Interview met Esther: een nieuw leven in Ierland
Esther, op Wereldwijzer essewes, woont sinds een jaar in Ierland. Na een vakantie in Ierland voelde ze zich er helemaal op haar plek. Esther heeft haar drukke en gehaaste leven in Nederland ingeruild voor een rustig leven in Ierland. Ze geniet van de ruimte, mooie omgeving, en onverwachte sfeervolle avondjes in de pub. Wereldwijzer vroeg Esther alles over haar emigratie en over het leven in Ierland.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
ik woon nu een jaar in Ierland. Ik ben alleen vertrokken maar woon nu samen met mijn hond en kat, de hond heb ik gevonden op een parkeerplaats toen ik hier 2 maanden was, en de kat komt van de rescue.
2. Wat is de reden geweest om naar Ierland te verhuizen?
De reden voor vertrek was dat ik me al jaren niet op mijn plek voelde in Nederland, veel te druk en gehaast en als je op een rustige plek wilt wonen is het onbetaalbaar. Ik wist alleen nooit echt waar naar toe te verhuizen tot ik in 2009 op vakantie was in Ierland. Het is er prachtig, en het aanzien van de stone walls in het westen geven me nog steeds een glimlach op mijn gezicht van genot. De oude vervallen gebouwen die er al eeuwen staan en een geschiedenis met zich mee dragen geven me een bijzonder gevoel. Ik voelde me hier tijdens die vakantie op echt mijn plek.
3. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je in Ierland ging wonen?
Ik had er nooit echt bij stil gestaan dat het zo makkelijk was om in een ander EU land te gaan werken, had altijd het idee dat er veel papierwerk aan vooraf ging maar dat bleek niet zo te zijn. Bij terugkomst van de vakantie wilde ik mijn droom dan ook zeker waar gaan maken. Als je weg wilt uit Nederland dan is het vooral een kwestie van er gewoon werk van maken i.p.v. te blijven zeggen “ik wil weg” en stappen te ondernemen. Ik deed dat in de vorm van een ticket boeken voor anderhalve maand later, met het idee om dan eens rond te gaan kijken en vragen bij uitzendbureau’s wat de mogelijkheden waren wat betreft werk. Dit was september 2009, ik wilde alles aannemen wat ze voor me zouden hebben, als ik maar ergens zou kunnen beginnen. Eenmaal daar zou ik wel verder kijken. Het idee was om hoe dan ook rond april te gaan. Via facebook heb ik een Nederlander leren kennen die daar woonde en hem om advies gevraagd. Een paar dagen voor vertrek van dat lange weekend kreeg ik van hem een jobsite toegemaild waarin iemand werd gevraagd in mijn vakgebied. Ik heb het bedrijf toen meteen gebeld of de vacature nog open was en ja hoor!! CV op gestuurd en de middag dat ik in Dublin aankwam kreeg ik telefoon dat ik langs kon komen voor gesprek. Na een zeer hextiche rit richting Galway (was het weekend dat alles was overstroomd dus i.p.v. normale reistijd 4 uur langer over gedaan) Het was het waard, ik werd aangenomen als ik per februari zou kunnen beginnen. Toen kwam alles in een stroomversnelling want daar had ik nooit op gerekend. Maar het was te goed om te laten liggen ook al was het geboden salaris niet je van het, het was in de regio waar ik voor gevallen was en IK KON NAAR IERLAND!!
Wat verdere voorbereidingen betreft viel het wel mee, dingen opzeggen, abbonnementen, huur, spullen verkopen, uitschrijven bij gemeente, paspoort en rijbewijs nog laten verlengen zodat ik daar de komende jaren niet naar hoef om te kijken en vervoer regelen voor de spullen die ik mee zou nemen. Omdat alles zo snel is gegaan en ik in die tijd ook veel dingen voor mijn nieuwe werk moest regelen ( ik moest een tandtechnisch labje opzetten) zal ik mischien nog wel wat dingetjes zijn vergeten, maar heb daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Eenmaal in Ierland viel het regelen van bepaalde dingen wel tegen. Om te werken vraag je een prsi nummer aan bij de counsil, daar voor is bewijs van werk genoeg. Om bijvoorveeld een bankrekening te openen of een mobiele internetaansluiting te krijgen heb je bewijs nodig dat je een vast woonadres hebt. En een bewijs is alleen geldig als je post hebt gekregen van de bank waar je adres op staat. Het probleem is dat je niets kunt aanvragen dus ook geen post ontvangen met daarop je adres… heel vaag allemaal. Na 3 weken kreeg ik een rekening van electra en daar konden ze dan mee vooruit. Dat waren de eerste verschillen met Nederland, je wordt er meteen mee geconfronteerd…
4. Hoe bevalt het leven in Ierland?
In het begin ken je natuurlijk geen mensen, ik had aardige buren maar allemaal bejaard. Op het werk leuke collega’s maar die wonen allemaal buiten de plaats, en aangezien ik in mijn eentje op een kamer zit te werken is het lastig om echt contact te maken. In het begin ging ik veel toeren met mijn autootje om de omgeving te leren kennen en te genieten van al het moois dat voortaan mijn thuisland zou zijn. Na een paar maanden iemand leren kennen die veel mensen in het dorp kent en binnen de korste keren wist iedereen wie ik was. Dat maakt het leven een stuk gezelliger, dat als je op straat loopt of in de pub bent en je kan eens een praatje maken. Nu vind ik de mensen hier in Ierland een stuk vriendelijker dan in Nederland, op straat groet ( bijna) iedereen elkaar met een “hiya, how ya doin” . Dat was in Nederland wel anders.
5. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Het leukste hier vind ik, behalve rust ruimte en mooie omgeving, als de avondjes in de pub anders aflopen dan je denkt. Als er na sluitingstijd nog mensen blijven hangen en er liedjes worden gespeeld en gezongen in een gemoedelijke sfeer, iedereen doet mee of je nou kan zingen of niet en iedereen geniet ervan. Of spontane sessies in de middag die doorgaan tot in de late uurtjes omdat iedereen het zo naar zijn zin heeft.
6. En wat is de minst leuke ervaring?
Tot nu toe nog niet echt iets meegemaakt wat minder leuk was. Het enigste waar ik nog steeds aan moet wennen en telkens weer vergeet, is dat de Ieren zich niet aan afspraken kunnen houden. Spreek je een avondje uit af met collega’s, op het laatste moment zegt iedereen af om de meest onbenullige redenen. Een tijd afspreken?? Kom gerust een half uur later en dan ben je waarschijnlijk nog steeds de eerste daar.
7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Ierland?
Verschillen zijn er zeker, zoals hierboven al beschreven, niemand hier die zich daar druk om maakt of er iemand op aan zou spreken. Een goede vriend is hetzelfde als een vage kennis, koopavonden kennen ze niet, supermarkten zijn daarintegen wel elke zondag en feestdagen open, en rondjes in de pub worden gewoon besteld als de glazen half leeg zijn. Voor je het weet ben je weer te laat om jou rondje te bestellen! Niet vragen gewoon halen! De meeste vrouwen gaan nooit uit in jeans en tshirt of leuk topje maar er word van alles uit de kast getrokken. De meest ( in mijn ogen vreselijke) jurkjes en high heels, waar de helft niet eens op kan lopen, wel erg grappig om naar te kijken. Voor de vrouwen hier de gewoonste zaak van de wereld om zich zo op te doffen voor een avondje uit maar dat zal nooit aan mij besteed zijn. de mannen nemen het niet zo nauw met de dresscode.
8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Mijn familie en vrienden. Maar die woonde in Nederland ook allemaal niet in de buurt dus die zag ik toch al niet vaak, behalve mijn zus en zwager en 3 nichtjes. Daar kwam ik vaak over de vloer en dat mis ik wel, de rest tja of ik nu bel in Nederland of vanuit Ierland, dat maakt weinig verschil. Verder dropjes (die gaan dan ook met kilo’s mee terug als ik in Nederland ben geweest), de HEMA ( vanwege alle dierproefvrije lichaamsproducten en de worst), zuurkool met worst ( heb laatst boerenkool gevonden, maar was maar 1 week verkrijgbaar en is toch niet hetzelfde zonder HEMA worst haha) en gewone normale gezouten chips.
9. Is het makkelijk om in Ierland werk te vinden?
Momenteel is het in Ierland erg slecht gesteld, werkgelegenheid ligt totaal op zijn kop. Erg veel werkelozen, staatschuld van ik weet niet hoe veel en iedereen is gekort op salaris, uitkering en de kosten zijn omhoog gegaan. In tegenstelling tot een aantal jaren geleden is dit nu niet het land om naar toe te gaan voor een rooskleurige toekomst. Ik besef me dan ook maar al te goed hoeveel geluk ik heb gehad afgelopen jaar, maar ook voor mij geldt dat er geen garantie is dat ik hier kan blijven. De verwachting is dat veel Ieren hun “geluk” noodgedwongen in een ander land moeten gaan zoeken, omdat er hier gewoon momenteel geen toekomst is. Vooral jonge mensen zijn gedwongen omdat er gewoon geen werk voor ze is. En ouderen komen niet aan de bak, ook niet voor de simpelste baantjes omdat ze overgekwalificeerd zijn. Zelfs al willen ze werken tegen minimaal loon, ze krijgen de kans niet. En veel emigranten zijn noodgedwongen terug naar hun thuisland gegaan.
10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Misschien dat ik in de toekomst ook moet verhuizen naar een ander land, ik kan natuurlijk terug naar Nederland, maar weet dat ik daar niet gelukkig ben. Ik zou het dan nog eerder in bijvoorbeeld Engeland gaan proberen. Maar alleen als het echt moet. Ik voel me hier thuis en eindelijk op mijn plek.
11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Ierland willen verhuizen?
Voor mensen die ook graag naar Ierland willen komen, zorg dat je een baan hebt voor je vertrekt. Op de bonnefooi kom je waarschijnlijk zwaar bedropen uit. In de grote steden, voornamelijk Dublin worden nog steeds wel Nederlanders gevraagd, voornamelijk voor callcenters zover ik weet. Het klinkt nu misschien redelijk negatief, maar de situatie hier is nu eenmaal niet zo mooi. Het is hier geweldig wonen maar zorg dat de zaken op orde zijn als je toch de stap gaat maken.
Ik prijs me gelukkig dat ik hier mag zijn, maar nogmaals ook voor mij is de toekomst niet zeker. Ik hoop dat ik nog even mag blijven…
Links bij dit interview:
.