De koers van de JYE is in een jaar tijd inderdaad enorm gekelderd. Vorig jaar kreeg je ultimo mei nog 163 JYE voor een euro, ultimo mei 2009 zal dit rond de 130 JYE voor een euro liggen. Zie ook:
Over het algemeen is Japan, vooral vergeleken met andere westerse landen, niet exorbitant duur te noemen. Uit eten gaan is bijvoorbeeld erg goedkoop (vooral gezien de kwaliteit van de maaltijden).
Japan wordt “kunstmatig” door de grote reisorganisaties duur voorgesteld. Totaal niets van waar. Als je met een beetje verstand je eten en je verblijf uitzoekt, geen backpack maar normale niveau, dan kom je al een heel eind. Het dagelijkse onderhoud is echt goedkoper als in NL.
Ik was daar voor een avondje eten en drinken (8u. tot 12u.) in een soort tappas-achtig tentje omgerekend ca. 25 euri kwijt. Probeer dat maar eens hier in NL. (koers 100 yen = 0,83 euri)
En voor de allerlei kleine dingetjes hebben ze de 100 yen shop uitgevonden :chin: ideaal !
Ja idd het lijkt wel of het “kunstmatig” duur wordt voorgesteld.
Want toen ik vertelde dat ik naar Japan zou gaan had ik dat beeld ook, maar ik moest en zou gaan dus had veel gespaard. En iedereen echt iedereen om mij heen zei gelijk …“ohhh maar het is toch heeeel duur daar”, zonder dat ze er ooit geweest waren!
Maar idd daar aangekomen bleek alles veel goedkoper dan in NL ! (Ik ging dus echt op de prijzen letten toen ik er net was omdat ik dus ook dacht dat het heel duur zou zijn!).
Toen had ik dus zooveel geld over omdat ik dus vele malen goedkoper uit was dan ik had gedacht dat ik dus flink ben wezen shoppen in Tokyo!
Het handigste is om bij het GWK op Schiphol wat ¥ op te nemen voor handgeld als je aankomt in Japan (trein etc.) en verder je Europinpas mee te nemen om in Japan te pinnen. Een creditcard is daarnaast ook handig om hotel etc. mee te betalen.
Ik sluit me aan bij het advies van Gejo. Wij zijn net terug van een reis naar Japan. Bij aankomst op de luchthaven van Osaka hebben we direct gepind met onze creditcard. Voordat we vertrokken, hebben we een bedrag gestort op onze creditcard ( VISA ). Zij rekenen voor opnames in het buitenland slecht € 1,50 . Ik dacht de Rabobank € 4,00 . Verder zag ik tot mijn verbazing, dat we over het gestorte geld ook nog 2,25 % rente ontvingen. Hou wel de koers van de Yen / Euro in de gaten, momenteel staat de euro er niet goed voor.
Veel plezier in Japan.
Groet,
Johanna
Weet je wel wat een treinkaartje kost in Nederland? En als je verder toch niets tedoen hebt. En een beetje gemak is die paar € (of ¥) wel waard. Ze heten nog steeds GWK, alleen Travelex erachter.
Wat bij GWK Travelex overigens wel kan helpen is goed opletten voor acties, ik heb al een paar keer ergens een voucher gekregen voor commissievrij wisselen. Niet dat ik die ooit gebruikt heb, ik pin (of wissel) meestal gewoon na aankomst.
Beste Bankokflyer, Wat een treinkaartje in Japan kost heeft hier natuurlijk niets mee te maken. Als je meer kosten moet maken om die paar peanuts te besparen, dan is het financieel nutteloos. Dan helpt een lullige opmerking niet. Of je moet het heel leuk vinden om Amsterdam (of Rotterdam of Groningen) door te lopen om uit te zoeken waar je een paar Euro kunt besparen, ga je gang. Zie het dan als een hobby. Maar voor mij (en vele anderen) is het GWK op schiphol voor wat handgeld erg gemakkelijk
Inderdaad, lezen is moeilijk, zelfs voor jou! (om die lullige opmerking maar eens terug te kaatsen).
een paar jaar later komt er toch nog een melding in deze thread.
Omdat geld wisselen in NL bij de banken echt veel duurder is, vraag ik me af of er in de tussentijd (het laatste bericht hier dateert van 2010) nog ontwikkelingen zijn op het gebied van pinnen in Japan. Ik heb 2 bankpassen en beide zijn gedeblokkeerd op het moment dat ik naar Japan ga. Moet er alleen niet aan denken dat je pas wordt ingeslikt, of dat het niet werkt… (stom eigenlijk, want ik ga jaarlijks naar Frankrijk en dan maak ik me er nooit druk om)…
Ironisch genoeg is mijn pas alleen ooit in Parijs een keer ingeslikt: het apparaat meldde dat ik m’n pas uit moest nemen, dan kreeg ik m’n geld…alleen verscheen de pas niet. Gelukkig betrof dat een automaat bij een bank, dus ondanks mijn beperkte Frans en hun onvermogen/onwil Engels te spreken kwam het uiteindelijk wel goed.
Dat is inmiddels echter dusdanig lang geleden dat ik er eigenlijk nooit meer rekening mee hou. Als ik geld nodig heb pin ik gewoon bij de eerste de beste geschikte automaat die ik tegenkom. In Japan is dat veelal op stations of zo, dus als het mis gaat wordt het héél interessant…
Gelukkig heb ik naast m’n bankpas ook twee creditcards, dus de kans dat ik echt niet aan cash kan komen is gering.
Ik heb ooit mijn pas ingeslikt gezien bij de ING in mijn woonplaats. Op een zondag duwde ik de pas in de gleuf … wachtte tot het scherm naar beneden zou zakken (yep, 't is alweer een jaar of 20 geleden) en zag toen door dat venster dat de machine tijdelijk buiten gebruik was en dat ik op stop moest drukken … Maar daar kon ik niet bij… want het venster bleef gesloten … dikke grrrrrr. Mijn pas was ik 3 weken kwijt, want ik moest een nieuwe aanvragen.
Ok, gewoon in Japan dus naar 7-11, stations, Narita en evt. postkantoren. Gewone banken zijn dus nog niet echt een optie.