taaltest, en vervolgens ben je “turk” dus geen werkvergunning meer nodig.
Nee ik ben niet getrouwd:smile:.
Bedankt voor je reactie.
geen dank
Nog even terug te komen op je antwoord.
Na 10 jaar vervalt je nederlandse nationaliteit.
Dus voor die 10 jaar mag je gewoon overal werken???
Wat als men nu na 9 jaar gewoon weer terug naar nederland gaat.
lees deze 2 sites eens goed door
http://www.justitie.nl/images/080714%20bijlage%20PDFjuli2008CP_tcm34-121221.pdf
Weer bedankt voor je snelle reactie haha.
Ik ga de hele site eens goed doorlezen.
Wat een gedoe allemaal zeg, maar regels moeten er eenmaal zijn.
Voor mij moeilijk om hier na 2 jaar in turkije te blijven met mijn vriend en voor voor mijn vriend moeilijk om naar nederland te komen.
Nou we kunnen aan het werk met alle informatie.
Nogmaals bedankt hoor.
Heeft iemand die **taaltest **wel eens gedaan??
Ik bedoel,is het moeilijk?
ik heb het nog niet gedaan, maar hoor van meerdere kanten dat het goed te doen is. Maar hoop ook dat er hier een ervaringsdeskundige is
zal ook nog even op een ander forum kijken of daar reacties zijn over de taaltest
Bedankt voor je reaktie!
Ik spreek genoeg turks om me zelf te redden en als huisvrouw boodschappen te doen en kleien gesprekjes te houden.
alleen vroegen ze op het politiebureau al of ik ooit met de politie in aanraking ben geweest, iets wat je in het dagelijkse leven niet gevraagd word,ik snapte er dus ook niks van…:mad:
tot hillariteit vd politeagent, want ik knikte netjes ja…looolll.
Ik heb al 7 jaar een ikamet en ben gedurende deze periode in totaal niet meer dat 6 maanden buiten Turkije geweest. Ik kan nu een kimlik aanvragen.
Volgens mij is dat een permanente verblijfsvergunning. Of anders gezged: een Turkse identiteitskaart voor buitenlanders (yabanci).
Hiermee krijg ik mijn inziens NIET de Turkse nationaliteit.
En verlies ik dus ook mijn Nederlandse nationaliteit niet.
Om een dergelijke kimlik te krijgen moet je een Turkse test afleggen.
Na 8 jaar met een ikamet en maximaal 6 maanden in het buitenland, kun je een onafhankelijke werkvergunning aanvragen.
Ik weet niet of je met een yabanci kimlik mag werken.
Weet iemand of dit klopt?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mag je gewoon werken met een kimlik?
Groetjes (ongehuwde) Miriam
IK persoonlijk heb nooit gehoord van een turkse kimlik voor buitenlanders???
Aleen van een gewone turkse kimlik die je krijgt als je turkse nationaliteit aanvraagt.
Hallo Miriam
Ik denk dat jij de “Yabancilara mahsus ikamet tezkeresi” bedoelt, oftewel “Residence permit for foreigners”. Het blauwe boekje, je verblijfsvergunning voor bvb een jaar. Maar dat is denk ik ook degene die jij nu hebt, als ik het goed lees (of ben jij heen en weer gegaan op vakantievisum?)
Met dit boekje, kun je na 5 jaar (ongetrouwd) de Turkse nationaliteit aanvragen, een gewone échte kimlik. Daarvoor moet je die Turkse test afleggen, en dáarmee mag je werken. Maar dan ben je dus wel Turkse, en kun je na een aantal jaar je NLse nationaliteit verliezen (zie eerder geplaatste links).
En yabanci kimlik zegt mij namelijk ook helemaal niks
Mijn buren die uit Wales komen zijn nu bezig om een kimlik te krijgen. Buiten dat ze inmiddels al helemaal gestoord zijn van alle stempels en handtekeningen die zie via ambassade en Muttar verkregen hebben lijkt er dan nu op dat de papieren kompleet zijn en naar Ankara gaan.
Dat is nog geen garantie dat zij hun kimlik ook werkelijk gaan krijgen. Papieren tot nu toe: Gezondheids verklaring die behoorlijk uitgebreid was en in een staats ziekenhuis moest gebeuren. Alle papieren zoals geboorte bewijs, trouwakte, enz door een officiële tolk vertaalt en door een notar bevestigd. Er werd zelfs gevraagd om iets op een officieel papier te hebben hoe de situatie van de kinderen en ouders waren i.v.m. bezit en zelfstandigheid. Uiteraard moet je aantonen dat je inkomsten hebt, enz, enz
Zij hebben hun eerste taal test gehad (een soort dictee) maar denken dat Ankara nog om een volgende test gaat vragen. Hier zijn de verhalen zeer divers hoe dat gaat en lijkt erg van de omgeving waar je woont af te hangen en wie de zaak behandelt.
Volgens hen ben je dan wel degelijk een officiële inwoner van Turkije met alle voordelen van dien. Geen ikamet meer nodig en dus daarvoor ook geen kosten. Je mag werken en je kunt van staats verzekeringen gebruik maken. Volgens hen kunnen zij gewoon UK ingezetene blijven. En op mijn vraag bij de yabanci police hoe dat met Nederlanders gaat werd simpel weg geantwoord, Nederland hoeft het niet te weten.
De URL die eerder door missymay werden gepost lijken me duidelijk. Volgens mij kan het op één manier veilig, een adres in Nederland hebben zodat je officieel in Nederland woont. Een van de nadelen is dan b.v. dat je onder de Nederlandse belasting valt b.v. box 3 en dat je verplicht ziekte kosten verzekert bent.
Houd ook rekening met de eis dat je inderdaad minimaal 5 jaar aangesloten in Turkije gewoond moet hebben en dat je zover ik nu weet in die tijd totaal 6 maanden in het buitenland mag zijn geweest.
Ik weet niet of dit iets toevoegt aan het verhaal maar misschien heeft iemand er iets aan
En op mijn vraag bij de yabanci police hoe dat met Nederlanders gaat werd simpel weg geantwoord, Nederland hoeft het niet te weten
Er zijn Informatie uitwisselingsverdragen tussen Turkije en Nederland.
Ik heb dit nagetrokken omdat ikzelf hier ook al langer als 5 jaar ben en Turks paspoort en liefst dubbele nationaliteit wil.
Dat kan alleen als je 3 jr met een turk(se) getrouwd bent.
Anders neemt Nederland je Nationaliteit af.
Dat is een nieuwe voor mij en roept de volgende vraag op: Ben jij uitgeschreven in Nederland? M.a.w. Als je een adres in Nederland hebt raak je dan ook je Nederlander schap kwijt?
tweede link is verplaatst, bij deze de nieuwe link:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/documenten-en-publicaties/richtlijnen/2008/07/16/uitzonderingen-en-toelichting-op-het-verliezen-van-de-nederlandse-nationaliteit.html
in de laatste link kom ik deze tekst tegen:
De Nederlandse nationaliteitswet kent een bepaling die leidt tot automatisch verlies van de Nederlandse nationaliteit indien de betrokkene, in het bezit van een tweede nationaliteit naast de Nederlandse, ten minste tien jaar na zijn meerderjarigheid buiten het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden dan wel buiten het grondgebied van de Europese Unie heeft gewoond. Deze verliesbepaling geldt voor iedere Nederlander (dus niet alleen voor de genaturaliseerde Nederlander). Betrokkene kan wel de verliesbepaling blokkeren. Als hij/zij
er voor zorg draagt altijd in het bezit te zijn van een geldig (d.w.z. niet verlopen) Nederlands paspoort dan treedt het automatische verlies niet in.
Zoals ik het lees blijf je Nederlander als je maar zorgt een geldig Nederlands paspoort te bezitten.
Inderdaad dat lees ik ook.
ben ook druk op zoek naar de bron waar ik vandaan heb dat je je NLse nationaliteit verliest…
Maar misschien is dat een oude bron geweest, want dit is de regeling nu.
Dus zolang je je paspoort goed in de gaten houdt…
MissyMay, dat wordt mij ook steeds verteld: Ik zal m’n NL-nationaliteit verliezen zodra ik een Kimlik bezit, tenzij ik getrouwd ben met een Turkse man. Dus ooit, en misschien nog wel, was dat blijkbaar zo.
Zou het dan nu weer veranderd zijn ? Dat zou natuurlijk fantastisch zijn maar ik blijf voorzichtig en reken nergens op. 't Klinkt mij, na alle ophef hierover, te simpel: gewoon je paspoort verlengen ! Er was toch juist een Wet aangenomen dat Nederlanders geen dubbele nationaliteit meer kunnen hebben ?
Van dat antwoord: “Nederland hoeft het niet te weten” krijg ik dus helemaal de zenuwen.