Leven in Dublin

Hallo allemaal,

Ik houd van reizen, en wil dolgraag andere landen/culturen ontdekken en internationale werkervaring opdoen. Vandaar dat ik al een lange tijd van plan ben om na mijn studie voor een onbepaalde tijd naar het buitenland te gaan. Ik ben al enkele maanden aan het oriënteren naar diverse mogelijkheden, en nu ben ik in juni afgestudeerd. Mijn studie zit erop dus als ik de stap wil maken geloof ik dat ik daar nu niet te lang mee moet wachten. Daarnaast hoor ik van veel mensen om mij heen dat ze destijds spijt hebben dat ze die stap nooit meer hebben gemaakt. Een land waar ik nog nooit geweest ben, maar dolgraag heen zou willen is dus Ierland! (Veel mooie verhalen van vrienden/familie)

Ik heb mijn CV onlangs online gezet bij diverse recruitment agencies en ben de afgelopen twee weken meerdere malen gebeld voor beschikbare functies voor een Nederlandstalige werknemer. Een baan sprong eruit en nu heb ik over een paar dagen een online interview voor een functie in Dublin (start 27 augustus 2012). Ik heb eigenlijk dus al besloten om gewoon de stap te maken. Zo heb ik mijn kamer al verhuurd, wat spaargeld opzij gezet. Daarnaast heb ik al een leuke hostel gevonden voor de eerste periode in Dublin zelf, om daarvanuit ter plekke verder te oriënteren op de overige banen waarvoor ik benaderd ben.

Ik weet absoluut niet wat mij te wachten staat, maar daar kom ik maar op 1 manier achter. Nu ben ik wel echt razend benieuwd naar ervaringen van anderen! Zijn er toevallig andere personen die binnenkort naar Ierland gaan. Of mensen die de stap al veel eerder gemaakt hebben en mij nog tips kunnen geven (alles is welkom). Of zie ik belangrijke dingen over het hoofd? Of kan ik het beter anders aanpakken?

Ik ben zover ik weet de eerste van mijn familie/vriendengroep die naar het buitenland wil vertrekken. Dus als iemand zijn/haar ervaringen met mij wil delen zou dat heel tof zijn. :wink:

Groetjes Daisy

Hoi Daisy,

Toevallig ben ik met hetzelfde bezig! Ik wil werk vinden via Careertrotter. Ik ga eerst nog op vakantie in september en nog een week in december, dus ik vertrek pas in januari (tenzij ik echt een geweldige vacature online zie staan en de toekomstige baas vind mijn geplande vakanties geen probleem).

Ik heb alleen specifiek gekozen om NIET naar Dublin of Belfast te gaan (of de baan moet te geweldig zijn) omdat het daar behoorlijk duur wonen is.

Het fijne aan Careertrotters is dat zij bedrijven in o.a Ierland helpen aan mensen met een specifieke moedertaal. Dus zij hebben voor een bedrijf bijv een NL sprekende inside sales persoon nodig. Ik vind dat geruststellend, zeker als je je bedenkt dat vanwege de crisis er veel werkeloosheid is onder de Ieren. Een baan waarvoor je dus NL moet spreken vind ik gerustellend omdat ze je nodig hebben. Ze zullen je (als het bedrijf goed loopt en je je werk goed doet) niet zo gemakkelijk ontslaan want ze vinden niet zo snel iemand anders. De kans dat je werkeloos word is dan natuurlijk een stuk kleiner.

Ik ben zelf nog nooit in Ierland geweest, maar altijd al naartoe gewild. Mijn uiteindelijke doel (ooit :stuck_out_tongue: ) is Australie, maar aangezien ik daar nog laaaaang niet binnenkom (visa gedoe) ga ik naar Ierland. Als het niet lukt, ben je snel genoeg weer terug :slight_smile: Ik wil hier niet meer wonen (geboren en getogen in NL maar woon sinds 7 jaar in Belgie) en beide landen zijn nooit mijn thuis geweest. Ik ben zelf ook reuze benieuwd hoe het zal gaan :slight_smile:

Heb je per se je zinnen gezet op Dublin? Een bepaalde reden voor misschien?

Ben benieuwd :slight_smile:

Groetjes
Nathalie - Forumbeheerder Ierland & Au Pair

Hoi Nathalie,

Dankjewel voor jouw reactie en de tips! Leuk om te horen dat je soortgelijke plannen hebt. Ik heb onlangs inderdaad gehoord van Careertrotter. Zelf heb ik mij ingeschreven bij toplanguagejobs.ie . Daar heb ik nu ongeveer 5 job offers voorgesteld gekregen door heel Ierland. (Wel met name Dublin)

Ik hoor inderdaad her en der dat het leven in Dublin of Belfast erg prijzig is. Toch overweeg ik het wel omdat ik van veel mensen om mij heen hoor dat Dublin echt een hele stoere stad moet zijn. En ik daar een hele leuke baan kan krijgen bij het Europese hoofdkantoor van Google. Als accommodatie kan ik misschien gratis in een hostel in het centrum van Dublin verblijven, mits ik daar twee keer in de week een receptiedienst van 8 uur zou willen draaien. Daar krijg ik gauw bericht van, dus dat zou wel een mooie manier zijn om goedkoop in Dublin te zitten. Als ik word aangenomen zou ik daarnaast maandelijks genoeg kunnen verdienen ter compensatie van de hoge woon/leefkosten.

Het delen van een flat of huis met anderen zou ik ook nog overwegen. In ieder ander geval zou ik het wonen in een andere stad/dorp ook niet erg vinden. Ik overweeg om met mijn auto te gaan zodat ik op vrije dagen Ierland kan rondtoeren. Ik houd van natuursport, en Ierland moet geweldige national parcs hebben waar ik zou kunnen hiken, fietsen etc. Zodoende zou ik ook wat verder van de grote steden kunnen wonen om dagelijks op en neer naar werk te rijden.

Ierland is inderdaad relatief “dichtbij” Nederland. Met de vliegtuig nog geen uur vliegen dacht ik zo. Maar Australië is ook stoer hoor :slywink: Dat staat ook op mijn lijstje haha. Maar dat is voor een andere keer. Eerst dit avontuur maar eens aangaan. :hihi:

Heb jij ook al een baan op het oog voor in Ierland? En welke stad/dorp zou jij graag heen willen?

Groetjes Daisy:dag:

Hoi Daisy,

Zijn toplanguagejobs.ie ook betrouwbaar? Ik ken ze namelijk niet LOL. Met Careertrotters heb ik al contact gehad een paar keer.

De reden dat ik niet voor Dublin of Belfast ga, is omdat ik totaaaaal geen stadsmens ben. Ik wil in een stad werken (bijv Cork lijkt me leuk) maar dan sowieso altijd buiten de stad (indien dat mogelijk is natuurlijk) maar nog kleinere steden dan Cork zijn welkom :slight_smile:

Ik wil tijdelijk vast gaan werken, maar weet nog niet precies wat. Maandelijks komen er nieuwe vacatures bij op die site, maar ik ga toch jouw site ook eens even bekijken. Mij lijkt een vertaalbaan echt top,maar daar heb je altijd een opleiding voor nodig. Dat ik vloeiend 2 talig bent maakt gewoon niks uit helaas…maar wie weet. Ik wil zodra ik in Ierland ben, mezelf omscholen tot hondentrainer (ja totaal anders ik weet het :P) omdat je daarmee nu (hopelijk veranderd dat niet binnen 5 jaar) nog naar Australie kan verhuizen. Maar als dat niks is/word zit ik er over te denken om zelf een eigen vertaal bureau te starten, alleen ik. Daar is verder niks voor nodig (geen start kapitaal) dus dat is makkelijk.
Ik ben 2 keer in Australie geweest en voelde me daar meteen thuis. Ik ben de eerste keer terug gekomen op 2 januari 2008 en heb echt mega heimwee sinds…echt erg. Hopelijk kom ik er ook.

Wat ze mij bij Careertrotters verteld hebben, is dat je er vanuit moet gaan dat wanneer je alleen gaat, je een huis moet delen. Ik persoonlijk wil dat niet…ik ben nu 26 (vandaag geworden :cheer: LOL) en woon nog steeds thuis…ik heb het financieel niet eerder gekunnen om op mezelf te gaan zitten maar dat komt nu natuurlijk goed uit. Ik hoef nergens naar te kijken en kan vertrekken wanneer ik wil. Maar doordat ik nog niet op mezelf gewoond heb, wil ik dat nu per se. kijk voor een paar maandjes vind ik dat niet erg, gewoon eerst kijken of ik goed kan wennen en zo ja, wil ik gaan kijken of ik daar kan kopen (vanwege de crisis is dat nu spotgoedkoop) Maar dat is nog ver weg hoor.

Voor soort baan weet ik het eigenlijk nog niet. Ik zou het liefst een vertaal baan NL/EN EN/NL willen hebben…goed uitkijken en hopen dat ik er misschien 1tje vind die geen opleiding vragen :slight_smile:
En ik heb verder ook nog niet echt een plaats in mijn hoofd, als het, liefst, geen Dublin of Belfast is. Hoewel het enige voordeel van Belfast is, is dat je dan niks meer met die pokke euro te maken hebt :smiley:

Hi Nathalie,

Ik heb me deze week ook ingschreven bij Careertrotters. Kan nooit kwaad dacht ik zo. Dus nog bedankt voor de tip. Ben vandaag al gebeld, alleen dat was voor een baan in Tjechie :paranoid: Dat staat niet echt in de planning. Dus toch maar afgewezen. Ik heb morgen mijn online sollicitatie. Dus ben heel benieuwd wat het gaat worden. Als ik wordt aangenomen zou dat betekenen dat ik dus echt binnen een maand in Ierland zit :hihi: Dan gaat het ineens wel heel snel haha. Ik zal wel even laten weten hoe het gegaan is. Misschien kan ik nog wat tips geven over het solliciteren in Ierland. Of in het ergste geval wat je vooral niet moet doen :slywink: Ik ben wel erg benieuwd of en op zo ja op welke wijze jouw plannen voor Ierland door zullen gaan.

Groetjes Daisy

1 like

Oh het gaat al in rap tempo dan! Spannend! Ja laat me zeker horen hoe het gaat allemaal :wink: tips zijn altijd welkom natuurlijk.

En ja, kan nooit geen kwaad om bij meerdere ingeschreven te staan, je weet maar nooit :slight_smile:

Waar heb je op gesolliciteerd?

Hai Nathalie.

Sorry voor de héle lange vertraging. Maar ik zou nog laten weten hoe mijn plannen verlopen zijn. Op dit moment woon en werk in dus in Dublin!!! :slight_smile:

Ik was dit forum even vergeten (sorry again) maar vond het wel zo tof om even te laten weten hoe het nou allemaal gelopen is. De online sollicitatie waar ik het in mijn vorige post over had is heel goed verlopen. Eind augustus heb ik te horen gekregen dat ik was aangenomen bij het Europese hoofdkantoor van Google, voor een project van 11 maanden (mogelijkheid tot verlenging tot 23 maanden) Dus ben ik 12 september met mijn Twingo naar Ierland vertrokken (België, Frankrijk “Calais”, Engeland “Dover”, tussenstop in Wales “Cardiff”, en dag daarna de overtocht “Pembroke”, naar Ierland!! “Rosslare”. Eenmaal aangekomen in Dublin op donderdagavond heb ik mij, (en mijn moeder, die was gezellig mee), ingecheckt in een hostel. De dag daarna mijn zus opgehaald op Dublin Airport en de dag verder gezellig doorgebracht in de city centre om alles goed te verkennen. S’avonds had ik twee bezichtigingen gepland en het tweede huis was meteen raak. (daar zit ik nu dus ook knus op de bank :hihi: ) de zaterdag nog even met mijn moeder en zus de toerist uitgehangen en op zondag heb ik ze vervolgens afgezet op Dublin airport. Daarna kon ik meteen in mijn nieuwe woning, en in gezelschap met mijn nieuwe huisgenote (ierse politieagente) ben ik vervolgens weer even de stad in geweest voor een drankje. (Heel gedetailleerd allemaal, maar dan heb je zo wel een goed beeld hoe het kan lopen :wink: ) De afgelopen week (17 sep - 23 sep) heb ik genoeg tijd gehad om wat belangrijke formele zaken te regelen. Zoals het aanvragen van een PPS number, naar de tax office gaan en een bank account number regelen. En verder weer de vele ANWB, Glöbetrotter en visit Ireland boekjes erbij gepakt, en de toerist uitgehangen.

Na mijn bezoek aan de Wicklow Mountains het afgelopen weekend, begon gisteren (maandag) mijn eerste werkdag, ofjah training. Al weer veel mensen leren kennen van allerlei nationaliteiten en zojuist na het werk even naar een gezellige bistro gegaan met een Duitse collega. Met wie ik alweer het volgende dagje uit in Ierland gepland heb. :foto:

Zo snel (& makkelijk) kan het dus gaan. :hihi:

Ik heb de Nederlandse ambassade in Dublin nog even gebeld voor advies, maar volgens hun had ik eigenlijk alles al goed geregeld. Lang leve de Europese Unie :)!

Hoe staat het met jouw plannen?? Nog steeds het idee om naar Ierland te komen?? Ik ben uiteraard erg benieuwd!

Misschien nog wat handige weetjes/tips voor potentiële reizigers:
In Ierland:

-rijden ze dus links (goed om te weten als je besluit om met de auto te gaan)
-worden snelheden wel aangegeven in KM per uur, geen Miles.
-zijn de benzineprijzen goedkoper dan in NL, maar dat moet haast wel :hihi:
-is inschrijven bij een gemeente niet verplicht
-zijn huurcontracten niet de regel. Je kunt gewoon ergens wonen door huur te betalen, maar je kunt ook zo weer weg (ik heb slechts een maand opzegtermijn)
-kun je voor een huis, appartement, of het delen ervan het beste kijken op www.daft.ie (ik had binnen een dag een kamer)
-en de bevolking is echt heel vriendelijk. Wordt veel over gesproken en is helemaal waar.

:slight_smile:

Vriendelijke groet,

Daisy

1 like

Hey wat leuk dat je nog even komt “binnenvallen” en om te horen dat het allemaal zo geweldig verlopen is voor je!

Op dit moment is het voor mij allemaal nog niks. Ik zit op dit moment in Turkije op vakantie (mijn eerste sinds kerst vorig jaar poehpoeh) en dan in december nog 1 weekje weg en daarna ga ik pas kijken.

Maar ik heb wel mijn zoektocht wat bijgesteld. Ik denk dat Schotland toch op nummer 1 gaat staan en dan pas Ierland en Engeland…natuurlijk ligt het wel aan de baan, maar om 1 of andere reden heb ik toch als eerste voor Schotland gekozen, o.a. omdat het toch centraler gelegen is (vanwege het thuisfront) maar ook een reden is die Euro…dan ben ik daar gewoon vanaf, en Schotland (het VK dan) is iets standvaster dan Ierland op het moment…die crisis is toch wel beetje “hmmmm gevaarlijk” zal ik maar zeggen.

Maar wel super top dat het allemaal zo gemakkelijik gegaan is voor je, ben ik blij om!

Maar Ierland heb ik zeker niet afgeschreven hoor, ik laat vooral de baan beslissen.

En ik las je tip over links rijden, dat vind ik gelukkig niet moeilijk, dat heb ik in Australië ook al gedaan :smiley: maar er zullen altijd wel mensen zijn die het niet weten inderdaad :smiley:

Ik ben blij om te horen dat je je ook al echt thuis begint te voelen en dat je leuke collega’s hebt. Dat is toch heel belangrijk.

Anyway, ik moet er vantussen, even douchen en dan eten.

Kom nog wat vaker langs op het forum als je kunt, ons niet vergeten hoor :wink:

Groetjes en nog veel succes en plezier!!

Dag Nathalie.

Ik hoop dat je vakantie in Turkije goed is bevallen. Vorig jaar heb ik enkele weken met een vriendin en haar auto door Schotland gereisd. En het was echt heel mooi! Waar in schotland zou je willen verblijven? Edinburgh (oude gedeelte) vind ik tot nu toe nog een van de mooiste steden waar ik ooit geweest ben.

Daarnaast dacht ik dat het maar weer eens tijd werd voor een update. :slight_smile: De afgelopen weken ben ik met mijn auto naar vele plaatsen geweest. Dus wie weet kunnen mijn ervaringen andere helpen een beeld te scheppen van het prachtige Ierland :wink:

Zo ben ik met een Duits/Ierse collega naar het westen gegaan en hebben we Galway en de Cliffs of Moher bezocht. Zij woont al een paar jaar in Ierland (Galway, Cork, Belfast), en kan er veel over vertellen. De week erna ben ik een weekend naar Noord Ierland gegaan waar we eerst een deel van de Mourne Coastal route hebben gereden richting Belfast. Dit is een hele mooie route waar je aan de linkerhand een prachtig zicht hebt op de Mourne Mountains, terwijl je aan de rechterhand een heel mooi uitzicht hebt over de zee en vele kleine strandjes.

In Belfast zijn we vervolgens naar de Titanic Experience geweest en natuurlijk even de stad ingegaan. Belfast (en de rest van Noord Ierland) is in vergelijking inderdaad echt een stuk goedkoper dan Dublin. Dingen zoals uit eten, naar de pub of benzine zijn daar opvallend beter geprijsd. :slight_smile:

De dag erna hebben we onze route vervolgd over de Causeway Coastal route. Deze route is in 1 woord GEWELDIG! (Heb deze vorige week zelf nogmaals gedaan). Het brengt je via een kronkelende weg helemaal langs de noord/oost kust van Noord-Ierland. Na het passeren van een Glen is er weer een prachtig uitzicht op meerdere hoge zeerotsen die de kustroute vormen. En aan de andere kant van het water kun je een deel van Engeland en tenslotte Schotland zien liggen. Een populaire tussenstop die we gemaakt hebben is bij de touwbrug van Carrick-a-Rede (Touwbrug van Carrick-a-Rede - Wikipedia) waar een wandeling van ongeveer 30 minuten je naar een eilandje brengt dat d.m.v. een touwbrug te bezichtigen is (toegang ergens rond de 4 euro). Eenmaal verder op de route kom je uit bij de Giants Causeway! :smiley: (Giant's Causeway - Wikipedia). Het staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dat zegt genoeg :wink: De toegang was 8 euro, maar zeker de moeite waard.

Andere gebieden die ik onlangs heb bezocht zijn de Wicklow Mountains (natuur), en het Middeleeuwse stadje Killkenny (cultuur). :slight_smile: En natuurlijk dan Dublin. Maar daar kom ik later nog wel een keer op terug, want dat is weer een heel uitgebreid verhaal apart :wink:

Na het Westen, het Noorden en Dublin in het Oosten, ben ik van plan om binnenkort naar het zuiden (en zuidwesten) te gaan. Met name Cork en de Ring of Kerry. Volgens vele nieuwe vrienden en collega’s is dat echt een van de mooiste plekken in Ierland, dus ik ben benieuwd.

Ken jij toevallig nog leuke gebieden in Ierland die je aan kunt raden voor mijn “rondreis”??

Vriendelijke groetjes uit Dublin!

Om een beter beeld te schetsen van Ierland, hier zijn een paar foto’s die ik gemaakt heb van de Cliffs of Moher :slight_smile:

Hoi Daisy,

Nou zo te horen heb je het helemaal naar je zin daar :smiley: Mooi om te horen hoor. En ik ben zelf nog nooit in Ierland geweest maar ik weet wel hoe mooi en prachtig het kan zijn. Mooie foto’s heb je ook gemaakt.

Natuurlijk was Turkije heerlijk! Eind september en nog gewoon 37 graden gemiddeld * pfew * zweten hahaha. Maar heerlijk tot rust gekomen daar :smiley:

Of ik nog een plaats weet. Nou om 1 of andere reden zou ik heel graag naar Donegal willen gaan. Ik kan niet zeggen waarom, want zoals ik al zei, nog nooit in Ierland geweest, maar toch, weet niet, een aantrekkingskracht ofzo. Ik vind trouwens het liedje “homes of Donegal” ook schitterend mooi. Anyway, mocht je er nog naartoe gaan, hoor ik graag je verslag en zie ik graag je foto’s :smiley:

Zoals ik in mijn vorige post al zei: Ik had Ierland eerst eigenlijk als eerste op mijn lijstje staan,omdat ik er al zo lang naartoe wil gaan, maar de enige reden waarom ik toch, na veel wikken en wegen, afgestapt ben van Ierland is puur de economische crisis. Ik weet dat Ierland er ook keihard door getroffen is, en ik wil gewoon het risico niet lopen. Natuurlijk zou ik voor een taalbaan gaan dus als je je werk goed doet en het bevalt hebben ze niet echt een reden om je te ontslaan want ze hebben je nodig, maar ik twijfel toch enorm hard.

Daarom ga ik voor mijn 2de keus: het VK, en Schotland staat daarbij wel op nummer 1 en Edinburgh is mijn eerste keus. Ik heb gekeken en de meeste banen zijn of daar of in Glasgow maar ik heb wat research gedaan en Glasgow is veel “nieuwer” en is ook meer cultuur, architectuur en uitgaansleven…net die dingen die mij totaaaaal niet trekken. Ik ben een echte geschiedenis freak en wat is er nu meer geschiedenis dan Edinburgh :slight_smile: Het kan best zijn dat ik een baan voor mij zie ergens anders in het VK, uiteraard het overwegen waard (ligt aan de baan) maar zoals het er nu uitziet zou het denk ik Edinburgh worden.

Maar voorlopig moet het nog even uitgesteld worden, zoals helaas al 2 jaar het geval is, maar ik kom er wel :smiley:

Anyway, ik moet er nu vantussen, maar nog kei veel plezier en kom zeker nog eens langs met je verhalen en foto’s!

Groetjes
Nathalie

Dankjewel voor de aanrader! Donegal dus. Staat genoteerd :wink:

En naar mijn mening heb je groot gelijk dat je liever naar Edinburgh gaat dan Glasgow. Tijdens onze rondreis hadden we niks vaststaan. Dus als een plaats ons beviel bleven we langer, en zo niet… ja dan waren we gewoon zo snel mogelijk weer weg. We begonnen 3 dagen in Edinburgh, reden Schotland door, en kwamen uiteindeijk ook langs Glasgow. Er werd ons destijds door een Schot verteld dat Glasgow na de oorlog helemaal is vervallen, vervolgens hebben ze het helemaal herbouwd als industrie en handelsstad met nieuwe strakke flatgebouwen, designer winkelcentra’s en kantoorpanden. Het was een waar winkelparadijs, maar na wat aankopen voelden we ons niet aangetrokken om langer te blijven, en waren we binnen een paar uurtjes weer weg, terug naar Edingburgh! :slight_smile: Dat bestaat al duizenden jaren :stuck_out_tongue: (wel als fort, maar toch) En de Old en New Town (incl. de Royal Mile) staan op de werelderfgoedlijst van UNESCO. :wink: JK Rowling heeft daar haar inspiratie opgedaan voor de Harry Potter reeks, het spookt er van de Ghost-tours :teeth: en in de zomer vind daar het grootste kunstfestival ter wereld plaats, de Edinburgh FRINGE. Edinburgh Fringe - Wikipedia (vandaar dat we ook zeker even een paar dagen terug wilde komen)

Ik hoop dat het uiteindelijk voor je gaat lukken om die kant uit te gaan. :slight_smile: Ben erg benieuwd.

Vriendelijke groet,
Daisy

Nou ik ben benieuwd of Donegal ook echt de moeite waard is :slight_smile: Wat ook wel mooi plaatsje is (volgens mij) is Killarney (Co. Kerry). Ik heb het eens gezien een paar maanden geleden op tv. Het was bij het programma droomhuis gezocht en dat paar ging dus op zoek naar een huis in Ierland en kwamen dus in Killarney terecht omdat ze er al vaker geweest waren. Zag er ook wel mooi uit :smiley:

Ik hoop dat voor mij over een paar maanden toch ook alles goed gaat komen. Gebeuren doet het sowieso maar wanneer is de vraag. Het enige wat mij zou stoppen is een tripje naar Australië om er te blijven en dat gaat voorlopig de komende tig jaar nog niet gebeuren haha. Edinburgh gaat het denk ik wel zijn, dat trekt mij enorm aan. Fingers crossed!

Groetjes
Nathalie