Eerst mijn vraag over geld. Ik las dat het best lastig is om in Japan geld te pinnen met bankpas. Nu heeft mijn vader voor de zekerheid een CC met 2500 bestedingslimiet, die vooral handig is voor sommige hostels. Nu dacht ik erover om hier geld te kopen en las dat gwktravelex de goedkoopste is. Maar als ik daar geld wil kopen betaal ik €1000 voor maar 109980,20. Dit dit is maar 880 euro waard (al een aantal dagen) wat ik zelf een enorm verschil vind. Raden jullie aan om te wachten tot zij die wisselkoers eindelijk eens updaten of om gewoon geld te pinnen met de bankpas in japan. En betaal ik in Japan wel gewoon volgens de op dat moment huidige wisselkoers?
Nu mijn vraag over Nikko
Tijdens mijn verblijf in Tokyo wil ik een dagtrip maken naar Nikko. Dit doe ik met de JRP. Ik weet alleen niet echt wat ik moet doen vanaf Nikko station. Is het makkelijk om dan met de bus richting lake chuzenji te gaan?
Ik wil dan van de Kegon waterfalls lopen naar yumoto onsen via futurasan shrine, ryuzu waterfall en marshland en daarna met de bus weer terug naar Nikko station. Is die route makkelijk te lopen? Ik zie via google maps alleen een autoweg.
Ik zit een beetje met hetzelfde en overweeg ook om hier alvast voor de zekerheid een gedeelte te wisselen.
Volgens mij is het GWK niet de goedkoopste oplossing. Ik weet niet waar je woont, maar Pott Change in Amsterdam heeft gunstige koersen t.o.v. andere wisselkantoren. www.pottchange.com
Daar liggen de bedragen iets dichter bij elkaar dan GWK idd. Ik betaal daar 900 euro voor hetzelfde aantal yen als waarvoor ik bij GWK 1000 euro betaal. Ik zal waarschijnlijk de komende maand nog wel naar Amsterdam gaan dus om daar alvast een deel te wisselen is een goed idee.
Pott-change heb ik al enkele keren geld gewisseld, je hoeft er niet heen, je kunt het ook laten opsturen nadat je vooruitbetaald hebt.
Dat kost je dan wel wat extra.
Wij waren toevallig in de buurt, dus daar gewoon langs gegaan.
Het is helemaal niet zo moeilijk om in Japan geld te pinnen met een bankpas, tenminste als je hem hebt ingesteld als wereldpas.
Elke 7-eleven heeft een geldautomaat die onze bankpassen accepteert, wij hebben ABN-AMRO.
Ook bij de Japanse postkantoren hebben wij nog nooit moeite gehad om geld te pinnen.
7-eleven winkels zijn overal door Japan wel te vinden en iedere grote plaats heeft wel een postkantoor waar de geldautomaat buiten kantooruren vaak ook ook bereikbaar omdat hij in een aparte ruimte staat.
Zoals hiervoor al is gezegd is pinnen beperkt tot de 7-11 en JP postkantoren en enkele banken, maar deze zijn overal te vinden. Het verschil is dus dat je niet bij bijna elke bank/ automaat kunt pinnen zoals we hier gewend zijn, maar slechts een deel ervan. Ik pin meestal op het vliegveld meteen een groot bedrag en ik wissel ook wel eens bij Pott
Afgelopen zomer in Japan geweest. Wij hebben een rabo pas. Wij hebben geen problemen gehad om aan geld te komen. Wel een beetje vooruit denken, max bedrag pinnen en 7-11 is echt overal te vinden. Acco waar mogelijk met creditcard betalen. En als je een plek ziet waar je kunt pinnen gelijk voor enkele dagen vooruit pinnen.
Bij elke, echt elke 7-11 hebben ze pinautomaat. Soms deed hij het niet, dan liepen we door naar de volgende 1 straat verderop.
Gelijk op vliegveld alvast pinnen en zorgen dat je pas geschikt is voor Japan.
Je kunt gerust met veel geld op zak over straat, Japan is veilig daarin.
Het vervelende is in mijn ervaring alleen dat net wanneer je écht een ATM zoekt je ineens uitsluitend Lawsons, FamilyMarts en andere konbini’s tegenkomt, en alle 7-11’s van de aardbodem lijken te zijn verdwenen. En als je dan na lang zoeken er eentje gevonden heb en je weer volop geld op zak hebt, dan zijn al die anderen op wonderbaarlijke wijze ineens weer terug :biggrin:
(op Okinawa hoef je er trouwens sowieso niet naar te zoeken, daar zitten ze niet)
Allemaal bedankt voor de tips? Hoeveel raden jullie aan om van te voren mee te nemen? En hoeveel yen pinnen jullie meestal per keer?
Er staat idd vanaf 200 euro geen provisie. Maar kan dat gwn als ik lid ben van ing? Ik zie ook nergens staan hoeveel geld ik krijg. Bij GWK staat er bijvoorbeeld ook dat ik geen provisie betaal maar als ik bij pottchange hetzelfde bedrag wil omwisselen scheelt dat gewoon 100 euro.
Ik haal nooit van tevoren geld, maar pin gewoon na aankomst in Japan op het vliegveld. En uiteraard heb ik nu vaak ook nog wel wat over van eerdere reizen. Nog nooit problemen mee gehad, en zou het onverhoopt toch een keer echt niet lukken, dan zijn er op het vliegveld altijd wel wisselkantoren waar je met creditcard terecht kan.
Meestal neem ik iets van 40 of 50.000 yen per keer op, waarbij het uiteraard ook wel helpt dat ik het (zeker met de huidige, gunstige koers) helemaal niet erg vind als ik aan het eind van de trip nog wat over heb, er komt echt nog wel een volgende reis. De biljetten van 10.000 bewaar ik apart in m’n portemonnee, wanneer ik de laatste daarvan aanbreek wordt het weer eens tijd om een oogje open te houden voor een ATM.
Ook al is Japan een veilig land, er is een grens aan de hoeveelheid geld waar ik nog zorgeloos mee rond loop. Niet eens zozeer met het oog op diefstal, maar je kan een portemonnee uiteraard ook domweg verliezen. Uiteraard zijn er ook wel weer manieren om dat risico of in ieder geval de schade te beperken (per slot van rekening heb ik ook altijd m’n backup-voorzieningen voor het geval er onverhoopt eens iets mocht gebeuren), maar geld dat ik niet bij me heb kan ik ook niet kwijtraken.
Ik zit bij ING, daar betaal je buiten Europa naast de 1% koersopslag €2,25 per keer. Stel dat je vandaag in Japan 50.000 yen zou pinnen, dan zou je dat €406,17 + 1% + €2,25 = €412,49 kosten. Om dat even met de wisselkantoren te vergelijken: bij Pott Change betaal je voor diezelfde 50.000 yen vandaag €415, en bij GWK liefst €459!!! Maar hé, dan krijg je toch maar wel mooi “de beste GWK Travelex wisselkoers en 0% provisie”!
Via Google kwam ik ook verschillende sites tegen met “actuele” wisselkoersen op Haneda en Narita, de betrouwbaarheid/actualiteit van die sites is echter wat onduidelijk, maar daarmee kom ik voor die 50.000 yen op bedragen tussen de 411 en 417 euro uit. Veel goedkoper dus dan GWK, maar niet heel verschillend van zowel pinnen als Pott Change.
Wel jammer overigens dat de koers langzaam weer aan het stijgen is :frown:
Volgens mij is er ook een limiet wat je per keer/dag kunt pinnen. Ik heb een keer niet meer dan ¥50.000 kunnen pinnen per keer. Dus dat zul je met je bank eerst moeten regelen. Maar het zou ook een limiet van de Japanse kant kunnen zijn. Met ¥100.000 rondlopen in Japan vind ik niet zo’n probleem en bespaart inderdaad kosten. Maar tegenwoordig betaal ik overal waar ik kan met credit card en pas met cash als het niet anders kan.
Ik pin ook altijd in Japan, gaat prima en neem als reserve Eur 200,- biljetten mee voor noodgevallen. Deze heb ik nog nooit aan hoeven spreken in de jaarlijkse reis naar Japan die ik maak.