ik ben zelf turks en bezit zowel een nederlandse als een turkse paspoort/nationaliteit, nou ga ik aan het eind van deze maand naar antalya naar het sezer group hotel en ga daar op de zoontje van de manager van het hotel passen als au-pair dus, het is voor minimaal 3 maandan en wil daarna waarschijnlijk wat familie gaan bezoeken en vakantie houden natuurlijk.
nou is mijn vraag hoe het zit met de geldigheids van je NEDERLANDSE paspoort, hoelang kan ik in turkije verblijven zonder problemen te krijgen met mijn nederlandse paspoort of krijg ik daar zoiezo geen problemen mee ?
ik neem aan dat ik zoiezo geen visum of werkvisum etc aan te vragen omdat ik een turkse ben ?
en kent iemand mischien het hotel waar ik heengaan of de manager,mensen die connecties hebben is het wel echt betrouwbaar? ook al ben ik zelf turkse ik durf het niet echt.!!
en ik neem aan dat ik geen extra verzekering hoef aan te sluiten,aangezien agis nu prima werkt in turkije?
Meid maak je toch niet zo veel zorgen! Natuurlijk is het best spannend, maar probeer het gewoon te zien als een hele ervaring die je tegemoet gaat.
In het ergste geval valt de familie (of het zoontje) erg tegen, toch?! Je zult zien dat je dan zo weer ander werk hebt als je dat zou willen.
Het is wel zo dat als je je nederlandse paspoort laat zien bij de paspoortcontrole hier in Turkije dat je dan in principe recht hebt op een verblijf van 3 maanden.
Maar volgens mij laat iedereen alleen zijn turkse paspoort zien als ze hier op vakantie gaan, er zijn ook aparte pascontrole hokjes voor turkse paspoorthouders op de luchthaven.
Verder weet ik dat Agis contacten heeft met bepaalde klinieken hier, maar waarom bel je ze niet gewoon even om te vragen of er eventueel een maximum verblijfsduur in Turkije is om gewoon verzekerd te kunnen blijven?
Veel succes gewenst en als je zorgt dat je buiten de familie waar je voor gaat werken nog wat andere mensen leert kennen, zul je zien dat die 3 maanden zo voorbij zijn.
Even over de geldigheid van je Nederlands paspoort.
Ikzelf heb in Kuşadası gewerkt als Nederlander,en ging elke 3 maanden naar Samos(Griekenland) om mijn Turks visum te verlengen met weer 3 maanden.
Je paspoort blijft natuurlijk gewoon geldig,daar hoef je niet bang voor te zijn.
Maar als ik jouw was,zou ik over je werkvisum even informeren bij het Turks consulaat of ambassade,omdat je met een Nederlands paspoort Turkije ingaat,weet ik niet hoe het daar mee zit.
Je bent natuurlijk een Turkse,maar je komt dan als Nederlandse in Turkije.
Groetjes uit Breda
bedankt voor je reactie, ik ben er al achter gekomen, ik kan een jaar in turkije verblijven en omdat ik wanneer ik mijn paspoort controle krijg en dan alle buitenlanders een visum kopen maar ik mijn turkse id laat zien ,enter ik het land dus niet met een visum binnen maar met mijn turkse nationaliteit…
en over de werkverguninng weet ik het ook niet zeker maar ik ga als au pair werken dus krijg ofzo … nou allemaal wens me succes nog 9 daagjes