Dat was me inderdaad ook wel opgevallen. Sowieso merk je het ook wel aan de hotels, in Tokyo was het nooit zo’n probleem om een kamer te krijgen, maar nu zie je toch dat bezettingsgraad zeker rond de grote stations aan de Yamanote-lijn erg hoog is.
Toch lijkt het zich wel voornamelijk tot een paar bekende steden te beperken, er zijn nog steeds volop plaatsen waar je nauwelijks een andere toerist tegenkomt. Niet dat dat een doel op zich is uiteraard, maar het valt me wel op.
zoo, heb net deze thread gelezen, heb net besloten dat ik naar japan ga. Ik ben er errug vroeg bij, ga pas in sept/okt 2018 maar heb nu dan ook ruim tijd om iets te plannen. Ik ben geinteresseerd in japanse timmertechnieken en indigo-stof verven. Door mijn eerste en enige reis daarheen ben ik geboeid door die houtverbindingen en maak inmiddels zelf ook lampen en schuifdeuren. Alleen hobby-matig. Ik heb iig al 1 slaapplek, ergens onder Sendai in de middle of nowwhere in de bergen. Moet er met trein en bus heen en word dan opgehaald, want nog eindje reizen dan. Daar ga ik een week zijn; in dorpen, in de bergen wandelen en in de natuur baden in een hete bron oa
. Verder staat alles nog open. Ik zal wel een railpass kopen en wil het liefste zoveel mogelijk slapen bij mensen thuis of in ryokans. Zou ook zo een capsule willen meemaken ergens. Ben wat minder geniteresseerd in Kyoto en Nara. Het is lang geleden dat ik er was; in 1981 heb ik er 5 maanden rondgereisd en ook gewerkt, met name bij boeren op het platteland. Hele belevenis was dat. Ik ben toen geraakt door de pure manier van eten/baden enzo. Heb nu zelf bv een houten japans bad van hinoki in huis. Ook vielen dingen tegen weet ik nog, met name het niet echt goed kunnen communiceren. Het is zo subtiel daar en ze zijn er te beleefd, ondoorgrondelijk, zelf ben ik nogal direct, zelfs voor een Nederlander. Omdat ik soms maandenlang bij plattelandsfamilies sliep, in huis, toch iets zicht op gekegen maar bleef/was toch een blinde toerist in feite. Toen was het nog lastig reizen; alles in het Japans. Toch lukte het, dus nu zal het wel gaan meevallen. Ben inmiddels wel jaren ouder natuurlijk
Thuis slaap ik op tatami en futon, dus kom maar op. Ik verheug me op ontbijten met miso soep en rijst…en nog veel meer. Iemand nog tips voor goede boeken, reisboeken of romans oid waardoor je een beetje goede voorpret kunt hebben?