Emigreren als 40-plusser

Ik ben een grote Ierlandliefhebber en ik ben er vaak geweest. Al jaren leef ik een beetje met het gevoel dat ik er eigenlijk wel zou willen wonen. Zijn hier mensen die ruim na hun veertigste (volgende maand word ik 47) de stap genomen hebben? Graag zou ik wel een beetje ervaringen van anderen willen horen.

Wat een mooi plan! Ik heb geen ervaring, kan je dus niet helpen, maar ik denk dat het met een goede voorbereiding helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.
Ik neem aan dat je Engels spreekt.
Heb je ook zicht op werk? Wil je alleen gaan? Welke regio?
Ik ben wel benieuwd hoe het je verder gaat…en oud? nee!

1 like

Bedankt voor de reactie:smile:

Ja, het is een heel plan. Ik ga helemaal alleen en dat is wel het enge een beetje. Ik heb de knoop nog niet definitief doorgehakt, maar ben me nog aan het oriënteren. Ik ben heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van Ierland, vooral het conflictgebied Noord-Ierland. Zou eigenlijk nog wel een hele studie willen volgen. Welke regio ik wil wonen weet ik nog niet en werk ja, dat is ook nog flink zoeken. Weet iemand ook of ik nog in aanmerking zou kunnen komen voor een studiebeurs?

Ik spreek aardig Engels, hopelijk goed genoeg :hihi:

@Theresia,

Wat spannend! Ik ben zelf ook bezig! Ik ben dan wel een stuk jonger (wordt eind juli 26) maar voor mij net zo spannend want ook ik ga alleen!

Als je werk zoekt, ga dan eens kijken op www.careertrotters.eu Daar hebben ze verschillende vacatures voor Ierland. Ik ben ook met hen bezig. Ik ben nu even aan het wachten tot ik mijn vakantiegeld binnen heb, en ik een vacature zie die mij aantrekt.

Het handige van careertrotters is dat zij bedrijven helpen om mensen te zoeken die een bepaalde moedertaal hebben. Je kunt dan namelijk een baan krijgen waarbij je dus gewoon NL moet kunnen spreken. Ze zoeken bijv. een NL sprekende customer service agent. Ik vind dat zelf wel een fijn iets, je bent toch (als ze je goed vinden) een stuk zekerder van je baan, je moet namelijk niet vergeten dat de werkeloosheid onder de Ieren enorm groot is vanwege de economische crisis.

Je betaalt ook niks voor de service van careertrotters, dat doet het bedrijf. Meestal zorgen ze ook voor accommodatie in de eerste week (een eigen plek zoeken moet blijkbaar heel gemakkelijk zijn). Je moet zorgen voor een goede CV in het Engels en meer niet :slight_smile: Het enige waar je goed rekening mee moet houden als je via hen een baan wilt regelen is dat je vaak binnen 4 weken weg moet zijn! Ik woon nog thuis dus voor mij is dat geen probleem, maar als je hebt gekocht of aan een huurcontract vast zit dan moet je even goed bekijken hoe je dat doet.

Anyway, bekijk het even, misschien vind je het wel interessant :wink: En als je nog vragen hebt hoor ik dat graag :slight_smile:

Groetjes
Nathalie

1 like

@Nathalie…Bedankt voor deze uitgebreide informatie:smile:

Daar heb ik veel aan. Ik zal die site van careertrotters goed bekijken. Ik heb wel van hun gehoord. Alleen jammer dat je dan zo snel moet beslissen. Ik heb een huurhuis. Gelukkig geen koophuis, anders zat ik daar ook nog mee.
Ik kijk ook wel op www.daft.ie voor huurwoningen. Je kan gemeubileerd huren. Dat is wel heel handig.

Spannend dat jij ook alleen gaat. Je moet je toch maar alleen zien te redden. Gelukkig wonen er wel veel Nederlanders in Ierland en de Ieren zelf zijn ook zeer behulpzaam, is mijn ervaring.

Groetjes Trees:zon02:

Hey Trees,

graag gedaan :slight_smile: we zijn natuurlijk hier om elkaar te helpen en ik ben niet voor niks forumbeheerder voor Ierland :wink:

Je moet inderdaad snel beslissen, maar neem gewoon eens contact met ze op. Herbert Croezen is de Nederlandse medewerker daar (nummer vind je op de website) en praat met hem. Hij kan je dingen vragen om een beeld te krijgen van jouw en jij kunt ook dingen vragen. Zo ben ik ook begonnen een paar maanden geleden. Ik moet nu ffies wachten tot ik mijn vakantiegeld binnen heb en een interessante vacaturen en dan ben ik weg.

Er is 1 nadeel aan alleen gaan. Met een beetje pech zul je voorlopig niet in je eigen flatje kunnen wonen (tenzij je meteen veel verdiend natuurlijk). Ik ga dat waarschijnlijk niet kunnen volgens hen, maar dat zie ik wel. Ik had eerst niet een idee of ik in Ierland of Noord Ierland wilde wonen. Noord Ierland is veel duurder maar het voordeel is, is dat je van die klote euro afbent.
Maar ik ga toch voor Ierland zelf (tenzij Belfast echt ineens een mega baan heeft die mij interesseert). Ik zou zelf wel denk ik richting Cork willen (van de plekken waar banen worden aangeboden)

Ik hoor inderdaad ook niks dan goed over de Ieren zelf :slight_smile: Het zal echt spannend en plezierig zijn om het zelf mee te maken. Ik ben namelijk zelf nog nooit in Ierland geweest haha. Jij al meerdere malen las ik. Lucky you :wink:

Voor een studiebeurs weet ik trouwens niets af. Ik heb geen idee eerlijk gezegd. En heel eerlijk weet ik ook zo niet meteen waar je die informatie zou kunnen vinden. Ik wil zelf in ieder geval wel kijken of het mogelijk is om een goede opleiding via avondschool te doen. Maar ik zit ook met het idee te spelen om een eigen bedrijfje op te starten…ideeen genoeg haha.

Groetjes
Nathalie

Bedankt Nathalie:smile:

Ik hoop toch wel direct een eigen plekje te kunnen vinden, alhoewel met meerdere in 1 huis misschien ook wel gezellig is. Je bent wel afhankelijk van wat voor types dat zijn. Ik ben benieuwd hoe het jou zal vergaan. Ik ben er ook nog niet overuit; Ierland of Noord-Ierland. Noord-Ierland is toch weer even iets anders dan Ierland. Cork speelt ook in mijn gedachten. Ik ben er 1 keer geweest, alweer een tijdje geleden. De omgeving is prachtig daar!

Ik heb nog veel uit te zoeken.

Groetjes :zon02::smile:

hey,

Ik zou zelf het liefst ook meteen een eigen plekkie hebben al is het maar een inni mini studiootje bij wijze van. Maar als het niet zou lukken meteen dan moet ik natuurlijk maar eerst even in een gezamelijk huis wonen. Ik zal het wel zien.

Van de ene kant zou ik wel naar Noord Ierland willen, maar dan eigenlijk alleen maar om de reden dat je dan niks te maken hebt met die Euro e.d. want Ierland ligt natuurlijk ook zo goed als op zn gat met zijn economie.

Ik ben nog nooit in Ierland geweest, en om 1 of andere reden is het juist Donegal dat mij aantrekt. Maar daar worden geen banen aangeboden en Cork staat bij mij op de 2de plek, niet specifiek Cork maar gewoon die omgeving. Ik heb al veel onderzoek gedaan in reisboeken enzo en programma’s, want ja als ik er nog nooit geweest ben, je moet wat he :slight_smile:

Je hebt inderdaad ook nog veel te onderzoeken en hou zeker carreertrotters in de gaten. Ik hoop zelf dat ik binnen 2 maanden (of 3) toch wel weg ben. En dan kan ik je ook meteen vertellen of ik tevreden ben over carreertrotters enzo :wink:

Ik hoop dat jij ook snel weet wat je wilt gaan doen. Zoveel mensen zeggen “ik wil weg” en ze vertellen er altijd over, maar ze gaan nooit. Ik heb me voorgenomen om het gewoon te doen. Als het echt niet zou bevallen ben je ook zo weer terug, maar dan heb ik het tenminste gedaan en kan ik over 30 jaar ofzo nooit zeggen “had ik maar” Dat vind ik wel het belangrijkste voor mezelf.

En uiteraard blijft mijn uiteindelijke doel toch Australia. Daar heb ik mijn hart echt aan verloren (misschien straks Ierland ook wel) maar hopelijk kan ik daar ooit nog naartoe emigreren. :slight_smile:

Hallo Nathalie,

Ja, county Donegal is ook heel mooi! Daar ben ik ook 1 keer geweest. De natuur is overal overweldigend in Ierland en Noord-Ierland. Volgens mij maakt het dan niks uit waar je terechtkomt, haha, het is overal mooi.

Er staan leuke huizen aangeboden op www.daft.ie Je kan ze compleet gemeubileerd huren. Ik heb al verschillende keren gekeken. Die huizen trekken me heel erg. Handig dat het gemeubileerd is. Je moet alleen niet verwachten dat het heel modern is ingericht. Dat heb ik van andere mensen weer gehoord. Mij maakt het niet zoveel uit.

Ik hoop dat alles jou ook lukt. Ik ben benieuwd wat je van Ierland zult vinden en of Australië nog je favoriet blijft als je eenmaal in Ierland geweest bent…:wink:

Groetjes :dag:

het klopt inderdaad, maar op meerdere sites worden huizen/flats aangeboden gemeubileerd. Ik zie trouwens het gros allemaal bemeubeld. En het maakt mij gelukkig niet uit dat de meubels niet meteen mijn smaak zijn. Als het mij bevalt en ik kan het (financieel e.d.) gedaan krijgen, wil ik toch kopen. En dan is er geld genoeg om meubels naar mn zin te kopen. In het begin is dat nog niet zo nodig :slight_smile:

Ik moet nog even bekijken waar ik dan ga wonen, ligt natuurlijk ook aan de vacature die aangeboden word.

Ik hoop ook dat Ierland mij bevalt. Als dat zo is, en ik raak nooit in Australie kan ik in ieder geval daar blijven haha :slight_smile:
Maar dat kan ik nu dus nog niet zeggen. Ben er nog nooit geweest maar het heeft (net als Australie) altijd wel een aantrekking gehad dus wie weet :slight_smile:

Heb je inmiddels al bedacht wat je gaat doen? En of je inderdaad wilt verhuizen?

Hallo Nathalie,

Ik ben bezig met iets in Noord-Ierland, maar of dat gaat lukken weet ik nog niet. Ik heb ook nog een site gevonden van Belfast www.belfastjobs.nl

Ik weet niet of je die al kent?

Ik ben nu ook bezig mijn eigen spullen wat te verkopen via Marktplaats. Mijn vrienden moeten er aan wennen dat ik plannen heb om te verhuizen naar Ierland. Die vinden het niet leuk. Het zal mij ook moeite kosten hun achter te laten. De knoop zal ik toch een keer door moeten hakken. Ik ken wel veel mensen in Ierland. Dat scheelt.

groetjes:cheer:

Hoi,

Ik ken de site niet, maar ik wil geen “gewone” baan in Ierland. Een baan die een Ier zelf ook kan doen. Careertrotters helpt bedrijven om mensen te zoeken met een bepaalde moedertaal, in mijn geval dus Nederlands.

Ierland is natuurlijk een land die nu dus zwaar in de crisis zit met een hoge werkeloosheid. Als ik een baan vind waarbij NL specifiek de taal is die je moet kunnen spreken, en je doet je werk goed, is er natuurlijk minder kans dat je ontslagen word, omdat ze je toch nodig hebben. Dat vind ik wel iets geruststellender.

En ik wil wil eigenlijk niet voor Noord Ierland en Dublin kiezen omdat het daar veel duurder wonen is. Aangezien ik nog alleen ben, moet ik het wel zelf kunnen betalen en wil ik er niet voor krom liggen.

Ik wil sowieso nog een maand of 2 doorsparen voordat ik ga kijken voor een baan, ik heb liever te veel geld dan te weinig bij :slight_smile:

Mijn ouders denken volgens mij nog steeds dat ik niet ga ofzo, nog niet echt veel interesse getoond in mij wat dat betreft. Maar ze zullen er toch aan moeten geloven. Dat zullen ze wel doen op het moment dat ik een leuke baan zie waar ik op ga solliciteren.

En ik ken geen mensen in Ierland, dus dat gaat een uitdaging worden maar daar hou ik wel van :smiley:

En je moet je zeker niet tegen laten houden door vrienden die je zullen gaan missen, dan kom je nooit weg. Ze zullen er ook aan moeten geloven. Je moet je eigen keuzes maken.

Hallo Nathalie,

Ik heb ondertussen ook een gesprek gehad met carreertrotter. Is goed verlopen. Bij mij duurt het nog een paar maanden voor ik ga. Ik heb nog veel te regelen en ik zit met mijn inboedel. Het is nu zaak een goed plan op te stellen. Wie weet komen we elkaar tegen in Ierland of Noord-Ierland:smile:

Mijn vrienden beginnen er aan te wennen.

Het zal omschakelen zijn een leven in Ierland, maar je krijgt er veel voor terug, dat weet ik zeker.

Groetjes:dag:

Wat geweldig!! Ja mijn eerste gesprek was ook zo goed verlopen. Ik heb mijn reis ook een paar maandjes uitgesteld, ik ga eerst eind september nog 12 dagen op vakantie naar Turkije. Ik dacht, nu woon ik nog thuis en kan het nog, als ik straks op mijn eigen woon en alles zelf moet betalen dan gaat het niet gemakkelijk meer.

Maar inderdaad, wie weer komen we elkaar tegen :slight_smile: Ik wil toch wel denk ik naar Cork, maar sluit de rest niet helemaal uit, ligt natuurlijk beetje aan de baan.

Ik denk ook wel dat Ierland veel te bieden heeft, ik denk alleen al de levensstijl die heel anders is. Dat denk ik dan LOL.

Spannend hoor! We houden mekaar op de hoogte :wink:
Groetjes

Hallo Nathalie:smile:,

Ik heb mijn keus op Dublin laten vallen i.v.m. Ierse studies en omdat er veel werk in Dublin is voor Nederlandssprekenden. Ik zet nu alles in het werk om daar eind oktober (of half oktober) te kunnen wonen en werken. Mijn huis is al één en al dozen :ireland:

Dus binnenkort naar Turkije! Veel plezier daar. Hoe staat het verder met jou plannen? Voor Cork kies jij? Ik hoop je echt te ontmoeten als we alletwee in Ierland wonen.

Groetjes Trees>>>

hoi Trees,

Wat leuk dat je besloten hebt en het ook al daadwerkelijk gaat doen! Oh spannend!! Je huis zal inderdaad wel 1 en al doos zijn hahaha.

Als ik naar Ierland ga denk ik wel dat ik voor Cork of een andere (minder drukke) stad ga. Dublin wil ik zeker wel bezoeken maar wonen daar is denk ik niks voor mij. Maar als daar echt een baan is waarvan ik zeg “ja dat is het” dan ga ik alsnog voor Dublin.

Maar sinds ik die ene site van jou gehad heb, ben ik me ook aan het openstellen voor Engeland of Schotland. Ik moet even bekijken wat ik daar maandelijks ongeveer kan verdienen en wat mijn uitgaven ongeveer zijn. Dan kan ik beoordelen of dat ene land een kans maakt of niet. Daarna laat ik de baan het bepalen.

Ik zie niet zitten dat ik dit jaar nog weg kan, tjah ik ga over 2 weken nog op vakantie en dan in december nog een week, ik ga er maar van uit dat een toekomstige werkgever dat niet zo leuk zal vinden haha. Maar als de baan mij aanspreekt probeer ik het uiteraard alsnog. Maar de financiele kant is even wat minder (mijn moeder mag niet werken met een hernia dus is het aan mij om bij te springen) maar hopelijk kan ik dan jan 2012 uiterlijk weg :smiley:

En als het Ierland word voor mij, dan moeten we zeker eens afspreken, als het klikt, wie weet kunnen we Ierland dan samen volledig eens onderzoeken :wink:

Oh trouwens, heb je al werk?

Groetjes
Nathalie

Hoi Theresia,

Ik had ook plannen om naar Dublin te vertrekken (blog: leven in Dublin) en ik woon en werk er nu sinds een weekje :hihi: . Mocht ik jouw ook nog ergens mee kunnen helpen, dan doe ik dat graag! :smile:

Groetjes Daisy

Hoi Trees, Leeftijd maak juist dat het een bewuste keus is toch??? ook ik ben al jaren ermee bezig en heb inmiddels al veel trips naar ierland gemaakt. Mijn leeftijd is 53, zal begin volgend jaar de stap nemen en hoop dat alhier alles is afgerond. K’ Heb in Ierland, Ned.vrienden wonen welke op hun 55ste zijn verhuisd naar Ierland, maar nog wel een ned. identiteit hebben ivm recht op aow etc. Heb verder aldaar nog meer ierse kontakten opgedaan en bij hen vind je dan ook de juiste informatie, bewoners weten uiteraard veel beter de wegen naar wat je zoekt en wat je juist moet nalaten. Blijf vooral niet vasthouden aan je studie of job in jou richting, maar neem wat er wordt aangeboden, is mijn motto. Maar dat is hier ook al gaande. Dublin biedt inderaad veel mogelijkheden tot callcenterwork etc. maar loop ook daar eens een uitzendbureau binnen, bvb; ‘manpower.ie’. Omgevingen indien je van wat robuuste landschappen houdt moet je zeker eens richting Killarney en de Cliffs. met haar warme atlantische oceaan windstroom vind je daar ook palmbomen en zachter temperatuur, richting noorden Galway is een liefllijk romantsche plaats met een heerlijk authentiek binnenstad. Geniet en succes Trees. vrgr. C

Ik ben ondertussen in Dublin sinds twee weken! Ik heb al verschillende sollicitatiegesprekken gehad. Komende maandag of dinsdag hoor ik of ik een baan heb. Heel spannend allemaal. Bedankt voor jullie reacties hier boven!

Daisy, misschien kunnen we wel ergens afspreken in Dublin?

Groetjes Trees