Ik heb mijn Turks/Nederlandse kinderen in mijn Nederlandse paspoort laten bijschrijven. Ze zijn 7 en 9 jaar en toen ik 8 jaar geleden voor het laatst naar Nederland ging had ik alleen de bijschrijving in mijn paspoort. Ik kreeg toen een vermaning van de turkse douane dat mijn kind een turks paspoort nodig had, anders mocht het niet mee, voor deze keer maakte hij een uitzondering. Nu, 8 jaar later wil ik deze zomer eindelijk weer eens naar nederland. Turkse paspoorten voor de kinderen zijn niet goedkoop. Ik vraag me af of er mensen zijn met ervaringen bij de douane over bijschrijven, eigen paspoort. Kan ik het risico nemen en ze zo meenemen of is het beter om een paspoort voor hen aan te schaffen?
Ook mijn kinderen hebben 2 nationaliteiten en ik ben met de oudste twee keer naar Nederland geweest, de laatste keer was in december vorig jaar. Voor het eerste vertrek heb ik toen nog even voor de zekerheid bij de politie hier nagevraagd of hij een turks paspoort nodig zou hebben, maar volgens hen was het voldoende om zijn Nederlandse paspoort en turkse identiteitskaart (kimlik) te laten zien bij de paspoortcontrole.
Bij vertrek was ik toch wel een beetje zenuwachtig of die informatie inderdaad wel zou kloppen, maar heb geen enkel probleem gehad op het vliegveld.
Bij de controle vonden ze het voornamelijk alleen maar nogal interessant en waren ze benieuwd naar waar we woonden en wat mijn man dan voor werk deed enz.
Ik denk persoonlijk dus dat je een nogal overijverige ambtenaar hebt getroffen de vorige keer, want ook bij de tweede vakantie vorig jaar is het zonder problemen gegaan.
Groetjes en een prettige vakantie in Nederland! Monique
p.s. ik heb ook nog een vraagje aan jou; ben jij Nederlandse of heb je zelf ook 2 nationaliteiten? ik vraag je dit omdat ik erg aan zit te hikken tegen het besluit om wel of niet ook de turkse nationaliteit aan te vragen om van het (dure) visumgedoe af te zijn. Tot nu toe moet ik nog steeds naar de politie om mijn visum te laten verlengen en dat ben ik inmiddels wel een beetje zat aan het worden en ook bij de politie kunnen ze me wel uittekenen inmiddels, maar aan de andere kant vind ik het aannemen van een nieuwe nationaliteit ook wel een hele stap (helemaal omdat het met name alleen maar om een financiele reden is).
Misschien zijn er ook wel meer mensen die dit dilemma hebben (of hebben gehad)?
Dank je voor je snelle antwoord, ik voel me nu een stuk rustiger te weten dat ik gewoon zo met hen door de douane kan.
Ik heb alleen de nederlandse nationaliteit. Ik wist helemaal niet dat ik twee nationaliteiten kon hebben, toen we trouwden was dat niet mogelijk en daarna is het veranderd maar dat wist ik dus niet. Heb visa problemen, en denk er inderdaaad aan om de turkse nationaliteit aan te nemen om van die enorme bedragen af te zijn. Of elke drie maanden over de grens… Ik denk dat het meer voordelen heeft om de turkse nationaliteit te hebben, zo vraag ik me nog steeds af hoe het gaat als ik weduwe zou worden, mag ik dan hier blijven, heb ik recht op zijn pensioen etc. daar ga ik binnenkort eens achteraan. Maar ik zit er ook niet aan te denken om terug te gaan naar nederland, en daarom lijkt het me logisch om ook de turkse nationaliteit aan te nemen.
groetjes,
Sija
Ook ik heb me destijds voor mijn huwelijk afgevraagd hoe het zit met erfrecht. Dat komt omdat onze oudste voor ons huwelijk is geboren en ik mij in eerste instantie afvroeg of dat verschil zou uitmaken. Ik was ook benieuwd of zijn familie bijv na zijn dood zou kunnen zeggen dat het huis en grond van mijn man (familiebezit) niet in handen van een buitenlandse zou moeten vallen of iets dergelijks.
Dit klinkt misschien wat achterdochtig allemaal, maar zijn broer woonde ooit samen met een buitenlandse en die werd luid en duidelijk ‘afgekeurd’ door de familie, dus wilde wel even wat meer weten over mijn rechten en die van ons kind voor ik in huwelijksbootje zou stappen.
We zijn toen bij een noter langsgeweest en die vertelde het volgende;
Als je gehuwd bent (maar hebt geen kinderen) en de ouders van je echtgenoot zijn nog in leven dan is de verdeling van de erfenis 50/50. Dit kun je eventueel ondervangen door een testament op te laten stellen, maar als de ouders dit aanvechten dan hebben ze altijd nog recht op 1/4 van de erfenis.
Dit erfrecht is met name, om kort door de bocht te zeggen, bijv. te voorkomen dat grond of huizen die familiebezit zijn in handen van ‘vreemden’ (aangetrouwden dus) vallen.
Als je echter kinderen hebt, dan is de situatie heel anders; dan nemen zij de plaats in van de familie bij verdeling van de erfenis is mij verteld.
Daarna heb ik nog een paar keer op het internet zitten zoeken naar wat meer info hier over, maar tot nu toe geen andere verhalen tegengekomen die wat anders beweren.
Verder zijn de kinderen en ik via mijn man verzekerd bij de ‘bagkur’ en wat ik heb begrepen is dat ook de pensioenuitkering dan naar ons zou moeten worden uitgekeerd als mijn man zou overlijden. Maar ik weet niet hoe dat zit bij SSK.
Ik hoop dat dit je een hoop gezoek en informeren scheelt, want ik ben er toen een aardig tijdje mee zoet geweest om op dit punt een beetje te worden gerustgesteld. Ik zag me bij wijze van spreken al met koffertje en 2 kindjes op straat staan als mijn man zou overlijden :tear:.
als je de nederlandse nationaliteit opgeeft (want als nederlandse nederlander kun je niet twee nationaliteiten hebben) kun je de turkse nationaliteit krijgen, wel is ht zo dt als je weer de nederlandse nationaliteit wil dit soms niet meer mogelijk is. daarom is het erg belangrijk om dit goed te overwegen, wel kun je je kinderen alles laten erven, als zij de turkse nationaliteit hebben. en je kan ivm het erf recht jullie goederen op jouw naam laten zetten dan is het ook van jou en blijft dat ook zo…
Bovenstaande is niet helemaal juist; normaal gesproken is het zo dat je geen recht hebt op dubbele nationaliteit, maar als je getrouwd bent met een buitenlander (in dit geval dus turk) val je onder een uitzonderingsregel.
Dit wil zeggen dat als je de nationaliteit van je echtgenoot aanneemt je niet automatisch het nederlanderschap verliest.
Voor alle duidelijkheid heb ik een stukje van de website van de ambassade in Ankara gekopieerd (te vinden via www.mfa.nl);
Als u vóór 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit heeft verkregen, dan heeft u het Nederlanderschap automatisch verloren. Als u op of na 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt, geldt onder de gewijzigde Rijkswet nog steeds dat het Nederlanderschap automatisch verloren gaat. Per 1 april 2003 gelden echter de volgende uitzonderingen:
a) als u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en u daar uw hoofdverblijf heeft op het moment dat u de andere nationaliteit krijgt, dan verliest u het Nederlanderschap niet;
b) als u voor uw 18e jaar vijf jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet;
c) als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.
Onze kinderen zijn bijvoorbeeld ook in het bezit van een dubbele nationaliteit.
dat klopt maar daar zijn een aantal uitzonderings landen en daar valt turkije ook onder en als de turkse man in dit geval is geboren in nederland is hij dus niet daar geboren en vervalt alles, je kan namelijk ook in nederland een turkse huwen en dan terug gaan , alleen als hij dan in nederland is geboren varvalt jouw nationaliteit. Dit is uit eigen ervaring, geld niet voor de kinderen want zij kunnen een keuze maken na hun 18 maar daarvoor kunnen zij aanspraak maken op beide.