Java of Bali

Vertel eens wat over het leven daar in Oost-Java gezien door een gewone bril van een Belanda. Ben benieuwd. :nod:

Dat kun jij toch ook Sumbar, aangezien jij alles weet over Java/Bali/Lombok/Flores/Gili-eilanden/Sumatra/Molukken/Papoea-Guinea/Sulawesi; kom op met je verhalen ! Indesco

Een eerste les is iedereen in z’n waarde laten. Ja zelfs zover gaan dat je je zelf weg moet cijferen.
Een tweede les is om geen commentaar te geven/leveren, een Indonesiër zegt snel ja (ook als hij misschien nee bedoelt).
Een derde les is om te vertrouwen en niet te wantrouwen.
Nu als we nu deze lessen ook hier in Nederland toepassen dan kan het allemaal wat gezelliger worden.

Dit is echt teveel eer voor mij, die uitgebreide kennis krijg je zelfs niet eens als je 150 jaar oud zou worden. Indonesië is niet te vergelijken met de provincie Utrecht.:biggrin:

@vendie: dit zijn hele wijze woorden :chin: lijken wel mantra’s.
Na jaren lang Indonesië te hebben bezocht, voornamelijk Sumatra, iets minder Java en soms Bali heb ik nog steeds moeite met de mentaliteit daar. Zij krijgen het woordje nee niet uit hun strot dus word je keer op keer op het verkeerde been gezet. Afspraken zijn er om niet of veel later na te komen en zo kan ik nog veel meer voorbeelden geven. Het ergste vind ik dat je steeds op je hoede moet zijn om geen poot uitgetrokken te worden, het is mij zelfs recentelijk bijna overkomen door een chauffeur die ik al jaren ken. Altijd maar jammeren om geld.

Als je er zo over denkt dan moet je zeker niet meer naar Indonesië gaan.
's lands eer 's lands wijs.
Wij zullen ons als “gast” aan moeten passen.
Blijft soms moeilijk maar zoals eerder gezegd. Zet een andere bril op en leef je in, in de levenswijze van de Indonesiërs.
Kijk zij hebben niets te makken. En wij, als Westerlingen, erg veel.
Het is heerlijk om de mensen daar in Indonesië te helpen al weet je zeker dat je wordt “genomen”.
Maar wat kan mij het schelen als je er zelf lol in hebt.
Hier in Nederland wordt je ook (en misschien nog wel meer in Utrecht dan hier in de Betuwe) belazerd.
Is het niet door de bevolking dan is het wel door de overheid.
Nee, ik wou dat de visum-problematiek een beetje soepeler wordt want dan ga ik er wonen.
Ik wens je sterkte in het verwerken van je frustraties of nu of in de toekomst.

Daar heb je gelijk in Vendie; als je het land niet meer leuk vindt of het frustreert je allemaal, ga dan lekker naar Spanje of zo ! En laat idd iedereen in zijn/haar waarde en heb respect voor elkaar; dat mis ik nu allemaal een beetje. Indesco

Dan ben ik niet eens mij jou.
Ik vind dat een Nederlander gewoon moet doen zoals ze ook in hun land doen , en niet proberen om een andere bril (de bril van een Indonesier) te gebruiken.

Geheid gaat het mislukken , omdat de gemiddelde Belanda(Nederlander) ook niet veel weet over de cultuur en hoe de Indonesier in elkaar zitten.

1. Soms wordt het verergerd omdat er communicatieproblemen zijn , er is een taalbarriere tussen de orang turis en de Indonesiers .

2.Daarna heb je ook het verschil in algemene ontwikkeling .
3. Verschil van welvaart .

Als die 3 verschillen niet aanwezig waren zullen de contacten beter verlopen .

Dat zal de Indonesier ook NEE zeggen als het antwoord Nee moet zijn .
En geen flauwekul meer om Ya te zeggen omdt het meer problemen zal geven .

Ik denk dat een toerist (in dit geval Nederlanders) ook het beter moeten weten door enigzins te kijken wie de gesprekpartner is , letten op zijn non verbale reacties en ook (moeten) weten of je vraag redelijkerswijs beantwoord kan worden.

Bravo surya atmadja, bravo

Stel dat je als westerling met een Indonesier een afspraak maakt en je denkt, ach ik kom ook maar te laat dan brand je af.
Van een westerling wordt westers gedrag verwacht.
Je heb van de westerlingen die zo verliefd raken op dat land dat ze moslim worden, javaan, balinees enzovoort. Ik heb nog nooit zoiets belachtelijks gezien als een westerling met een javaans of balinees hoofdtooi op.
Belachelijk zeg.

Na-aper:disgust:

Blijven drammen voor een permanent visum al denk ik dat je dat nooit mee zult maken. Hoop doet leven.:chin:

Surya, als je op vakantie bent in Indonesie, moet je alles zo nemen zoals het is. Je moet je aanpassen en als je eens ‘in de maling’ genomen wordt, so be it … waar praat je dan eigenlijk over … een paar euro … en het is begrijpelijk aan de ene kant en jammer dat de Nederlanders toch soms nog zo krenterig kunnen zijn. Ik heb geen problemen gehad dat een Indo(nesier) zich niet aan zijn afspraak hield of zo, het ging allemaal heel gemoedelijk en dat is fijn. Indesco

Voordat ik het vergeet:

Mensen, en vooral vrouwen, die voortdurend **hinniken **Yippieayeeeeee en hihhihihihi, worden door indonesiers niet serieus genomen

En worden als het te erg wordt verbannen naar een van de Gila eilanden…:evil:

Hallo Surya Atmadja,

Dat is interessant, dat zijn tips waar de mensen wat aan hebben, mag ik ook vragen hoe u naar Lombok bent gegaan, ik neem tenminste aan dat u daar ook bent geweest gezien uw reactie.

Ben ik niet geweest , omdat ik het niet zo interessant vind .
Heb andere priotiteiten.
Ben ook nog niet geweest in West Bali .

PS : Mooie nickname heb je , ook jou motto is leuk .
Je weet toch wel wat het betekent?
Geef namelijk bepaalde verplichting als je dat gebruikt.:slight_smile:

Wat lul je dan mee wanneer ik iets schrijf over de Sasaks in Gilli Trawangan.

Je bent weer aan het opruien Surya Atmadja.
een heel slechte eigenschap van jou.

:tear:

Mas Butoijo heeft een mooie spreuk :
Becik ketitik ala ketara

Mas Butoijo heeft een mooie spreuk :
Becik ketitik ala ketara
Kan niet vinden in mijn Penuntun…:confused:

Ik hoop dat ik het mis heb, maar het lijkt wel of je hier als nieuwkomer eerst door een commissie moet worden beoordeeld voordat je iets mag schrijven.

• Check nickname – oke
  • Check motto – oke.
  • Check gestelde vraag – mmmmm
    Als dat hier zo in elkaar zit, hoeft het van mij niet, ik dacht ik wat kon toevoegen aan dit forum, blijkbaar zitten jullie daar niet op te wachten

Wat betreft Lombok ik nam aan dat u daar al eerder was geweest, ik lees hier namelijk alleen iets over de gilicat als “het” vervoermiddel om op Lombok te komen. Ik dacht dat u hier misschien iets meer over kon vertellen, gezien u reactie, dat het toch in de buurt ligt.

Evenals de “verplichting” die ik heb voor het gebruik van mijn handtekening, vind ik namelijk dat wanneer je iets schrijft op Internet, je daar ook iets over moet kunnen vertellen. In u geval is dat de overtocht van Bali naar Lombok. Zomaar klakkeloos iets overnemen omdat al diverse malen is geschreven is gemakkelijk, vertellen hoe je daar bent geraakt is leuker en veel leerzamer, daar hebben de reizigers onder ons wat aan een reisboek ala Trotter of Lonely Planet hebben we bijna allemaal.

Laat je niet wegjagen, nieuw bloed is hier van harte welkom. :chin: