Interview met Esther: een nieuw leven in Ierland

Esther, op Wereldwijzer essewes, woont sinds een jaar in Ierland. Na een vakantie in Ierland voelde ze zich er helemaal op haar plek. Esther heeft haar drukke en gehaaste leven in Nederland ingeruild voor een rustig leven in Ierland. Ze geniet van de ruimte, mooie omgeving, en onverwachte sfeervolle avondjes in de pub. Wereldwijzer vroeg Esther alles over haar emigratie en over het leven in Ierland.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

ik woon nu een jaar in Ierland. Ik ben alleen vertrokken maar woon nu samen met mijn hond en kat, de hond heb ik gevonden op een parkeerplaats toen ik hier 2 maanden was, en de kat komt van de rescue.

2. Wat is de reden geweest om naar Ierland te verhuizen?

De reden voor vertrek was dat ik me al jaren niet op mijn plek voelde in Nederland, veel te druk en gehaast en als je op een rustige plek wilt wonen is het onbetaalbaar. Ik wist alleen nooit echt waar naar toe te verhuizen tot ik in 2009 op vakantie was in Ierland. Het is er prachtig, en het aanzien van de stone walls in het westen geven me nog steeds een glimlach op mijn gezicht van genot. De oude vervallen gebouwen die er al eeuwen staan en een geschiedenis met zich mee dragen geven me een bijzonder gevoel. Ik voelde me hier tijdens die vakantie op echt mijn plek.

3. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je in Ierland ging wonen?

Ik had er nooit echt bij stil gestaan dat het zo makkelijk was om in een ander EU land te gaan werken, had altijd het idee dat er veel papierwerk aan vooraf ging maar dat bleek niet zo te zijn. Bij terugkomst van de vakantie wilde ik mijn droom dan ook zeker waar gaan maken. Als je weg wilt uit Nederland dan is het vooral een kwestie van er gewoon werk van maken i.p.v. te blijven zeggen “ik wil weg” en stappen te ondernemen. Ik deed dat in de vorm van een ticket boeken voor anderhalve maand later, met het idee om dan eens rond te gaan kijken en vragen bij uitzendbureau’s wat de mogelijkheden waren wat betreft werk. Dit was september 2009, ik wilde alles aannemen wat ze voor me zouden hebben, als ik maar ergens zou kunnen beginnen. Eenmaal daar zou ik wel verder kijken. Het idee was om hoe dan ook rond april te gaan. Via facebook heb ik een Nederlander leren kennen die daar woonde en hem om advies gevraagd. Een paar dagen voor vertrek van dat lange weekend kreeg ik van hem een jobsite toegemaild waarin iemand werd gevraagd in mijn vakgebied. Ik heb het bedrijf toen meteen gebeld of de vacature nog open was en ja hoor!! CV op gestuurd en de middag dat ik in Dublin aankwam kreeg ik telefoon dat ik langs kon komen voor gesprek. Na een zeer hextiche rit richting Galway (was het weekend dat alles was overstroomd dus i.p.v. normale reistijd 4 uur langer over gedaan) Het was het waard, ik werd aangenomen als ik per februari zou kunnen beginnen. Toen kwam alles in een stroomversnelling want daar had ik nooit op gerekend. Maar het was te goed om te laten liggen ook al was het geboden salaris niet je van het, het was in de regio waar ik voor gevallen was en IK KON NAAR IERLAND!!

Wat verdere voorbereidingen betreft viel het wel mee, dingen opzeggen, abbonnementen, huur, spullen verkopen, uitschrijven bij gemeente, paspoort en rijbewijs nog laten verlengen zodat ik daar de komende jaren niet naar hoef om te kijken en vervoer regelen voor de spullen die ik mee zou nemen. Omdat alles zo snel is gegaan en ik in die tijd ook veel dingen voor mijn nieuwe werk moest regelen ( ik moest een tandtechnisch labje opzetten) zal ik mischien nog wel wat dingetjes zijn vergeten, maar heb daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Eenmaal in Ierland viel het regelen van bepaalde dingen wel tegen. Om te werken vraag je een prsi nummer aan bij de counsil, daar voor is bewijs van werk genoeg. Om bijvoorveeld een bankrekening te openen of een mobiele internetaansluiting te krijgen heb je bewijs nodig dat je een vast woonadres hebt. En een bewijs is alleen geldig als je post hebt gekregen van de bank waar je adres op staat. Het probleem is dat je niets kunt aanvragen dus ook geen post ontvangen met daarop je adres… heel vaag allemaal. Na 3 weken kreeg ik een rekening van electra en daar konden ze dan mee vooruit. Dat waren de eerste verschillen met Nederland, je wordt er meteen mee geconfronteerd…

4. Hoe bevalt het leven in Ierland?

In het begin ken je natuurlijk geen mensen, ik had aardige buren maar allemaal bejaard. Op het werk leuke collega’s maar die wonen allemaal buiten de plaats, en aangezien ik in mijn eentje op een kamer zit te werken is het lastig om echt contact te maken. In het begin ging ik veel toeren met mijn autootje om de omgeving te leren kennen en te genieten van al het moois dat voortaan mijn thuisland zou zijn. Na een paar maanden iemand leren kennen die veel mensen in het dorp kent en binnen de korste keren wist iedereen wie ik was. Dat maakt het leven een stuk gezelliger, dat als je op straat loopt of in de pub bent en je kan eens een praatje maken. Nu vind ik de mensen hier in Ierland een stuk vriendelijker dan in Nederland, op straat groet ( bijna) iedereen elkaar met een “hiya, how ya doin” . Dat was in Nederland wel anders.

5. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?

Het leukste hier vind ik, behalve rust ruimte en mooie omgeving, als de avondjes in de pub anders aflopen dan je denkt. Als er na sluitingstijd nog mensen blijven hangen en er liedjes worden gespeeld en gezongen in een gemoedelijke sfeer, iedereen doet mee of je nou kan zingen of niet en iedereen geniet ervan. Of spontane sessies in de middag die doorgaan tot in de late uurtjes omdat iedereen het zo naar zijn zin heeft.

6. En wat is de minst leuke ervaring?

Tot nu toe nog niet echt iets meegemaakt wat minder leuk was. Het enigste waar ik nog steeds aan moet wennen en telkens weer vergeet, is dat de Ieren zich niet aan afspraken kunnen houden. Spreek je een avondje uit af met collega’s, op het laatste moment zegt iedereen af om de meest onbenullige redenen. Een tijd afspreken?? Kom gerust een half uur later en dan ben je waarschijnlijk nog steeds de eerste daar.

7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Ierland?

Verschillen zijn er zeker, zoals hierboven al beschreven, niemand hier die zich daar druk om maakt of er iemand op aan zou spreken. Een goede vriend is hetzelfde als een vage kennis, koopavonden kennen ze niet, supermarkten zijn daarintegen wel elke zondag en feestdagen open, en rondjes in de pub worden gewoon besteld als de glazen half leeg zijn. Voor je het weet ben je weer te laat om jou rondje te bestellen! Niet vragen gewoon halen! De meeste vrouwen gaan nooit uit in jeans en tshirt of leuk topje maar er word van alles uit de kast getrokken. De meest ( in mijn ogen vreselijke) jurkjes en high heels, waar de helft niet eens op kan lopen, wel erg grappig om naar te kijken. Voor de vrouwen hier de gewoonste zaak van de wereld om zich zo op te doffen voor een avondje uit maar dat zal nooit aan mij besteed zijn. de mannen nemen het niet zo nauw met de dresscode.

8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?

Mijn familie en vrienden. Maar die woonde in Nederland ook allemaal niet in de buurt dus die zag ik toch al niet vaak, behalve mijn zus en zwager en 3 nichtjes. Daar kwam ik vaak over de vloer en dat mis ik wel, de rest tja of ik nu bel in Nederland of vanuit Ierland, dat maakt weinig verschil. Verder dropjes (die gaan dan ook met kilo’s mee terug als ik in Nederland ben geweest), de HEMA ( vanwege alle dierproefvrije lichaamsproducten en de worst), zuurkool met worst ( heb laatst boerenkool gevonden, maar was maar 1 week verkrijgbaar en is toch niet hetzelfde zonder HEMA worst haha) en gewone normale gezouten chips.

9. Is het makkelijk om in Ierland werk te vinden?

Momenteel is het in Ierland erg slecht gesteld, werkgelegenheid ligt totaal op zijn kop. Erg veel werkelozen, staatschuld van ik weet niet hoe veel en iedereen is gekort op salaris, uitkering en de kosten zijn omhoog gegaan. In tegenstelling tot een aantal jaren geleden is dit nu niet het land om naar toe te gaan voor een rooskleurige toekomst. Ik besef me dan ook maar al te goed hoeveel geluk ik heb gehad afgelopen jaar, maar ook voor mij geldt dat er geen garantie is dat ik hier kan blijven. De verwachting is dat veel Ieren hun “geluk” noodgedwongen in een ander land moeten gaan zoeken, omdat er hier gewoon momenteel geen toekomst is. Vooral jonge mensen zijn gedwongen omdat er gewoon geen werk voor ze is. En ouderen komen niet aan de bak, ook niet voor de simpelste baantjes omdat ze overgekwalificeerd zijn. Zelfs al willen ze werken tegen minimaal loon, ze krijgen de kans niet. En veel emigranten zijn noodgedwongen terug naar hun thuisland gegaan.

10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?

Misschien dat ik in de toekomst ook moet verhuizen naar een ander land, ik kan natuurlijk terug naar Nederland, maar weet dat ik daar niet gelukkig ben. Ik zou het dan nog eerder in bijvoorbeeld Engeland gaan proberen. Maar alleen als het echt moet. Ik voel me hier thuis en eindelijk op mijn plek.

11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Ierland willen verhuizen?

Voor mensen die ook graag naar Ierland willen komen, zorg dat je een baan hebt voor je vertrekt. Op de bonnefooi kom je waarschijnlijk zwaar bedropen uit. In de grote steden, voornamelijk Dublin worden nog steeds wel Nederlanders gevraagd, voornamelijk voor callcenters zover ik weet. Het klinkt nu misschien redelijk negatief, maar de situatie hier is nu eenmaal niet zo mooi. Het is hier geweldig wonen maar zorg dat de zaken op orde zijn als je toch de stap gaat maken.

Ik prijs me gelukkig dat ik hier mag zijn, maar nogmaals ook voor mij is de toekomst niet zeker. Ik hoop dat ik nog even mag blijven…

Links bij dit interview:

.

1 like

Hoi Esther,

Wat grappig, ik meld me aan omdat ik wat info nodig heb, en het eerste wat ik tref is het interview met jou, de zus van Christel.:slight_smile:
(en gelijk besef ik dat ik je niets meer heb toegestuurd voor haar 40e verjaardag, sorry sorry sorry)

Leuk je verhaal te lezen.

Groetjes van Astrid uit Apeldoorn

hoi astrid,
nou das zeker toevallig, het intervieuw is er ook net op gezet. had van christel gehoord dat je in je eentje wilde gaan reizen? heb je al meer info kunnen vinden? laat anders maar via de mail weten, zal kijken of iets meer info voor je kan vinden als ik weet wat je zoekt…
groetjes esther

Hoi Esther, wat leuk om je interview te lezen! Ik kom al 20 jaar regelmatig in Ierland en heb er in 1996/97 ook een jaar gewoond. Heerlijk!! Ik woonde op BEARA, een van de zuidwestelijke schiereilanden. Ik vond toen geen werk wat bij me paste, dus heb veel klusjes gedaan waardoor ik toch wel “in leven” bleef. Toen ik na een jaar een baan in nederland kreeg aangeboden ben ik weer terug gegaan. Maar nog altijd vind ik het de beste beslissing van mijn leven. En ik heb er na terugkomst in nederland een huis gekocht dat ik nog steeds heb, en waar ik zeker een paar keer per jaar naar toe ga.
Wat je schrijft vind ik heel herkenbaar, think Irish, relax was het motto toen ook. Ik vond juist die cultuurverschillen zo leuk en nog steeds.
Heel veel geluk daar!
Alet

Dank je Alet,
Leuk om te lezen dat iedereen die hier komt het hier zo naar hun zin heeft ook, niemand die hier heen komt en niet verliefd op het land en de mensen word lijkt het wel. Top dat je hier nog een huis hebt en regelmatig terugkomt, dat is ook nog een droom van mij, een eigen huisje, maar met de economische crisis hier nu is het bijna onmogelijk een hypotheek te krijgen ook al zijn de huizenprijzen zo gedaalt.
Geniet van je vakanties hier!
Groetjes Esther

[quote="“Wereldwijzer Redactie, post:1, topic:83338"”]

Esther, op Wereldwijzer essewes, woont sinds een jaar in Ierland. Na een vakantie in Ierland voelde ze zich er helemaal op haar plek. Esther heeft haar drukke en gehaaste leven in Nederland ingeruild voor een rustig leven in Ierland. Ze geniet van de ruimte, mooie omgeving, en onverwachte sfeervolle avondjes in de pub. Wereldwijzer vroeg Esther alles over haar emigratie en over het leven in Ierland.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

ik woon nu een jaar in Ierland. Ik ben alleen vertrokken maar woon nu samen met mijn hond en kat, de hond heb ik gevonden op een parkeerplaats toen ik hier 2 maanden was, en de kat komt van de rescue.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0565.jpg

2. Wat is de reden geweest om naar Ierland te verhuizen?

De reden voor vertrek was dat ik me al jaren niet op mijn plek voelde in Nederland, veel te druk en gehaast en als je op een rustige plek wilt wonen is het onbetaalbaar. Ik wist alleen nooit echt waar naar toe te verhuizen tot ik in 2009 op vakantie was in Ierland. Het is er prachtig, en het aanzien van de stone walls in het westen geven me nog steeds een glimlach op mijn gezicht van genot. De oude vervallen gebouwen die er al eeuwen staan en een geschiedenis met zich mee dragen geven me een bijzonder gevoel. Ik voelde me hier tijdens die vakantie op echt mijn plek.

3. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je in Ierland ging wonen?

Ik had er nooit echt bij stil gestaan dat het zo makkelijk was om in een ander EU land te gaan werken, had altijd het idee dat er veel papierwerk aan vooraf ging maar dat bleek niet zo te zijn. Bij terugkomst van de vakantie wilde ik mijn droom dan ook zeker waar gaan maken. Als je weg wilt uit Nederland dan is het vooral een kwestie van er gewoon werk van maken i.p.v. te blijven zeggen “ik wil weg” en stappen te ondernemen. Ik deed dat in de vorm van een ticket boeken voor anderhalve maand later, met het idee om dan eens rond te gaan kijken en vragen bij uitzendbureau’s wat de mogelijkheden waren wat betreft werk. Dit was september 2009, ik wilde alles aannemen wat ze voor me zouden hebben, als ik maar ergens zou kunnen beginnen. Eenmaal daar zou ik wel verder kijken. Het idee was om hoe dan ook rond april te gaan. Via facebook heb ik een Nederlander leren kennen die daar woonde en hem om advies gevraagd. Een paar dagen voor vertrek van dat lange weekend kreeg ik van hem een jobsite toegemaild waarin iemand werd gevraagd in mijn vakgebied. Ik heb het bedrijf toen meteen gebeld of de vacature nog open was en ja hoor!! CV op gestuurd en de middag dat ik in Dublin aankwam kreeg ik telefoon dat ik langs kon komen voor gesprek. Na een zeer hextiche rit richting Galway (was het weekend dat alles was overstroomd dus i.p.v. normale reistijd 4 uur langer over gedaan) Het was het waard, ik werd aangenomen als ik per februari zou kunnen beginnen. Toen kwam alles in een stroomversnelling want daar had ik nooit op gerekend. Maar het was te goed om te laten liggen ook al was het geboden salaris niet je van het, het was in de regio waar ik voor gevallen was en IK KON NAAR IERLAND!!

Wat verdere voorbereidingen betreft viel het wel mee, dingen opzeggen, abbonnementen, huur, spullen verkopen, uitschrijven bij gemeente, paspoort en rijbewijs nog laten verlengen zodat ik daar de komende jaren niet naar hoef om te kijken en vervoer regelen voor de spullen die ik mee zou nemen. Omdat alles zo snel is gegaan en ik in die tijd ook veel dingen voor mijn nieuwe werk moest regelen ( ik moest een tandtechnisch labje opzetten) zal ik mischien nog wel wat dingetjes zijn vergeten, maar heb daar tot nu toe nog niets van gemerkt. Eenmaal in Ierland viel het regelen van bepaalde dingen wel tegen. Om te werken vraag je een prsi nummer aan bij de counsil, daar voor is bewijs van werk genoeg. Om bijvoorveeld een bankrekening te openen of een mobiele internetaansluiting te krijgen heb je bewijs nodig dat je een vast woonadres hebt. En een bewijs is alleen geldig als je post hebt gekregen van de bank waar je adres op staat. Het probleem is dat je niets kunt aanvragen dus ook geen post ontvangen met daarop je adres… heel vaag allemaal. Na 3 weken kreeg ik een rekening van electra en daar konden ze dan mee vooruit. Dat waren de eerste verschillen met Nederland, je wordt er meteen mee geconfronteerd…

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0564.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0562.jpg

4. Hoe bevalt het leven in Ierland?

In het begin ken je natuurlijk geen mensen, ik had aardige buren maar allemaal bejaard. Op het werk leuke collega’s maar die wonen allemaal buiten de plaats, en aangezien ik in mijn eentje op een kamer zit te werken is het lastig om echt contact te maken. In het begin ging ik veel toeren met mijn autootje om de omgeving te leren kennen en te genieten van al het moois dat voortaan mijn thuisland zou zijn. Na een paar maanden iemand leren kennen die veel mensen in het dorp kent en binnen de korste keren wist iedereen wie ik was. Dat maakt het leven een stuk gezelliger, dat als je op straat loopt of in de pub bent en je kan eens een praatje maken. Nu vind ik de mensen hier in Ierland een stuk vriendelijker dan in Nederland, op straat groet ( bijna) iedereen elkaar met een “hiya, how ya doin” . Dat was in Nederland wel anders.

5. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?

Het leukste hier vind ik, behalve rust ruimte en mooie omgeving, als de avondjes in de pub anders aflopen dan je denkt. Als er na sluitingstijd nog mensen blijven hangen en er liedjes worden gespeeld en gezongen in een gemoedelijke sfeer, iedereen doet mee of je nou kan zingen of niet en iedereen geniet ervan. Of spontane sessies in de middag die doorgaan tot in de late uurtjes omdat iedereen het zo naar zijn zin heeft.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0568.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0561.jpg

6. En wat is de minst leuke ervaring?

Tot nu toe nog niet echt iets meegemaakt wat minder leuk was. Het enigste waar ik nog steeds aan moet wennen en telkens weer vergeet, is dat de Ieren zich niet aan afspraken kunnen houden. Spreek je een avondje uit af met collega’s, op het laatste moment zegt iedereen af om de meest onbenullige redenen. Een tijd afspreken?? Kom gerust een half uur later en dan ben je waarschijnlijk nog steeds de eerste daar.

7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Ierland?

Verschillen zijn er zeker, zoals hierboven al beschreven, niemand hier die zich daar druk om maakt of er iemand op aan zou spreken. Een goede vriend is hetzelfde als een vage kennis, koopavonden kennen ze niet, supermarkten zijn daarintegen wel elke zondag en feestdagen open, en rondjes in de pub worden gewoon besteld als de glazen half leeg zijn. Voor je het weet ben je weer te laat om jou rondje te bestellen! Niet vragen gewoon halen! De meeste vrouwen gaan nooit uit in jeans en tshirt of leuk topje maar er word van alles uit de kast getrokken. De meest ( in mijn ogen vreselijke) jurkjes en high heels, waar de helft niet eens op kan lopen, wel erg grappig om naar te kijken. Voor de vrouwen hier de gewoonste zaak van de wereld om zich zo op te doffen voor een avondje uit maar dat zal nooit aan mij besteed zijn. de mannen nemen het niet zo nauw met de dresscode.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0563.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0567.jpg

8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?

Mijn familie en vrienden. Maar die woonde in Nederland ook allemaal niet in de buurt dus die zag ik toch al niet vaak, behalve mijn zus en zwager en 3 nichtjes. Daar kwam ik vaak over de vloer en dat mis ik wel, de rest tja of ik nu bel in Nederland of vanuit Ierland, dat maakt weinig verschil. Verder dropjes (die gaan dan ook met kilo’s mee terug als ik in Nederland ben geweest), de HEMA ( vanwege alle dierproefvrije lichaamsproducten en de worst), zuurkool met worst ( heb laatst boerenkool gevonden, maar was maar 1 week verkrijgbaar en is toch niet hetzelfde zonder HEMA worst haha) en gewone normale gezouten chips.

9. Is het makkelijk om in Ierland werk te vinden?

Momenteel is het in Ierland erg slecht gesteld, werkgelegenheid ligt totaal op zijn kop. Erg veel werkelozen, staatschuld van ik weet niet hoe veel en iedereen is gekort op salaris, uitkering en de kosten zijn omhoog gegaan. In tegenstelling tot een aantal jaren geleden is dit nu niet het land om naar toe te gaan voor een rooskleurige toekomst. Ik besef me dan ook maar al te goed hoeveel geluk ik heb gehad afgelopen jaar, maar ook voor mij geldt dat er geen garantie is dat ik hier kan blijven. De verwachting is dat veel Ieren hun “geluk” noodgedwongen in een ander land moeten gaan zoeken, omdat er hier gewoon momenteel geen toekomst is. Vooral jonge mensen zijn gedwongen omdat er gewoon geen werk voor ze is. En ouderen komen niet aan de bak, ook niet voor de simpelste baantjes omdat ze overgekwalificeerd zijn. Zelfs al willen ze werken tegen minimaal loon, ze krijgen de kans niet. En veel emigranten zijn noodgedwongen terug naar hun thuisland gegaan.

10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?

Misschien dat ik in de toekomst ook moet verhuizen naar een ander land, ik kan natuurlijk terug naar Nederland, maar weet dat ik daar niet gelukkig ben. Ik zou het dan nog eerder in bijvoorbeeld Engeland gaan proberen. Maar alleen als het echt moet. Ik voel me hier thuis en eindelijk op mijn plek.

11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Ierland willen verhuizen?

Voor mensen die ook graag naar Ierland willen komen, zorg dat je een baan hebt voor je vertrekt. Op de bonnefooi kom je waarschijnlijk zwaar bedropen uit. In de grote steden, voornamelijk Dublin worden nog steeds wel Nederlanders gevraagd, voornamelijk voor callcenters zover ik weet. Het klinkt nu misschien redelijk negatief, maar de situatie hier is nu eenmaal niet zo mooi. Het is hier geweldig wonen maar zorg dat de zaken op orde zijn als je toch de stap gaat maken.

Ik prijs me gelukkig dat ik hier mag zijn, maar nogmaals ook voor mij is de toekomst niet zeker. Ik hoop dat ik nog even mag blijven…

Links bij dit interview:

.

[/quote]

Hey Esther, Dank voor informatie, woon je nu nog steeds in het schone ireland, wij zouden er zo graag definitief willen gaan wonen, maar vernemen ook de problemen rondom het vinden van een job, inderdaad lees ik wel dat er mensen worden gevraagd in dublin voor callcenter, maar is meestal maar voor een jaar, en willen toch echt wel definitief blijven, en echt niet meer terug naar nederland. Vrienden van ons melden ook eerste een woning te hebben, en dan op zoek naar job anders lukt het soieso al niet. Is dit ook zo??? En iets voor jezelf beginnen is zou dat een optie zijn?? Hoor graag van je, dank voor je duidelijke uiteeinzetting en informatie, blijf genieten zolang mogelijk. vrgr catharina

Hey Esther, Dank voor informatie, woon je nu nog steeds in het schone ireland, wij zouden er zo graag definitief willen gaan wonen, maar vernemen ook de problemen rondom het vinden van een job, inderdaad lees ik wel dat er mensen worden gevraagd in dublin voor callcenter, maar is meestal maar voor een jaar, en willen toch echt wel definitief blijven, en echt niet meer terug naar nederland. Vrienden van ons melden ook eerste een woning te hebben, en dan op zoek naar job anders lukt het soieso al niet. Is dit ook zo??? En iets voor jezelf beginnen is zou dat een optie zijn?? Hoor graag van je, dank voor je duidelijke uiteeinzetting en informatie, blijf genieten zolang mogelijk. vrgr catharina

1 like

hoi catharina,

ja, ik woon hier nog steeds met heel veel plezier en zoals ik al schreef heb ik echt nog geluk gehad met het vinden van een baan. Het is hier nog steeds hopeloos en dat zal waarschijnlijk ook voorlopig nog wel zo blijven.
Wat een woning betreft daar hoef je je geen zorgen over te maken, in elk geval niet met een huurwoning want die zijn er genoeg te vinden, kijk bv eens op www.daft.ie. Voor een koopwoning is het een ander verhaal, prijzen zijn erg gedaalt en dalen nog steeds maar het is onmogelijk om een hypotheek af te sluiten en er word dus ook niks verkocht. En ook al zou je bv een hypotheek in NL afsluiten ( ik weet niet of dat mogelijk is hoor) dan nog zou ik geen huis kopen als je geen zekerheid hebt dat je jaren in Ierland zou kunnen blijven omdat het dus ook onmogelijk is om je huis weer te verkopen ( of met een flink verlies op de aankoopprijs). Maar goed dat terzijde, het is dus niet nodig om eerst een woning te hebben en dan een baan, er zijn genoeg woningen waar je direct in zou kunnen, sommige met een min van 3 of 6 maanden maar dan zou je daarna op je gemak kunnen kijken naar een geschiktere plaats of woning meer naar je smaak zeg maar. Wonen is dus geen probleem.
Werk is een ander verhaal helaas, werkeloosheid is erg hoog, en nog steeds hoor je dat er (grote) bedrijven dicht gaan… Denk dat de beste kans toch een callcentre is, met name waar ze nederlands sprekende mensen zoeken. Maar je weet het maar nooit, ik weet niet wat wat voor werk je nu doet, mischien is het wel iets wat hier niet veel mensen doen en heb je meer kans/geluk om er tussen te komen ( zoals ik ). Ga er vooral niet van uit dat je een baan naar je zin vind, dan kan het mischien alleen maar meevallen ( ik bedoel hiermee te zeggen dat als je graag wilt emigreren je blij mag zijn met wat voor werk je ook zou vinden, vriendin van mij werkt in een medische apparatuurfabriek aan de lopende band, en haar collegas bestaan uit ingenieurs, bakkers, schooljuffen, projectleiders, bouwers en ga zo maar door) Dit klinkt mischien allemaal heel erg negatief , is niet bedoeld om je af te schrikken ofzo maar zo is het nu eenmaal hoe de zaken er hier voor staan. Ik zou zeggen stuur gewoon zoveel mogelijk sollicitaties weg, maar verwacht niet dat je op elke die je weg doet ook bericht terug krijgt, afwijzingen zijn gelijk aan geen bericht terug… en geef de moed vooral niet op als je graag hiernaar toe wilt komen, wie de kans niet waagt…:slight_smile:
www.fas.ie
www.jobs.ie
www.findajob.ie
www.irishjobs.ie
www.dublincityjobs.ie
www.findajob.ie

Ook heb ik hier iets van het ierlandforum prikbord, dit is van begin dit jaar maar wie weet zijn ze nog steeds op zoek naar nieuwe mensen,

en dit heb ik daar vorig jaar zelf op gepost, is dus ook al oud maar wie weet…

Voor jezelf beginnen zou ook kunnen,(ik ben natuurlijk ook maar een buitenlander hier en weet alleen dingen die ik op het nieuws hoor en in de krant lees, dus neem mijn weetjes niet voor 100% wijsheid), maar ik heb gehoord dat er nog wel veel mensen de stap wagen , (ook uit noodzaak mischien) maar dat er ook veel na een jaar al weer de brui aan moeten geven. Is maar net wat voor bedrijf je zou willen opstarten en waar.
hier nog link waar je mischien iets aan hebt.

Ook worden er nog banen gevonden via de “via via” methode, dus waarom plaats je niet een “advertentie” op bv de ierland hyves, nederlanders in ierland hyves, of het ierlandforum prikbord, je weet maar nooit!!

Wat je ook besluit te doen, het zal niet makkelijk zijn in deze tijd en er zal waarschijnlijk een lange tijd over heen gaan, maar als je het graag wilt en het lukt je uiteindelijk iets te vinden dan heb je de grootste beloning= in Ierland wonen.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel, hoop dat je iets met deze info kan in elk geval!!
Veel succes!
Esther

Hallo Esther,

Hierbij wel een late reactie maar door drukte er niet van gekomen,ik heb je verhaal met veel interesse gelezen, hiervoor mijn welgemeende dank.
Ben inmiddels ook wel meer en meer aan het verdiepen in t’ leven en werken in Ireland, heb er vrienden wonen in diverse county’s, en via internet ook meer info’s binnen gesleept.
De werkgelegenheid ligt alhier niet ver van Ireland, ook hier staan afgestudeerde ’ IT’ers’ , ’ Jongeren werkers’ , ’ kantoor pics’ etc aan de lopende band ( mits zij geluk hebben, want de Poolse medewerkers scoren beter door onder minimum loon te werken.)
Dus de wil is er wel maar geen werk.

Persoonlijk ben ik nu administratief medewerkster en maak daarnaast elke avond voor ontspanning en fun een kinderdag verblijf schoon. Hiermee aangevend alles aan te pakken wat binnen bereik ligt. In februari 2012 bezoek ik de emigratiebeurs in Nederland voor verdere info. en ben nog in overweging om mijn huis te verhuren, want verkoop is op dit moment ook niet de juiste optie. Is jou bekend of er mensen ervaring hebben met carreertrotter?? deze maakt veel reklame voor callcenter werk in ireland, maar verneem graag iemand met ervaring mbt deze organisatie. t’ liefst zie ik mij in de horeca en met name een eigen BB, maar dat is beter vanuit ireland zelf te onderviden denk ik. (ook horeca bedrijfovername is van daaruit een betere optie)

Voorwerk is het halve werk, dus hoop dat dit allemaal zal gaan leiden, tot een definitieve beslissing om te verhuizen naar de overkant.

Nogmaals dank Esther, en hoor graag van je, alle info is welkom.

greetings. catharina

Wat geweldig dat je in Ierland woont. Ik ben nu zelf ook bezig om toch ook die kant in te gaan. Ik kan over een maand of 2/3 (begin van het jaar omdat ik nu nog een vakantie geboekt heb hier in NL) gaan kijken voor werk via careertrotters. Dus hopelijk zit ik in februari/maart in Ierland!

De meeste vacatures zitten in Cork, Dublin, Belfast en Shannon, Maar zou je mij eens een beetje kunnen helpen met een algemene vraag: ik snap dat Dublin en Belfast duurder zullen zijn om te wonen (maar ik hoef niet perse in de stad te wonen, liever niet zelfs). Maar wat betaal je nu ongeveer per maand aan kosten, zonder de woning meegerekend. Dus eten/drinken, verzekeringen, eventueel tv/internet, gas,licht,water…dus gewoon een schatting. Misschien vanuit je eigen gezien. Als ik dat weet, dan ben ik al een heel eind :slight_smile:

Alvast bedankt en veel succes verder in Ierland! Hopelijk kan ik er binnen een paar maanden ook van genieten :smiley:

@ catherine,
Wat betreft horecawerk of een b&b, dat is denk ik inderdaad beter te ondervinden als je eenmaal in ierland bent, en om er te komen is wat voor werk dan ook aanpakken de waarschijnlijkste manier. Weet zelf niks over careertrotter maar als je het berichtje onder die van jou hier leest, zij wil ook voor carreertrotter beginnen dus mischien is zij iemand om daar meer over te weten te komen. Ik weet niet zeker of zij al contact heeft opgenomen, zal haar zo ook nog even terug mailen. Hopelijk hebben ze op de emigratiebeurs veel info voor je. als je nog meer info wilt, je weet me te bereiken!
veel succes met alles, ondanks alle economische problemen heb ik nog steeds geen spijt en hoop dat jullie je droom ook kunnen waarmaken!
groetjes esther

Hoi Catharine,

Ik begin mijn ervaring met Career Trotter binnenkort! Ik heb de stap gewaagd om via hen een baan te zoeken. Ik heb al contact gehad met de nederlandse werkgever daar, Herbert Croezen. We hebben het (via de telefoon) voornamelijk gehad over school, werk, wat ik er tussendoor heb gedaan, wat ik zoek, etc. Ik heb daarop mijn CV gemaakt (in het Engels) en deze opgestuurd. Ik kan zelf pas januari/februari gaan kijken voor vacatures, omdat ik nu nog niet wegkan (ga met kerst nog op vakantie) en je moet meestal binnen een maand al wegkunnen.

Dus nu kan ik je helaas er verder nog niks over vertellen alleen, zoek het eens uit. Misschien staan er leuke vacatures op. Als je daar eenmaal werk hebt en een inkomen, dan zal het een stuk gemakkelijker gaan om daar uiteindelijk een B&B op te starten :slight_smile:

Ik weet niet wanneer je weg denkt te willen uit NL, maar over een paar maandjes kan ik je vertellen hoe het is gegaan :slight_smile:

1 like

Hallo Nathalie, Veel dank voor je bericht, geweldig goed nieuws voor je en fantastisch dat je de oversteek, toch zal gaan maken, ben zeer benieuwd naar je ervaringen, zowel in Ireland alswel je werkervaring en de carreertrotter organisatie, Vind daarover namelijk niets op internet.
k’ Vermoed dat er toch mensen met ervaring zullen zijn? maar waarom is daar niets over bekend, daarom hoor ik het graag jou. Persoonlijk ben ik nog aan denken over verkoop of verhuur eigen woning, en zal mij nog laten informeren op de emigratiebeurs in Febr. 2012. Ondertussen heb jij aldaar ervaringen opgedaan, en zie er naar uit. Wens je alvast een fijne vakantie en verneem daarna graag van je. vrgr. C

Hoi C,

Dank je wel :slight_smile: ik denk alleen dat ik 1 a 2 maanden uitstel met gaan. Ik ga sowieso eind maart naar een concert, en dat is op een donderdag (in Antwerpen) en ik denk niet dat ze mij al meteen 2 vrije dagen zullen geven :stuck_out_tongue: Ik had er ook niet eens aan gedacht op dat moment haha. Ik ga ook op 18 mei nog weg in Antwerpen, maar dat is op een vrijdag, dus dan zal misschien wel wat voor geregeld kunnen worden haha. Ze kunnen tenslotte niet verwachten dat ik helemaal niks ga plannen, ik bedoel, wie weet gaat het wel helemaal niet door ofzo. Ik dacht, hup gewoon boeken die shows :slight_smile:

Ik ken zelf ook niemand die ervaringen heeft met Career Trotter, maar je kunt ze ook vinden op FB, daar kun je wel verhalen lezen van mensen die er ervaring mee hebben, daar heb je misschien wat aan.

Ik kan je wel aanraden, dat wanneer je erover denkt om te gaan, zorg al dat je geen koopwoning meer hebt, en ook geen huurcontract want ze verwachten dat je binnen een paar weken (meestal ongeveer 3 a 4 weken) al kunt beginnen. Zorg er ook voor dat je geen huisdieren hebt dan! Die moeten ik weet niet hoe lang in quarantaine.

Ik ben ook naar de emigratie beurs geweest maar die van 2009 geloof ik. Toen ging ik alleen voor Australië haha. Anyway, ik hou hier sowieso de mensen op de hoogte (of ik stuur je een prive bericht ofzo) over mijn plannen e.d. En mocht je nog vragen hebben erover dan hoor ik het wel. Ik weet natuurlijk nu inmiddels al meer, na het eerste telefonische contact met Career Trotter.

Groetjes
Nathalie

Hallo Nathaly,

Dank voor je bericht, vooralsnog blijf je dus nog in Belgie,???
mbt huisdieren meenemen,… naar UK en Irelend is dit niet correct, zij kunnen wel mee met de nodige papieren: Europeers paspoort, chip, gezondheidsverklaring.
Met de Ferry zijn ze dan zo aan de ‘die andere kant’

Heb inmiddels met meer Britten en Ierse mensen kontakt via internet, en zij kunnen je ook goed informeren over diverse mogelijk en onmogelijkheden.Ervaring is toch de beste graatmeter.

Ben straks benieuwd naar je ervaring Nathaly.
vrgr. C

Hoi Catherine,

ik woon inderdaad nu nog in België. Ik ben hier naartoe verhuisd in november 2005, ik ben gewoon Nederlandse :slight_smile:

En over de honden, ik heb Career trotter aan de lijn gehad en zij vroegen mij nog of ik huisdieren had, want zo ja, dan hadden die 6 maanden in quarantaine gemoeten. En ik heb het opgezocht en op internet staat het ook. Maar als het zover is, dan hoor ik dat nog wel LOL.

Contact met andere mensen die er wonen of naartoe zijn verhuisd is inderdaad wel gemakkelijk. Ik zal het over een paar maanden wel te weten komen haha.

Groetjes
Nathalie

hoi nathalie,
even nog een korte reactie mbt huisdieren, zoals catherine al zei, een europees paspoort en de daarbij horende inentingen, chip ed zijn voldoende, het enige is ipv quarataine, is dat ze minstens een half jaar in het bezit moeten zijn van dat paspoort voordat ze de oversteek mogen maken, dat is dus ipv de 6 maanden quarantaine. ze hebben dus inentingen nodig en een maand daarna volgt er een bloedtest, als die waardes goed zijn krijgen ze een paspoort, dus al met al ben je 7-8 maanden verder vanaf de 1e inenting voor ze naar ierland of uk mogen. ik was zelf die procedure gestart met mijn kat, helaas werd ze ziek net voor de bloedtest gedaan zou worden en heb haar moeten laten inslapen.ze was 16 jaar…dus als je huisdieren hebt en ze mee wilt nemen dan zou ik nu beginnen met de inentingen.:slight_smile:
groetjes esther

1 like

Hoi hoi,

dan is het nu helemaal duidelijk :slight_smile: Ik heb geen huisdieren op het moment hoor, maar je weet maar nooit. Ik werk namelijk in het asiel hier in de buurt, en als er toevallig een hond is die ik echt heel graag in huis wil hebben wil ik dat ook kunnen doen. Ik wil er namelijk van uit gaan dat het het niet doorgaat, het verhuizen…je weet namelijk maar nooit he. Dus ik blijf gewoon verder leven hier zoals ik normaal doe. Ik heb bijvoorbeeld voor volgend jaar gewoon voor 1 concert en 1 show kaartjes gekocht haha.

Maar bedankt voor die info, dan weet ik in ieder geval zeker hoe het zit! :smiley:

Leuk om te lezen dat mensen zo enthousiast zijn over Ierland, ik ben er jaren geleden geweest en had toen ook Ierse vrienden. Ik vind het een leuk land, maar door de economische tijden geen keus voor ons.

Maar even waarom ik reageer: de quarantaine is al jaren afgeschaft. Daarvoor in de plaats kwam een regeling waarbij chippen, rabies enten, ontwormen en bloedtesten allemaal volgens een bepaald tijdschema van belang was. Nu per 1 januari 2012 versoepelen de regels aanzienlijk en wordt dit gelijkgetrokken met de rest van Europa. Dat wil zeggen, minstens 21 dagen voor vertrek moet de hond een rabiës enting gekregen hebben of nog een geldige rabiës enting hebben (3 jaar geldig).

Hele uitgebreide informatie kun je vinden op:
http://www.kynologenvakbondnederland.nl/kvn/index.php?option=com_content&view=article&id=243:nieuwe-regels-voor-invoeren-van-huisdier-in-de-uk&catid=67:nieuwsbrief-nr-09-2011

Hoi Miranda,

Bedankt voor de info :slight_smile: nu is het helemaal duidelijk.