Ik ben een turks meisje, woon in België en bezit de dubbele nationaliteit. Maar ik zit met een aantal vragen, en de diensten van het turks consulaat hier in Antwerpen laat veel te wensen over, dus ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen helpen.
Ik ga dus binnen enkele dagen naar Turkije. Niet op vakantie maar om er te wonen en te werken. Ik ben al lange tijd op zoek naar werk, en ik hoop dat ik nu eindelijk iets heb gevonden. Ze hebben mij nog niet op gesprek gevraagd, maar heb toch al met de directeur paar keer gemaild ( zelfs op msn gepraat ). Ik kan dus 3 maanden zonder problemen in Turkije verblijven, zelfs zonder visum ( dankzij mijn turks identiteitskaart). Maar wat na die 3 maanden? Ik had gebeld naar het consulaat en ik kreeg te horen dat ik tot 3 maanden kan wonen en werken in Turkije omdat ik de turkse nationaliteit bezit, maar dat ik na die 3 maanden een paspoort nodig heb ( namelijk dat boekje). Meer uitleg heb ik niet gekregen:(
Maar hoe zit het dan met woon-en werkvergunningen nadat die 3 maanden om zijn? En is het dan ook mogelijk om bv. een dagje naar een van de Griekse eilandjes te gaan en dan terug te komen ofzo indien ik geen paspoort meeneem ( zoals ik dat van vele mensen heb gehoord)?
Maar het is wel zo: ik heb familie in Turkije en op mijn turks idkaart staat een adres namelijk dat van mijn grootouders, maar ik ga niet bij hun wonen. Dus dan moet dat ook aangepast worden? Ok dat zijn misschien wel zorgen voor later en ik merk dat ik hier een hele opstelling heb neergeschreven:) dus ik ga het hierbij laten, voorlopig:p
noem mij kort door de bocht maar als je toch de turkse nationalitiet hebt, dan moet jij toch ten allertijde zonder visum kunnen wonen, werken en verblijven in turkije??
misschien dat ze je op het consulaat niet goed hebben begrepen ofzo
als je idd als european met visum plicht illigaal gaat werken in turkije, kun je ff naar een grieks eiland een keer per 3 mnd en dan heb je weer een nieuw holiday-visum voor 3 mnd (daarop mag je dus niet werken, dus je werkt dan altijd illigaal)
maar is er geen familie of kennis die je hiermee kunt helpen? denk dat als je eenmaal in turkije bent, de puzzelstukjes wel op zn plaats vallen en alles op zn pootjes terecht komt
Wat leuk zeg dat je naar Turkije gaat om te wonen en werken, ik wil ook hetzelfde doen. Maar dan niet binnen een paar dagen, maar een aantal jaar (ik weet niet hoe ik het vol ga houden, maar als ik eerder kan gaan, dan doe ik dat ook, tenzij ik daar werk heb). Ik heb net als jou een een dubbele nationaliteit en volgens mij heeft Bloem29 gelijk. Omdat wij een Turkse ID kaart hebben, moet het geen probleem zijn met visum/werk-woonvergunning, daarom heb je dus een nationaliteit (denk ik!).
Maar wanneer je een paspoort hebt, zijn die ook wat langer geldig en moet je helemaal geen probleem moeten hebben/krijgen.
Wil je vertellen wat voor werk je wilt gaan doen en waar je wilt/gaat leven.
Dank je wel iedereen voor te antwoorden.
Ik ga naar Istanbul. Werk heb ik nog niet vast, maar het ziet er positief uit, ik moet gewoon op gesprek. Ik vind het dus ook wel raar, dat ik nie meer dan 3 maanden mag blijven, aangezien ik toch een turks id heb??? Maar hoe dan ook, ik ga toch voor alle zekerheid mijn paspoort verlengen, je weet maar nooit met wat voor problemen de Turken ( :D) op de proppen zullen komen…hihihi
Sinem ik hoop voor jou dat ook alles op wieltjes zal verlopen.
Sorry Sinem ben de helft vergeten te schrijven:) Het is een reisagentschap. Ik weet nu niet of het mag hier maar anders wil ik wel een link geven naar de website.
Want het omvat vele activiteiten.
ja dat denk ik ook. Maar ik ga toch het zekere voor het onzekere nemen, en mijn paspoort verlengen en meenemen. Kost allemaal natuurlijk weer veel geld, maar ja, liever nu wat uitgeven, dan achteraf verrassingen tegen te komen…
Nou, ik kom op het consulaat in Nederland ook niet verder,
mail je dan verwijzen ze naar de web-site, veel in het Engels, kan ik best, maar wat als ik iets verkeerd begrijp!!!
Vragen via telefoon? kom niet eens binnen.
Even er naar toe? ja maar dat is 3 uur heen en terug. Moet ik de kinderen wel of niet meenemen? Veel onduidelijkheid.
Dus ook in Nederland is het consulaat niet duidelijk!!!
En weet je wat ook is… informatie die je zo via via ontvangt, ja daar ben je meestal ook niks mee, omdat je dan verschillende dingen hoort over hetzelfde onderwerp. Maar ik ga morgen toch naar het consulaat…In het turks hebben we een spreekwoord: Gülü seven dikenine katlanir: wie van de roos houdt, moet de stekels er maar bij nemen… zo he