Questions en fietstip voor kyoto

Hallo allemaal,

Begin november trekken mijn vriendin en ik rond in dit mooie land voor de eerste maal en dit voor een 20 tal dagen. Het is onze eerste verre reis (Europese vakanties niet meegeteld ^^)

Ik heb wel nog enkele vragen waar ik niet direct een antwoord op vind online:

-We doen 2 ryokans in de alpen, 1 overnachting in koya san en de rest zijn de gewone westerse hotels. Hoe zit het juist in elkaar met de wifi acces bij de hotels? Krijg je gewoonlijk een kaartje met daarop de naam dat je je moet inloggen, maar hoe typ je het wachtwoord in met hun speciale tekens?? Of is het meestal in de lobby te doen op een openbare wifi waar iedereen op kan?
Ik dacht om dit eventueel op te lossen dmv zo’n daarbaar wifi toestel. Kan je dit ter plekke huren bij de luchthaven van osaka of moet je dit best reserveren??

-hebben wij als koppel 2 IC Cards (suica/icoca…) of slechts eentje?

-Wij hebben 1 visa kaart en het is de bedoeling om uiteraard direct wat geld af te halen in de luchthaven ter plaatste en daarmee de meeste aankopen te doen. Nu vraag ik mij af of je een soort van interest betaald bij het afhalen van geld in japan en het niet voordeliger is om gewoon in eigen land bij onze bank geld om te wisselen. Ik persoonlijk ben niet iemand die bang is om met 800€ rond te lopen.

-Ik dacht om 1 dag in kyoto een fiets te huren en daarmee Kinkaku-ji/Ryoan-ji en daarna Arashiyama/bamboebos te doen. We starten wel bij ons hotel dat vlakbij kyoto castle nijo ligt.
Zou er nog iets zijn dat nog prachtig is langs die “route”. Er liggen enorm veel tempels rondom Arashiyama waarmee we wel de tijd kunnen vullen, maar is dit allemaal haalbaar ivm potentiele hellingen (lees: Is dit doenbaar voor een stel luie autobestuurders die al 5 jaar lang geen fietsen meer hebben aangeraakt?? :biggrin: )

Alvast bedankt!

Mooie plannen!

Dat wisselt van hotel tot hotel. Vreemd genoeg heeft het ook wel even geduurd, maar inmiddels is (gratis) Wifi wel vrijwel vanzelfsprekend in Japanse hotels. Soms krijg je een briefje mee, soms ligt dat op je kamer (of zit er een stickertje op de spiegel of zo), soms moet je er even om vragen. Wachtwoorden met kanji/kana ben ik nog nooit tegengekomen, ik weet eerlijk gezegd niet eens of dat kan…

Kan ter plekke, maar zover ik heb gezien kost het dan wel aanzienlijk meer. Ik heb de laatste keren steeds een pocket-wifi bij Japan Wireless gehuurd, voor 20 dagen onbeperkt 4G is dat 9450 yen, oftewel zo’n €70. Die kan je ofwel bij je eerste hotel laten bezorgen, ofwel op een postkantoor op het vliegveld. En na afloop kan je hem in de meegeleverde retourenvelop gewoon in een brievenbus gooien. Maar er zijn meer aanbieders die volgens dit principe werken, die zie dit vooral ter referentie en niet als hét beste aanbod.

Ieder een eigen kaart, dus 2 inderdaad.

Geld opnemen met je credit card is behoorlijk prijzig, gewoon met je pinpas is altijd voordeliger. Met bankpas met Maestro-logo kan je terecht bij automaten van Japan Post, bij elke 7-Eleven en schijnbaar ook bij de Citibank, al heb ik die laatste nog nooit geprobeerd.

De exacte koste verschillen van bank tot bank, en vaak is het een combinatie van een paar euro plus een geringe koersopslag. Ga je hier al geld wisselen, dan zal je eveneens commissie betalen, en dat kan tussen de diverse banken en wisselkantoren zeer fors verschillen. In mijn ervaring is gewoon ter plekke geld opnemen toch voordeliger, en veel zal het niet uitmaken. En realiseer je wel: Japan is echt een cash-maatschappij, dus ook met €800 zal je het met z’n tweeën geen 20 dagen redden. Ik gebruik zelf m’n credit card ter plekke vrijwel alleen voor hotels en incidenteel een andere grote uitgave. Persoonlijk pin ik dan meestal 40 of 50k yen per keer, dus tegen de huidige koers zo’n €370. Het hangt meestal van het aantal souvenirs af hoe lang ik het daarmee red :biggrin:

Ik moet bekennen dat ik nooit in Kyoto gefietst heb en Arashiyama beide keren per trein bezocht heb. Maar zover mij bij staat is de stad zelf praktisch geheel vlak. Het verkeer in centraal-Kyoto is echter wel knap druk, dus ik weet niet of fietsen daar zo aangenaam zal zijn. Meer naar de randen toe (waar ook de meeste tempels liggen) moet het echter prima te doen zijn.

Niet zozeer op de route maar nog wel een paar aanraders: Sanjusangen-do is een van de meer unieke tempels, Fushimi Inari is met z’n eindeloze rijen torii tegen een berg op ook geweldig, en in het noord-oosten van de stad vormt het Philosophers Path een mooie route langs een hele hoop tempels.

En dan is er uiteraard ook nog Kiyomizudera, samen met Kinkakuji waarschijnlijk de beroemdste tempel van de stad. Maar daardoor ook een van de meest toeristische. Mocht je daarheen gaan, ga dan tegen zonsondergang voor een prachtig uitzicht over de sta, maar reken wel op enorme mensenmassa’s…

Bedankt voor uw snelle reactie! :chin:

Hmm, ik denk dat ik zo’n pocket wife ga huren. Lijkt me zeer interessant en valt nog goed mee van prijs. En we zijn dan 100% zeker van onze wifi ^^

Ja, 800€ zal idd wat krap zijn. De hotels/JRP/vlucht is al betaald. Rest uiteraard het eten/bezoeken/souvenirs. We zien uiteraard wel hoe dat evolueert qua budget… Dat is iets wat ik moeilijk kan plannen op voorhand.

Sanjusangen-do is eentje waar ik nog niet veel van gehoord of gelezen heb. Bedankt voor de tips.
We hebben helaas maar 2,5 dagen voor kyoto gepland.
De ene dag zal een fietsuitje worden richting Kinkakuji - Arashiyama (met daarrond de andere tempels in de noordoostelijke kant van de stad) zoals ik eerder aanhaalde, terwijl we de andere dag Fushimi Inari - Nara (hertenpark) zullen bezichtigen.
Die halve dag is een transitdagje, want we komen die dag van Hiroshima. Dat zijn dagen dat ik meestal open laat. Wie weet slapen we wat uit en vertrekken we pas ‘laat’ uit Hiroshima of wie weet komen we toch enorm ‘vroeg’ toe in Kyoto en slenteren we met onze bagage nog even het winkelcentrum in en rond het station en het kasteel. Alles 100% op voorhand plannen vind ik persoonlijk wat saai. :biggrin:

Gion/Nishiki Market/Kiyomizu-dera/Imperial Palace lijken me ook toffe dingen en die gaan we hoogstwaarschijnlijk niet kunnen uitvoeren.
We zijn ook nog net te vroeg voor die speciale herfstverlichting in Kiyomizu die s’avonds gebeurd, anders gingen we dit misschien eens op een avond doen. :frowning:

Wat betreft de verlichting raad ik je aan om naar een schema te vragen bij de tourist office op het station van Kyoto.
Zij hebben daar blaadjes waar alle verlichtingen op staan, en wanneer deze zijn.
Op sommige plekken kun je namelijk al eerder terecht voor de speciale verlichting.

Als de Kitano Tenmangu schrijn 's avonds verlicht is, dan raad ik je aan om in ieder geval daar naar toe te gaan. Hij ligt wat meer buiten het centrum, daarom laten de drommen mensen die wel naar de Kiyomizu Dera gaan de Kitano Tenmagu (nog) links liggen. Terwijl het wat mij betreft één van de mooiste plekken met herfstverlichting is in Kyoto!

Hartelijk bedankt voor de Kitano Tenmangu schrijn tip. Helaas heb ik na wat opzoekingswerk gemerkt dat deze ook nog niet open is (Illumination 2017: 11/11 to 12/3)

Wij zijn in kyoto op 2/3 en 4 november.

We zullen wel eens checken bij het tourist office, ook een leuke tip!

Misschien is het goed om te weten dat Kiyuzumidera momenteel under construction is. Zo erg zelfs dat ik de tempel niet eens kon herkennen. Ik zou 'm skippen als je een strak schema hebt.

Bedankt voor de reactie, we gingen die sowieso skippen wegens tijdsgebrek en nu voel ik me een pakje minder schuldig. ^^
Het is nochtans een must see als je in Kyoto bent volgens vele bronnen, maar we hebben keuzes moeten maken.