Is het dit jaar echt zo erg in Turkije!!??

Hallo,
Mijn man zit nu in Marmaris en hij zegt dat er zowat geen nederlander te bekennen is. Wel redelijk veel engelsen en skandinaviers!
Echt druk is het niet en de mensen daar houden hun hart vast of het allemaal nog wel wat gaat worden dit seizoen! Ik hoop echt van harte dat het allemaal nog goed gaat komen en dat de ondernemers uiteindelijk toch nog een goed resultaat hebben als het seizoen voorbij is.

ben blij dat dit bericht in de krant stond… Echter moet eerlijk zeggen dat wij er op ons werk niet al te veel van hebben gemerkt, van die Last-minutes naar Turkije!!!

Ik ga zelf morgen naar Turkije, en zal wel zien hoe het daar is qua nederlanders enzo!!

x

Ik hoorde gister dan bij “onze” juwelier begin mei wel 1 betalende klant per avond was, ALS ze geluk hadden!! Nou normaal loop je daar over de hoofden dus!!
En ja, ook zij geven de schuld aan de All-Inn formule! Mensen komen het terrein niet af, en als ze er af komen willen ze eigenlijk niets uitgeven!!
Wat de verhoogde prijzen betreft, ik realiseerde me ineens weer dat ik vorig jaar iets heel typerends mee gemaakt had. Op de markt was iemand aan het afdingen, een shirt vraagprijs 25 euro!!!(Ik betaalde daar meestal 10 lira voor zeg maar!!) nou die man afdingen naar 15 euro, verkoper zegt 18, man zegt oke! Geeft 20 euro en zegt: Laat derest maar zitten!!
Hoezo komen we dan over als kapitalisten?? We strooien met geld, besteden extreem veel(in de ogen van de turkse bevolking) en ronden giga af!!
Ik gun iedereen een extraatje hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dit is echt te zot voor woorden.

Ook verleden jaar, een vraag van 1 van de obers in ons hotel: Hoe doen jullie dat thuis dan met eten?? Ik: Nou ik kook, of hubbie, net wie er het eerst thuis is… Hij: Koken jullie??? Nee toch, jullie gaan elke dag uit eten, kan je wel koken dan?? (en dat meende hij echt hoor, was echt ervan overtuigt dat wij niets deden thuis!)

Ja zo gaan prijzen wel omhoog, en word afdingen steeds moeilijker
Ik ben benieuwd hoe het er nu is, vrijdag ga ik in Gümbet en Bodrum eens kijken(joeppie!!)
:wave:

Mn vriend vertelde me gisteren toen hij eergisteren op het balkon nog wat zat, hij verblijft in het centrum van kusadasi. Wel, vroeger zou het zwart hebben gezien van de mensen die langs zijn balkon voorbijkomen. Nu heeft hij slechts een enkeling zien voorbijpasseren. Zowel toeristen als Turken blijven er weg ! En als het zo slecht blijft, gaat hij terug naar Izmir om daar een job te vinden want nu verkoopt hij slechts aan 1 of 2 personen, in betere dagen 7 maar vorig jaar om een vergelijking te maken had hij er 20, 25 op een dag. Nou ja, echt zielig hoor als je ze hoort praten. Ik wou ook dat ze wat meer konden verdienen… Is echt niet leuk om die onzekerheid in hun stem te horen. En mn vriend moet al zijn geld hebben van het zomerseizoen want in de winter klust hij slechts hier en daar wat bij als mensen erom vragen… Dus moet hij in de zomer zijn geld verdienen om te kunnen overleven in de winter. Maar zoals het er nu voorstaat, wil ik eerlijk gezegd nog niet denken en wat er ons deze winter te wachten staat…

Dit soort problemen vind ik dus het ergste van de hele situatie nu in Turkije. Al die mensen die in de zorgen zitten hoe ze de winter door moeten komen.
Doet je ook meteen beseffen hoe goed we het hier hebben.

Die kennissen in Alanya die van de juwelier willen al jaren een gezinnetje stichten, maar door de minder lopende seizoenen is er geen financiele grond om dit te starten dus! Zo vervelend voor ze. Elk jaar dan willen ze vol goede moed starten, en dan komt er weer wat!!
We blijven aan ze denken!
:wave:

Vreselijk is dat he? Lijkt me niets erger dan financieel van anderen afhankelijk te zijn.
Kennis van ons is een maand geleden vertrokken naar Kazachstan, had al werk in Turkije maar doordat het zo rustig was ging dit niet door.

ben zonet terug van hotel samara bodrum. vorig jaar juni hotel keivol, nu een 250 man. héél veel nederlanders én belgen, quasi geen russen (12, en deftige in verhouding met wat ik soms heb gezien!). geef samara als quotering een westerse 3.5/5. eten is voortreffelijk en heerlijk, personeel fantastisch, iets minder enthousiast over animatieteam al doen ze hun best. 's avonds moet je het vooral hebben van hun capriolen en die zijn niet altijd zo bijzonder. Ook soms niet zo vriendelijk, vooral niet tegenover het andere personeel. Qua verbinding met bodrum ben je écht aangewezen op taxi (12 euro!!) of dolmus (1 euro). benzine is zeer duur, vandaar. beter wisselen in turkse lira, doe je 25% profijt. Bodrum is s avonds quasi dood, zo weinig volk. Meeste gasten gaan ook héél vroeg slapen in hotels. zeker in samara. weiger kamer 225!! is een 2sterrenkamer. Voor de rest niets dan lof- prachtige natuur en mensen (ben reeds 3x in turkije geweest). animatieteam verandert jaarlijks behalve de chef die met een dikke bmw rijdt en met een russische is en kindje heeft…Rijke ouders zeker? Nog één troostwoordje aan die dame uit rotterdam met haar twee kinderen: die van dat animatieteam heeft al een andere meid, de dag dat jullie vertrokken… om maar te zeggen: ach, vakantieliefdes…Is niet slcht bedoeld want bewonder hoe die dame met haar kinderen omging. Proficiat, van harte. Nu maar hopen voor die mensen daar dat het tij spoedig keert, want is armoe troef bij de meesten. Moesten jullie naar samara gaan, de appelsienen moet je betalen als ze geperst worden!! Nog nooit meegemaakt, maar kom… Even in rixos geweest met een turkse vriendin, is daar echt niet beter of slechter, alleen duurder. Mijden: koffies etc op luchthaven bodrum (5 euro!) - sigaretten op vliegtuig kopen: 10 euro voor 10 pakjes l en m . Meest vriendelijke personen zijn de stageaires en de lady bartender van de lobbybar in samara, alsook recptie , kamermeisjes… kan écht niemand uitsluiten. Héél zuur: de maitres d hotel!!! goede reis!!

Wil toch nog iets kwijt over Bodrum. Omgeving is schitterend, samara ligt in één van de mooiste baaien van turkije. De eigenaar zit alle dagen mee aan buffet en heeft 2 fabrieken in turkije waar hij een massa werk geeft. wordt regelmatig door de nasa om ‘financiele’ tussenkomst gevraagd. Géén kleine jongen dus, wel een self-made-man . Heb daar met diverse personen gesproken (de meeste kennen héél slecht engels, frans, duits- en enkel die van het animatieteam kennen nederlands, nl: ‘lekker kontje’- denk wel dat ze weten wat het wil zeggen, maar voor de rest…TURKS en nog eens TURKS. tenslotte is het hun land en als wij der gaan moeten we het maar leren. diegenen echter die wél een andere taal spreken doen dat bijzonder goed (meestal opgevoed in westerse landen en back to the roots) en van deze mensen kan je héél veel leren. Hoe ze eingelijk leven én overleven. Bewonderenswaardig verhaal van een meisje dat al 20 jaar werkt: ze heeft nog steeds niets gezien de inflatie welke voortdurend verder gaat. Kunnen wij ons in onze rijke landen amper voorstellen. En van criminaliteit bij deze mensen niets gemerkt. had een dag mijn kluis per ongeluk laten openstaan- voor circa 500 euro cash, creditcards etc… . Teruggekomen van een daguitstap met lijnbus: kamer proper, alles netjes opgeruimd en weg wat weg moest behalve…de papieren en het geld. kamermeisje was er zelfs niet aan geweest. En dan weten dat die zo een kleine 120 euro per maand verdienen…zou dat in onze landen niet durven dromen, die eerlijkheid. Vandaar nog een ekstra oproep: gaan jullie naar turkije of een ander ‘arm’ (wat is arm? ze zijn héél rijk, rijker dan wij, alleen missen ze geld en /of euros) - laat eens iets meer achter op de kamer, in restaurant. zo blijven ze eerlijk en jatten ze niet !! En als je iets wil kopen, neem eventueel een foto van hetgeen je wil kopen - onderhandel over de prijs en laten liggen. Toon dat in je hotel aan iemand die je kent en dezelfde dag of de volgende staat die daar met je goederen voor…minder geld!!! Je kan dan rustig de domus betalen, doe je nog profijt en zij leven ervan. Tenslotte koopen zij nog aan de helft van jouw laagste prijs… Doe dat regelmatig in landen zoals indonesia, india, turkije, thailand enz. Die mensen zijn blij dat ze je een ‘dienst’ bewijzen en jij doet alsof je neus bloedt…Je geeft dan geen aalmoes, doch werk. Dom hé, maar dat loopt fantastisch en je maakt een hele hoop vrienden die je nadien thuis nog aanschrijven. Werkt ook zeeer goed in afrikaanse landen. wel even opletten natuurlijk : niet zomaar je geld meegeven aan de eerste de beste- maar dat wist je al. prettig verlof aan allen, en steun de lokale economie mee op deze manier. komt het tenminste rechtstreeks ten goede… alvast mijn dank heb je, ook die van de lokale autochtonen.

Gaat helemaal goedkomen met de financiele situatie van de turken in Marmaris hoor…
1 juli kom ik namelijk!

Hey Luvaca

Die vind ik super, die benadering. Dat er veel mensen eerlijk zijn, dat weet ik, omgedraaid ook. Maar dit is de manier om echt iets te bekomen wat je graag wilt hebben. Die ga ik in de praktijk gebruiken.
SUPER!!! bedankt, Carine

Luvaca!

Ik ga het ook proberen deze zomer!

Weet er iemand hoe het met de drukte in Alanya gesteld is?? wij gaan over 8 dagen er naar toe! Ben al aan het aftellen want ik heb er super veel zin in!

Wij zitten zelf altijd All inclusive, maar we gaan ook gewoon uit eten. Dus ik “red” ook de turken weer dit jaar. Weten jullie of ze in nederland nog steeds zo streng controleren op kleding e.d.?

Hee Fapfap, dat beloofd wat als jij het spul gaat redden in Marmaris haha.
Ik ben er vorige week geweest en moet zeggen dat het al een stuk drukker was, nu ook best veel nederlanders. Geloof en hoop dat het dus allemaal best mee gaat vallen daar.
Veel plezier in elk geval. Hoelang ga je erheen en naar welk hotel??
Wij gaan de 22e juli weer, nog maar 30 dagen pfffffff…

Ben zelf maandag terug gekomen uit Bodrum/Gümbet, en het viel me op dat het daar ook nog steeds heel rustig is!!! Het hotel had op het toppunt “maar” 260 gasten ofzo… Wel veel russen en engelsen… Niet echt veel nederlanders gezien, vind ik zelf!!! Ga over 9 weken weer en hoop dat het dan wat drukker zal zijn!!

x

**Onze eerste dagen in Alanya was het ook nog erg rustig, jeetje een heel verschil met vorig jaar om dezelfde tijd. Paar dagen later reden er al opvalland meer bussen om mensen bij hotels af te zetten en was het ook drukker in het centrum en op het strand. **

Hallo,

Toen wij begin juni er waren was het ook nog rustig in het centrum.
In ons appartement was het wel druk. Meer Denen dan anders maar ook veel Nederlanders.
Wij hadden ook all inn maar wij gaan ook lekker uit eten als wij er zin in hebben en elke avond als we naar het centrum gaan, gaan we ook altijd ergens iets drinken. Dus wij hebben de Turken ook een beetje gered.:wink:

21 Augustus gaan we naar Kusadasi en hebben dan ook weer all inn maar dan is het idem dito dat we uit eten gaan als we er zin in hebben. We gaan dan meestal bij Saray eten in Kusadasi.

gr Jacqueline

Hoorde dat er gisteren 22 toestellen uit Rusland geland zijn. Via Internet kun je zien wat er aankomt op Antalya, en daar kun je tellen…Ook handig om te zien op wat voor terminal je aankomt( in geval er iemand om je komt)

jeetje het is een hele invasie van oostblokkers!!
reken maar op een 200 personen per vliegtuig, pffff…

waaaaaat 22 toestellen?? Alleen op Antalya of in heel Turkije?

x

later we hopen over heel turkije…zijn de russen wat verdeeld;)