Dat in Nagasaki, was dat iets als dit?
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“UFLXgnSE08c” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Van wat ik heb begrepen zijn dit oefeningen voor het Nagasaki Kunchi, begin oktober. Daar waren ze toen in september ook al mee bezig…
Maar zo’n techtour, dat klinkt ook wel interessant. Nagoya is dan uiteraard een must (Toyota). Hamamatsu zal ook interessant zijn, met een leuk museum bij de Suzuki-fabriek, en daarnaast kan je daar ook een fabriekstour bij Yamaha (motoren én piano’s!) doen. Van Nissan weet ik dat ze in Tochigi fabriekstoers aanbieden bij de fabriek waar de GT-R gebouwd wordt, alleen niet Engelstalig, je wordt (in het Japans…) verzocht zelf een tolk mee te nemen. Komatsu heeft een fabriekstour in… Komatsu, Yanmar heeft een museum in Nagahama. En zo zijn er nog massa’s, uiteraard ook op andere gebieden. Je moet ze alleen wel weten te vinden…
Maar Noord-Korea, klinkt ook interessant! Mijn laatste trip is alweer 5 jaar geleden, ik heb daarna nog wel een keer gekeken voor een reis rond het 65-jarig bestaan van Air Koryo met daarbij diverse vluchten met hoogbejaarde toestellen, maar door de onduidelijkheid toen omtrent ebola (waarvoor ze simpelweg maandenlang het land gesloten hebben voor ALLE toeristen, Trump zou stikjaloers zijn…) is die reis überhaupt niet doorgegaan helaas. Ik heb het de laatste tijd wat minder gevolgd allemaal, maar er zouden inmiddels weer een hoop interessante nieuwe dingen te bezoeken zijn.
Ik ben overigens zelf nog flink aan het puzzelen geweest met vluchten en mogelijke routes, maar dat valt helaas toch flink tegen. Op de een of andere manier laat Shanghai zich lastig met Japan combineren. Ook nog wel iets anders bedacht: in plaats van Seoul ook een begin in Shanghai, daar is datzelfde weekend de F1-race. Maar ook dat blijft een kostbare grap qua vluchten, je zou haast denken dat die evenementen veel buitenlandse bezoekers trekken…
Zoals het er nu naar uitziet ga ik dan toch terugvallen op m’n oorspronkelijke plan van gewoon weer drie weken Japan. De route blijft nog wel even puzzelen, maar ik heb inmiddels alweer een lijst met bijna 100 festivals en evenementen verzameld dus dat zal vast wel goedkomen. Grootste vraagteken blijven dan nog steeds de vluchten: met het oog op het Hamamatsu Matsuri zou terugvliegen vanaf Nagoya het meest praktisch zijn (en ook wat speling geven met de railpass), maar voor het begin heb ik interessante opties waarvoor zowel Kansai, Nagoya als Tokyo het meest handig kunnen zijn. Keuzes, keuzes, keuzes…
Overigens er ook nog wel aan zitten denken om de hele handel om te draaien: begin en eind in Japan, en dan tussendoor naar Shanghai, maar aangezien je voor visumvrijstelling niet terug mag vliegen naar waar je vandaan kwam is dat toch ook weer lastig, dan moet er toch weer een extra bestemming bij. Al ze nou toch eens niet zo moeilijk zouden doen met die visums…