Jetlag

Jetlag;75% van de personen die een transcontinentale vlucht maken hebben er last van.Het meest vermoeiend zijn reizen van het oosten naar het westen,omdat de eerste dag terplaatse dan langer duurt.Alles heeft te maken met tijdzones:4uur tijdsverschil,4uur recuperatie!!Kinderen zijn minder onderheven aan jetlag.Als je de volgende symptomen hebt bij aankomst:vermoeidheid,spijsverteringsproblemen en slaapstoornissen spreekt men van jetlag.Hoe gaan jullie er mee om met dit probleem,als je weet dat een rechtstreekse vlucht naar Thailand 11uur duurt,om nog niet te spreken over de mensen die met tussenstops reizen!!Graag jullie ervaringen!! georgessiam.

Ik heb net gevlogen Amsterdam-Bangkok-Taipei-Hong Kong ik was zo gaar als een gieter gelukkig 4 dagen de tijd om bij te komen. Daarna de volgend etappe van Hong Kong naar Kuala lumpur en dan naar de Gold Coast. Die viel kwa tijd wel mee dus was niet zo heel gaar. Maar het vooral last van hebben is het niet kunnen slapen dat sloopt mij het meeste.

Van Amsterdam naar Bangkok en terug geen last gehad. Gewoon slapen in het vliegtuig was voldoende voor mij… Ik vloog s’nachts misschien dat het een voordeel is…

Het nadeel bij mij was dat we in Amsterdam om 12.30 uur vlogen dan ben je nog helemaal niet moe. Ze gaan je dan dwingen om te slapen door de lichten uit te doen. Ik kon helaas niet in slaap komen. In Bangkok was ik zo moe dat ik toen wel wat heb geslapen met de vlucht van Bangkok naar Taipei.

Dan denk ik idd dat het nachtvliegen een voordeel is… terug vlogen we ook laat waardoor je gewoon je hele nacht slaap pakt en niet veel merkt van het tijdsverschil als je terug bent…

Ikzelf heb er geen last van,slapen in het vliegtuig doe ik nooit,zoals Moira.Maar het is één van de middeltjes om Jetlag te voorkomen!!Ook wordt de mensen aangeraden om de dag voor de afreis vroeg te gaan slapen.georgessiam.

Ik kan normaal ook moeilijk slapen maar ik neem meestal vooraf een pilletje tegen reisziekten (geel doosje)… Ik slaap dan echt als een roos haha en dat terwijl ik geen last heb van reisziekten…

Misschien is het beter als je de tekst gewoon zwart houd.

Ikzelf heb er (gelukkig) geen last van. Ik ben natuurlijk wel wat moeier dan normaal na zo’n vlucht maar als ik mijn ogen dicht doe val ik tegenwoordig zo in slaap. Misschien heb ik dan toch wat van de Thaise levensstijl opgepikt haha, want vroeger duurde het juist altijd een tijdje voor ik slaap viel - nu maakt het me niet eens meer uit waarop ik lig :smile:.

Neem meestal een paar wodka orange in het vliegtuig, ook goed om het bloed dun te houden en dan kan ik meestal toch een paar uurtje’s pitten, en de avond voor vertrek heel laat naar bed.
De dag van aankomst meestal vroeg in de ochtend met EVA Air zolang mogelijk de dag rekken, en dan s"avonds redelijke tijd naar bed om het ritme te pakken, ondanks dat blijft het een paar dagen sukkelen :slapen:.

Maar vind het beslist niet erg >>> :vak01: :zon02:…:wereld:

Precies:biggrin:!

Als antwoord op de oorspronkelijke vraag (van oost naar west) kan ik jullie meedelen, dat ik me gelukkig mag prijzen en tot de groep van reizigers behoor die nergens last van heeft. Dit komt omdat ik een late nacht (vroege ochtend) vlucht heb en dus makkelijk van diner naar ontbijt slaap.
Ook op de heenvlucht (van west naar oost) heb ik weinig bijverschijnselen; wat ik wel doe is op de plek van bestemming eerst even 2 uurtjes slapen (kan makkelijk, want je komt vroeg in de ochtend aan) en dan zit ik gelijk in het ritme.

Groet,
Joe

Enkele praktische tips tegen jetlag:Zet uw horloge op het uur van de plaats van bestemming(zou gauw u in het vliegtuig stapt)Drink voldoende tijdens de vlucht,maar mijd alcohol.Bij een vlucht naar het oosten*u vliegt in de richting van de opgaande zon,moet u het tijdstip van slapengaan(en opstaan)naar voren verschuiven.Ga 's ochtends joggen of doe een andere sport,neem voor het slapengaan een "frisse douche)georgessiam.

Vooral de douche doet wonderen! En zoals Joe al aangaf 2uurtjes plat en zo snel mogelijk in het ritme komen werkte ook voor mij prima.

Douchen doe ik/wij wel 3 keer per dag aangezien de warmte, en stappen we meestal meteen in de auto na aankomst om een rit van circa 600 km te maken naar de (schoon)familie in de Isan, en daar kom ik meestal in me ritme met wat singha of changbeer(om het weerzien te vieren), om 21.00 uur naar bed en om 06.00 uur weer wakker met de kraaiende haan, loeiende koeien, en de plaatselijke tempel waar de monnik het nieuws verkondigd. Heeeeeeeeerlijk.

Op welk tijdstip ik ook vlieg, hoe moe ik ook ben, in welke klasse ik ook zit, of ik nu slaappillen neem of niet…slapen in een vliegtuig zal me helaas nooit lukken, die hoop help ik allang opgegeven :(.
Na aankomst een warme douche en dan gewoon lekker doorgaan, in de avond een paar Singha’tjes en dan slaap ik prima :slight_smile:

Same Same you.

Waarom kan je niet slapen dan? Teveel herrie?

ff vermelden dat honger ook een goede remedie is tegen jetlag!!Een ontregelde biologische klok heeft na een korte maar fikse "vastenperiode"onmiddelijk weer het juiste dag-nachtritme te pakken.Voorlopig alleen nog getest bij muizen,maar misschien een handige tip voor uw volgende intercontinentale trip.gegroet:georgessiam.

Na aankomst even een uur of 2 plat. Voor zover dat lukt. Meestal korter en dan gelijk de stad in. Moe of niet. Ik haal de tijd wel in.>>>

:thailand::cambodia:Meestal kom ik in de morgen aan in Thailand ga mee in het dag ritme in de avond heel moe en na een goede nacht rust verder nergens geen last meer van .
Ik slaap in een vliegtuig altijd wel dus ben niet zo moe bij aan komst.
Vooral een lekker Thais ontbijtje doet wonderren