Geldzaken

Hallo reisvrienden,

Mijn vriendin en ik vertekken volgende week donderdag naar Japan om daar dan drie weken vakantie te houden. We kunnen niet wachten uiteraard! We hebben al heel veel gelezen en ons behoorlijk in het land verdiept maar we hebben toch nog een vraag wat betreft de geldzaken.

Ik begrijp dat in Japan vrijwel alles in cah gaat maar weet iemand nu precies hoe het zit met pinnen in Japan? Ik lees verschillende berichten en begrijp dat je wel kan pinnen maar echt maar bij een beperkt aantal automaten. Moeten we dan echt al ons geld van te voren meenemen en daar inwisselen of iets dergelijks? Whats the deal?

Ik hoor graag of iemand wat duidelijkheid kan geven naar aanleiding van eigen ervaring.

Ik hoor het wel, alvast bedankt en groetjes!

Tom

Bij automaten in de postkantoortjes kan je altijd pinnen, de overige automaten inderdaad vrijwel nooit. Op de plattegronden die je bij de tourist information kan krijgen staan deze meestal ook aangegeven. En inderdaad, bijna alles gaat met cash, of voor grotere bedragen eventueel de creditcard.

Wellicht is het wel verstandig vooraf al wat Japans geld te halen, bij m’n reis eerder dit jaar hadden een paar reisgenoten geprobeerd op Narita Airport te pinnen, dat was ze niet gelukt, ze hebben toen maar de resterende euro’s gewisseld.

Mijn ervaring is ook dat pinnen moeilijk is. Op Narita Airport lukt het prima.

Maar anders kun je idd alleen maar pinnen bij een paar grote banken of postkantoren. Nu moet je het teken weten van het postkantoor om deze te kunnen vinden. De banken zijn op zich wel duidelijk maar helaas geldt wel…als je ze nodig hebt kan je ze niet vinden !! Zo heb ik bv maar in Tokyo 2 postkantoren gevonden en in 1 straat weet ik dat er sowieso een bank zit waar je kan pinnen (Omotesando). Maar om daar nu telkens heen te gaan als je moet pinnen !! Het komt erop neer dat als je ze zoekt je ze gewoon moeilijk of niet kan vinden. En ga je buiten Tokyo zijn ze ook moeilijk te vinden.

Ik was blij dat ik al mijn geld voor 3 weken gewoon van te voren had omgewisseld. Je loopt dan met veel cashgeld op zak maar ik had er geen problemen mee. Gewoon overal her en der wat verspreiden.

Japan is een heel veilig land dus geen problemen daarmee. Japanners zelf lopen ook altijd met veel cash geld op zak. En mocht je bv je portemonnee met wat geld kwijtraken, Japanners zijn ook nog eens heel eerlijk dus grote kans dat je je portemonnee weer op kan halen bij het dichtsbijzijnde politiehokje (koban) op de hoek vd straat.

Kijk dat zijn nog eens nuttige tips!

Maar naar aanleiding van jouw reactie eenelfje; is het dan niet het slimst om in Japan zelf de meeste euro’s te wisselen? Meestal zijn de koersen daar ter plekke toch een stuk gunstiger? Zo ja is dat wisselen dan wel gemakkelijk te regelen?

En hebben jullie verder een indicatie van een dagelijks budget? Ik heb alle hotels reeds gereserveerd voor de drie weken vakantie en kom op zo’n 65,- per nacht voor twee personen, dus dat is heel goed te doen, maar wat is jullie ervaring met de dagelijkse kosten van eten en dergelijke?

Alvast heel hartelijk dank voor jullie nuttige tips en informatie!

Op het vliegveld zal wisselen geen probleem zijn, bij grotere hotels kan het vaak ook wel, maar verder zal dat zoeken worden.

Wat betreft die postkantoortjes, die zijn meestal inderdaad niet erg opvallend, je moet wel redelijk weten waar ze zitten. Waar ga je allemaal naar toe? In Kyoto zit een postkantoor direct links buiten het station. In Tokyo kan je o.a. bij het Metropolitan Government Office in Shinjuku gratis een zogenaamde Handy Guide krijgen, een erg handig gidsje met prima plattegronden waarop ook duidelijk de postkantoortjes staan aangegeven, dan kan het bijna niet missen.

Wat betreft de kosten, dankzij de lage koers van de yen is Japan momenteel lekker betaalbaar. Uiteraard is een en ander afhankelijk van hoe luxe je het zelf wilt maken, maar voor een ontbijt bij een coffeeshop en lunch en diner in de normale restaurantjes zal je per dag op zo’n 4000 yen p.p. moeten rekenen, en dan is het echt niet behelpen. Goedkoper kan zeker (noedel- of curryrestaurants!), en duurder uiteraard al helemaal.

Als je gaat rondrijzen neem ik aan dat je een railpass hebt? Anders zijn de treinen wel behoorlijk prijzig. Metro’s en bussen in de steden daarentegen vallen wel mee, reken op 500 tot 1000 yen per dag, helaas zijn dagkaarten wel relatief duur. Taxi’s zijn niet echt goedkoop, maar door het uitstekende OV zal je die niet vaak nodig hebben.

Resteren nog de toegangsprijzen, over het algemeen vallen die ook wel mee, meestal een paar honderd yen voor een bezienswaardigheid of museum, al zijn er uiteraard uitzonderingen. Tempels zijn vaak gratis te bezoeken, het uitzichtplatform van het eerder genoemde Metropolitan Government Office ook.

Het grootste gevaar voor je portemonnee: de winkels. Ze verkopen zoveel ontzettend leuk spul en vaak ook nog relatief goedkoop, je moet een hele goede zefbeheersing hebben om niet met een enorme berg souvenirs thuis te komen…

Makkelijker dan het zoeken naar postkantoortjes, vond ik dat je simpelweg gewoon kan pinnen bij de meeste 7-Eleven supermarktjes, deze zijn overal te vinden(elke 2 straten) en 24 uur per dag open. In de hoek hebben ze dan zo’n pinautomaat, die je zelfs nog met spraak bedankt als je wat hebt opgenomen.

Gewone banken waren lastiger te vinden. Tenminste, je had ze wel overal, maar je kon er lang niet overal pinnen (wel bij bijvoorbeeld citibank) met een pas van de Postbank. De Postkantoortjes heb ik volgens mij een beetje over het hoofd gezien of gewoon niet herkend.

Qua voedsel waren wij overigens gemiddeld wel minder kwijt dan 4000 yen. De noodle restaurants zijn er sowieso goedkoop en lekker, maar op veel andere plekken had je ook voor pakweg 2000 yen een bord vol voedsel. Water kreeg je er standaard bij (en drink ik normaal ook bij het eten).

Voor de rest had ik een tijd geleden een artikeltje geschreven met wat informatie over activiteiten, bezienswaardigheden, het eten en dergelijke in Tokyo:
Vakantie informatie Tokyo
Bij de meeste dingen heb ik de prijzen gezet.

Dat klinkt allemaal heel goed!

Reislijst bedankt voor de tip! Dat klinkt heel gemakkelijk die Seven Eleven pinautomaten, maar zijn die echt voor alle buitenlandse passen geschikt? Ik ben altijd bang dat mn pas wordt opgeslokt door zo’n buitenlandse automaat. Dan sta je daar…
Zou tof zijn als je dat weet…

Of het werkelijk voor alle buitenlandse passen geschikt is kan ik niet zeggen, maar inslikken doen ze in ieder geval niet. Wij hadden er in ieder geval geen problemen mee en 7-Eleven staat erom bekend dat je daar met buitenlandse passen kan pinnen.

In ieder geval moet je gewoon maar ff rondkijken, zo’n probleem zal het niet zijn. Op Narita Airport konden we ook gewoon pinnen (wel opletten, er staan pakweg 10 verschillende pinautomaten op rij, grote kans dat je bij de ene niet kan pinnen en bij de ander wel).

Voor de rest inderdaad gewoon met een flink pak geld op zak lopen.

En uitkijken dat je niet teveel koopt en door de douane op Schiphol genaaid wordt, zoals ik (kon na de te dure vakantie daar nog ff 90 euro lappen :frowning: )

Kijk, dat van die 7-eleven is nog eens een goede tip. Ik heb het wel een keer bij een FamilyMart geprobeerd, maar daar werkte het (zoals onze reisleidster al had aangegeven) niet. Ik ben overigens wel voorzichtiger geworden met pinnen in het buitenland, in Frankrijk is door een storing een keer m’n pas ingeslikt, gelukkig bij een bankfiliaal. Even binnen gemeld, er is even iemand bijgehaald, en een half uurtje later liep ik met pas en geld weer naar buiten. Sindsdien pin ik in het buitenland liever niet meer zomaar ergens op een straathoek, zie dan maar eens je pas terug te krijgen…

En wat betreft die 4000 voor het eten, ik was uitgegaan van zo’n 500-800 voor ontbijt (koffie en sandwich), 1000-1500 voor lunch en 1500-2000 voor diner, meestal dan wel met een fles bier of sake erbij. Maar inderdaad, goedkoper kan zeker, voor minder dan 500 yen kan je al een heerlijke kom noedels krijgen.

PS: nu ben ik even brutaal, ik had hier ook nog enkele vragen voor m’n komende reis, wellicht kan je me daar ook verder mee helpen?

Voor een hele dag komt 4000 yen inderdaad wel in de buurt. Sowieso gingen er bij mij ook telkens weer 110-130 yen in een van de vele vendingmachines.

Maar ik zal zo even in de andere topic kijken.

Dat van die 7-eleven supermarkten wist ik niet eens dat je daar kon pinnen, maar ja ik had toch alles al omgewisseld op Narita zelf dus hoefde ik ook verder niet meer te zoeken.

Ik heb ook helemaal niet zoveel opgemaakt per dag in Japan als dat ik had voorberekend, viel allemaal reuze mee met de prijzen daar. Ik vind zelfs een dagje Tokyo goedkoper als bv een dagje Amsterdam !

Omdat ik dus minder geld had opgemaakt dan ik had berekend ben ik maar aan het shoppen geslagen !! Pffff wat een shoppen daar haha.

Ik had toen zoveel geshopt dat ik 2 dozen heb opgestuurd naar mezelf in NL ! Ik vond dus wel 2 postkantoren in Tokyo en heb de boel gewoon opgestuurd. Is helemaal niet duur vanuit Japan om pakketten op te sturen naar NL. De dozen waren wel opengemaakt door de douane voordat ze bij mij thuis zijn afgeleverd maar er zat niets van “waarde” in, gewoon boodschappen uit de supermarkt, frutsels en fratsels uit de 100-yen shops, kleding (geen merken), tassen (geen merken) dus dan hoef je ook niets te betalen als de doos in NL aankomt.

Trouwens het teken van een postkantoor in Japan is een lichtblauwe T (met dubbele streep ===). Als je dat teken ziet herken je ze wel.

Ik zat in een hostel dus ik heb bij de supermarkt altijd spulletjes voor ontbijt gekocht om zelf te maken. Voor de lunch was ik meestal 1000 yen kwijt. Voor avondeten rond de 1200 yen.

Een combi dagkaart voor de metro (Toei & Tokyo metro) kost 1100 yen.

En ja soms wat drankjes uit de vele automaten voor 110 yen.

Trouwens een tip…als je geen zin hebt om een keer savonds echt uit eten te gaan maar gewoon ff op je hotelkamer wilt eten ofzo…alle foodhallen van de grote warenhuizen hebben v.a. 18.00 / 19.00 uur uitverkoop (weet zo ff de precieze tijd niet meer) ! Al het eten is dan afgeprijsd. Dan kan je zo een hele bak met eten voor 200 of 300 yen kopen ! Superlekker. Maar wees er snel bij want de Japanners zijn hier zelf reuze snel bij en is alles binnen mum van tijd weg !

Ook een tip als je smiddags bv niet zoveel honger hebt maar toch ff wat wilt snacken…ga gewoon naar zo’n foodhal in een groot warenhuis…die zijn supergroot en bij bijna elke vitrine mag je wel wat gratis proeven van de schaal. Zo kan je en vanalles proeven en al lopende eet je gratis je buik rond ! (haha ik ben echt erg hoor…)

Als je in Tokyo bent is het echt een superleuke en gekke belevenis om in het Alcatraz ER restaurant te gaan eten !! Het is restaurant is wel wat duurder maar superlekker, het eten wat je er bestelt deel je met elkaar. En het is echt een super maffe typisch Japanse belevenis om daar te gaan eten. Ze hebben geprobeerd om een groot deel van de kaart in het Engels te vertalen. Het restaurant is in Shibuya, wel een beetje moeilijk te vinden omdat het in een rustig straatje ligt maar het zoeken echt waard ! En ze hebben gekke shows er tussendoor met typisch Japanse humor. Ow en vooral de cocktails zijn een belevenis !!!

Maar heb een goede kaart voor je gevonden http://gmap.jp/shop-9630.html
(2F betekent dat het op de 2e verdieping zit)

Geweldige tips allemaal! Superhandig zo’n forum, daar kan de Lonely Planet niet tegenop!

Nog precies een week te gaan, we kunnen echt niet wachten!!!

Natuurlijk zal ik verslag doen hier op de site van onze belevenissen.

Nouja, 500 yen voor een avondmaal is misschien een beetje overdreven. Oke, je kunt voor 300-500 yen een bak udon/soba krijgen maar daar zit je (ik i.i.g.) niet van vol. Een kom Ramen zit meestal rond de 800 yen en vult veel meer.

Verder is misschien nog een leuke tip als je een keer in Kyoto rondloopt en op zoek bent naar restaurantjes, probeer eens de hogere verdiepingen van Kyoto station (11e verdieping als ik me niet vergis). Daar zitten flink wat verschillende soorten restaurants vlak bij elkaar, plus het feit dat het eten geweldig lekker en niet duur is.

En 7-eleven’s zitten overal, dus geld pinnen is geen probleem.

Bah, ik wil weer terug…

Ik hoor vaak dat Japan een duur land is. Is dat werkelijk zo?
Zijn de prijzen daar hoog of echt waanzinnig hoger dan bij ons?

Zeker niet, hoewel de yen wel weer wat aan het stijgen is ligt het prijspeil voor de meeste voor toeristen relevante zaken juist een stuk lager dan hier in Nederland. Uiteraard kan je het zo duur maken als je wilt, maar voor een euro of 10 kan je uitstekend eten en voor €40 kan je een kleine maar verder prima hotelkamer (single ensuite) in hartje Tokyo hebben. Het OV is weliswaar niet echt goedkoop maar met een railpass is ook dat nog te overzien, en je komt daarmee echt bijna overal, snel en makkelijk.

Het is uiteraard geen spotgoedkoop land als Thailand of China, maar bedenk wel dat de levensstandaard in Japan minimaal gelijk is aan die van ons, dat zie je uiteraard overal in terug.

Voor het idee, in november ben ik tijdens 3 weken zelfstandig reizen in totaal zo’n €1000 aan cash kwijt geweest voor eten, entreegelden (waaronder een aantal dure dingen als een sumotoernooi, park Huis ten Bosch en een helikoptervlucht over Tokyo), lokaal vervoer per metro of bus (die vallen niet onder de railpass) en een bijna beangstigende hoeveelheid souvenirs. En wij hebben zeker niet op de kleintjes gelet, doe je dat wel dan zou je voor de helft nog een heel eind moeten kunnen komen. Voor de duidelijkheid, vlucht, hotels en railpass zijn niet in dit bedrag opgenomen aangezien we die vooraf of per creditcard betaald hebben. Alles bij elkaar heeft die reis ons ongeveer €2500 p.p. gekost.

Overigens is de koers weer aan het herstellen, momenteel krijg je voor 1 euro zo’n 133 Yen.

Tsja, wat is herstellen? Er zijn tijden geweest dat je blij mocht zijn voor een euro 80 yen of zelfs nog minder te krijgen. En dat hakt er dan toch flink in…

Ik herinner me dat ik in 1979 ± 0,7 cent per Yen betaalde; vandaag is dat niet veel anders. Alleen waren het toen Guldencenten en zijn het nu Eurocenten. Met andere woorden, de yen is t.o.v. de Nederlandse munt goedkoper geworden. Maar feitelijk zijn de prijzen in Europa inm de tussenliggende jaren veel harder gestegen dan in Japan.

Japan is inderdaad niet duur (meer) voor ons Nederlanders.

Vorig jaar april had ik een veel betere koers. Kan me niet echt heugen hoe het zat, maar ik geloof dat hij toen minstens op €1 = ¥150. Dus dat is vergeleken met nu erg goed. Had toen sowieso vuile mazzel, want mijn Rail Pass trip viel naadloos samen met volbloei van de Sakura.

Edit: Sterker nog:
De wisselkoers van 28 apr 2008 was: 163,0935

In mei zat de koers inderdaad ook iets onder de €0,60 voor 100 yen. Daarna ben ik die volgende reis gaan plannen, uitgaande van dezelfde koers (en uiteraard bijna alles ter plekke betalen). Helaas was je in november voor diezelfde 100 yen ineens rond de 80 cent kwijt, wat alle kosten te plekke zo’n 30% hoger uit laat vallen, dat hakt er toch wel even in…