Volgende week is het eindelijk zo ver, we gaan voor de 2e keer naar japan! Omdat we dit jaar wat meer in een Ryokan moeten we aardig wat contant geld hebben omdat ze geen creditcard of pin accepteren. We willen ook het risico niet lopen dat we straks geen genoeg geld hebben als we daar aankomen.
Nu ga ik normaal naar het GWK maar ik zag, ondanks dat de Yen aardig weer gunstig wordt, dat ze 10% kosten berekenen. Vind ik best veel en zeker op ongeveer 1500 contant geld.
is er nog een andere plek waar het gunstiger geld wisselen is? misschien vliegveld Tokio? wie heeft er ervaring mee?
Helaas geen antwoord gehad. ik heb geld bij de Rabobank besteld. Ook prijzig maar minder dan de gwk. We willen niet het risico lopen dat we met lege handen bij de ryokan staan.
Volgens mij is pinnen in Japan het goedkoopste. Vraag bij je bank je daglimiet in het buitenland na en verhoog dit indien nodig. Je kunt in Japan pinnen bij postkantoren en Seven-Eleven convenience stores. Bijna elke stad/wijk heeft een postkantoor.
Ik pin ook altijd gewoon ter plekke. De kosten daarvan verschillen wel van bank tot bank, ik zit bij ING waar het om €2,- plus 1% koersopslag gaat. Bij Rabobank is dat hetzelfde, ABN AMRO is met €2,25 en 1,2% koersopslag wat duurder, SNS en ASN met €2,25 maar geen koersopslag weer wat goedkoper. Gebruik wel je pinpas, geld opnemen met creditcard is fors duurder.
Klopt, ik weet dat het goedkoper is om te pinnen. Het probleem is alleen dat we dit keer veel in ryokans verblijven die we contant moeten betalen. Of te wel 1800 euro contant. We kunnen maar 500 euro per week contant geld pinnen in het buitenland dus samen 1000 euro per week contant geld op nemen maar dat vinden we een risico. De eerste paar dagen verblijven we in kleine plaatsen waar we niet zeker van zijn dat we een pin automaat vinden ( in Engels). We hebben dus toch maar besloten om contant geld te halen bij de bank zodat we voor de gasthuizen geld hebben. De rest pinnen we.