Izakaya Yokoso! - De plaats om lekker over Japan te kletsen

Dat het Japan ging worden was niet zo’n verrassing, maar ik wilde het ergens toch wel graag met iets anders combineren. Lang ook over Zuid-Korea zitten twijfelen, het Gwangju World Kimchi Festival klonk toch ook aanlokkelijk. Maar het bleek een stuk lastiger daar een goede vlucht voor te vinden, terwijl dit via Taiwan met een directe terugvlucht toch wel een buitenkansje was.

Ik heb eigenlijk nog nauwelijks nagedacht over wat ik in Taiwan zou willen bezoeken (Tarokko Gorge is het enige wat me zo direct te binnen schiet), maar de night markets alleen zijn eigenlijk al reden genoeg om terug te willen…

Maar goed,vanavond alvast eens wat hotels gaan boeken, en zal straks wel weer het gebruikelijke brainstorm-draadje maken. Er zit nu eenmaal nog een “gat” middenin m’n reis…

Met dank aan Tofugu begin ik nu eindelijk het nut van Twitter in te zien: de avonturen van Bruce Lee & Freddie Mercury (& friends)

Meer bekend over Taiwan?

Je bedoelt voor m’n volgende trip? Dat het tot een veredelde stopover is gereduceerd ten gunste van een tussenstop op Okinawa :ninja:
(met wel het voornemen toch maar eens serieus werk te maken van gewoon een volwaardige reis naar dat land volgend jaar)

Ik heb nu twee overnachtingen Taipei gepland staan (en de vluchten ook al geboekt), met een aankomst om half tien 's ochtends en een vertrek net na middernacht, dus effectief bijna drie dagen. Nog geen heel concrete ideeën voor de invulling daarvan, maar Beitou zou een optie zijn, of Maokong. Of met het oog op m’n treinenliefhebberij (de Pingxi-lijn was toch wel een van de hoogtepunten van m’n vorige bezoek aan Taiwan): de Neiwan-lijn. Maar mocht je nog leuke tips hebben…

Ik zag je reisschema al langs komen in een ander topic, erg gaaf. Ga je tijdens je reis ook nog een blog ofzo bijhouden, of foto’s online zetten?

Niet echt, al zal ik wel proberen geregeld iets in dat topic te laten horen en wellicht een enkele foto of filmpje plaatsen. Ik heb in het verleden wel geprobeerd onderweg een blog bij te houden, maar na een paar dagen komt daar vaak toch de klad in, en van uitstel komt dan afstel. En het zal ook zeker niet voor het eerst zijn dat ik dan 's avonds met de laptop op schoot in slaap val…

Dan ga ik dat topic in de gaten houden, ben wel benieuwd. Moet zelf ook nog een keer die kant op.

Zo, de laatste tijd maar weinig actief geweest hier: erg druk met werk, en dan zijn de avonden toch kort. Echter wel al bezig geweest met plannen voor een volgende reis. Tijdens m’n bezoek aan Hamamatsu vorig jaar al min of meer besloten dat ik dit jaar het plaatselijke matsuri daar zou bezoeken, en dus ook al weken geleden vrij gevraagd. Nu vallen er eind april en begin mei uiteraard ook een hoop feestdagen kort na elkaar, dus dat scheelt ook nog eens vakantiedagen. En dan zijn er ook nog eens een hoop matsuri rond het paasweekend. Toch wou het maar niet echt vorderen met de plannen voor de rest van de reis: genoeg opties voor het begin, een mooie uitsmijter (en tijdens Golden Week sowieso massa’s evenementen), maar daartussenin was het nog los zand. Het is laat in het hanami-seizoen, de Kurobe-Tateyama Alpine Route is dan open, en sowieso zijn er nog zat andere plaatsen die ik zou willen bezoeken, maar het kwam allemaal niet echt samen.

En toen kreeg ik gisteren ineens een ander idee: zijn er rond die periode nog autoshows in die hoek van de wereld. En of die er zijn: begin april de Seoul Motor Show, en eind van de maand is Auto Shanghai. Geen Japan dus, maar hé, het paasweekend, met o.a. het Takayama Matsuri en Nagahama Hikiyama Matsuri, valt daar weer mooi tussenin. Geen Hamamatsu Matsuri dan dus, dat moet dan nog maar even wachten. Wordt wel leuk puzzelen met vluchten…

Toffe ideeën, Japan staat bij mij ook op de shortlist (september/oktober). Heb een “Japan techtour” uitgetekend grofweg tussen Kobe en Tokio. Heb ooit eens bij toeval Mazda Hiroshima bezocht en dat was zo leuk dat ik wel wat meer Japanse fabrieken/musea wil bezoeken. Volgens mij liep ik toen bij toeval ook tegen een matsuri in Nagasaki aan: folklore met een draak. Best bijzonder om mee te maken.

Heb overigens ook nog een radicaal ander plan voor die periode: toch eens een bezoek aan Noord-Korea brengen… Het eerstvolgende op de reisagenda staat al wel min of meer vast en is voor mijn doen eng dichtbij: een stuk of wat Europese hoofdsteden bezoeken en me daar onderdompelen.

Dat in Nagasaki, was dat iets als dit?

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“UFLXgnSE08c” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Van wat ik heb begrepen zijn dit oefeningen voor het Nagasaki Kunchi, begin oktober. Daar waren ze toen in september ook al mee bezig…

Maar zo’n techtour, dat klinkt ook wel interessant. Nagoya is dan uiteraard een must (Toyota). Hamamatsu zal ook interessant zijn, met een leuk museum bij de Suzuki-fabriek, en daarnaast kan je daar ook een fabriekstour bij Yamaha (motoren én piano’s!) doen. Van Nissan weet ik dat ze in Tochigi fabriekstoers aanbieden bij de fabriek waar de GT-R gebouwd wordt, alleen niet Engelstalig, je wordt (in het Japans…) verzocht zelf een tolk mee te nemen. Komatsu heeft een fabriekstour in… Komatsu, Yanmar heeft een museum in Nagahama. En zo zijn er nog massa’s, uiteraard ook op andere gebieden. Je moet ze alleen wel weten te vinden…

Maar Noord-Korea, klinkt ook interessant! Mijn laatste trip is alweer 5 jaar geleden, ik heb daarna nog wel een keer gekeken voor een reis rond het 65-jarig bestaan van Air Koryo met daarbij diverse vluchten met hoogbejaarde toestellen, maar door de onduidelijkheid toen omtrent ebola (waarvoor ze simpelweg maandenlang het land gesloten hebben voor ALLE toeristen, Trump zou stikjaloers zijn…) is die reis überhaupt niet doorgegaan helaas. Ik heb het de laatste tijd wat minder gevolgd allemaal, maar er zouden inmiddels weer een hoop interessante nieuwe dingen te bezoeken zijn.

Ik ben overigens zelf nog flink aan het puzzelen geweest met vluchten en mogelijke routes, maar dat valt helaas toch flink tegen. Op de een of andere manier laat Shanghai zich lastig met Japan combineren. Ook nog wel iets anders bedacht: in plaats van Seoul ook een begin in Shanghai, daar is datzelfde weekend de F1-race. Maar ook dat blijft een kostbare grap qua vluchten, je zou haast denken dat die evenementen veel buitenlandse bezoekers trekken…

Zoals het er nu naar uitziet ga ik dan toch terugvallen op m’n oorspronkelijke plan van gewoon weer drie weken Japan. De route blijft nog wel even puzzelen, maar ik heb inmiddels alweer een lijst met bijna 100 festivals en evenementen verzameld dus dat zal vast wel goedkomen. Grootste vraagteken blijven dan nog steeds de vluchten: met het oog op het Hamamatsu Matsuri zou terugvliegen vanaf Nagoya het meest praktisch zijn (en ook wat speling geven met de railpass), maar voor het begin heb ik interessante opties waarvoor zowel Kansai, Nagoya als Tokyo het meest handig kunnen zijn. Keuzes, keuzes, keuzes…

Overigens er ook nog wel aan zitten denken om de hele handel om te draaien: begin en eind in Japan, en dan tussendoor naar Shanghai, maar aangezien je voor visumvrijstelling niet terug mag vliegen naar waar je vandaan kwam is dat toch ook weer lastig, dan moet er toch weer een extra bestemming bij. Al ze nou toch eens niet zo moeilijk zouden doen met die visums…

Yep, zoals in dat filmpje! Heb ook een versie met kinderen gezien plus een optocht waarin een soort prinsenkind werd gedragen. Herinner me ook andere optochten verspreid over de stad. Er was bovendien een straat met een behoorlijk aantal vreetstallen, dus vermoedelijk was ik niet bij een oefening ofzo… Vond het opmerkelijk dat – uitgerekend in een stad als Nagasaki - er weinig buitenlandse toeristen waren geïnteresseerd. Maakt zo’n inside Japan festival wel weer extra bijzonder.

Ben je weleens bij een F1 race geweest? Kan het iedereen aanraden, zelfs de haters. De sfeer om alles te zien, ruiken, voelen. En er wordt ontzettend veel omheen georganiseerd, althans wel in Singapore. Kostte me een klein fortuin voor drie dagen entertainment en toegang tot bijna alle zones maar het was elke cent meer dan waard. Toen in 2009 had ik geen flauw benul dat een teenager uit Nederland ooit nog eens de boel op scherp zou zetten :smile: De enige nuchtere constatering is dat een race volgen thuis op de bank een stuk overzichtelijker en natuurlijk goedkoper is.

Is er er echt geen handige manier om Shanghai in te vlechten? Bijvoorbeeld met de bullet trein naar Beijing reizen en daar een vlucht te pakken ofzo. Of vanaf een andere Chinese stad. Er zijn immers legio airlines die vliegen tussen diverse Chinese en Japanse steden. Wat is nu het ding met die visumstempels? Die mag je slechts een select aantal keer per jaar gebruiken ofzo?

Nu moet ik toegeven dat bijna honderd festivals ook helemaal niet verkeerd klinkt, dus met drie weken Japan zit je sowieso geramd. Wat betreft de “techtour” is er inderdaad behoorlijk wat keuze waarover ik nu al in m’n handen zit te wrijven en Noord-Korea idd gaat steeds een stapje verder qua bezienswaardigheden. De grap is dat er dan ook een paar F1’s zijn, dus dan wordt het ook: keuzes, keuzes, keuzes…

Om met het visum te beginnen: een aantal Chinese steden kan je zonder visum bezoeken, dan kan je aan de grens een visum voor 72 of 144 uur krijgen. Maar de drie belangrijkste voorwaarden: 1) daarmee mag je de stad in kwestie niet uit, 3) je moet dus ook een ticket hebben met vertrek vanuit dezelfde stad, en 3) dat ticket moet naar een andere bestemming zijn dan waar je vandaan kwam. Het is echt iets voor stopovers dus. En zonder die vrijstelling zal je toch vooraf een visum moeten aanvragen, dat is een hoop gedoe en kost ook weer het nodige, daar heb ik geen zin in.

Hoewel ik eigenlijk toch naar een plan voor drie weken Japan toe zat te werken heb ik dat andere idee toch ook nog niet helemaal uit m’n hoofd gezet, en had zelfs nog een workaround gevonden die mogelijkheden biedt: begin in Seoul, en dan na Shanghai wederom via Seoul weer terug. En retourvlucht Seoul lijkt namelijk best te doen. Dan blijft het alleen nog even puzzelen met de tussenvluchten.

Maar het blijft hoe dan ook lastig kiezen: dat Hamamatsu Matsuri blijft toch wel het meest interessant van allemaal en valt ook goed te combineren met nog een paar mooie festivals, maar nu in Genève de autosalon van start is gegaan begint de drang om ook weer zoiets te bezoeken toch ook echt te kriebelen. En hoeveel evenementen ik in Japan dan ook gevonden heb, autobeurzen zitten er nog niet tussen…

Wat betreft F1, ik ben alleen ooit bij de vrijdagtraining op Spa geweest, een jaar of 15 geleden. En dat heeft toen toch wel indruk gemaakt, met name het geluid van de V10’s die ze toen nog hadden. En dan de race inderdaad zondag gewoon thuis bekijken.

En over die 100 festivals: helaas vallen er wel heel veel tegelijk, en zijn de afstanden tussen de interessantste festivals soms ook erg fors, dus het is echt wel kiezen. Overigens is me bij de festivals ook wel opgevallen dat je er maar weinig toeristen ziet. Oké, bij een groot festival als het Aomori Nebuta of Sapporo Yuki Matsuri dan weer wel, maar dat zijn toch uitzonderingen. En de ergste van allemaal Kurama no Himatsuri: een eeuwenoud festival in een gehucht bij Kyoto, dat echter door zo krankzinnig veel (buitenlandse) toeristen bezocht wordt dat het echt niet leuk meer is, als ze daar het aantal bezoekers niet op de een of andere manier inperken gaat dat nog een keer echt enorm mis. Maar bij de andere festivals valt het altijd wel mee. En de buitenlanders die je dan tegenkomt zijn dan negen van de tien keer mensen die daar wonen en werken, ofwel als leraar via het JET-programma, of soms Amerikaanse militairen. Echte toeristen maar zelden, en sowieso is het me al vaker opgevallen dat de tourist info’ er ook maar beperkt op inspelen.

Zo, het heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk vluchten geboekt. Al wekenlang zitten puzzelen met diverse opties die maar niet aansloten, en ineens had ik gisterenavond een paar ingevingen waarmee ik zo een hele route in elkaar draaide. Wat het geworden is? Tadaaa!

Maar toch wel een hele opluchting, want dit was toch een zware bevalling, waar ik bij vlagen (mede ook door andere omstandigheden) soms best moedeloos van werd. De vorige keer ging het al moeizaam en bleef ik maar schuiven, en nu was het nog een maatje erger. Dan merk ik toch dat hoeveel ik ook nog wil zien van Japan, de voor de hand liggende routes heb ik wel een beetje gehad waardoor het toch meer puzzelen is. En zeker ook met die matsuri wil ik soms ook domweg wat teveel in een reis proberen te proppen…

Het ironische is dat er nu wel ineens een plan ligt wat weinig ruimte tot schuiven biedt, dus het gebruikelijke puzzelen tot het allerlaatste moment zal nu wel meevallen. De hoofdlijnen staan vast, nog een goede drie weken de tijd om de puntjes op de i te krijgen. Tenminste, dat probeer ik mezelf nu wijs te maken :biggrin:

Hoe ervaren jullie dit eigenlijk, zulke vakantiestress tijdens de voorbereidingen?

Mooi man, schema ziet er op het eerste gezicht interessant uit! Van de week ga ik eens op m’n gemak dat draadje doornemen. Momenteel zit ik namelijk in de vakantiestress… Voor mijn aankomende eurotrip heb ik zoveel spanning dat ik een paar keer op het punt heb gestaan een ticket richting Azië te boeken. Het is een mix van de onweerstaanbare aantrekkingskracht vanuit het Oosten en de onzekerheid die me in Europa staat te wachten. Na een onrustige week heb ik afgelopen avond met veel pijn en moeite de knop weten om te zetten, binnenkort dus toch naar Lissabon…

Kijk, da’s ook een mooi vooruitzicht! En een hele opluchting waarschijnlijk. Geen weg meer terug, nu gewoon kijken voor de mooiste invulling van de trip…

Maar wel herkenbaar, die neiging om op het verre oosten terug te vallen. Dat had ik jaren geleden ook al eens, toen ik een georganiseerde reis naar de VS had geboekt (iets waar ik sowieso al over twijfelde, want de VS lijkt me niet echt een bestemming voor een groepsreis), maar na een tijdje onduidelijkheid vanuit de reisorganisatie bleek dat één accommodatie vol zat en er daar ook geen alternatieven waren, en dat ik dus toch niet mee kon. Dus wat doe je dan, twee weken voor het geplande vertrek? Je boekt een vlucht naar Seoul en terug vanaf Fukuoka. En geen van m’n collega’s begreep dat ik zoiets toch echt als de makkelijke optie zag…
(dat waren destijds echter m’n 3e bezoek aan Zuid-Korea en 4e aan Japan, dat helpt uiteraard…)

Vanavond trouwens maar eens hotels geboekt voor m’n reis, voor Japan is praktisch alles nu geregeld. Ik zal vast nog wel wat gaan schuiven (ergens een hotel met onsen zou toch leuk zijn…), maar eerst even focussen op Macau en vooral Shanghai. Dat voelt toch wel lekker, dat het ineens allemaal zo vlot gaat. En dat terwijl ik vorig weekend nog serieus zat te overwegen alles af te blazen.

Wel een tegenvallertje: ik had vandaag een nieuwe camera willen gaan kopen. Maar aangezien ik al eens eerder bij de winkel in kwestie (DigitalStreet) voor een gesloten deur had gestaan toch maar even de openingstijden opzoeken. Helaas, zaterdag’s de gehele dag dicht…

Dat ziet er weer uit als een interessante reis!
Vakantiestress ervaar ik niet zo als ik met het plannen van een reis bezig ben. Ik vind het gewoon ook leuk om te doen, en verder plan ik graag redelijk op tijd, zodat het gewoon vast ligt. Het schuiven daarna is vaak alleen maar om te switchen naar een hotel wat niet iets gunstiger ligt. Of een kamer waar gerookt mag worden in te ruilen voor een niet rokers kamer (hoewel als we eens een rookkamer hebben, het best wel meevalt met de geurtjes).

Vaak is de eerste opzet van de reis erg ambitieus; meerdere plaatsen die we aan willen doen. Bij het meer concreter maken sneuvelen er dan een paar bestemmingen zodat we meerdere overnachtingen op één plek hebben. Het is tenslotte vakantie.
Zo hebben we bij de vorige reis Tottori laten vallen voor een extra overnachting in Matsue, konden we iets relaxter de stad verkennen.

Ook voor Kurashiki hebben we toen een extra nacht toegevoegd. Dat was achteraf gezien wel een beetje overkill. Maar ook wel grappig, want de eerste dag was een maandag. Het water was letterlijk uit de grachten. De dag erna waren ze weer goed gevuld.
Maar op zich was het ook niet verkeerd, we hebben de dag lekker doorgebracht met wandelen en nog een tijdje in een soort uitkijkpost bij de tempel gezeten en bij een verukkelijke shabu-shabu tent terecht gekomen.

Daar heb je denk ik een goed punt: tijdig beginnen met plannen. Dat was eigenlijk ook mijn plan (ik heb nota bene de eerste week januari al vrij geregeld op het werk), maar dan is het ineens toch weer eind februari, en komt toch het besef dat het alweer dichtbij komt en er nog altijd geen concreet idee ligt…

Het lastige blijft alleen dat je steeds weer nieuwe dingen blijft tegenkomen. Of nieuwe inzichten over praktische routes. Of bepaalde matsuri of andere evenementen pas laat ontdekt. Zo was Japan-attractions.jp de laatste jaren altijd een van mijn belangrijkste informatiebronnen, maar die lijken zich nu veel sterker te richten op een compleet overzicht voor de korte termijn met maar weinig informatie al maanden van tevoren.

Wat betreft de rokerskamers, een enkele keer heb ik ook geen ander keuze dan die te boeken, maar als het even kan geef ik bij de boeking dan toch aan dat ik, indien beschikbaar, liever een niet-rokerskamer wil. En dat wordt dan vaak toch wel geregeld.

Vind het ook leuk en daar zit precies de crux :smile: Wat betreft de eurotrip ben ik in december begonnen met boeken van lange afstand vervoer. Ook overnachtingen incl. ontbijt vastgelegd, met de mogelijkheid om nog een paar dagen van te voren kosteloos te annuleren. Voor zo’n 500 euro superflexibel (ook dat is ook onderdeel van het probleem). Er zit behoorlijk wat uitzoekwerk in en vermoedelijk prijstechnisch haast niet te kloppen (tenzij je gaat liften en couchsurfen ofzo…).

In principe een hele mooie trip, dus ik moet eigenlijk niet zo zeuren met m’n eerste wereldproblemen. Alles netjes vastgelegd en dan toch stressen omdat meneer een paar voordelige tickets naar Azië ziet met een 5 sterren airline. Wizz constateert ook al: er is teveel informatie voorhanden. Mijn vorige vriendinnetje werd daar altijd helemaal gek van: altijd op zoek naar iets beters, slimmers, goedkopers. Reizen: nooit goed geweest voor m’n relaties.

Wat betreft reiscamera: al heeeeel lang wil ik een lichtgevoelige compactcamera om mee reizen. Dus niet meer zeulen met die dslr, objectieven, zoomcompactcamera en smartphone. Ik had die lichtgevoelige compactcamera’s van de bekende Japanse merken in gedachte. Na lang wikken en wegen (was ook onderdeel van de vakantiestress, lol) heb ik slechts <<tromgeroffel>> een Iphone 4s mee. Deze fotografeert acceptabel en heb verder bedacht om alleen in vierkant formaat plaatjes te schieten. Een stukje creativiteit onderweg want nu moet ik anders gaan nadenken over de composities.

En wat liep het vandaag lekker met die Iphone in m’n broekzak. Groeten uit Lissabon (het is er stiekem best leuk, er is meer te doen dan verwacht en de stad heeft een heel prettig relax ritme :cheer2:).

Verrek, zit je er nu al? Dan is het inderdaad wel echt een last-minute beslissing geweest! Kom ik aan met vakantiestress en nog een kleine 3 weken te gaan :lol:

Wat betreft de camera, ik kan je ergens heel goed begrijpen, al gaat alleen een telefoon me toch net te ver. Ik gebruik nu ook nog een DSLR, en hoewel ik dat om mee te fotograferen nog altijd heerlijk vind ben ik het gezeul al langere tijd zat. En eerlijk is eerlijk: het plezier zit hem voornamelijk in het fotograferen an sich, want achteraf kijk ik er eigenlijk nauwelijks nog naar. In de zomer van 2013 ben ik met alleen een Sony RX100m2 op reis geweest dat was toch een verademing. Tot dat ding kuren begon te vertonen en ik noodgedwongen terug moest vallen op de m’n oude compactcamera die ik gelukkig nog ter backup had meegenomen vanwege het grotere zoombereik (vooral voor filmpjes). Met die Sony is het ondanks herhaaldelijke reparaties nooit meer goedgekomen, en dus was ik weer terug bij m’n DSLR. Afgelopen jaar kwam Panasonic echter met de TZ100, met net als die Sony een grotere sensor, maar met een veel groter zoombereik. De welhaast perfecte reiscamera, ware het niet dat ie een paar kleine missertjes heeft waarvan ik hoopte dat die bij een opvolger aangepakt zouden worden. Maar nog geen woord over die eventuele opvolger, en op deze manier kan ik uiteraard eeuwig blijven wachten op iets nóg beters…

Ben net terug uit Tokyo, het valt me wel op dat je elk jaar steeds meer toeristen ziet.
Van de ene kant toch wel een beetje jammer want toen ik de eerste keer ging had ik in een week tijd misschien maar 5 toeristen gezien.
Maar het blijft me wel verbazen hoe vriendelijk de mensen in Tokyo zijn.