Het gaat weer de goede kant op met de Yen. Net stond hij op 127,1150. Hopen maar dat deze trend zich doorzet!
Nou ja, ook toen ie een paar dagen geleden nog net boven de 80 cent voor 100 yen stond was dat nog vrij gunstig, een paar jaar geleden zat dat nog even boven de euro. Maar toen hebben ze wat maatregelen genomen om hem in waarde te laten dalen, wat beter is voor de export. Daar profiteren we nu nog steeds van.
Het verschil heb ik overigens nog het ergst gemerkt bij m’n eerste twee reizen in 2008: tijdens de eerste reis zat de koers ergens rond de 60 cent, maar later dat jaar was het opgelopen tot in de 90 cent. Toen was in een half jaar tijd alles ineens dus feitelijk anderhalf keer zo duur geworden…
Bij onze tweede reis hadden we een koers van 101/102 yen voor 1 euro ![]()
Dan staat hij er nu gelukkig wat beter voor.
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal en erg duidelijke antwoorden. Hier kan ik echt heel veel mee!
Hierbij wil ik mijn geld vraag ook afsluiten en hopen dat mensen nog tips hebben over Nikko
Wij gaan ook naar Nikko en vonden op onderstaande site veel nuttige info.
www.jnto.go.jp/eng/location/rtg/pdf/pg-302.pdf
Als ik het goed begrijp is er dus een directe bus van yumoto onsen naar JR Nikko station? En kan ik gewoon vanaf Chuzenjiko onsen lopen naar Yumoto onsen via de route die ik in de eerste post gaf?
Ik denk ook nog na over Nikko, dus bruikbare tip!
Ik ben zelf alleen één keer als dagtrip naar Nikko geweest en toen niet verder gekomen dan de bekende tempels, dus heel veel kan ik inhoudelijk niet bijdragen. Maar als je meer wil zien lijkt me een overnachting daar geen overbodige luxe.
Dat is nog goed; wij hadden onze eerste reis 90 Yen voor 1 euro!
Een paar weken geleden hebben we 129 gehad voor 1 euro, net voordat de koers weer slechter werd, maar nu nog zo rond 126 voor 1 euro.
De laatste keer dat wij in Japan waren, in 2014, kregen we daar 135 voor 1 euro.
Toen nog even een paar keer extra gepind voor “een toekomstige reis” die zondag gaat beginnen.
:biggrin:
Ben eigenlijk vooral van plan om naar lake chuzenji te gaan. En vind vroeg opstaan en laat terugkomen in Tokyo niet zo een probleem.
Ja, er is een directe busverbinding tussen Yomoto onsen naar JR Nikko station.
Wij hebben ongeveer dezelfde route in gedachten. We willen het Senjogohara plateau lopen vanaf Ryūzu no taki naar Yumoto onsen en afhankelijk van het weer met een uitbreiding rondom Yonoko lake. Vanaf daar met de bus terug en als er tijd over is nog de Kegon waterval bezichtigen.
Er gaat in totaal best wel veel reistijd in zitten en ik vraag me af of je plan om het helemaal lopend te doen in 1 dag haalbaar is. Ik ben er zelf nog niet geweest, dus kan het alleen maar inschatten op basis van de kaarten die ik gezien heb. Het gedeelte vanaf Ryuzo no Taki naar Kegon falls loopt zo te zien over de weg. Geen flauw idee of het leuk lopen is.
In jouw geval zou ik kiezen voor de omgekeerde route, dus vanaf Yumoto onsen naar Chuzenjiko onsen. Als het niets is, dan kun je altijd nog tussentijds bus nemen.
Met ING pas kun je zonder problemen pinnen bij 7-eleven. Wat euro’s als reserve meenemen. Ga in oktober voor de 2e keer naar Japan en ga het weer op deze manier doen.
Geen enkel probleem ervaren met pinnen op de route; Osaka, Kyoto, Hakone en Tokyo