Ik was in 3 weken tijd door gans Turkije, ik was in Side, Antalya, Kemer, Bodrum en nu terug in Kusadasi, en het valt echt op dat het nog steeds rustiger is dan andere jaren. Nu hopen op de last-minute vluchten en hopen dat die russen echt ook niet tot in Kusadasi komen. Daar hebben we echt niets aan.
Maar ik geloof dat Turkije volgend jaar wel zijn toeristen terug krijgt,Spanje heeft het ook eens meegemaakt, toeristen willen dan eens veranderen en dan pas zien ze hoe goed het hier in Turkije is.
Dus hoop doet leven,maar hou die russen er maar buiten ,want ook dit is een reden dat veel mensen minder naar Turkije komen. maar de hotels moeten toch met iets gevuld raken vooral de grote 5 sterren in de streek van Antalya.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka6
Nee, dat was alleen voor Antalya, dus wie weet hoeveel het er over alle plaatsen was!
Carine
Tja, altijd die Russen… Maar er zitten er ook wel ‘goede’ tussen hoor!! Heb de indruk dat ze reeds wat bijgeleerd hebben. Trouwens, als er iemand naar Bodrum hotel Samara gaat - doe dan eens de groeten aan Olga van het animatieteam. Is op en top Russische, fijn meisje om mee te praten als je der alleen mee bent. Ook zij ziet de meeste van haar volk liever niet komen - maar heeft ook verteld - en ben het met haar eens- dat men in Rusland NIET gewend is met mes en vork te eten - de chinezen eten ook met stokjes!! Dus laten we ons daar écht niet aan vergapen. en de weinigen die ik er gezien heb waren écht deftig, geen twintig borden (1 uitzondering) en eten… ja, best niet naar kijken. ook lieve Olga kon niet met mes en vork eten, is wel universitair. En je zal het me niet kwalijk nemen- ik ben een belg- bij de belgen en de nederlanders zaten er ook tussen die normaal gesproken wél onze cultuur hebben maar met wie ik echt niet graag hier in een restaurant zou zitten. De Russen waren s avonds deftig aangekleed (je zag natuurlijk het verschil van kleding, maar was deftig) - belgen en nederlanders daarentegen hadden blijkbaar moeite om zelfs een normale jeans aan te trekken (de mannen) tijdens het diner s avonds. Zoiets maak ik me druk in, en ben niet de enige… en was er juist tijdens de match nederland-brazilie (geloof ik toch). wat ik toen gezien heb…en dat in een 5sterren. Toch even vermelden dat wij 1000 euro per persoon betaalden, in nederland is er een reisbureau (ga echt geen pub. maken) zelfde periode zelfde reis: 560 euro per persoon!!! Wie komt er dan meestal op af? juist… en die mensen van de receptie waren ook niet zo happy hiermee, noch het personeel. Volgens mij is de sterrentijd voorbij. Je gaat nu beter naar een gezellig klein driesterrenhotel dan die mastodonten welke hun 5 sterren aan gelijk welke prijs weggeven…Niet de Turken (schatten hé zeg) zijn hiervan de schuld, wel de multinationals. Wil hiermee echt niemand kwetsen doch gewoon eens schrijven wat niet alleen IK persoonlijk denk. Want voor mij is iedereen gelijk en ik zal me in elk land aan de mensen aanpassen- heel normaal, niet?- en haat dat racistisch gedoe. Maar soms word je racist tegen je eigen volk. Heb destijds meegemaakt in thailand dat er een hoop vlamingen met de vtb (duur en verzorgd) in een 5sterren aankwam en in de lift sprak ik toen FRANS met min vriendin- en hield dit vol tot zij weg waren (al goed maar 2 dagen). Zo zie je maar…oordeel nooit te vlug - heb ze ook liever niet die russen, maar t zijn ook mensen zoals ik en jij en ze werken ook heel hard (vaak toch) een heel jaar. we gaan toch niet terug ghetto’s maken??? Aan allen nogmaals een prettig verlof…en denk er eens even aan wat ik schrijf. Of zeg het me als ik verkeerd ben. Dank ook voor de vorige reacties. Hartelijk (met een r hé zeg!!) Luc
T IS NIET OMDAT IK BLANK BEN DAT IK BETER BEN.
Zonet even op zoek geweest naar een Last Minute naar Turkije. Valt lelijk tegen, Jetair (TUI) is volledig volgeboekt, enkel bij Corendon is er nog plaats, maar omwille van de onmogelijke vlieguren is dat voor mij geen optie.
GVG, dit klopt inderdaad! OAD heeft ook bijna geen stoelen meer!!! Niet normaal… ik weet ook niet wat er gebeurd met die boekingen!!!
x
Voor het hoogseizoen, of in het algemeen?? Geloof dat september nog plek zat heeft, en das nu ook niet normaal!!!
![]()
Voor het hoogseizoen… Maar wij horen van touroperators dat er ook een aantal vluchten worden geannuleerd… en dat samen wordt gevoegd, zodat die vluchten wel gewoon vol zijn!!
Sept, zit inderdaad totaal niet vol, oktobervakantie daar en tegen wel weeR!!
x
Krijg zonet een telefoontje van onze vrienden die vanavond naar Dalaman vliegen. Hun vlucht is dus geannuleerd en nu gaan ze met een andere vlucht die wel een tussenlanding heeft!Tsa, zo krijg je de vliegtuigen wel vol hoor! Ze vertrekken wel op de afgesproken tijd, maar zullen helaas een paar uur later aankomen in Dalaman. Hun 1e dag is sowieso al helemaal weg, dus dat maakt voor de rwst niet uit. Terug vliegen ze om een uur of 6 's avonds, als dat tenminste ook niet veranderd wordt!
Mijn zoon is vanmorgen thuisgekomen uit Marmaris, volgens hem was het er toch wel behoorlijk druk. Gelukkig maar…
Ze zullen in Turkije alleen maar blij zijn als het wat drukker wordt,die inkomsten hebben ze broodnodig.
Zag net dit artikel! Stond vandaag op Turq.nl
******LEIDSCHENDAM - Vakantieland Turkije kampt na een decennium van extreme groei dit jaar met dramatische boekingscijfers.
„Het land heeft een groot marketing- en imagoprobleem. Dit jaar gaat het zeker niet meer goedkomen”, verwacht deskundige Kees van der Most van het
Continu Vakantie Onderzoek, waarin TNS Nipo en het NBTC samenwerken.**Samen met collega Ad Schalekamp analyseerde Van der Most de oorzaken voor de plotselinge daling van de belangstelling voor Turkije in 2006. Zij stelden de presentatie ‘Wat is er toch mis met Turkije?’ op voor de beleidsmakers in de reisbranche.
Nederlander blijft weg
Turkije is dit jaar uit de gratie bij de Nederlandse toerist. De boekingen tot en met begin juni lagen dit jaar 38 procent lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De trend van 2006 betekent een radicale breuk met de afgelopen jaren.
Sinds 1999 waren de cijfers voor Turkije ieder jaar reden voor een feestje in de reisbranche. Het land op de grens tussen Europa en Azië zag het aantal toeristen uit Nederland tussen 1999 en 2005 vervijfvoudigen naar ruim een miljoen. Zowel de Turkse autoriteiten als de reisbranche verwachtten dat de groei in 2006 door zou zetten. Het tegenovergestelde gebeurde.
Volgens Van der Most kampt Turkije met een flink aantal problemen. Media berichtten het afgelopen jaar uitvoerig over de problemen bij de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air, de uitbraak van vogelgriep, dreiging van terreuraanslagen en klachten over het voedsel in hotels en over het gedrag van Russen in diezelfde hotels.
Van der Most: „Het imago van Turkije is op dit moment niet goed”. „Turkije is een zeer prijsgedreven bestemming”, weet Van der Most. „Dat lijkt een positief punt, maar er is een grote keerzijde. Een laag prijsniveau biedt een smalle basis voor succes op langere termijn, want je houdt dat niet eeuwig vol. Nieuwe opkomende bestemmingen kunnen de formule eenvoudig kopiëren”.
Imago
Turkije geldt als een bestemming die vrijwel helemaal drijft op zon, zee, strand en goedkope all-inclusive resorts. „Toeristen krijgen daardoor geen enkele binding met het land”, zegt Van der Most. „Ze blijven op het complex hangen en maken geen contact met de lokale bevolking, dwalen niet langs mooie plekjes en doen geen bijzondere Turkije-ervaringen op”. Gevolg is dat de vakantieganger Turkije niet erg trouw is. „Als er iets gebeurt, en dat is het afgelopen jaar vaak het geval geweest, kiest men voor een andere bestemming.”.
In de afgelopen jaren heeft de massa Turkije desondanks ontdekt. Het land trekt relatief veel gezinnen met oudere kinderen en vakantiegangers uit de lagere welstandsklassen. Trendsetters kiezen echter niet voor badplaatsen als Antalya, Bodrum of Alanya, waardoor het imago van de bestemming nog meer in gevaar komt. „Vakantie all-inclusive naar Turkije is niet hot!”, constateren de vakantiedeskundigen.
Cultuur en natuur
Turkije mag met problemen kampen, er gloort hoop op een zonnige toekomst. „Het land heeft veel meer te bieden dan zon, zee, strand en goedkope all-in resorts”, vindt Van der Most. „Er zijn prachtige steden, zoals Istanbul, er is schitterende natuur en liefhebbers van cultuur en lekker eten kunnen hun hart ophalen. Daarnaast biedt Turkije allerlei wellness-faciliteiten en zijn er kansen voor medisch toerisme.”
De CVO-onderzoekers hebben een aantal adviezen voor de reisorganisatoren en voor de beleidsmakers in Turkije. Van der Most: „Turkije moet zich veel meer onderscheiden van andere bestemmingen en profiteren van de vele sterke punten die nu nog zijn onderbelicht. Als dat lukt, wordt het imago beter en trekt Turkije meer vakantiegangers die veel geld te besteden hebben en wordt het land een evenwichtig merk in de vakantiemarkt.”
Marion2, heb dat artikel enkele dagen terug gelezen in ‘de standard’- kwaliteitskrant in vlaanderen. En dit artikel doet me eingelijk geweldig goed. Er is effectief zoveel moois te zien in turkije en dat wordt heel dikwijls vergeten. Heb gans Turkije gezien en nog steeds niet ‘bezien’… Als je echt van alles wil genieten heb je een paar jaar nodig. natuurlijk hoort die obligate all-in erbij, al was het maar om een rondreis (kleine groepjes) af te sluiten. en dat animatieteam kan best leuk zijn en die zijn heel vriendelijk, - maar wat gezegd van een kleine wandeling naar een dorp - en er is een vrouwtje van een zekere leeftijd haar bloemen aan het verzorgen. En als wij voorbijkomen, houdt ze ons tegen en geeft ons elk een tiental boemen uit haar tuin… moet echt nog de eerste nederlander of belg zien die dat doet met een turk hier. Of in een ander dorp waar er een jong turks meisje naar je toekomt en zegt ‘herzlich willkommen in meiner land’… Wél, DAT heet animatie, DAT werkt op mijn gemoed. Zie je ons dat al zeggen hier tegen een Allochtoon?? Enfin, gaat beetje persoonlijk worden dus stop ermee.
Nog een raad voor je vliegreis. Heb je last van je oren (hevige pijn bij dalen en opstijgen, maar vooral dalen - ga naar de apotheek en haal een flesje nessivine. De avond voor je vertrekt doe je dat in je neus (druppelen hé, niet dat ganse flesje) en ook een uur voor het opstijgen en een uur voor het dalen. Nessivine is eenmaal geopend slecht beperkt houdbaar tot 6 maand, dus beter telkens een neiuw kopen. Gegarandeeerd weg die pijn… zijn weinig artsen die dit kennen, ik schrijf dit al jaren en ze komen er steeds om terug. suc6
Zijn net terug uit Turkije, het was dit jaar beduidend stiller dan andere jaren. Op de markt in Turgutreis konden we normaal lopen in plaats van schuifelen, net als in het centrum van Bodrum trouwens. De mensen daar klagen steen en been, excursies gaan niet door in verband met te weinig klanten.Verkopers vertelden ons dat ze al aan de “uitverkoop” gingen beginnen in de hoop nog wat te kunnen verdienen. Daardoor viel er weinig af te dingen( begrijpelijk), maar we vonden ze daar minder opdringerig. Het was nu mogelijk om te kijken naar wat je zou willen kopen zonder dat ze meteen naast je stonden. Ook hoorden we dat de meeste hotels niet vol zijn. Het is voor de turken te hopen dat nu toch wat gaat aantrekken.
Hoi Hans,
En diezelfde Telegraaf boorde afgelopen zaterdag paginagroot heel Turkije weer net zo hard de grond in n.a.l van de bomaanslag in Manavgat die opgeeist is door een aanhangsel van de PKK.
Daar zaten we net op te wachten!! Lekker hoor!!
Groetjes Linda
Dit bericht is verwijderd.
Hans.[URL=“http://www.wuppiehotel.nl/”]
Hoi wij zijn zojuist terug uit Alanya en het was de 1e week rustig,meer russen dan hollanders,2e week werd het echt drukker.Meer hollanders.Ik geloof dat het hotel ver vol zat hoor.Met eten zaten alle tafels vol.En bij het zwembad moest je op tijd zijn anders had je geen bed…In de binnenstad zelf zeiden ze inderdaad dat het rustig was met toeristen…Prijzen vielen mij reuze mee en het weer was lekker warm,we hadden all in en nks te klagen…Nou ja niks…Ik moest het ziekenhuis bezoeken…stien
Welkom thuis Stien!
Wat jammer dat je zo op de sukkel was in Turkije,maar het is ook een gerustelling te horen dat ze je ginds goed behandeld hebben.
Wij waren ook in Gran Kaptan tot 4 juli,dus goed kans dat we je ginds nog gezien hebben.
Het is ons inderdaad ook heel goed meegevallen,keurig nette kamers en gelukkg helemaal niet gehorig wat in Turkije vaak wel het geval is.
Kan je me de naam van het ziekenhuis doorgeven,wij gaan namelijk 5 tot 6 keer per jaar naar Alanya en aangezien ik nogal ziekelijk ben is het fijn om te weten waar je terecht kan.
Alvast bedankt!!!
Hoi inderdaad hebben we elkaar dan mogelijk nog tegen het lijf gelopen.Want wij waren de 30e aangekomen.We lagen bij het zwembad aan het kleine badje!Met 2 kleine meisjes.
Het adres van het ziekenhuis:
özel Can Hastanesi
private can hospital
tel : (0.242) 5123565 - 5124438 - 3940 Alanya
leuk te lezen dat je er ook was…
Bedankt Stien altijd gemakkelijk dat adres al hoop ik het niet nodig te hebben.
Wij lagen nooit aan het zwembad maar aan het strand,misschien alsik zeg dat ik met rolstoel was dat je me misschien gezien hebt.
Wij hadden kamer 214
ik ben deze week teruggekomen uit marmeris en vond t reuze meevallen. op het vliegveld dalaman was het niet bepaald druk, maar op straat waren een hoop mensen. een barman vertelde me wel dat het aantal Nederlanders dit jaar toch een stuk minder is geworden, van zo’n 20% van de toeristen naar 5% dit jaar. toch waren er nog best veel nederlanders, vooral in ons hotel. ik heb me er toch goed vermaakt, want straten waren ckr niet uitgestorven. zal misschien ook per plaats btje verschille
Met dit slechte augustusweer in Nederland en België vlucht iedereen die het kan naar de zon. Het is sinds enkele weken niet meer mogelijk om nog een lastminute naar Turkije te vinden. Ik neem aan dat de hotels nu vol zijn en dat er volop werk is voor iedereen ? of niet ??
Geert