Terug naar Nederland

hallo

onze dochter is drie jaar geleden getrouwd in turkije. samen hebben ze een zoontje van anderhalf . ze wil weer terug, en in nederland gaan wonen. wie kan ons helpen met informatie over hoe we dit moeten regelen.

alvast bedankt groetjes, jootjerita

Met of zonder man?

hallo

de bedoeling is met man en kind

groetjes rita

De informatie die Eclipse geeft is helaas niet altijd even up-to-date en juist, is mijn ervaring.

Als je dochter met man en kind (ik neem aan dat het kind ook de Nederlandse nationaliteit heeft?) naar Nederland wil, zijn er eigenlijk twee opties. De eerste is je dochter met kind naar Nederland laten komen, zij moet dan werk vinden waarmee ze aan de inkomenseis voor een MVV voldoet (zie www.ind.nl), haar man moet inburgeringsexamen buitenland doen in Turkije en daarna kunnen ze een MVV aanvragen, waarmee haar man naar Nederland kan komen. Er zitten wel wat vereisten aan deze aanvraag, waarvan de inkomenseis de belangrijkste is - kijk de actuele eis na op ind.nl. En het nadeel is dus dat je dochter waarschijnlijk fulltime aan de slag zal moeten en bovendien is minimaal een jaarcontract vereist. Niemand anders kan voor dat inkomen zorgen - dat moet echt de partner (je dochter) zijn.

Een andere mogelijkheid is de EU-route, waarbij de man van je dochter met een toeristenvisum naar Nederland komt, en ze daarna gedrieeen naar Belgie of Duitsland verhuizen en zich daar inschrijven. Daar kan haar man dan een verblijfsvergunning krijgen, waarna ze na een aantal maanden terug kunnen verhuizen naar Nederland. Ook hierbij geldt een inkomenseis, maar die is veel lager.

Ik leg het nu heel beknopt uit, maar je moet je echt wel heel goed inlezen, welke weg je ook kiest.

Over de MVV: www.ind.nl
Over de EU-route: www.buitenlandsepartner.nl > Handboek EU - route

Succes! Als er nog vragen zijn wil ik gerust proberen ze te beantwoorden, maar ik ben ook geen expert, met name over de EU-route niet. Mijn man is destijds naar Nederland gekomen middels een MVV dus daar weet ik wat meer vanaf.

2 likes