Ik heb onlangs (eindelijk!) mijn ticket naar Tokyo, Japan geboekt maar ik zit met enkele vragen die ik op internationale fora niet echt duidelijk beantwoord heb gekregen. Misschien dat het hier dan wat makkelijker is omdat we dezelfde taal spreken…
Mijn eerste vraag gaat over het pinnen van geld in Japan. Ik ga met mijn zusje op vakantie en wij bezitten beiden geen creditcard. Ik bezit wel een normale Master PIN van de ING-bank (De normale). Ik ben de afgelopen twee zomers in Indonesië geweest en daar was dit geen probleem: Ik kon bij BNI (Bank Nasional Indonesia) gewoon met deze pas pinnen tegen een kleine vergoeding voor de bank (Zo’n €2,50 en 1% van het gepinde bedrag ongeveer). Mijn vraag is of dit ook in Japan (M.n. Tokyo) mogelijk is? Ik zal het waarschijnlijk wel nodig hebben. Als dit niet het geval is heeft iemand dan een alternatief?
Ik zal vast wel later met nog meer vragen komen maar ik denk dat dit voorlopig wel genoeg is hehe. Bij voorbaat dank voor het lezen (en hopelijk een reactie)!! :dag:
Pinnen in Japan is niet echt een probleem, je moet alleen even weten waar. Bij de postkantoren (herkenbaar aan een soort ‘T’ met nog een extra streepje) kan je altijd terecht. Daarnaast staat in zowat elke 7-Eleven/7i ook een ATM waar je kan pinnen. En ik hoorde laatst dat het bij de FamilyMart ook zou werken, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen.
Zal inderdaad wel iets kosten, maar waarschijnlijk minder dan wanneer je cash wisselt. En je kan ook rustig met wat grotere bedragen tegelijk pinnen, Japan heeft nog echt een cash-maatschappij, en de kans op diefstal is minimaal.
Op dit moment zitten we in Hirosaki en vandaag nog gepint bij de 7i.Het is ons eerder 1x gelukt 30.000 yen te pinnen,daarna gaf hij alleen 20.000.Dit gepint bij verschillende 7-eleven winkels.Wij hebben een Abn pinpas.Als het mastercard-logo op je pinpas staat dan is hij geschikt.
Wij betalen 2,25 transactie kosten.Ligt aan de koers van dat moment.
Het is handig om bij je bank te checken hoeveel je buiten de EU/NL kunt pinnen. Ik kwam er laatst pas in Japan achter dat de limiet was aangepast en ik maar 25.000yen per dag kon pinnen. Zoals Wizard al zei is Japan zeer veilig, dus pin ik meestal zoveel mogelijk zodat niet telkens tijd kwijt ben aan pinnen en telkens kosten heb.
ik las laatst dat de Rabobank het pinnen met de pinpas buiten de EU wil gaan blokkeren. Dit als maatregel tegen het skimmen, wat kennelijk voornamelijk van buiten de EU plaatsvindt. Als mensen dan toch buiten de EU willen pinnen, dan moeten ze dat aangeven bij de bank.
Ik weet niet of andere banken dit ook willen doen.
Het is dan toch aan te bevelen om vooraf even bij de bank te informeren.
Ik heb Maestro… Is dat dan wel mogelijk? Ik bedoel, in Indonesië heb je bij alle ATM’s en andere pinautomaten altijd erboven een rij van symbolen van bankpasjes/creditcards die er zouden moeten werken, heb je dat daar niet?
Het Maestro-logo tref je ook aan, alleen kun je in Japan niet zoals in veel andere landen bij bijna elke bank of ATM pinnen. Meestal alleen met een Japanse bankpas.
De 7-eleven(met ATM) en Postkantoren zijn de meest voorkomende plekken waar je met Maestro/Cirrus geld kunt opnemen. Het is wel handig om bij de bank je daglimiet te checken voor het geval je veel geld moet opnemen om bv hotel te betalen aangezien je geen creditcard hebt.
Enorm bedankt voor de hulp !! Dan wil ik graag nog vragen naar plekken die ik absoluut niet mag missen terwijl ik in Tokyo verblijf. Ik en mijn zusje zijn nog relatief jong dus zullen we veel shoppen en uitgaan maar overdag willen we graag wel veel leuke plekken bezoeken. Ik weet alleen van de Keizerlijke Tuinen maar ik zou zo graag wat meer willen zien. Als er suggesties zijn hoor ik het graag. Ik ben voor alles wel in, zolang het een beetje in de buurt van de Tokyo-agglomeratie ligt en betaalbaar blijft.
Hoe lang en wanneer blijf je in Tokyo/Japan en wat interessert jullie? Wil je bv musea zien of veel cultuur/historie, pretparken, anime of modern. Er zijn ook bv vuurwerkfestivals in de zomer of andere evenementen.
Enkele suggesties:
Tokyo:
Asakusa
Sky Tree (onlangs geopend)
Akihabara
Shibuya
Harajuku
Shinjuku
Japanse tuin zoals Hamarikyu of Rikugien
Edo Museum
Buiten Tokyo:
Nikko
Kamakura
Hakone
Mount Fuji/ five lakes
Kamakura
Disney Sea
We zijn natuurlijk geïnteresseerd in shoppen haha, maar we willen ook graag veel cultuur/historie, musea etc. zien. Het moeten gewoon echt dingen zijn die we absoluut niet mogen missen, dingen die uniek zijn van Japan en Tokyo. We verblijven er drie weken (22/06-12/07), in Shinagawa. We zijn overal voor in dus als we bijv. een busritje naar een mooie plek buiten Tokyo moeten nemen om iets speciaals te zien is dat geen probleem.